Varulv [Varulvar på ett flygplan] - Game over

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Var du ulv och flygvärdinna? 😮
"Tjena 34 D! Sitter du helt ensam här bak va? I så fall har jag en alldeles _särskild_ liten tax-free-surprajs! 4 liter Whiskey med smak av lykantropi! Superhäftigt faktiskt! Kom me' in på toaletten här bak så ska vi "ta hand om dig"! 🐺
 
Last edited:

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Vad var tornets teorier?
Mina väldigt grunda reflektioner helt baserade på magkänsla och utan någon form av analys var typ så här:
  • Runda 1:
    • Sidd är grön!
  • Runda 2:
    • RasmusL är slug
    • Basse skulle kunna vara skyldig till mordet och snacka sig ur det -- men är inte säker på att han är Ulv
    • Lokala mord skulle göra det svårt att mörda på grund av få deltagare utspridda i många rum med någorlunda känd turordning. Eventuellt kan distansmord bli upplåsta genom slöjdande.
    • Saknar Impetigo
    • Undrar vad alla jobbar med eftersom de kan vara så aktiva under arbetstid...
    • Om Basse är oskyldig gräver han sin egen grop med de här utspelen.
    • Impetigo är grönast (!).
    • Genesis litar jag inte på.
    • Alltid spännande i väntan på en ny runda.
...sen blev det inte så mycket mer. Hade varit kul med fler åskådare än bara mig och Lukas även om vi inte var särskilt aktiva ens där. Nästa gång kanske Skarpskytten vill hänga också?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Mina väldigt grunda reflektioner helt baserade på magkänsla och utan någon form av analys var typ så här:
  • Runda 1:
    • Sidd är grön!
  • Runda 2:
    • RasmusL är slug
    • Basse skulle kunna vara skyldig till mordet och snacka sig ur det -- men är inte säker på att han är Ulv
    • Lokala mord skulle göra det svårt att mörda på grund av få deltagare utspridda i många rum med någorlunda känd turordning. Eventuellt kan distansmord bli upplåsta genom slöjdande.
    • Saknar Impetigo
    • Undrar vad alla jobbar med eftersom de kan vara så aktiva under arbetstid...
    • Om Basse är oskyldig gräver han sin egen grop med de här utspelen.
    • Impetigo är grönast (!).
    • Genesis litar jag inte på.
    • Alltid spännande i väntan på en ny runda.
...sen blev det inte så mycket mer. Hade varit kul med fler åskådare än bara mig och Lukas även om vi inte var särskilt aktiva ens där. Nästa gång kanske Skarpskytten vill hänga också?
Kul med referat från folk som inte hinner vara med så här efter spelet. När man är inne i det så blir det en viss bubbla och man bygger på de "fakta och fördommar" man samlar på sig.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
992
Så nu sitter jag framför datorn och kan skriva på ett tangentbord. Det gör skillnad! Det är den största skillanden tycker jag i aktivitet, om jag kan sitta framför datorn och skriva eller ej. Telefonen går att läsa på men att fixa länkningar och skriva snyggt och någorlunda rättstavat och sammanhängande så hjälper en större skräm. @Basenanji känner igen det där du sa om att man skriver snabbt utan att tänka igenom först, la nog aldeles för mycket tid på mina poster.

Så spelet i sig då.

Runda 1 - Knock knock who's there?
Ser att ulvarna kan distansmörda men det kanske inte är känt. En i mittgruppen vore lämpligt att plocka bort.
Söker kontakt med impetigo men får ingen och blir rätt nojig över att vara 1 ulv mot 9 pers... och inte ha någon aning om hur många DTF:er eller hur de fungerar.

Så planen blir att knäppa någon i mitten då de är 4 och då kan bli misstänksamma mot varandra. Mordet går före förflyttning vet ulvarna om så jag tänker att jag får någon runda innan det blir känt att vi har distansmord.
Jag vill ju stå själv så vi kan utföra distansmord samt rösta så därav WC snurren nere i hörnet.
Jag plockar klantigt upp hörlurarna när jag borde plockat upp taxfree tidningarna... jaja jag missförstod Vimes roll mail rätt fett :p
En del diskussioner och spännande att det inte blev något tåg på impetigo, troligtvis att det var svårt att rösta på honom. La till och med upp frågan om vad som hände men folk verkade ha fastnat i ett tåg mot RasmusL så det vara bara att sitta och försvara honom och Hellzon så köper man sig lite goodwill när man har rätt senare. Sidd viftade bra nog och blev tyvärr offer då jag redan såg Basenanji vara på väg ut på en tangent... Ödmjukar mig lite inför genesis tips om martin3 och låter rundan gå ut utan att flytta rösten för att signalerat att jag inte tycker varken RasmusL eller Hellzon är misstänkta.

