Varulv [Varulvar på ett flygplan] - Game over

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Jag inser också att det faktum att jag skriver mycket och gör en massa analyser gör att folk tror att jag är BRA på det här, vilket är helt fel. Jag är bevisligen kass. Jag har också en tendens att fokusera på hård mekanik framför mjuk psykologi, vilket verkligen verkade emot mig i det här spelet. Dold mekanik är verkligen inte min grej, för jag gör gissningar om hur den fungerar, och det gör sedan ALLA mina analyser åt helvete fel.
Jag håller absolut inte med. Du grönade dig ju i allas ögon och såg till att det fanns ett bysamtal.

I detta spelet hade det nog behövts fler starka/högljudda byröster. Sen spelade det kanske ingen roll iom att det ju blev Ockhams rakkniv som gällde i omröstningarna och det skulle nog vara svårt att resonera sig ur.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,823
Väldigt nyfiken på vem du valde att sia också, @Xyas

Du stod överst på dödslistan pga din slöjd men vi ville inte riskera att du låst upp väktarförmåga och väktat dig själv.

Klokt med halvsanningarna eller luddigheten om din förmåga, vad du än sa hade vi i ulvlaget dock förutsatt siare eller väktare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Skulle siarförmågan komma i spel tror jag följande grejer hade behövt hända:
1. Byn behöver rösta ut en ulv för att spelet ska få fler rundor.
2. Byn hade behövt röva ulvarna på något nattmord med skölden som byggs på 3+1.

Sen tror jag inte nödvändigtvis att spelet rent matematiskt var viktat åt ulvarnas håll. Även om Empis DTF-roll räknas som en ulv ligger ulvantalet runt en fjärdedel. Däremot är det absolut så att jag nog hade hoppats på 14-15 spelare för att slöjdmekaniken verkligen skulle få betydelse (nu behövde byn ganska mycket tur för att den skulle hjälpa dem).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Hur funkade nattmorden? Kunde Team Ulv mörda globalt utan begränsningar?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Tackar allihopa för gott deltagande och @Vimes för strålande arrangemang.

Det här ”korvtårtekonseptet” vart inte lätt att få styr på med alla olika möjliga regelvarianter.
Jag plockades direkt (astrist) så fick ju inte nån chans att rädda det här flyget. 😉
Men från spökflygets grinollefärd hade jag inte ett rätt, övertygad om att Basse var bus med Genesis (jovars).

En luring för mig var det här med händelseposition 3 som diffade då jag var helt övertygad om att där skedde nattmord; alltså innan förflyttning vilket ledde mig till lokalt nattmord. Sen när Rasmus på spökflyget avslöjade att han la ut ormar på nr3 så var det försent att tänka om.

Grattis till vinnarna @Impetigo och @fjodorsenuba för det här gjorde ni ju galant.

Far å Flyg 😍
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jaha Vad trodde jag dåråå:

Jag var pilot och bybo.
Tänk så varje gång, jag är alltid snäll!

Jag hoppades att yrket Pilot hade nån vitts och att det här med planets höjd var en ledtråd till att jag behövde vara i Cockpit för att planet inte skulle störta. Sen så tänkte jag att nån terrorist skulle ha pilotskills också och därmed kunna få planet att typ köra in i ett berg. Därav blev jag paranoid av spelare som fiskade pilot och misstänksam mot alla som ville/begav sig till Cockpit: Basse, Empi…

Sen så trodde jag ju att nattmorden var lokala så därför var ju Hellzon/Basse röda direkt när den första nattmördades (har glömt vem…).

Genesis: scum som bara den i R2 när Basse och han diskuterade, jag trodde han fejkade (distanserade sig) en argumentation med ulvBasse: att han liksom grönade sig själv genom att rösta ut Basse (som gladeligen offrar sig för laget) och gräven mot andra var tandlösa: måste vara DTF.

Empi får jag typ aldrig nån färg på: vilket ju faktiskt stämde denna gån då han var DTF.

Martin och fjodor trodde jag bara kompisfäktade och att det inte var nåt mer med det och övriga var så lågflygande att jag inte hittade nåt att haka upp mig på. Att Impetigo fick en frirunda blev en stor bonus för lag ulv.

Summa sumarum hade jag typ fel på allt som folk skrev om och för mig vinner alltså scumet på att vara lågflygande.
En tes jag Alltid haft men jag tydligen totalt tappade bort denna gång.

Jag är inte alls bitter (fjodor)…🤪

Förlåt.

På återseende👍
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
för mig vinner alltså scumet på att vara lågflygande.
Det här är en bra poäng. Jag tänker att det är en bra policy att alltid rösta ut den som skriver minst i R1. I det här fallet var det ju såklart slump att det var en ulv, men grejen är att ingen har någon koll i R1 och chansen att hitta en ulv baserat på vad folk skriver är exakt lika stor som chansen att hitta en ulv baserat på ett tärningsslag. Och folk som skriver mycket har grejer som sedan kan analyseras, medan folk som inte skriver inte heller kan analyseras. Det är fortfarande, trots att vi har så många erfarna spelare, en bra ulvstrategi att lågflyga och låta byn gräla sönder sig själv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Jag tänkte ju verkligen sub-optimalt spelet genom.

Tänkte att slöjd mm var som tårtpynt och därför ganska oviktigt. Siarförmågan tog jag för given. Sedan så har det varit en hektisk vecka och jag gjorde en gammal blunder: skriva utan att tänka sig för. Dumt.

Jag stirrade mig duktigt blind på Genesis och paranoia fick fritt spelrum från R2.

