Varulv [Varulvar på ett tåg] - R1

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag är som jag nämnt emot massoutning.
Men jag tycker vi ska diskutera om just Sidd ska avslöja vad som finns i hans vagn eller inte.

För det här är enda rundan vi kan flytta dit innan den nästa runda kopplas bort.
Tror vi den informationen hade gynnat ulvarna eller oss?
Det här är faktiskt en bra fråga, vi kan ju utgå ifrån att endast någon av dem som har möjlighet att ta sig till vagn 10 är intresserade av vad som finns därinne och iom att den kommer kopplas bort så finns det intresse för dessa att besöka den vagnen. Men det vore nog bättre om Sidd berättade vad han ser där så att inte massa bybor fastnar bak i tåget om de istället skulle ha letat längre fram.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag är för att outa vad som finns i vagnar i allmänhet. Känns som vi har mer att tjäna på det än ulvarna.
Jag är nog tentativt för det här, MEN det måste verkligen ske under kontrollerade former. Kommer bli #kaos annars runt all information som behöver benas ut och bearbetas. Om vi kan styra det här så blir det bra mycket enklare i R2.

Vi vill alltså inte ha fem olika trådar att nysta i R2, utan snarare något mer systematik. Och såklart minimera risken för att ulvarna får något bra.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Men jag tycker vi ska diskutera om just Sidd ska avslöja vad som finns i hans vagn eller inte.
Bra fångat Lukas, jag hade den tanken också men det ramlade bort i analyserna.

Klart @Sidd bör avslöja vad som ligger i hans vagn. Det är ju som du säger jättetajt för den som eventuellt har sin målpryl där.

Jag vill ju lobba för att även @Stövelkatten bör spilla bönorna så inte den som ska ha den grejen behöver rusa genom tåget.

Och så vidare i tur och ordning framåt åtminstone en vagn per runda? Jag tror att åtminstone veta om man har missat sin pryl är mer värdefull info för bybor än för varulvar.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Ok, så de två längst bak varje runda berättar vilket föremål som ligger där? Låter bra för mig!
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag håller med om att Sidd och Stövelkatten bör berätta vad som finns i deras vagnar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag blir också nyfiken på @LJSLarsson och biljett-gate.

Jag släpper Stövelkatten för nu. Gillar hans svar.

Själv fick jag fina böcker, en skön kofta och ljusstakar i julklapp.

Och hörni, tänker jag rätt om den vagn som kopplas bort är den bakersta? Just nu har vi ju en vagn 11 utan passagerare. Är Sidd auto-hotad eller ej? Borde jag förstå det som att personen vi röstar på tvingas/placeras i bakersta vagnen?

Sorry för tröghet!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag har en tanke som slagit mig.
Men för att delge den måste jag avslöja att jag har en förmåga.
Min förmåga är väldigt begränsad åt att jag bara kan använda den på folk i min vagn.

Till den graden att om jag skickar in ett namn som inte är i min vagn så händer ingenting.

Det gör
1. Om ulvarna mord (om de har ett) fungerar likadant bör vi inte säga hur vi går innan rundan är slut.
2. Om ulvarna inte fungerar så, så vill jag veta vilken vagn folk slutar i så jag kan använda min förmåga.
Du har avslöjat att du har en förmåga men inte tanken du skulle delge? Har du lust att berätta vad du tänkte?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Ok för mig om byn tycker det är bra att jag berättar vad som finns i vagn 10.
Vi ger inte ulvarna nåt då som vore dåligt? Eller?

Vi i byn är väl många fler än ulvarna (8-2 el 7-3) så om vi får reda på all info så vinner vi i byn väl på det mer än ulvarna?...ja jag förstår att en möjlig siare blir hotad...
Ulvarna är väl jättenöjda med att ligga under täcket i sovvagnen och mysa och smyga upp på nätterna och klippa oss...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Röst: LJS Larsson

Berätta gärna lite hur du resonerar kring biljetter. Vad talar för fripassagerare?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag blir också nyfiken på @LJSLarsson och biljett-gate.
Suffixet -gate brukar ju syfta på något negativt. Har jag betett mig skumt? Är jag grön och sticker fram hakan?
"Nyfiken" kan vem som helst vara, och är en praktisk position att ta som ulv när man vill visa lite liv och rörelse i början av rundan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag avvaktar med att lyfta på kjolen en liten stund till, för jag vill ha lite press från Tant Ragnar först.

Detta frågade jag tidigare idag:


LJSLarsson said:
Hur vet du att ulvarna ens har föremål? Sitter du på någon spännande pälsig förhandsinformation du vill dela med dig av? Vimes beskriv bara hur by-pm:et såg ut.

