Varulv [Varulvar på en båt] - Spelet slut

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Ni seglar ut från Londons hamn. Visst har det varit visst manfall, men humöret är på topp ändå. Typ! Någonstans längs med rutten bestämmer ni er för att kasta i antingen Sidd eller Korpa. Kanske båda? Medan ni dividerar smyger sig Basenanji, michael och Sidd upp bredvid Korpa och säger: "Det här är nog en sån där ulv tror vi!" och hyvar i henne i plurret! Empiricus ser från utkiken hur Korpa var bybo! Men då är det redan försent: på akterdäck sitter Michael och äter på Xyas livlösa kropp, medan Basenanji och Sidd ylar mot fullmånen över den kalla Atlanten.

Varulvarna (@Basenanji , @michael och @Sidd ) har tagit över båten. Vart de kommer styra den förtäljer inte historien. Men kanske till någon trevlig söderhavsö där de går över till en vegetarisk livsstil och festar i färsk frukt och kokosnötter hela dagarna? Vem vet, kanske ligger de där i solen och den svalkande brisen nu?


---

Tack för gott spel alla deltagare!

Det här var nog löjligt svårt för byn, men varulvarna gjorde en fin match tycker jag. De lyckades både utnyttja speldesignen maximalt och samtidigt spela klokt och smart i tråden. Byn hade behövt organisera sig runt röstning och positionering för att ha en chans.

Jag är lite arg för att ni tog ut min spelomvälvande DTF Stövelkatten i första rundan. Planen var att han någon gång när ni härikring skulle vakna till liv och ställa hela spelet på huvudet.

Och en extra ursäkt för alla små misstag jag gjort i administrerandet av rundorna. Jag har egentligen haft lite för mycket att göra de här veckorna för att kunna arra ett varulvsspel på ett bra sätt.

Roller och annat i nästa inlägg!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Roller 1-7:
1 Stövelkatten
Fraktion: Kraken-kultist (Scum-DTF: Du vinner när du är ensam kvar i spel)
Roll på båten: Passagerare, andra klass
Passiv förmåga: Skyddsväst - du kan inte bli nattmördad av varulvarna.
Förflyttning: (10) 1 steg. Fri förflyttning vid storm.
Förmåga: (50) Förfölja - Du skickar ett namn till mig, om den spelaren använder någon förmåga knuten till hamnen båten kommer till under natten får du veta det.
Förmåga: (103) Tillkalla Kraken (kan endast användas vid Storm) - Dagfasen efter att du tillkallat Kraken kommer övriga spelare informeras om att Kraken angriper skeppet. När du tillkallar Kraken kommer din Skyddsväst sluta fungera, istället får du följande förmåga: (5) Sluka - Kraken slukar X antal spelare. X = antalet personer som blivit utröstade under spelets gång innan Kraken blev tillkallad. Du kommer inte få välja vilka spelare som slukas, men du själv är immun. Väktande eller andra förmågor skyddar inte (förstås) mot Kraken.

2 michael
Fraktion: Varulv (Ni vinner när ingen annan fraktion kan vinna), övriga varulvar är Basenanji och Sidd. Ni får prata med varandra utanför speltråden.
Roll på båten: Passagerare, första klass
Passiv förmåga: God parfym - Du sias som grön fram till att båten har lämnat Gibraltar
Förflyttning: (6) 1 steg. Fri förflyttning vid storm.
Förmåga: (93) Förmågekoll - du kan kontrollera vad en annan spelare har för passiv eller aktiv förmåga. Du skickar ett val (aktiv/passiv) och ett namn på en spelare till mig, om du och den spelaren befinner er på samma plats på båten får du ett direkt citat av hens förmågebeskrivning.
Hamnförmåga: (15) Mördaren i Marseille - Om båten stannar i Marseille kan du mörda valfri spelare. Skicka ett namn på den du vill mörda till mig under Runda 3.
Kollektiv förmåga: (7) Nattmord - Ni skickar in ett namn på en spelare till mig för att nattmörda den ombord på båten. Någon av er måste befinna sig på samma plats som den ni valt ut för att förmågan ska fungera. Om flera av er befinner er på samma plats som den ni nattmördar kan ni skriva till mig vem som utför nattmordet, annars slumpas det.

