Varulv [Varulvar på en båt] - Spelet slut

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
@Vimes Iom att detta var del två av trilogin så är det väl rimligt att anta att det här var mellannivån av kaosigt korvtårtemayhem där tåget var intronivån/barnmenyn? Så nästa lir blir lite mer flippat? :D
Tåget hade endimensionell karta.
Båten hade en tvådimensionell karta.
Tredimensionell karta i uppföljaren?

När jag tänker efter så stod ju våra två nybörjare för mina två stora chocker.

Först blir jag kastad i havet för öppen ridå av Impetigo. Ur röven drar han sen flera långa poster om att han är Batman, har info om vilka roller som är "goda", har målsökande nattmord och det ena efter det andra. Jag som sitter i min lilla bubbla där kapten är god fattar ingenting när folk tror på detta. För att hantera detta fastnar jag i en teori där det finns ulvar, tredje- och fjärdefraktion med tre-fyra pers i varje, och där satt jag resten av spelet och misstänkte ärligt att byn var i minoritet.

Bra hjärnfuckat, Impetigo!

Och sen michael. Jag hade lite vibbar på slutet att mitt siande kanske inte var 100%, men jag såg det absolut inte komma att michael och Basenanji skulle snipea Korparösterna en minut innan stopp. Men på Basses snipe reagerade jag mest "shiiit, naturligtvis". Och sen kom michaels snipe och jag kunde inte göra annat än sätta en wow-reaktion på Vimes stoppinlägg.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Vattnet:
Rör sig ej vid Stiltje eller Bris.
Sprider sig till ett rum vid kuling: i första hand nedåt, i andra hand horisontellt, i tredje hand uppåt
Lågvatten blir högvatten vid storm. Lågvatten i alla rum i ett steg ifrån lågvatten. Spelare i högvatten dör automatiskt oavsett fraktion (undantag: Kraken-kultist)

Krakens mage:
Drunknade spelare hamnar i tråden "Krakens mage". De delar vinstvillkor med sin originalfraktion och Kraken-kultisten.
Jag minns att jag tänkte nånstans att OM vi tar oss till London och börjar ha 11/36 risk för storm varje dag så har vi gått in i Endgame och alla spelmekanismer kommer att samarbeta för att krossa oss till drivved. Skönt att ha haft rätt om någonting åtminstone.

Krakens mage/Spöktåget blir ju mycket intressantare när man inte vet fraktion på sina medresenärer. Upplagt för mysig stämning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Sjukt impad av @Impetigos spel. Jag har ju spelat AW med honom så jag vet att han är en lurig jävel (han var lika ond då), men jag trodde på Batman ett bra tag där. Jag tänkte ”Båtfan heter ju M/S VARULVEN, klart kapten är luden.”
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Bakgrunden till den här designen är (som det ofta är för mig) eftersnacket från tidigare spel. I eftersnacket till Varulvar på ett tåg skojade Empiricus om att han väntade på en serie spel med liknande tema (Varulvar på ett transportmedel). Där började jag fundera.

Sedan konstaterade vi (?) att tåg-spelet var för svårt för ulvarna. De behövde ha en massa flyt för att ens ha en sportmössa. Lokala nattmord är en stenhård nerf för ulveriet (likt det var i mitt mellanstadiediscospel någon gång i forntiden (2013?)). I diskussionen började jag fundera på hur man kan skruva på spelet för att nerfa byn på liknande sätt. Eftersom ulvarna har nattmord och byn har utröstning landade jag i lokal utröstning. Jag skulle nog vilja säga att det är en rätt spexig mekanik med viss potential!

Att det skulle vara "... på en båt" tror jag att jag var klar med ganska direkt (för det påminner mig om Jerome K. Jerome!), och utifrån det kom resten av ingridienserna (vind, vatten i båten, hamnar, utkik och brygga).

