Varulv [Varulvar på ett tåg] - R1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
(OBS! Rollerna är inte utskickade ännu. När de är det kan spelet starta, och jag kommer skriva "START!" här i tråden. Det är inte tillåtet att skriva i tråden innan dess!)

På tåget mellan jul och nyår upptäcker ni varulvar ombord på tåget! Hur ska det gå? Ni måste genast börja döda varandra!


Standardregler gäller:
  • det är inte tillåtet att prata med varandra om spelet utanför tråden
  • det är inte tillåtet att citera PM
  • du röstar genom att skriva Röst: Vimes
    • gärna i ett separat inlägg
    • du får rösta hur många gånger du vill, endast din senaste röst räknas
    • vid oavgjort är äldst lagda röst utslagsgivande
  • fraktion på utslagna spelare avslöjas
Specialregler:
  • alla spelare har en position i tåget. Dessa positioner kan ändras under natten.
  • utröstning sker genom att den bakersta vagnen kopplas loss från tåget. Att rösta ut någon innebär att placera den spelaren i den bakersta vagnen.
  • allt som händer under nattfasen har ett nummer. Förmågor, förflyttningar och annat, sker i ordning från lägst nummer till högst.
Nattfasen:
  • 0. Den som blivit utröstad blir placerad i den bakersta vagnen. Alla hens förmågor är blockerade.
  • ...
  • 31. Den bakersta vagnen kopplas loss, och alla som befinner sig i den är utslagna ur spelet.
  • Uppdatering: alla spelare får svar från förmågor, samt en uppdatering om vilket föremål som finns i vagnen där de slutat nattfasen.
  • Ny runda startar: I spelstarten meddelas vilken spelare som står i vilken vagn, samt vilka som blivit nattmördade och i vilken vagn de ligger döda.

Bybo-PM:
Alla har:
  • Fraktion: Byn. Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel.
  • Förflyttning: (#) ...
  • Förmåga: (#) ...
  • Letar efter: X

Alla förflyttningar och förmågor har en unik siffra (#) som berättar när i ordningen de sker.
Alla spelare letar efter något. När spelaren befinner sig i vagnen där föremålet finns blir en hemlig förmåga upplåst.

Om rundornas längd:
  • Standard kommer vara från 22:00 till 21:00 dagen efter. Jag behöver en timme till att administrera nattfasen.
  • Denna runda slutar 21:00 imorgon.

Tåget vid R1:s start:
1234567891011
LokXyasBasenanjiLJSLarssonTant RagnarHalo9000LukasHellzonEmpiricusStövelkattenSiddTom vagn
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Nu är alla roller utskickade! Därmed:

START! (rundan avslutas imorgon 21:00!)
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Okej, då kör vi! Eller åker. Vi är igång iallafall, hala fram biljetter och tandavtryck så kan vi hitta oss rätt på ulvarna i tid till nyår!

Först en liten aktivitetsflagga, jag tentapluggar nu i mellandagarna så ni får säga till mig om jag är FÖR närvarande och borde återgå till plugget ett tag.
Hursomhelst, dags att jaga ulvar.

Jag tänker såhär i början att med alla de här spännande mekanikerna som Vimes introducerat så är det en bra grej att tidigt spekulera om spelupplägget, iom att vi får speciella förmågor när vi hittar våra prylar så kan ju rimligen inte ulvarna vara lika säkra på att pricka någon bra power med sina nattmord utifrån vad folk säger nu. Läget kommer ju förändras.

Vi blir av med en vagn per runda, utröstning går till genom att sista vagnen kopplas loss så efter runda 1 så är det viktigt för den som står i sista vagnen att flytta sig bort om denne inte redan gjort det. Det finns väl annars risk att fler än en åker ut på en utröstning genom oaktsamhet.

Vi kan flytta oss framåt och bakåt i tåget, och det känns inte orimligt att det kan finnas skillnader i hur långt man kan flytta sig per runda. Annars kan ju omöjligt de längst fram i tåget hinna hitta sina prylar om prylarna finns långt bak.