Runda 2 - Return of Impetigo!
Blev chockad när Vimes erbjuder Impetigos plats till någon utomstående men så plötsligt hör jag de tunga stegen av pälsklädda fötter klampa in i min inbox. Somande vid precis efter 20.00 så missar starten och åker in till jobbet vid 05.00 och är hemma igen vid 20.00 utan tillgång till rollspel.nu på dator. Det hade ju slumpat sig så att någon flyttat Basenanji! Spännande händelse som ledde till att Basenanji och Hellzon pekades ut som misstänkta ulvar pga död Sidd. Hade tänkt initial att börja spamma ut en massa just för att inte vara låglygande men det var inte läge för det och hade en out att köpa en runda till med att skicka impetigo in som röst. Nervositeten började stiga... då får jag pling från impetigo att han är med igen! Eftersom vi båda hade lågflygit mot RasmusL och Hellzon så kändes det som att fortsätta med att stödja några få som gröna och jobba utifrån det. Stövelkatten eller Empiricus blir målen beroende på vem som röstas ut. Då Basenanji gör allt jobb åt oss och byn slöjdar en fin galge åt honom så kan vi mörda Stövelkatten för att öka trycket på Hellzon som misstänkt ulv.

Runda 3 - herregud vad jag är rökt
Sitter typ hela runda 3 och funderar på vad jag kan göra för att övertyga en bybo att inte rösta på mig och vi kan få ett tåg på Hellzon. Försöker så lite split i byn med att peka på martin3 och xyas (vilket jag båda misstänkte för att vara DTF:er) och lite i hopp om att få bort blickarna från mig. Landar i att jag troligvis ryker i R4 och måste lägga upp det så att impetigo blir byn bästa bybo, kände dock inte att jag lyckas med detta 🤔
Spökplanets röst rör om i grytan och i huvudet men styr inte om något tåg. Impetigo briljerar med att ge mig ett skäl att flytta rösten "snyggt" men det skulle troligtvis inte ha hållit i R4. Planen var att mörda av genesis och stå kvar för att ha möjlighet till distansmord och kunna rösta igen men vi lyckades uppnå vinst lite oväntat. Hade räknat med att vi var tvugna att komma ner till 2 andra bybor...

Mycket kul korvtårtespel som vore kul att besöka igen men paranoian med att veta om distansmord kommer blir sjukt jobbig i R1 :D

Bra arrat @Vimes !
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Lite trött men nu så.

Grattis @fjodorsenuba , @Impetigo och @Empiricus ! Tack @Vimes !

Lätt att vara efterklok, men det hade blivit svårare för ulvarna om jag hängt med på tåget och knallat så jag också hamnat själv i R2. Nu låg det ett spår med lik efter mig, och det var alldeles för nära till hands att rösta på mig. Det var ju jämnt mellan Hellzon- och fjodortågen i R3 ett bra tag ändå.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Nu kommer jag inte åt mitt speldokument eftersom det är på min jobbdator. Men såhär var upplägget:

Föremål:
- taxfreekataloger (1)
- flygplansmiddagar (2)
- sovkuddar (3)
- hörlurar (5)
- vinflaskor (9)

Slöjden har två nivåer. Dels grundnivån som alla har tillgång till redan från början. Och dels den som blir upplåst när man byggt ett slöjdbord.

Grundnivå (addera 2-3 föremål för att nå summan 4):
2+2: Slöjdbord, låser upp avancerad slöjd.
2+1+1: Plockare, plocka upp ett extra föremål (aktiv förmåga)
3+1: Sköld, skyddar mot ett nattmord (passiv och blir förbrukad när den används) - Ulvslöjd: Knyckare, stjäl ett namngivet föremål från en spelare på samma plats som du.

Avancerad nivå (addera 2-4 föremål för att nå summan 4 eller 10):
1+1+1+1: Skyddsväst, du kan aldrig dö av nattmord (passiv)
3+3+2+2: Kungakrona, dubbelröst (passiv)
3+3+3+1: Ormklubba, döda en orm på platsen du befinner dig (aktiv)
5+5: Avlyssningsapparatur, sia lokalt (aktiv) - Ulvslöjd: Blockerare, bybor på samma plats som du kan inte använda några förmågor förutom förflyttning (passiv)
5+3+2: Avancerad avlyssning, globalt siande (aktiv) - Ulvslöjd: En rolig hatt
5+3+1+1: Pilotutbildning, du är numera pilot (passiv)
5+2+2+1: Improviserad väktarrustning, inga nattmord kan utföras på en namngiven plats (aktiv) - Ulvslöjd: En rolig hatt
9+1: Förlängare, alla dina aktiva förmågor är globala (passiv)

---

Rollerna passagerare och flygvärdinna funkade så att inga passagerare kunde passera in i Kabinpersonalens däck eller Cockpit om inte en flygvärdinna eller pilot använde samma väg samtidigt. Piloter och flygvärdinnor kunde gå fritt i planet.