3. Basenanji
Fraktion: Varulv (Ni vinner när ingen annan fraktion kan vinna), övriga varulvar är michael och Sidd. Ni får prata med varandra utanför speltråden.
Roll på båten: Skeppsgast
Passiv förmåga: Du får 1 resurspoäng (RP) för varje hamn båten lägger till vid. Du startar spelet med 3 RP.
Förflyttning: (53) 1-2 steg.
Förmåga: (99) Påverka vinden - Du kan spendera valfritt antal RP på att modifiera tärningsslaget som avgör vindens styrka. För varje RP du spenderar lägger du på eller drar av 1 från båda tärningarna.
Hamnförmåga: (68) Vampyren i Venedig - Om båten stannar i Venedig kan du mörda valfri spelare. Skicka ett namn på den du vill mörda till mig under Runda 2.
Kollektiv förmåga: (7) Nattmord - Ni skickar in ett namn på en spelare till mig för att nattmörda den ombord på båten. Någon av er måste befinna sig på samma plats som den ni valt ut för att förmågan ska fungera. Om flera av er befinner er på samma plats som den ni nattmördar kan ni skriva till mig vem som utför nattmordet, annars slumpas det.

4 Sidd
Fraktion: Varulv (Ni vinner när ingen annan fraktion kan vinna), övriga varulvar är Basenanji och michael. Ni får prata med varandra utanför speltråden.
Roll på båten: Navigatör
Passiv förmåga: Tung - Du kan inte röstas ut om du befinner dig på Nedre däck.
Förflyttning: (30) 1 steg.
Förmåga: (4) Rikta - Förmågan kan bara användas vid storm eller kuling. Skicka två spelares namn till mig, om en av dem använder en förmåga riktad mot dig kommer den istället riktas mot den andre spelaren. Minst en av spelarna behöver vara på samma plats som du.
Hamnförmåga: (3) Nackaren i New York - Om båten stannar i New York kan du mörda valfri spelare. Skicka ett namn på den du vill mörda till mig under Runda 6.
Kollektiv förmåga: (7) Nattmord - Ni skickar in ett namn på en spelare till mig för att nattmörda den ombord på båten. Någon av er måste befinna sig på samma plats som den ni valt ut för att förmågan ska fungera. Om flera av er befinner er på samma plats som den ni nattmördar kan ni skriva till mig vem som utför nattmordet, annars slumpas det.

5. Impetigo
Fraktion: Myterist (Neutral DTF: Du vinner tillsammans med alla fraktioner om du själv överlever hela färden, men Kaptenen och alla passagerare i första klass är döda)
Roll på båten: Passagerare, andra klass
Passiv förmåga: Kombinerad flyt- och skyddsväst - Du överlever ett nattmord eller en utröstning. Om förmågan aktiveras blir den förbrukad.
Förflyttning: (26) 1-2 steg. Men endast 1 steg om det är storm.
Förmåga: (17) Sia roll - du skickar ett namn på en spelare till mig. Om den spelaren befinner sig på samma plats som du när förmågan används, får du reda på vilken roll på båten spelaren han.
Förmåga: (41) Man över bord! - du får vräka i en spelare i havet, så länge du och den spelaren befinner sig på Fördäck eller Akterdäck. Om det inte är storm kommer du däremot avslöjas som skyldig i direkt i dagfasen.