Flera kan stå i samma vagn, och förmågor kan tillkomma om går till vagnen med sin pryl. Då känns det rimligt att också förmågor kan baseras på vilken vagn man står i eller om man står flera i samma vagn. Skulle ulvarnas nattmord vara baserade på om de står i samma vagn som den som mördas så kan ingen mördas i natt om inte deras mord sker efter förflyttningar? Eller kan de välja fritt? Bra att hålla i tankarna efter denna runda när vi ser hur läget ligger.

Första rundans utfall kommer ge oss mycket data att jobba med, så en tidig aktiv diskussion om hur vi vill förhålla oss till outningar av förmågor, förflyttningar, ordningstal osv tycker jag är viktig. Tankar?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Ja vet vi om Varulvar måste vara i samma vagn som tänkt offer för nattmord?
Märkligt att Basse inte skrivit ännu...måste ju vara misstänkt eller är hen kvar på perongen...?😉
Eftersom jag är längst bak så kommer jag ju förstås flytta framåt...har ni andra några önskemål på vart...?
Allmän fundering: baserat på tidigare spel: är det ngra spelare som teamar ihop som ni vet?

Lokföraren är hittills mest suspekt då hen inte angivit slutstation...

Röst: Vimes
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Då köööör vi! På tio poäng, vart är vi på väg?

"Jag blev född för länge sen på ett tåg
På en evig resa såvitt jag såg
I vår gamla svartvita färgteve
Som skymde fönstret i vår kupé"

Hur ser ni på tidig outning av sak man letar efter, och vad som finns i ens kupé? Kan det vara en plan att tidigt outa vad man ser i sin vagn för att låsa upp förmågor för byn, eller är det bättre att hålla det hemligt?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Ja vet vi om Varulvar måste vara i samma vagn som tänkt offer för nattmord?
Märkligt att Basse inte skrivit ännu...måste ju vara misstänkt eller är hen kvar på perongen...?😉
Eftersom jag är längst bak så kommer jag ju förstås flytta framåt...har ni andra några önskemål på vart...?
Allmän fundering: baserat på tidigare spel: är det ngra spelare som teamar ihop som ni vet?

Lokföraren är hittills mest suspekt då hen inte angivit slutstation...

Röst: Vimes
Gällande önskemål på vart framåt: Har du alltså alternativ hur du kan flytta framåt?
Då köööör vi! På tio poäng, vart är vi på väg?

"Jag blev född för länge sen på ett tåg
På en evig resa såvitt jag såg
I vår gamla svartvita färgteve
Som skymde fönstret i vår kupé"

Hur ser ni på tidig outning av sak man letar efter, och vad som finns i ens kupé? Kan det vara en plan att tidigt outa vad man ser i sin vagn för att låsa upp förmågor för byn, eller är det bättre att hålla det hemligt?
Nackdelar: En liten risk är ju såklart att det kanske även finns föremål som ulvsidan letar efter och som ger dem förmågor el dyl. Och såklart så kan man ju anta att spelare som flyttat till en vagn med outat föremål rundan efter föremålsoutning har en förmåga och då blir de intressanta nattmordsoffer för ulvar.
Fördelar: Att kräva att alla outar vad man letar efter och vad som finns i ens vagnar skulle såklart ge information. Ulvarna skulle behöva ljuga utifall att de ej letar efter saker och då märker vi vilka som outat grejer som inte finns i resterande vagnar. Har de saker de letar efter skulle de såklart inte påverkas. Viss risk för att det finns ljugmån hos dem om de kan kommunicera med varandra om vad som finns i de vagnar de står i.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag lutar nog åt att massouta vad som finns i varje vagn. Just nu vet varje ulv vad som finns i flera vagnar (för de kan berätta det för varandra), men vi i byn vet bara om den saken vi ser.