Tanken med de här korvtårtespelen är ju inte nödvändigtvis att de ska vara balanserade. Eller: jag tror ju att det är svårt att utvärdera balansen i dem. Designfilosofin är mer att skapa ett (stort) gäng mekaniker och verktyg och hälla ner spelarna i det och se vad som händer. Vilken fraktion navigerar kaoset bäst? I det här spelet lyckades inte byn fånga en ulv på fem rundor. Det verkar rimligt att varulvarna vann. Å andra sidan hade byn många tunga nerfar (Hellzon är lokal siare, lokal utröstning, ingen offentlig information om fraktion, samt en betydligt buffad varulvsfraktion i jämförelse med tågspelet). Men å det tredje hade byn en del verktyg också: fyra siare (Hellzon, Larsson, Krille och mekaniken med utkiken och stiltje), en väktare och två spelare med nerfade bulletproof-förmågor (Genesis och Korpa).

Jag tror att byn, om de skulle haft en chans, hade behövt organisera sig runt hur utröstningen och positioneringen på båten skulle gå till. Jag vet att bland annat Björn den Gode diskuterade det i början, men här talade förstås de korta rundorna emot att det skulle gå att få ihop. Sedan hade byn lite otur med att ingen stannade i Utkiken.

Sedan var det flera saker i spelet som var lite motsägelsefulla och svårtolkade för byn framför allt. Om man summerar skulle jag nog säga att det som regel är dåligt för byn att gå i hamn, vinden var nog lika bra/dålig för båda fraktionerna.

Själv hade jag nog blivit tämligen frustrerad av att spela bybo i det här upplägget! :)

Slutligen: jag har förstås börjat fundera över en massa (ännu mer kaosigt korvtårtiga) idéer för trilogins tredje och avslutande del. Till hösten kanske!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag funderar på om spelet inte hade blivit intressantare med mer öppen mekanik. Det hade kunnat bli kamp och diskussioner om huruvida man ska gå i hamn, om man kan lita på att den som stod i utkiken talade sanning om den utröstades fraktioner, och så vidare. Som det var nu gav mycket av mekanikerna bara slumpmoment som förvirrade alla. Ingen hade någon åsikt om vindstyrka, hamngående och så vidare. Det blev bara bakgrundsbrus.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag funderar på om spelet inte hade blivit intressantare med mer öppen mekanik. Det hade kunnat bli kamp och diskussioner om huruvida man ska gå i hamn, om man kan lita på att den som stod i utkiken talade sanning om den utröstades fraktioner, och så vidare. Som det var nu gav mycket av mekanikerna bara slumpmoment som förvirrade alla. Ingen hade någon åsikt om vindstyrka, hamngående och så vidare. Det blev bara bakgrundsbrus.
Absolut! Det är ett bra påpekande. Balans och spelighet vinner nog alltid på öppen eller semi-öppen (som i det här fallet hade kunnat vara "i vissa hamnar får ulvarna nattmörda fritt") information. Det finns ju kanske något fint i uppgiften "att upptäcka spelet", men med mängden dold mekanik som det var här blir det kanske väl mycket att hantera för att det ska vara en meningsfull aktivitet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Absolut! Det är ett bra påpekande. Balans och spelighet vinner nog alltid på öppen eller semi-öppen (som i det här fallet hade kunnat vara "i vissa hamnar får ulvarna nattmörda fritt") information. Det finns ju kanske något fint i uppgiften "att upptäcka spelet", men med mängden dold mekanik som det var här blir det kanske väl mycket att hantera för att det ska vara en meningsfull aktivitet.
Jag håller med om att det kan vara jättefint i att 'upptäcka spelet', och jag tycker du designar jätteroliga spel! Just när det kommer till upptäcka spelet så gillar jag nog ändå när det finns någon slags 'logik' bakom, där man kan ta sig framåt steg för steg. Som att det för min roll var bra att vi gick in i hamnarna, och eftersom jag var bybo så skulle jag då tycka det vore mer logiskt om det var bra för byn att vi gick in till hamnarna. Eller kanske ännu tydligare med Lukas exempel, att om byn har en rollsiare så tycker jag det känns lite anti-klimax om byn inte har någon som helst nytta av en roll-siare, utan att förekomsten av en sådan borde implicera att det finns någon nytta med den.