Fjodor missade jag fullkomligen. Impetigo ger ett så sunt intryck att jag har svårt att läsa in ulvighet. Martin verkade också resonabel och förnuftig, "tjafset" med Fjodor tolkade jag som två bybor som smågrälar. Xyas är ju som alltid svårläst och jag tänkte några gånger att han var lite väl kategorisk för att vara bybo, men inte mer än så.

Tycker det var snilledrag av Team Ulv att ta ut Sidd först. Smart. Jag hade inte fantasi att förstå att ulvarna kunde mörda globalt och var i R1 säker på att någon i mittgången måste vara ulv.

Rasmus tyckte jag spelade bra, men jag gillar nog min analys av honom i R1 ganska bra. Dock mycket slump/tur. Hellzon var vettig och är alltid så rolig att läsa, kanske kunde bitit ifrån lite mer? Tänker i R3 att det var viktigt att gå emot anklagelserna som följde från R2. Men svårt förstås.

Empi är ju i särklass och precis så förnuftig och listig som jag hoppas att läkare ska vara. Tyckte (helt felaktigt) att hans analyser ändå saknade något och mest uppehöll sig kring observerar data. Därför ville jag ha det till att han var ulv (med Genesis). Tyckte också att det var SUPERLOGISKT att ulv-Genesis 1) hittar vin (som bara ulvarna kan slöjda) i cockpit, tipsar ulv-Empi, varpå uv-Emoi styr kosan mot cockpit. Ack ack.

Till sist vill jag nog säga att det här partiet avgjordes till största del av att ulvarna var bra, snarare än att byborna var dåliga. Det var svårt (enligt min bedömning) att vinna som bybo och svårt att skaffa sig en uppfattning om hur vi kunde tolka spelets mekanik till byns fördel.

Men kul, utmanande och omväxlande spel. Bra @Vimes tycker att din korvtårta var smaskig!
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Jag tänkte ju verkligen sub-optimalt spelet genom.

Tänkte att slöjd mm var som tårtpynt och därför ganska oviktigt. Siarförmågan tog jag för given. Sedan så har det varit en hektisk vecka och jag gjorde en gammal blunder: skriva utan att tänka sig för. Dumt.

Jag stirrade mig duktigt blind på Genesis och paranoia fick fritt spelrum från R2.

Fjodor missade jag fullkomligen. Impetigo ger ett så sunt intryck att jag har svårt att läsa in ulvighet. Martin verkade också resonabel och förnuftig, "tjafset" med Fjodor tolkade jag som två bybor som smågrälar. Xyas är ju som alltid svårläst och jag tänkte några gånger att han var lite väl kategorisk för att vara bybo, men inte mer än så.

Tycker det var snilledrag av Team Ulv att ta ut Sidd först. Smart. Jag hade inte fantasi att förstå att ulvarna kunde mörda globalt och var i R1 säker på att någon i mittgången måste vara ulv.

Rasmus tyckte jag spelade bra, men jag gillar nog min analys av honom i R1 ganska bra. Dock mycket slump/tur. Hellzon var vettig och är alltid så rolig att läsa, kanske kunde bitit ifrån lite mer? Tänker i R3 att det var viktigt att gå emot anklagelserna som följde från R2. Men svårt förstås.

Empi är ju i särklass och precis så förnuftig och listig som jag hoppas att läkare ska vara. Tyckte (helt felaktigt) att hans analyser ändå saknade något och mest uppehöll sig kring observerar data. Därför ville jag ha det till att han var ulv (med Genesis). Tyckte också att det var SUPERLOGISKT att ulv-Genesis 1) hittar vin (som bara ulvarna kan slöjda) i cockpit, tipsar ulv-Empi, varpå uv-Emoi styr kosan mot cockpit. Ack ack.

Till sist vill jag nog säga att det här partiet avgjordes till största del av att ulvarna var bra, snarare än att byborna var dåliga. Det var svårt (enligt min bedömning) att vinna som bybo och svårt att skaffa sig en uppfattning om hur vi kunde tolka spelets mekanik till byns fördel.

Men kul, utmanande och omväxlande spel. Bra @Vimes tycker att din korvtårta var smaskig!
Jag är ju för att byn ska outa så mkt som möjligt för att reda ut allt kaos.
Vad tycker ni?
Det är ju så mycket snömos så scumet kan ju relativt lätt gömma sig.
Hade väl varit bra denna gång när det är korvtårtakalas på hög höjd?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag är ju för att byn ska outa så mkt som möjligt för att reda ut allt kaos.
Vad tycker ni?
Det är ju så mycket snömos så scumet kan ju relativt lätt gömma sig.
Hade väl varit bra denna gång när det är korvtårtakalas på hög höjd?
Vi outade ju allt som hade någon effekt (nummer på slöjdbara föremål). Vi borde gjort det i R1, dock. I R2 var det för sent. Svårt att se hur vi hade haft nytta av annan info. Eller jo, hade vi outat roller i R1 hade inte Empi kunnat påstå sig vara pilot. Att han sade det gjorde att jag inte gick till mittgången. Ska ble kul att se om Vimes hade planerat något om jag hade gått dit.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag var ju faktiskt pilot samtidigt som jag var DTF, men det hände inget när jag gick till cockpit. Så jag övervägde att gå ur cockpit för att se om något hände då men det blev aldrig att jag gjorde det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ja, varför släppte vi den här pucken?Jag har förmig att jag nämnde det men ingen verkade haka på…
Det blir väldigt ofta så, i min erfarenhet. De som pratar mycket drar på sig uppmärksamheten och kan analyseras, och man fastnar i att prata om dem, och de pratar med varandra. Jag och Basse spenderade ju sida upp och sida ned med att skälla på varandra som två grälsjuka hundar. Då kan de riktiga ulvarna sjunka tillbaka i sina fåtöljer och mysa. Svårt att bryta det beteendet.
 
Top