Jag tror inte att ulvarnas vanliga nattmord hänger på att vara i samma vagn som offret (det hade blivit väl genomskinligt), men jag misstänker att de kan få det som extraförmåga. Kan vara värt att koordinera våra rörelser för att hålla oss utspridda på sikt kanske?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Topp! Då var vi igång!

Jag måste få läsa och tänka lite för det här upplägget var rätt knöligt. Jag undrar mycket över hur Vimes har balanserat outningar. Vad är dåligt med att massouta? Något lär det vara och jag vet inte än om det är bättre eller sämre för byn att vi tex outar vad som finns i vår vagn, men tycker initialt att det vore bra att avvakta med outningar.

Oavsett allt coolt fluff och alla features så tror jag på ställningstaganden. Dvs: visa tydligt vad du tror och hur du tar ställning. Kräv av andra att folk tar ställning. Rösta. Oavsett spel så är min tes att ulvar mest av allt kommer vilja undvika att rösta ut en kompanjon och de kommer 99/100 vilja avvkat hårda ställningstaganden.

Jag vill att Stövelkatten kommer in i spel och tydligt redogör för vad han lärde sig efter förra partiet, vad han får för allmänna känslor för det här partiet och vad han fick i julklapp! :D
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Ja här finns det mycket variabler. Empi har ju redan sagt en del bra saker, jag tänker också:
  • 0. Den som blivit utröstad blir placerad i den bakersta vagnen. Alla hens förmågor är blockerade.
  • ...
  • 31. Den bakersta vagnen kopplas loss, och alla som befinner sig i den är utslagna ur spelet.
Leder det här nånvart? Kan vi utgå från att det finns exakt 32 "rader" i nattfasen?
10 personer ska förflytta sig, då är det 20 rader kvar, där det ryms potentiella förmågor på 10 spelare. Känns som det ryms mycket konstigt, eller så är inte alla rader fulla.

Fråga 2, vill vi massouta föremål i vår vagn och vad vi letar efter? Vi har även möjligheten att det finns en tredje fraktion som letar mordvapen eller nåt. Och ja, om det är helt öppet vilka som hittat sina föremål så är det förstås helt öppet vilka som har förmågor. Däremot kan vi gärna skriva vad vi har i våra vagnar som Tant Ragnar är inne på så får folk göra som de vill med den infon.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Antar att det finns en sak i varje vagn och att alla letar efter en sak. Känns sådär att avslöja vad man letar efter eftersom vargarna ser och kan ta ut en över natten om vi också outar vilken vagn saker och ting befinner sig. Men att bara outa föremålen i ens vagn ger inte vargarna lika mycket för vi kan ju då vänta med att gå dit. Intressant också att vad som finns i vagn 10 kommer försvinna när vi kopplar av den. Så den som har en pryl att finna där behöver gå dit redan idag men riskerar då att åka ut?

Sen funderar jag också på hur många vargar vi har på tåget. Två på tio spelare kanske är lagom?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Okej så vi är på väg.
Jag kommer vara med så mycket jag hinner.

Mina första tankar är att jag är hundra på att det finns saker i spelet som gör det farligt att mass outa. För det är något vimes brukar förespråka att spel ska ha.

Jag undrar om vi med säkerhet vet att ulvarna kan mörda det här spelet det står inget om det i start inlägget.
Kanske vinner ulvarna genom att hitta sina saker?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Ja här finns det mycket variabler. Empi har ju redan sagt en del bra saker, jag tänker också:

Leder det här nånvart? Kan vi utgå från att det finns exakt 32 "rader" i nattfasen?
10 personer ska förflytta sig, då är det 20 rader kvar, där det ryms potentiella förmågor på 10 spelare. Känns som det ryms mycket konstigt, eller så är inte alla rader fulla.

