Varulv [Varulvar på ett tåg] - R3

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
@Lukas, får du uttryckligen veta att den du siar är "bybo" eller får du veta nåt i stil med att den "inte är ulv"? Du får inte citera PM förstås men du fattar ju frågan.
Jag fick veta att det var en Bybo, inget oklart där inte.

Jag måste fundera på vad som är vad och vad som händer men jag tror jag i den här rundan ska titta närmare på Hellzon. Jag gillar inte hela grejen med hans förflyttning förra rundan. jag lägger en röst för att signalera att det är där mina misstankar just nu ligger

Röst: Hellzon
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ja nu blev det ju ett kaoståg omöjligt att hålla koll på var jag och andra hamnar tillslut.
Vagnar kan bytas Med folk i.
Xyas påstår sig inte kunna flytta.
Hellzon verkar kunna välja fritt.
Stövelkatten: stämmer det med föremålet i vagn 10 och din förflyttningsförmåga?
Inga nattmord igen är ju bra för oss alla bybor men mkt märkligt.

Ordfråga: Vad menas med nerfad i de här diskussionerna om förmågor/roller? Bättre/Sämre/Förändrad...?

Mina misstankar ligger dock kvar:

Röst: Xyas
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Kul, jag kan då outa att jag letar efter nyårsraketer, och min förflyttning kommer göra att jag inte kommer hinna nå raketerna innan vagnen lossas från tåget varför jag väljer att outa det nu.
Här har vi ju ett uttalande från R1 där Empi slår fast att han inte kommer att nå sina nyårsraketer med den förflyttning han har. Säger han det baserat på den info han har eller säger han det med kunskap att Halo kan snurra in raketerna i mitten av tåget natten till R2 (vilket ju hände)?

@Halo9000 - läser jag dig rätt som i att du säger att du inte är förvånad över var du hamnade efter förflyttningen din? Bara så jag är helt med på noterna om det?
Från R2. Empi pressar Halo om "trestegsförflyttningen". Det kan vara ärligt eller rollspel där Empi vill ha konflikt med Halo "on the record".

Från slutkaoset i R2:
Empis röst på Halo, som tar upp Halo till tre röster jämte Stövelkatten och Xyas.
Snabbt följt av Empis röst på mig, sen röstar Halo på Empi, men det är ett ensamtåg.
Empi på Halo igen, följt av Lukas och Xyas röster på Halo vilket ger slutresultatet 5 röster på Halo.

Det går ju alltid att spekulera i att Empi och Halo vet att Halo kan rädda sig men till syvende och sist så är det inte troligt att Empi och Halo håller på så här och är i fraktion. Sorry @Empiricus, min ryggmärgsreflex var fel. Men har du nån susning om vad dina biljettgrejer handlar om då?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Ordfråga: Vad menas med nerfad i de här diskussionerna om förmågor/roller? Bättre/Sämre/Förändrad...?
Och vad betyder DTF?
Nerfad = Försämrad. Som en "nerf gun" jämfört med en riktig pistol.
DTF = Den Tredje Fraktionen. En grupp som varken är bybor eller ulvar, med en egen agenda. Som zombies i Varulvarnas Kyrkogård, eller i det här partiet nån galen konduktör eller vad det nu är som pågår.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Har suttit och kollat på caset Hellzon vs Lukas och tittar hur de spelar runda för runda

HELLZON
Runda 1
* Har inte så många åsikter
* Efter press från Larsson tycker Sidd och Stövelkatten är skumma som håller på föremålsinfo
* Röstar på Stövelkatten för att han skall outa sitt föremål
* Ligger kvar på Stövelkatten hela rundan och undviker dreven

Runda 2
* Hoppar för många vagnar, påstår han inte vet varför
* Pratar om att Halo är läskig konduktör, röstar därefter
* Eftersom Lukas påstått att han siat Hellzon revealar han att han förflyttar sig på 16. (Lukas påstår att hans förmåga är tidigare)

Runda 3
* Röstar på Emp, trots att Lukas påstått att han är grön
* Tar bort rösten på Emp


LUKAS
Runda 1
* Säger tidigt att det är farligt att massouta
* Säger tidigt att förmågan bara funkar i hans vagn
* Spekulerar att nattmord funkar likadant
* Lägger röst på mig på grund av biljett
* Undviker dreven

Runda 2
* Siar Hellzon och missar
* Lukas säger att hans förmåga går av innan Hells flytt
* Lägger röst på Xyas
* Lägger röst på Hellzon, vill få svar
* Ändrar till Halo i slutet, "vill stå enad" med andra röstare

Runda 3
* Siar Emp, påstår att han är grön
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Analys

Varken Hellzon eller Lukas har spelat vidare byboigt. Lukas la biljettröst på mig utan vidare motivation och Hellzon undvek drevet helt och hållet. Men bägge har saker som grönar dem.