På liknande sätt är jag rätt skeptisk till undantag, "Nattmord kan bara ske lokalt förutom 3 gånger" är liksom i princip helt omöjligt att lyckas räkna ut, för så fort första undantaget inträffar så är det inte en rimlig teori att "jo men nattmord kan nog bara ske lokalt förutom ibland" och även om vi hade tagit oss så långt så gör ju det det är 'ibland' att det inte går att dra några slutsatser om någon natt alls, för just den natten hade ju kunnat vara undantaget osv...
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tack för roligt spel!

Var ju tyvärr inte mitt bästa spel denna gången, och det kändes hårt att åka ut för en klantig felskrivning. Björn gjorde ju helt rätt i att norpa mig på den, men jag var verkligen bara klantig bybo.

Och jag saaaaaa ju att Basses smicker var falskt. ;-)
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Gav tidigt upp att försöka överanalysera allt och försökte istället spela så nära vanlig varulvspel som möjligt. Borde kanske diskuterat mer om vinden men det kändes som att jag aldrig kunde veta om en storm hade gynnat ulvlaget mer än bylaget.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag tror vi bybor hade behöft mer fasta punkter, nu kändes det som vi inte visste någonting ens sista rundorna.

Allvarligt talat om bara någon av oss hade fått informationen om hur utsikten fungerade tror jag det här spelet hade varit mindre frustrerande.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Godmorgon!

Vilket parti!

Jag är helt slut nu och känner att det har varit en särskilt trevlig holmgång! Jag är mycket nöjd med spelupplägget, mina ulvkamraters spel och att ha fått lära känna nya blivande superstars- Dessutom är jag ganska nöjd med min egen insats! Det här partiet var också riktigt svårt för byn, så ni ska ha stygga creds för att det gick som det gick. Byn var närmare segern än man i efterhand kan tro!

Äntligen varulv!
Jag förväntar mig inte att ni för anteckningar över vem som har fått spela vad i ulvaspelen, men jag har alltså spelat snel hest-bybo tills jag kräktes på mig själv. Så det var enormt efterlängtat att få ulva sig lite! Och så påpassligt att jag hade skrivit en manual...som jag bara kunde följa. Ti-hi!

Credit list
Sidd och michael gjorde ulvlaget särskilt vasst. Jag är också imponerad av era poster, inte minst michael som i ulvchatten kunde redovisa en hel del funderingar för att sedan BAM lägga tunga inlägg som var både sakliga och träffsäkra. Mycket bra!

Björn var ju i högform och levererade (se mer under Balans?) det ena guldinlägget efter det andra. Att jag lyckades (?) undgå den hårdaste kritiken vill jag skriva upp på pluskontot. Och det är alltid en fröjd att få se Björns ekvilibrism! Eftersom vi fruktade att BDG skulle bli väktad var det läge att börja ta ut någon annan farlig bybo och lotten föll på Genesis, även om andra kandidater också var tänkbara. Men Genesis bedömde jag ändå som farligast: han kan både vara logisk och kvicktänkt OCH spela ett socialt spel med välformulerade rader. Sån't ville jag inte veta av utan kräfvde att vi skulle ta ut honom snarast. Halo9000 vill man heller inte ha med i spel av samma skäl, även om hans spel i det här partiet var något mer tillbakadraget.

LJSLarsson och Empiricus: mina gamla ulvaspelskompisar tycker jag spelade så bra de kunde även om det blev lite för Larsson tyvärr. Och @Empiricus var ju nära flera gånger. Korpas magkänsla verkar vara en mycket träffsäker ulvsniffarkompass. Lukas tycker jag spelade så klokt man bara kunde.

Stöveln saknade jag i hela partiet! Xyas var bra, men behövdes nog mer för att hjälpa byn. KrilleW var bra och hanterade sin roll snyggt.