Fråga 2, vill vi massouta föremål i vår vagn och vad vi letar efter? Vi har även möjligheten att det finns en tredje fraktion som letar mordvapen eller nåt. Och ja, om det är helt öppet vilka som hittat sina föremål så är det förstås helt öppet vilka som har förmågor. Däremot kan vi gärna skriva vad vi har i våra vagnar som Tant Ragnar är inne på så får folk göra som de vill med den infon.
Ja frågan är vilken fraktion som tjänar mest på att hitta sina föremål. Möjligheten finns ju att någon fraktion vet mer om dem eller får fler och/eller kraftigare förmågor.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Räknas förflyttning som en förmåga som blocka om man blir utröstad?

För annars kan man ju bara gå framåt och slippa dö?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Svar på Empis fråga om förflyttning: Jag kan förflytta mig 1-2 vagnar per gång.

Fråga till SL:
- ska förflyttning och användning av specialförmåga skrivas i speltråden eller skickas till SL i PM?
- Är det så att Varulvarna (om det nu finns några) får kommunicera utanför spelet vilket då bryter mot första standardregler först i tråden: står inget om det vidare...
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tycker initialt Lukas frågar om sånt som jag som Bybo har fått reda på...han vågar inte outa nåt heller vilket för mig är ulvigt...

Röst: Lukas
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Jag vill att Stövelkatten kommer in i spel och tydligt redogör för vad han lärde sig efter förra partiet, vad han får för allmänna känslor för det här partiet och vad han fick i julklapp! :D
Hm, jag tror den största läxan för egen del var att inte göra det för svårt för sig. Jag satte ju upp någon sorts halvplojjig metod för att bedöma byboighet. Den var ju på intet sätt The Ultimate Ulvcatcher(tm) men det var bra att kunna fokusera på en eller två saker när jag läste inläggen istället för springa efter minsta lilla tråd. Får se om det är något gångbart även detta parti - i anmälningstråden så hintar ju Vimes om såväl vanskligt fluff som dolda överraskningar vilket bådar för att man skjuter sig i foten om man försöker vara för listig.

Vad gäller min känsla för partiet så tror jag att vi tidigt behöver komma fram till någon sorts metod för att kunna gröna folk. Finns så många olika saker man potentiellt skulle kunna outa i det här partiet, men det vore ju helt idiotiskt att massouta. Antagligen så får även ulvarna någon sorts fördel av att hitta prylar också. Nä, antagligen, med anledning av ovan antyda överraskningar så tror jag att en framgångsfaktor är att vara trogen det klassiska - spela byboigt och inte hålla på med några konstiga trixigheter.

Mina julklappar bestod av julstrumpor, en bok och hembakat julfika. Samt ett fett göttigt presentkort på elektronikjox från kneget! Perfekt för en minimalist som undertecknad. Jag hatar att få random prylar i present.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Tycker initialt Lukas frågar om sånt som jag som Bybo har fått reda på...han vågar inte outa nåt heller vilket för mig är ulvigt...

Röst: Lukas
Okej mitt rollbeskrivning svarar inte på det så Antligen ljuger du eller så har vi olika informattion tillgängligt
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hopplahejsan allihopa! Dags att jaga tjuvåkande varulvar!

Jag tycker alltid det är skumt att massouta det första man gör, och de flesta konstruktörer försöker förhindra att ge byn fördelar med omedelbar massoutning eftersom det är roligt när folk har hemlisar och stressar upp sig. Och det är vad som gäller i "vanliga" spel - detta är ju mer krångligt än vanligt och jag har svårt att tänka mig att Vimes skulle göra massoutning lätt.

Jag lutar nog åt att massouta vad som finns i varje vagn. Just nu vet varje ulv vad som finns i flera vagnar (för de kan berätta det för varandra), men vi i byn vet bara om den saken vi ser.
Hur vet du att ulvarna ens har föremål? Sitter du på någon spännande pälsig förhandsinformation du vill dela med dig av? Vimes beskriv bara hur by-pm:et såg ut.

Röst: Tant Ragnar
 
Top