6. KrilleW
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Förste styrman
Passiv förmåga: Förbrytaransikte - Du sias som röd om det inte är storm.
Förflyttning: (19) Ett steg. Du kan inte flytta dig om det är storm.
Förmåga: (14) Lockbete - du kan placera ut ett lockbete på den plats där du är på skeppet. Du kommer därefter få veta om någon varulv varit i, eller passerat den platsen under natten. Lockbetet ligger kvar på platsen tills det blivit uppätet. Lockbetet går förlorat när det använts, du får däremot ett nytt lockbete om du går till Kabyssen. Du kan aldrig ha mer än ett lockbete på dig.

7. LJSLarsson
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Passagerare, första klass
Passiv förmåga: Du får 1 resurspoäng (RP) för varje hamn båten lägger till i. Du börjar spelet med 1 RP.
Förflyttning: (2) Fri förflyttning - du får flytta dig till valfri plats på båten, om du spenderar 1 RP.
Förmåga: (76) Sia - du får sia valfri spelare i spelet, om du spenderar 3 RP. Du skickar spelarens namn till mig och får svar om hen tillhör byn eller inte.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Och förövrigt
Jag kommer aldrig någonsin vara med på ett spel där man inte får veta faktionen på den döda, det gör spelet helt frustrerande svårt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Jag vill bara säga att jag i ett frustrerat PM till Vimes i lördags skrev "Basse är rödare än pinot noir". Jag skrev visserligen en del annat (helt felaktigt) också, men detta står jag för. Ni gjorde rätt att ta ut mig, era ludna jävlar!
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Roller 8-15:
8 Halo9000
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Andre styrman
Passiv förmåga: Du får 3 resurspoäng varje gång båten lägger till någon av följande hamnar: Aten, Venedig, Gibraltar, Havanna, Rio de Janeiro. Du startar spelet med 1 RP.
Förflyttning: (72) 1 steg, förutom när det är storm, då får du flytta dig valfritt antal steg.
Förmåga: (97) Ändra vind - Du kan spendera valfritt antal RP på att modifiera tärningsslaget som avgör vindens styrka. För varje RP du spenderar lägger du på eller drar av 1 från båda tärningarna.

9 Hellzon
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Kapten
Passiv förmåga: Om båten lägger till i Venedig eller London kommer din roll på båten avslöjas direkt i nästkommande dagfas.
Förflyttning: (38) 1 steg. Fri förflyttning om det är stiltje.
Förmåga: (37) Sia - du får sia en person som befinner sig på samma plats som du på båten. Du skickar spelarens namn till mig, och får svar på om hen är scum eller inte.

10 Genesis
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Maskinist
Passiv förmåga: Du kan inte nattmördas om du befinner dig i maskinrummet.
Förflyttning: (77) 1 steg.
Förmåga: (83) Tracker - du kan avgöra om någon har en förmåga riktad mot sig. Du skickar in ett namn på en spelare till mig, om du och den spelaren befinner sig på samma plats när förmågan används får du veta hur många som riktar förmågor mot den spelaren under nattfasen.

11 Empiricus
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Passagerare, andra klass
Passiv förmåga: Ärende - om båten lägger till i Marseille kommer du lämna båten och inte komma ombord igen förrän båten lägger till i Gibraltar eller London. Gör den inte det är du utslagen ur spel. När du inte är ombord kan du inte rösta eller använda din förmåga, men du får skriva i tråden.
Förflyttning: (25) 1-3 steg. Du kan inte förflytta dig om det är storm.
Förmåga: (1) Väkta - Du kan väkta en spelare mot varulvarnas nattmord. Du skickar namnet på spelaren till mig, om ni befinner er på samma plats på båten är hen skyddad mot varulvarnas nattmord. Du kan bara skydda dig själv en gång.

12 Björn den Gode
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Matros
Passiv förmåga: Om båten inte lägger till i hamn sias du som röd.
Förflyttning: (11) Fri förflyttning
Förmåga: (8) Pumpa läns! - Om du befinner dig på en plats med vatten kan du pumpa ut det och få platsen torrlagd igen.