Lukas gick ut tidigt med att han hade förmåga och att det bara fungerade i hans vagn, något som är läskigt att göra som ulv. Att som ulv gå ut att man är väktare efter en väktare redan har dött är också läskigt.

Men jag ser även Hellzons långa flytt som grönande, eftersom det också skulle vara konstigt att göra som ulv och ser mer ut som något en ulv gjorde mot honom.

Och om det polariserade valet mellan Lukas och Hellzon handlar om av att en av dem måste ljuga måste jag fråga resten av byn om vi verkligen bara har två binära alternativ? Om Hellzon blev flyttad mot sin vilja kan det ha skett innan Lukas förmåga.

Jag tror mer på två bybor som i frustration låst sig mot varandra än ett enkelt val här. Jag jagar hellre i klungan Xyas, Stövelkatten, Halo.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
FRÅGOR TILL HELLZON

* Varför undvek du dreven i runda 1?
* Du har mest haft ögonen på Halo. Kan du nämna andra spelare du ser som röda?
* Har du något du vill reveala om förmågor, föremål du letar efter, etc.?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
FRÅGOR TILL LUKAS

* Varför valde du att sia Emp och Hellzon?
* Varför lade du din röst på Halo i slutet av runda 2?
* Ser du Xyas och Stövelkatten som röda eller gröna?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
FRÅGA TILL EMP

Varför är du så säker på att någon av Lukas/Hellzon ljuger? Är det att du tror Hellzon hoppade förra rundan och sedan inte använde sin förmåga denna?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
FRÅGOR TILL HELLZON

* Varför undvek du dreven i runda 1?
* Du har mest haft ögonen på Halo. Kan du nämna andra spelare du ser som röda?
* Har du något du vill reveala om förmågor, föremål du letar efter, etc.?
Bra fråga om runda 1. Jag försökte hitta något vettigt på någon i sista timmarna i R1 men misslyckades. Jag grävde febrilt och försökte hitta vad som var skumt med Ragnar siata timmen, och så började han smula powerroll och kom ut som siare tre-fyra minuter innan rundaslut och stängde av den teorin, då blev jag kvar på Stövelkatten. Kanske inte mitt bästa användande av min röst - jag är absolut för att vi koncentrerar oss på två drev - men jag var dels för långsam, dels tyckte jag en röst på Stöveln var motiverad med den info vi hade då.

Röda:
Inte Empi då enligt min analys tidigare, men vad är grejen med dessa biljettpajsare?
Håller fortfarande Stöveln för suspekt.
Får lite udda vibbar av Xyas men det är mest magkänsla.
Fortfarande Halo naturligtvis men kan vi ens rösta ut honom?

Fråga 3: Njaae. Är det nåt du fiskar efter?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
FRÅGA TILL EMP

Varför är du så säker på att någon av Lukas/Hellzon ljuger? Är det att du tror Hellzon hoppade förra rundan och sedan inte använde sin förmåga denna?
Ja, någon av de två ljuger såvida inte en tredje part med någon knuff/drag/flyttförmåga är involverad. Annars hade Lukas kunnat sia på Hellzon (såvida Lukas verkligen är siare). Jag vill inte säga att chansen är noll att en sådan flyttar-förmåga inte finns i spel, men det enda som skulle tala för det är Hellzons långa flytt. En flytt som i sig inte är bevis för något, Hellzon kan lika gärna ha förmågan "gå till vilken vagn du vill" och hittade på knuffen i efterhand när H såg att alla andra gick korta sträckor.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nattfasen:
  • 0. Den som blivit utröstad blir placerad i den bakersta vagnen. Alla hens förmågor är blockerade.
Jag tror inte nödvändigtvis att det är just Halo som byter plats på vagnarna, om inte den förmågan är undantaget från den här regeln
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Haha, vilket spel!

S U V ER Ä N A stämningsbilder!

Dessvärre blir jag rätt passiv av svårighets- eller graden av brus. Om det finns en tredje fraktion känner jag mest att "Jaha. Kul för dem!". Jag nöjer mig med att fånga ulvar, vilket bevisligen är svårt nog.

Röstningen R2
Jag vill ju tolka det som att ulv-Halo har skydd mot hängning. Kanske en upplåst förmåga? Tycker att han är självklar kandidat för hängning i R3. Om han är bybo med skydd mot utröstning borde han känna till det och kunna gå ut med det. Eftersom han är tyst tyder det på en ulv med skydd.

Eller så är det nåt annat knasigt, men det blir alltför snurrigt att spekulera i.

Från grön till röd - uppdaterad lista
Jag, Lukas, Sidd, Empiricus, Xyas, Hellzon, Stöveln, LJS, Halo9000.

Jag förstår inte varför folk hetsar upp sig så över det här med att folk flyttar vagnar/flyttar mellan vagnar. Är det automatiskt scummigt? Vad är grejen med att flytta vagnar? Vem vinner vad på det? Är de upplåsta förmågorna SÅ bra? Lider folk av "Pokemon-Go-sjukan? Förklara för mig som om jag var fyra år, tack.