---

Pilotrollen hade mycket riktigt att göra med flygplanets höjd. Om en pilot inte finns i cockpit kommer planet börja sjunka. I R1 sjunker planet 1000 fot, i R2 2000, i R3 3000 och så vidare. Under 5000 fot kommer panik utbryta och det är inte längre möjligt att föflytta sig. Om planet krashlandar blir alla spelare av med alla föremål och det finns inte längre någon karta att ta hänsyn till (vilket i praktiken innebär inga specialregler alls).

---

DTF:erna var två: Cameron Poe (Empiricus) som ville överleva själv och döda sin fångvaktare (som f.ö. är den enda rollen med specialförflyttning) och Eddie Kim (RasmusL) som vill sprida ormar på flygplanet så att det finns en orm på varje plats där en spelare finns.

---

Det var allt tror jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Några tankar:

Slöjdsystemet floppade :) . Jag hade nog hoppats på några fler spelare, eller på bättre koordinering av byn runt slöjdandet. Nu blev det inget av detta alls. Tanken var att de tidiga slöjdmålen (2+2, 3+1 och 2+1+1) skulle ge byn utrymme att låsa upp det avancerade slöjdsystemet. Men det var kanske lite för snålt tilltaget. För att det skulle funka i det här upplägget hade nog dels byn behövt börja byta saker med varandra och dessutom råna ulvarna på något nattmord.

DTF:erna var sådär. Jag tycker nog Eddie Kim var en ganska rolig DTF (men precis som på båtspelet hade ni ihjäl min tematiska skoj-DTF direkt i R1), eftersom ormarna hade synts bland föremålen. Däremot var DTF-rollen Empiricus hade inte så spännande. Såhär i efterhand skulle jag nog haft ett krav på att Camreon Poe behövde deklarera vilken fraktion han ville vinna med innan vinstvillkoren uppnåddes.

Grejen med att flygplanet kunde kraschlanda var från början min huvudidé. Tanken var att planet skulle krascha tidigt och spelet skulle ändra karaktär helt till någon form av resurshanteringsöverlevnadsgrej (jag har fortfarande lite idéer runt detta så jag säger inget om spelmekaniken). Men jag fick inte ihop det så istället blev det bara en lite grej i mariginalen.

I stora drag var slöjden och föremålen enbart till byns fördel (men svår att få till något av i det här upplägget), ulvarna hade några ulv-slöjdgrejer, men på det stora hela var det till för byn. Att hålla flygplanet ovanför marken låg i byns intresse.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Sen kan jag tycka att det var synd att inte byn röstade ut Fjodor som faktiskt var på gång i R3. Då hade några slöjdningar gått igenom och spelet hade fått lite mer puls. Men så är det.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Gillar alla idéerna @Vimes.
Roligt med prylar som kan plockas upp och komma till användning.
Slöjdsystemet med alla föremål verkar dock för avancerat för att komma till användning.
Hade nog inte ens räckt en handbok/beskrivning på hur det funkade då det var för tidsödande att bara förflytta sig förutom att scumfraktioner sätter käppar i hjulen. Vidare finns en stor tvekan om allt då man inte vet om det överhuvudtaget hjälper ens egna fraktion.
Detta med att designa regelmekanik verkar inte lätt - roliga ideer behöver ju funka i spel också.

Hur var det tänkt att planet skulle tappa höjd?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Det var ett spännande upplägg! Problemet var väl till stor del att slöjdsystemet tog för lång tid att komma igång, och att dold mekanik är jättehämmande för byn. Speciellt att inte veta hur nattmorden fungerar får man nog klassa som en jättenerf. Det var ju egentligen detta enskilda faktum som dömde oss. Varulvsspel pågår i såpass få drag med små marginaler att det inte riktigt finns någon möjlighet att testa sina teorier. Gissar man fel tar spelet slut, så det finns liksom ingen riktig feedback. Det var väl det som gjorde att vi fick sopen på båten också, va? Vi fattade inte att siandet kunde trixas med, och vi fattade inte att ulvarna hade (den gången ett enskilt) globalt nattmord. Jag tänkte den här gången att globalt nattmord kunde vara en grej, men jag var säker på att det var något de måste slöjda fram, så att de kunde göra det i R1 var inte riktigt på kartan för mig. Och definitivt inte att de kunde göra det i BÅDE R1 och R2.
 
Top