Varulv [Varulvar på ett tåg] - R3

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ni tittar lystet på vagnen som kopplas loss. Den rullar bakåt, kränger till, hoppar av spårskenorna och glider långsamt ner för bergssidan och försvinner ner i dalgången under er. Det är tyst ett ögonblick, innan explosionen av vagnen fyller era öron.

"Eh. Var det inte vagn 5 som var sist i tåget nyss?"

Ni kollar på varandra. Det stämmer! Men nu är vagn 5 precis bakom loket istället! Och det var vagn 1 som försvann nerför stupet!


Tåget R3:
Halo9000Hellzon
Sidd
XyasBasenanjiLJSLarsson
Stövelkatten
EmpiricusLukas
Lok5234106789

På Spöktåget:
Tant Ragnar


Denna runda slutar imorgon 21:00!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Nej jag har ingen aning om vad som just hände... men jag är tydligen vid liv.

I min vagn ser jag en gran, det var den som tidigare fanns i vagn 10
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vänta lite? Ingen blev utröstad och ingen blev nattmördad? Stämmer det, eller är det fel i startposten?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
I min vagn ser jag en gran, det var den som tidigare fanns i vagn 10
Förlåt jag menade sista vagnen på loket igår. Granen finns iallafall här i vagn 5.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Kan vi få bekräftat att det var Halo som hade mest röster? Det blev rätt rörigt där i slutet.
Ok:

Halo9000 - 5 röster
Xyas - 2 röster
Stövelkatten - 1 röst
Empiricus - 1 röst
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Eh ... okej.

Inget nattmord igen. Antagligen fegar de för att de måste vara i samma vagn som sina offer (på samma sätt väktaren/siaren måste vara i rätt vagn) ... eller kan inte mörda förrän de hittar sina föremål ... eller så har de något annat sätt att vinna (typ håll ut X rundor). Men det är åtminstone samma fenomen som pågått från förra rundan - grejen med Halo är ny.

Det finns ju i Ultimate Werewolf en förmåga som heter Prince som skyddar mot lynchning ... men då skulle väl Halo sagt det om han var bybo? Han säger att han inte vet, på samma sätt som Hellzon sa att han inte visste varför han hoppade så många steg. Skulle ulvarna gå in och skydda någon från att bli utröstad, på samma sätt som jag tror att ulvarna puttade Hellzon för att röda honom? Det kan ju inte heller stämma - de vill ju få ut bybor, inte ha kvar dem i spel.

Var det en annan bybo som gick in och skyddade honom? Det var väl ingen som satt och slog på stora trumman och försökte övertyga oss andra om att vi gjorde ett misstag?

Är Halo DTF? De kan ju ibland vara immuna mot vissa strategier (som zombier var immuna mot nattmord i förra spelet). Men skulle Vimes verkligen ta med det igen ... OCH spökröster? Och hur vinner byn mot DTF i ett spel där varulvarna inte ens utför nattmord längre?

Varulv med extraliv som överlever en lynchning? Skulle balansera om ulvarna måste vara i rätt vagn för att nattmörda ... men jag blir skakig i knäna av blotta tanken på att slösa en runda till med att rösta på Halo och så händer inget igen.

Jag kommer inte kunna sova i natt, den saken är säker.bybomeme.jpg
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
röst: xyas

Lägger den här så jag har äldsta rösten ... bortsett från den på loket då. Men jag känner mig inte lika säker på saker och ting som jag gjorde igår.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Skulle det hända att jag inte överlever natten så kan jag outa att jag har förmågan att se om folk har biljetter i vagnen jag är i, jag har enbart bekräftat att på tidsenhet 22 så fanns det inga biljetter i vagn 7
Grattis alla plankare!
Ni två har nån konduktörsgrej för er. Och Halo ljuger uppenbarligen om att han inte gör något konstigt med vagnar. Nå skit är det. Jag måste bak och läsa om men tills vidare, om nu Halo inte går att rösta ut:

Röst: Empiricus
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Hellzon verkar ju vara ulv då.
Jag siade inte empi utan hellzone och verkar ha missat.
Förmågan fungerar så att jag skickar in ett namn och om den befinner sig i min vagn får jag ut informationen.