Outningar
Äh, nu tycker jag att vi lägger upp allt på bordet. Tömfickorna och lägg det framför er. Dags att lägga massoutningspussel. Hålen i pusslet kommer förmodligen ge mer än något annat vi kan stöka kring.

Nu: Lyxsemesterfrukost!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Mitt inlägg om plankare var mest skämtsamt mtp att jag blev anklagad för att vara nån slags mördarkonduktör. Jag var övertygad om att jag skulle placeras i spöktåget men här är jag.

Vad gör vi nu? Massoutning kanske vore en bra ide ändå? Jag känner att det är på tok för många okända variabler vi har att dribbla med.

Slänger min röst på Hellzon sålänge

Röst: Hellzon
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Du får ursäkta Bassse att jag inte stannade kvat i vagn 4 och lät mig väktas av dig.
Jag vågade helt enkelt inte vara kvar då en ulv skulle kunna passa på och gå dit och nattmörda om de nu måste vara i samma vagn för nattmord (vilket kan vara fallet nu när de inte verkar lyckas så bra)...
...och jag var förstås inte hundra på att du skulle göra som du skrev...

Är det verkligen din rödlista så har du ju full koll😇

Håller med om att lyfta upp allt på bordet (vilket jag tjatat om tillräckligt) skulle väl få oss att kunna lista ut ulvar.

Alltså skulle det vara tre ulvar skulle väl nån vara nattmördad vid det här laget. Verkar som det sitter 2 på tåget.
Prickar jag rätt med Xyas och Hellzon?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
FRÅGOR TILL LUKAS

* Varför valde du att sia Emp och Hellzon?
* Varför lade du din röst på Halo i slutet av runda 2?
* Ser du Xyas och Stövelkatten som röda eller gröna?
1. Då min förflyttning är ett så hade jag första rundan att välja på hellzon eller Halo9000. Jag valde hellzon för att av de två var han den som stuckit ut mer första rundan.
Andra rundan valde jag Emp för att han stog i min vagn. Hade jag kunnat sia vem jag ville hade jag nog försökt med Hellzon igen eller Sidd eller stövelkatten.

2. Jag röstade på Halo för at inte fler flyttade till hellzon.
Och då ansåg jag det bättre att stärka upp rösterna på den kandidaten som hade mest röster än att ligga kvar där jag gjorde och låta det vara så jämt mellan de som låg på gränsen.
Är det jämt väger liksom ulvarnas röster mer.

3. Stövelkatten ser jag som grön, jag har svårt att se varför stövlis skulle hitta på sin begränsnig om han var ulv och jag tror inte en ulv hade haft det.
Xyas vet jag inte. En del av mig tycker han känns skum men det vet jag att jag tycker alla spel och ofta har det visat sig fel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
När jag får åtkomst till dator ska jag banne mig sätta ihop en vettig matris med tydlig info.

Tillsvidare får det bli klumpig fingerdans över litet mobilfönster.

Jag är väktare och kan skydda en spelare mot nattmord.
I vagn 2 finns pepparkakor (smulade om snel hest+vagn)
I vagn 3 finns tomteskägg
I vagn 4 finns risgrynsgröt

(oh vad coolt att göra en bild över vilka som har varit var...)

Jag letar efter julmust.

Kan flytta 1 steg framåt/bakåt.

Min väktarförmåga kickar igång 20+. Jag sparar info om exakt när eftersom jag misstänker att det är unika markörer. Vore kul att fånga in en ulv som hoppas att ingen annan har turordning XX. 😀
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Skulle det hända att jag inte överlever natten så kan jag outa att jag har förmågan att se om folk har biljetter i vagnen jag är i, jag har enbart bekräftat att på tidsenhet 22 så fanns det inga biljetter i vagn 7
Du är ju bekräftad by (iallafall om vi kan lita på Lukas). Har du någon aning om vad den här förmågan kan vara bra för?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
När jag får åtkomst till dator ska jag banne mig sätta ihop en vettig matris med tydlig info.

Tillsvidare får det bli klumpig fingerdans över litet mobilfönster.

Jag är väktare och kan skydda en spelare mot nattmord.
I vagn 2 finns pepparkakor (smulade om snel hest+vagn)
I vagn 3 finns tomteskägg
I vagn 4 finns risgrynsgröt

(oh vad coolt att göra en bild över vilka som har varit var...)

Jag letar efter julmust.

Kan flytta 1 steg framåt/bakåt.

Min väktarförmåga kickar igång 20+. Jag sparar info om exakt när eftersom jag misstänker att det är unika markörer. Vore kul att fånga in en ulv som hoppas att ingen annan har turordning XX. 😀
Jag kan fatta att outa våra roller kan ha poänger, men vad hände med att hålla ulvarna borta från sina föremål?
 
Top