Hellzon, min favoritzombieninja-med-laserögon var sjukt bra i hela partiet. Jag hoppades på att byn skulle misstänka BDG, Empi, Hellzon m fl genom att de överlevde runda efter runda, men här högg jag i sten. Förnuftiga inlägg parat med kloka och riktiga analyser grönade Hellzon et al.

Impetigo rider hem med "Pris till coolaste bybo!". Jäklar vilken energi, smartness och karisma! Hoppas vi får se dig spela mer.

Balans? Nej, bättre än så: spännande!
Jag kan verkligen inte uttala mig om spelets balans eller så, det får ni brädspels- och speldesignnördar ta hand om. Däremot kan jag intyga att det var spännande hela tiden!

Sista rundan chansade vi ulvar på att snajpa Korpa. Ställningen var 4 bybor mot 3 ulvar. OM Xyas hade genomskådat bluffen och röstat Sidd hade vårat move avslöjat vilka som var ulvar och byn hade förmodligen kunnat lägga ihop ett och ett vunnit. Xyas ska förstås inte ensam bära ansvaret för hur det gick, men förstår ni hur jämnt det var ända till slutet? Och då fick vi ulvar ändå genom vartenda nattmord mm. Så det var ganska tufft för oss ulvar också.

Med det sagt så tror jag att det är ganska svårspelat för alla fraktioner att inte veta eller kunna spekulera i ställningen. Kanske också att det äter lite motivation eftersom det är svårt att bedöma insatserna? Å andra sidan kan vi ju alltid lära att det är viktigt att vara aktiv i spelet och undersöka alla rum etc. Utkiken var betydelsefull och hade den kommit mer i spel kanske vi hade fått se en helt annan utveckling. Då hade också Lukas förmåga blivit mer logisk, right?

Mitt eget spel
Jag var ganska nöjd med mitt spel: 4/5 faktiskt! Jag blir ju alltid rödad från början så jag tänkte att jag nog skulle bli utröstad, men lyckades på nåt märkligt sätt ändå undkomma den värsta pressen, mest handlade det nog om att jag överlevde tack vare att folk inte kunde rösta på mig. Jag är ju inte så bra på logik-delen i spelet och det var därför jag försökte tona ned användningen av förmågor mm, för att istället få folk att fokusera på det sociala som jag hanterar bättre. Tyckte nog att det funkade ganska bra. Sedan var ju mina inlägg 99% bullshit, vilket var ganska kul i början, men blev lite tradigt på slutet. Att inte fler än @Empiricus tog upp min varulvsmanual tyckte jag var märkligt. Manualen är mitt bidrag till att uppmuntra ulvlagen att vara mer aktiva och inte köra så mycket på lågflygeri och jag valde att försöka följa den så långt det gick. Det enda jag inte fick in var en fyrfältare. ;)

Förslag på fortsättning
Det var massa saker jag gillade i det här spelet så jag hoppas på en fortsättning i höst. Utan att kunna något om speldesign så kan jag känna att korvtårtaspel gör mig lite passiv. När jag på förhand inte kan gissa på vilken logik som är rimlig så faller liksom de flesta gissningar av spelets design på argumentet: "Men vad vet vi, allt kan vara möjligt! Lika bra att utgå från att vi inte kan utgå från något!" och det uppfattar jag (som ytterst) okunnig som något begränsande.

Det är därför Mäster Ulv/Varulvarnas kyrkogård var sådana knall-succéer: vi kunde inte veta avd som gällde, men vi kunde ana kontureran av en yttre ram. Kan man ha en korvtårta med något sånt?

