Varulv [Varulvar på ett tåg] - R1

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Bybor vill ha så mkt info som möjligt så vi kan reda ut saker och ting så vi kan sortera ut ulvarna i fluffet.
Ulvarna tycker väl det är jobbigt att info läggs fram...
Vad skulle vara minus tex? Hur ser mekaniken ut där ulvarna skulle få fördel av det?
Att SL tycker det är spännande räcker inte herr Larsson.
Svara ni som har tröskat igenom outning förr..
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Hopplahejsan allihopa! Dags att jaga tjuvåkande varulvar!

Jag tycker alltid det är skumt att massouta det första man gör, och de flesta konstruktörer försöker förhindra att ge byn fördelar med omedelbar massoutning eftersom det är roligt när folk har hemlisar och stressar upp sig. Och det är vad som gäller i "vanliga" spel - detta är ju mer krångligt än vanligt och jag har svårt att tänka mig att Vimes skulle göra massoutning lätt.



Hur vet du att ulvarna ens har föremål? Sitter du på någon spännande pälsig förhandsinformation du vill dela med dig av? Vimes beskriv bara hur by-pm:et såg ut.

Röst: Tant Ragnar
Menar du att ulvarna saknar biljett för resan?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Bybor vill ha så mkt info som möjligt så vi kan reda ut saker och ting så vi kan sortera ut ulvarna i fluffet.
Ulvarna tycker väl det är jobbigt att info läggs fram...
Vad skulle vara minus tex? Hur ser mekaniken ut där ulvarna skulle få fördel av det?
Att SL tycker det är spännande räcker inte herr Larsson.
Svara ni som har tröskat igenom outning förr..

Alla spelare letar efter något. När spelaren befinner sig i vagnen där föremålet finns blir en hemlig förmåga upplåst.

Det står under rubriken Bybo-PM, men: Alla spelare =/= alla bybor. Kan peka på att även ulvarna letar saker. Är det på balansen bättre att alla, även ulvarna, får nys på sina förmågor tidigt? Jag tror att massoutning är dåligt, och med det menar jag att allaoutar både vad som finns i deras vagn och vad de söker efter, annars finns det inget speltekniskt som hindrar att byn vinner på att alla går ut med allt de vet.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Bybor vill ha så mkt info som möjligt så vi kan reda ut saker och ting så vi kan sortera ut ulvarna i fluffet.
Ulvarna tycker väl det är jobbigt att info läggs fram...
Vad skulle vara minus tex? Hur ser mekaniken ut där ulvarna skulle få fördel av det?
Att SL tycker det är spännande räcker inte herr Larsson.
Svara ni som har tröskat igenom outning förr..
Flera scenarier där det är farligt att massouta:

* Ulvar vet tex att siaren har föremål X
* Ulvar har förmågor som funkar bättre på folk med föremål X
* Ulvar har inga föremål och måste bluffa (vilket blir lättare om bybor börjar outa på en gång)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Räknas förflyttning som en förmåga som blocka om man blir utröstad?

För annars kan man ju bara gå framåt och slippa dö?
Tycker initialt Lukas frågar om sånt som jag som Bybo har fått reda på...han vågar inte outa nåt heller vilket för mig är ulvigt...

Röst: Lukas
"Förflyttning" och "Förmåga" är iallafall olika saker i både mitt Roll-PM och exempel-PM i Vimes startinlägg. Så Lukas har rätt i frågan men det måste ju vara så att Förflyttning blockeras annars blir det ju som Lukas säger.
Om det inte är nån slags ovanlig specialförmåga att kunna gå framåt men i så fall har jag den, och skulle gissa att Lukas och Sidd också har den eftersom de utgår från att man kan gå framåt.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Om inte vi i slutet av tåget kan gå framåt så blir ju vi avslängda per automatik under kommande rundor, så att kunna gå framåt måste väl ändå anses vara en självklarhet? Likaså att utröstad inte kan gå framåt, annars spelar det ju ingen roll att rösta.

Så Lukas fråga om ifall förflyttning är blockad vid utröstning känns särdeles ogrundan. Sidds fråga om ifall förmågor och förflyttningar skrivs i PM eller i tråden likaså, då det skulle vara en autooutning runda ett för samtliga att göra på det senare viset.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Svar på Empis fråga om förflyttning: Jag kan förflytta mig 1-2 vagnar per gång.

Fråga till SL:
- ska förflyttning och användning av specialförmåga skrivas i speltråden eller skickas till SL i PM?
- Är det så att Varulvarna (om det nu finns några) får kommunicera utanför spelet vilket då bryter mot första standardregler först i tråden: står inget om det vidare...
-Förmågeanvändande (förflyttning är förmågeanvändande) ska kommuniceras i PM till SL.

