Varulv [Varulvar på ett flygplan] - Game over

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Ge inte upp slöjdmekaniken helt @Vimes ! Problemet som jag ser det är att det tar sån tid att hitta, slöjda för att sedan använda föremålen! Så problemet är tiden.

Kanske kunde man ha förflyttningar inom en runda? Dvs om en spelare deklarerar i tråden att den går nånstans, får den (i den mån det är praktiskt möjligt förstås) svar från SL om vad det finns för föremål på platsen och vad spelaren kan göra.

Fattar ni hur jag menar?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag fattar, @Basenanji. Jag gillar inte riktigt den lösningen dock, då det kräver en vaken och aktiv SL för att det ska bli rättvist och inte slumpmässigt. Lösningen med spökplanets röst (där den meddelas i speltråden om jag hunnit se den) tycker jag egentligen inte heller om riktigt.

Det jag nog skulle gjort (och det var en grej jag funderade på men - av, så här i efterhand, oklara anledningar - inte implementerade) var en R0 där alla har möjlighet att förflytta sig och plocka upp föremål (men inte skriva, rösta eller nattmörda). Det skulle gett slöjdsystemet en liten boost.
 
Last edited:

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Alltså, jag gillar verkligen mekaniken och slöjdförmågorna var väldigt intressanta! Jag tror dock du hade lite otur med två system som kolliderade något. Det var nämligen ingen bybo som ville stå på samma ruta som någon annan bybo så att byta/ge bort grejer var ju otänkbart eftersom det även kostade din röst. Sen tror jag också att det var en väldigt lång tid till slöjdandet skulle få fart. Nu hade vi ju maximal otur som inte fick ut någon ulv på tre rundor men även med det hade vi i bästa fallet haft 2 slöjdbord nästa runda och behövde hitta typ 4 föremål för att göra något vettigt.

Jag tänkte när jag först hörde nattmord/utröstning att det var en rätt jämn fördelning men när jag tittar på det så tror jag att det var en klar ulvfördel, en ulv kan nämligen alltid nattmörda, när de är två kan de dessutom se till att en alltid är fri. Kanske kunde man ha begränsat det till att båda ulvar ska kunna targetta målet, då hade det varit intressantare tror jag.

Jag tror som du var inne på att en runda 0 eller ett slumpat föremål i varjes ficka kunde ha gjort stor skillnad.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Alltså, jag gillar verkligen mekaniken och slöjdförmågorna var väldigt intressanta! Jag tror dock du hade lite otur med två system som kolliderade något. Det var nämligen ingen bybo som ville stå på samma ruta som någon annan bybo så att byta/ge bort grejer var ju otänkbart eftersom det även kostade din röst. Sen tror jag också att det var en väldigt lång tid till slöjdandet skulle få fart. Nu hade vi ju maximal otur som inte fick ut någon ulv på tre rundor men även med det hade vi i bästa fallet haft 2 slöjdbord nästa runda och behövde hitta typ 4 föremål för att göra något vettigt.
Det stämmer kanske. Valet att sprida ut sig framför att samla sig var kanske självklart. Såhär i efterhand tror jag att spelet hade vunnit på en mindre karta med färre platser. (Alternativt är mekaniken med rösta på de bredvid dig eller globalt om du är ensam helt enkelt inte hållbar).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
Jag är lite skeptisk till platsbaserad röstbegränsning men följer inte spelen så noga att jag riktigt kan avgöra vilken effekt det hela ger.

Säg att jag verkligen vill rösta på Anna. Den här rundan får jag inte det och måste rösta på mitt andra/tredjeval. Sedan måste jag för framtiden gå dit jag tror att hon tänker gå eller dit jag tror att ingen annan ska gå. Knöligt?

Fördelen med mekaniken är väl att förflyttningen verkligen blir nåt att prata om.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,968
Location
Linköping
En till post.
Spelet jag grunnar på har förflyttning runt i en herrgård men man kan rösta på alla. Dock inte utröstning utan mer att den personen får massa minus på en resurs. När en spelares resurs är slut får denne lämna spelet.
Ingen aning om det är bättre eller sämre, men kul att klura på. 🙂
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Ja, vi har testat platsbegränsad röstning två gånger nu (Flygplanet och Båten). Planen från början var en by-nerf i största allmänhet. Jag vet inte om jag tycker att begränsningen bidragit med så mycket nu när vi har två spel att titta på. Så det är kanske en blindgångare i designen.

(Tanken med Varulvar på ett transportmedel-spelen är ju lite att skapa ett gäng mekaniker och hälla ner spelarna i dem för att se vad spelarna gör av mekaniksalladen. Just vad gäller platsbegränsad röstning kan man ju konstatera att vi inte verkar ha gjort så mycket av den i spel.)
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,564
Location
Oktoberlandet
Ja, vi har testat platsbegränsad röstning två gånger nu (Flygplanet och Båten). Planen från början var en by-nerf i största allmänhet. Jag vet inte om jag tycker att begränsningen bidragit med så mycket nu när vi har två spel att titta på. Så det är kanske en blindgångare i designen.

(Tanken med Varulvar på ett transportmedel-spelen är ju lite att skapa ett gäng mekaniker och hälla ner spelarna i dem för att se vad spelarna gör av mekaniksalladen. Just vad gäller platsbegränsad röstning kan man ju konstatera att vi inte verkar ha gjort så mycket av den i spel.)
Byn visste ju inte hur det funkade så de kunde ju inte.
Varulvarna tycker jjag det verkar som att de verkligen gjorde mkt av den mekaniken.
Och omjag förstår det rätt så hade ju @RasmusL nån ormläggarut-uppgift som var viktig som dock tyvärr klipptes direkt (utröstad) så den iden hade nog kunnat bli nåt av om han fått vara med längre.
Jag gillar kartor.
Att de betyder nåt regelmässigt är ännu bättre👍

(Eftersom att jag var på byalaget så ) tycker jag förstås att byn var redigt nerfad denna gång.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag är mycket glad över att giftormarna på planet faktiskt var med i designen!

Det lät vid flera tillfällen som att folk förväntade sig att det skulle droppa giftormar, var det någon som hade fått den informationen?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag gillar kartor
Ja, kartgrejen tycker jag är en rätt kul sak som lägger till en extra dimension till spelet. Däremot är jag inte säker på att platsbaserad begränsning av röstningen bidrar med så mycket. I t.ex. Tåg-spelet fanns ju en karta som var mycket betydelsefull, men ingen begränsning i röstningen
 
Top