Tack i alla fall Vimes och alla för ett jättekul parti!
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
@LJSLarsson mitt smicker var inte falskt, du är och förblir Mästerulvarnas mästerulv! Ta det som en komplimang! :D:heart:

I ett tillägg till min ulvmanual så skulle jag vilja säga att det är bra att bygga lögner på sånt som är sant, fast man tweakar lite. Mitt styrelsemöte-prep ägde faktiskt rum, och ja, valberedninegn har inte hitta några revisorer (Katastrof juh!), det vara bara det att mötet ägde rum tidigare under dagen. Så har ni svårt att hitta på lögner: bygg av sanningen, fast lägg till/dra ifrån litegrand. :D

Jag höll ju på att implodera när du började spekulera om "Lone Wolfs" och vi i ulvlaget började misstänka varandra. @michael messade mig utanför ulvchatten och började undra om stackars @Sidd var förrädare bland ulvarna?! Åsså blev jag tillbakaskickad i minnet till 2017 (eller när det var) och började feberdrömma om hur Vimes förstås har gett LJS en NY soloroll. Haha, kul och grymt nojjigt!

Just det! Kraken-grejen var ju fenomenal! Synd att vi inte fick till en sån fyrverkeripjäs!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Stöveln saknade jag i hela partiet! Xyas var bra, men behövdes nog mer för att hjälpa byn. KrilleW var bra och hanterade sin roll snyggt.

(…)

Impetigo rider hem med "Pris till coolaste bybo!". Jäklar vilken energi, smartness och karisma! Hoppas vi får se dig spela mer.
Både Stöveln och Impetigo var ju scum och jag tror att ulvlaget tjänade en del på att byn med rätta misstänkte dem för skumraskfasoner. Det tog bort en del fokus från de riktiga ulvarna. Jag tycker inte att byn ska se detta som att vi tog 0/3 ulvar, utan 2/5 skummisar!

Vilket såklart inte betyder att ulvarna inte förtjänade att vinna. Väl spelat!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Jag höll ju på att implodera när du började spekulera om "Lone Wolfs" och vi i ulvlaget började misstänka varandra. @michael messade mig utanför ulvchatten och började undra om stackars @Sidd var förrädare bland ulvarna?! Åsså blev jag tillbakaskickad i minnet till 2017 (eller när det var) och började feberdrömma om hur Vimes förstås har gett LJS en NY soloroll. Haha, kul och grymt nojjigt!
Åh, det gör mig glad att höra!

Jag trodde genuint att det inte var omöjligt med lone wolf, men förde resonemanget i huvudsak just för att sprida paranoia i ulvlaget. :-D
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Åh, det gör mig glad att höra!

Jag trodde genuint att det inte var omöjligt med lone wolf, men förde resonemanget i huvudsak just för att sprida paranoia i ulvlaget. :-D
Vimes: jag är gärna Bläckfisk (lone wolf) nästa race... säg inget till de andra...
...och en Chuthulu-prinsessa som heter Korpa måste jag bara ha med i nåt rollspelsäventyr nån gång...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Tack för feedbacken förresten! Jag har ju, som spelskapare, någon form av avsmak/rädsla inför mönster i designen. Jag är rädd att byn ska knäcka mönstret och sedan rulla upp ulvarna på galgbacken oavsett hur skickligt de spelar. Här arbetade den impulsen emot målet att fylla spelet till bredden med hemliga mekaniker och grejer. Som BDG konstaterar var en stor del av förmågorna tämligen meningslöst brus, och visst blir det lite "det är omöjligt att säga något vettigt om spelupplägget, så vi försöker inte ens". Här hade nog den vettigaste strategin för byn varit att helt strunta i mekanikerna. Och det är ju lite synd (och väldigt kontraintuitivt)! Jag tar med mig detta till nästa korvtårta!
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag gillar att min spådom i början av sista rundan faktiskt var sann. Jag röstades ut och ulvarna vann!

Sorry Xyas för mina misstankar, där blev jag helt låst.

Och min magkänsla är tydligen extra mottaglig för ulv-Sidd. XD

Kul var det oavsett, särskilt att få kravla upp på båten igen. Det var mindre kul att svara på frågan om hur jag klarade mig tusen gånger. ;)
 
Top