Röst: Tant Ragnar



Tant Ragnar svarade aldrig på detta, men ingen fara – saker kan ta tid. Men sedan började snacket om biljetter. Tar Tant Ragnar tillfälle i akt och svarar på min ganska enkla fråga? ”Hur vet du att ulvarna ens har föremål?”. Nej, istället hänger bara Ragnar på så här:

LJSLarsson said:
Jag har information som skulle kunna peka mot den teorin, ja.
På vilket sätt?
Något som är rätt skönt för ulvar är när besvärliga frågor glöms bort, och om någon bybo råkar ställa ”fel” runda i början av spelet är det ju skönt att deflekta och få bybon i fråga att tänka på något annat.

Så Tant Ragnar, vad fick dig att anta att ulvarna hade föremål?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag avvaktar med att lyfta på kjolen en liten stund till, för jag vill ha lite press från Tant Ragnar först.

Detta frågade jag tidigare idag:





Tant Ragnar svarade aldrig på detta, men ingen fara – saker kan ta tid. Men sedan började snacket om biljetter. Tar Tant Ragnar tillfälle i akt och svarar på min ganska enkla fråga? ”Hur vet du att ulvarna ens har föremål?”. Nej, istället hänger bara Ragnar på så här:



Något som är rätt skönt för ulvar är när besvärliga frågor glöms bort, och om någon bybo råkar ställa ”fel” runda i början av spelet är det ju skönt att deflekta och få bybon i fråga att tänka på något annat.

Så Tant Ragnar, vad fick dig att anta att ulvarna hade föremål?
Absolut, jag svarade på förra sidan i #34.

Om det är oklart så gör jag antagandet att ulvar är intresserade av föremål, det har påpekats också i #23.

Vet du vad som mer är trevligt för ulvar? Att hitta på något ovidkommande och köra det blindspåret till 100%.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ok, LJS fint att du svarar. Jag vill veta lite mer om dina tankar kring biljetter. Du skrev inledningsvis att det var dags att jaga "tjuvåkande varulvar".

Vad talar för att varulvar inte har biljetter?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Angående ration bybor-ulvar:
Jag tror inte på 7-3 eftersom det skulle kunna betyda att spelet slutar lite väl snabbt:
R1: Två bybor bort (En nattmördad, en röstas ut) 5 bybor 3 ulvar
R2: Två bybor bort (En nattmördad, en röstas ut) 3 bybor, 3 ulvar, GAME OVER.

---

Nej, jag tror nog på antingen 8-2 eller nåt annat knasigt Vimes-upplägg som jag hittills inte alls har luskat ut. Det här verkar vara ett sk "semi-öppet" alt "stängt spel" spel, dvs där själva spelupplägget är mer eller mindre dolt för spelarna. Jag får en känsla av att vi nog ska förvänta oss en rätt udda speldesign i det här partiet.

Just nu pratar vi ju mycket om föremål i vagnar, som ska låsa upp förmågor. Vad talar för att det är byboförmågor? Vad talar för att det är ulvförmågor?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Angående ration bybor-ulvar:
Jag tror inte på 7-3 eftersom det skulle kunna betyda att spelet slutar lite väl snabbt:
R1: Två bybor bort (En nattmördad, en röstas ut) 5 bybor 3 ulvar
R2: Två bybor bort (En nattmördad, en röstas ut) 3 bybor, 3 ulvar, GAME OVER.

---

Nej, jag tror nog på antingen 8-2 eller nåt annat knasigt Vimes-upplägg som jag hittills inte alls har luskat ut. Det här verkar vara ett sk "semi-öppet" alt "stängt spel" spel, dvs där själva spelupplägget är mer eller mindre dolt för spelarna. Jag får en känsla av att vi nog ska förvänta oss en rätt udda speldesign i det här partiet.

Just nu pratar vi ju mycket om föremål i vagnar, som ska låsa upp förmågor. Vad talar för att det är byboförmågor? Vad talar för att det är ulvförmågor?
Visst har du väl läst startinlägget? Eller försöker du göra en grej av något som inte är en grej för att verka produktiv? Du är ju placerad väldigt långt fram i tåget, har du någon reflektion över din position i tåget i förhållande till spelupplägget och ditt roll-PM? Var gärna lös och vag men eftersom alla (bybor) har en förmåge-rad så tror jag det inte är alltför svårt för dig att komma med något lagom diffust som inte sabbar spelet för byn.

Mina tankar var grejen runt att vi kanske inte ska avslöja hur vi tänker förflytta oss.
Du bör ju, om du har en förmåga som påverkar de i samma vagn som dig, såklart inte avslöja mer om den. Däremot kan vi såklart komma överens om ifall några skall gå ut med sina nummer på förflyttning och förmåga antingen denna eller kommande runda för att du skall kunna använda din förmåga med bra tajming. När saker såklart utvecklar sig mer, men vi behöve en runda och mer data för att kunna göra bra planer av den typen.
 
Top