Jag fick ingen information så jag antar att jag missat.
(Teknist sett så kan det varit så att hellzone har siar skydd och att jag träffade honom ändå och ändå fick ingen information. Men jag tvivlar på det, då sia skydd känns skumt då siar förmågan ändå är så begränsad.)
OK, jag blir den förste som outar nån siffra då va? Jag förflyttar mig på 16.

Återstår då frågan om den eventuella förmåga som flyttat mig halvvägs över tåget triggade innan. Det här midnattsinlägget blev lite löst formulerat, det är förstås Xyas och LJSLarsson som är prime suspects för att ha dragit i mig. Om det är Larsson så kommer dragförmågan före min förflyttning för då har jag blivit dragen till Larssons vagn och sedan gått en vag till framåt. Och vice versa om Xyas har dragit i mig.

Vill också flagga för att jag jobbar måndag-onsdag (och en kortis torsdag) och inte kan övervaka forumet på kontorstid.
Min siar förmåga går av innan din förflyttning.
Det betyder att jag borde ha siat dig den här rundan eller så flyttades vagnen innan min förflyttning.
Så betyder det att det inte var hellsone vagn som flyttades utan den bakom den han slutade i?

Jag är förvirrad, kan någon vänlig Bybo förklara det här?
Hellzon uppger att hans förflyttning är på 16, Lukas hävdar förflyttning och förmåga tidigare men har inte lyckats sia Hellzon då Hellzon borde befinna sig på siaravstånd. Ursäkten att ha blivit knuffad eller dragen ger jag inte mycket för om det inte nu denna runda framkommer att någon annan också blivit utsatt för en knuff eller ett drag. Så om inte evidens för knuff/drag kommer fram så har antingen Lukas eller Hellzon ljugit, och då tror jag att det är Hellzon.

Nu denna runda har Lukas siat mig och bekräftar att jag är bybo, men så kommer den där rösten från Hellzon på mig ändå?

Röst: Hellzon
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Hellzon verkar ju vara ulv då.

Hellzon uppger att hans förflyttning är på 16, Lukas hävdar förflyttning och förmåga tidigare men har inte lyckats sia Hellzon då Hellzon borde befinna sig på siaravstånd. Ursäkten att ha blivit knuffad eller dragen ger jag inte mycket för om det inte nu denna runda framkommer att någon annan också blivit utsatt för en knuff eller ett drag. Så om inte evidens för knuff/drag kommer fram så har antingen Lukas eller Hellzon ljugit, och då tror jag att det är Hellzon.

Nu denna runda har Lukas siat mig och bekräftar att jag är bybo, men så kommer den där rösten från Hellzon på mig ändå?
Amen vafan, Lukas hade ju siat dig. Jag hade många strängar på lyran just nu. Men vad fan är då biljettgrejen? Ingenting med den mejkar ju sense, och Halo är ju uppenbart insyltad där.
@Lukas, får du uttryckligen veta att den du siar är "bybo" eller får du veta nåt i stil med att den "inte är ulv"? Du får inte citera PM förstås men du fattar ju frågan.

Röst: Ingen
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag försökte flytta på mig, men det gick visst inte, så nu är jag kvar där jag var.

Sen ska vi nog hålla oss öppna för möjligheten att Lukas är en ulv som ljugit om att han är siare. Jag tar inte för orimligt att vi faktiskt har två nerfadd siare, men det finns ju än så länge inget som tyder på att ulvarnas nattmord inte också är nerfat. Och det är ju en inte helt orimlig ulvtaktik att clamia siare om man nu vet att den riktiga siare åkt ut.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag försökte flytta på mig, men det gick visst inte, så nu är jag kvar där jag var.

Sen ska vi nog hålla oss öppna för möjligheten att Lukas är en ulv som ljugit om att han är siare. Jag tar inte för orimligt att vi faktiskt har två nerfadd siare, men det finns ju än så länge inget som tyder på att ulvarnas nattmord inte också är nerfat. Och det är ju en inte helt orimlig ulvtaktik att clamia siare om man nu vet att den riktiga siare åkt ut.
Lite ballsy att claima siare när vi vet att den förste outade siaren talade sanning dock. (För Lukas claimade i början av R2.) Men Lukas siarclaim har verkligen inte blivit särskilt ifrågasatt, det är sant.

Möjligheten finns ju också att någon av Lukas och Tant Ragnar var/är en defekt siare - s.k. naiv (siar alltid "bybo"), paranoid (siar alltid "ulv") eller galen (siar tvärtemot sanningen).
 
Top