13 Korpa
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Passagerare, tredje klass
Passiv förmåga: Du får 1 resurspoäng (RP) om det blir kuling. Du får 2 RP om det blir storm. Du börjar spelet med 1 RP.
Förflyttning: (62) 1 steg.
Förmåga: (20) Om du spenderar 1 RP får du flytta valfri spelare till valfri plats på båten.
Förmåga (12) Om du spenderar 2 RP är du skyddad mot nattmord denna natt.

14 Xyas
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Passagerare, andra klass
Passiv förmåga: Sjösjuk - om det är storm kan du inte flytta dig eller använda din förmåga.
Förflyttning: (51) 1-2 steg.
Förmåga: (81) Livboj - du kan kasta i en livboj för att rädda den som blivit slängd i havet. För att använda förmågan måste du stå på akterdäck. Du skriver till mig att du aktiverar förmågan. Efter att förmågan har använts framgångsrikt är livbojen förbrukad.

15 Lukas
Fraktion: Bybo (Byn vinner när alla varulvar är ute ur spel)
Roll på båten: Passagerare, tredje klass
Passiv förmåga: Känslig - du får veta om någon riktar en förmåga mot dig under natten.
Förflyttning: (28) 1-2 steg.
Förmåga: (40) Rollsiare - du får avslöja vilken roll på båten en spelare har. Du skickar namn till mig och om du och den spelaren befinner sig på samma plats får du veta vad hen har för roll på båten.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Kul spel. Apfrustrerande att läsa och inte få säga något. Känns som att byn förlorade massor på att ingen upptäckte utkiken förrän i slutet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Hemliga mekaniker:
Bryggan:
Du är högst i rang av dem som är på bryggan. Det innebär att du har följande förmåga:
(0) Lägga till - du får välja om båten ska lägga till i hamnen eller inte.

Rangordning:
Kapten
Förste styrman
Navigatör
Andre styrman
1:a klass
Matrosen
2:a klass
Skeppsgasten
3:e klass

Vind:
Stiltje: utröstade spelare dyker upp på akterdäck.

Utkik:
Stiltje: alla i utkiken ser fraktion.
Bris: hälften (avrundat uppåt, slumpas) ser fraktion.
Kuling: endast en (slumpas) ser fraktion
Storm: ingen ser fraktion.

Vattnet:
Rör sig ej vid Stiltje eller Bris.
Sprider sig till ett rum vid kuling: i första hand nedåt, i andra hand horisontellt, i tredje hand uppåt
Lågvatten blir högvatten vid storm. Lågvatten i alla rum i ett steg ifrån lågvatten. Spelare i högvatten dör automatiskt oavsett fraktion (undantag: Kraken-kultist)

Krakens mage:
Drunknade spelare hamnar i tråden "Krakens mage". De delar vinstvillkor med sin originalfraktion och Kraken-kultisten. När Kraken-kultisten använder Sluka får varje spelare välja en spelare på båten att mörda.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,694
Location
Göteborg
Rangordning:
Kapten
Förste styrman
Navigatör
Andre styrman
1:a klass
Matrosen
2:a klass
Skeppsgasten
3:e klass
Jag var fan äkta proletariat. Så arbetarklass att jag inte ens var med i rangordningen.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Jag begriper inte två saker.

1) Hur god är kaptensmössan?
2) Varför failade min förflyttning av Sidd inför sista rundan?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Nu är jag helt slut, men lovar att skriva tack och tankar i morgon! Kände mig rätt hemsk på slutet som bara ljög och ljög. Tyckte också att jag började tro på mig själv när jag inspg att Lukas kunde ha hittat på sin förmåga och att Lukas, Korpa och Xyas var ett coolt banditgäng!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
missar jag något eller hade jag helt rätt i min gissning att min förmåga att sia roller inte bidrog med något för byn?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Varför blev jag nattmördad?
Jag bidrog inte med något farligt, jag hade en värdelösförmåga och jag var en god kandidat för framtida utröstning?
 
Top