-Jag säger inget specifikt om vad som gäller för varulvsfraktionen i just det här spelet.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
På vilket sätt?
Om vi utgår från att LJSLarsson har information om att biljetter existerar, vilket jag åtminstone gör så finns det två orsaker till att Larsson vet om biljetter: A - Larsson har någon form av förmåga som har att göra med biljetter, eller B - Larsson har information om att han har/ej har en biljett.

Hursomhelst så är biljetter en grej, och då kan avsaknandet av biljett antingen innebära: A - Byn har biljetter, ulvarna har det inte, B - Det finns en tredje faktion som saknar biljetter, C - Biljetterna är ett villospår för att förvirra byn och förhindra massoutning

Fluffmässigt resonerat så kan tågmetat rimligen sträcka sig till konduktörer med möjlighet att kontrollera om någon har biljetter, och känns som något att hjälpa byn med.

Med de resonemangen dragna: Varför är det just nu för dig intressant att gräva vidare i varför Larsson vet saker om biljetter? Berätta gärna utförligt och nyanserat :)

Röst: Tant Ragnar
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Min fråga till SL om PM var för att det ju betyder att alla denna gång ska skicka PM till SL vilket väl inte var fallet senast då några verkade sakna förmåga eller valde att inte använda... men du har rätt i att denna gång ska vi ju skicka PM allihop...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Om inte vi i slutet av tåget kan gå framåt så blir ju vi avslängda per automatik under kommande rundor, så att kunna gå framåt måste väl ändå anses vara en självklarhet? Likaså att utröstad inte kan gå framåt, annars spelar det ju ingen roll att rösta.

Så Lukas fråga om ifall förflyttning är blockad vid utröstning känns särdeles ogrundan. Sidds fråga om ifall förmågor och förflyttningar skrivs i PM eller i tråden likaså, då det skulle vara en autooutning runda ett för samtliga att göra på det senare viset.
Det jag menar med min fråga är om man kan gå framåt efter man blivit utröstad men innan sista vagnen kopplats bort.
Gissningsvis inte då det skulle göra utröstningarna värdelösa.
Men som det är skrivet i min roll är förmåga och förflyttning olika saker och om förflyttningen inte förhindras av utröstningen så kommer det om man följer vimes turordning vara just så.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Det jag menar med min fråga är om man kan gå framåt efter man blivit utröstad men innan sista vagnen kopplats bort.
Gissningsvis inte då det skulle göra utröstningarna värdelösa.
Men som det är skrivet i min roll är förmåga och förflyttning olika saker och om förflyttningen inte förhindras av utröstningen så kommer det om man följer vimes turordning vara just så.
Såg just vimes förtydling.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
@Empiricus

Jag är nyfiken på vart informationen runt biljetter kommer ifrån då den lyser med sin frånvaro i mitt rollinfo - alltså kommer den från en väldigt specifik byroll, dtf eller ulv.

@LJSLarsson

Jag ser ingen som helst anledning till att ulvarna skulle vara ointresserad av föremål. I mitt bybomail står det såklart inget om det, men det är väl ändå ett rimligt antagande?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Förmågeanvändande (förflyttning är förmågeanvändande)
Det var ju ändå det enda rimliga. Jag lämnar öppet för att @Xyas som står längst fram kanske bara kan gå bakåt men annars känns framåt/bakåt inte som nåt jättespår.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag har en tanke som slagit mig.
Men för att delge den måste jag avslöja att jag har en förmåga.
Min förmåga är väldigt begränsad åt att jag bara kan använda den på folk i min vagn.

Till den graden att om jag skickar in ett namn som inte är i min vagn så händer ingenting.

Det gör
1. Om ulvarna mord (om de har ett) fungerar likadant bör vi inte säga hur vi går innan rundan är slut.
2. Om ulvarna inte fungerar så, så vill jag veta vilken vagn folk slutar i så jag kan använda min förmåga.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Hej @Xyas ! Är julmaten god? Fått fina klappar? Vill se lite mer av dig här i tråden! Tåget går, men vem är det som kör egentligen?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag är som jag nämnt emot massoutning.
Men jag tycker vi ska diskutera om just Sidd ska avslöja vad som finns i hans vagn eller inte.

För det här är enda rundan vi kan flytta dit innan den nästa runda kopplas bort.
Tror vi den informationen hade gynnat ulvarna eller oss?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag är för att outa vad som finns i vagnar i allmänhet. Känns som vi har mer att tjäna på det än ulvarna.
 
Top