Varulv [Varulvar på en båt] R3: Venedig-Marseille

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Lika bra att vara öppen med att det är KrilleW jag försöker sia då
Xyas redan är siad,
Korpa kommer bli utröstad
så om jag inte vill hoppas med att fånag någon i rum jag går till är min bästa chans att stå still och föröska sia KrilleW
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,502
Location
Oktoberlandet
Litet snabbt instick, att rundorna är förskjutna ställer till det med jobb men hoppar in här nu när det är lunch. Jag kan inte rösta på någon där uppe så jag avvaktar det, men jag har när jag försökt kolla lite närmre på KrilleW och kommit att tänka på det här med rollerna. KrilleW har berättat att han är andre (?) styrman, och kan hjälpa till med att gå i hamn. Virrigt ett tag på grund av missförstånd i hur det funkade. Men, vi har även:
  • Hellzon (Kapten) utpekat av SL
  • Sidd (Navigatör) enligt sig själv
  • KrilleW (Styrman) enligt sig själv
  • Björn den Gode (?) minns ej om han sagt något men tänkte på vattenpumpandet.
Vad är skillnaden och samspelet mellan dessa roller?

Vi har även andra rollgrupperingar, och jag har fått ihop det till Besättningsmedlemmar (ovan), Passagerare (olika klasser, där jag ingår, se nedan) och övriga (typ gast). Har jag missat vad någon sagt ha som roll? Kan 3F ha som vinstmål att förhindra båten att ta sig vidare som vinstvillkor, genom att eliminera besättningsmedlemmar? Då har Lukas roll-siar-förmåga en funktion. Eller ska alla passagerare göras av med (av okänd anledning)?

--

Det här med att gå i hamn är intressant. Vad jag förstår det som från Vimes första inlägg så är resan dagfasen mellan hamnarna där allt det vi gör nu. Nattfasen inträffar när (eller om!!!) vi går i hamn? Går det då att undvika utröstning, mord, förmågor och förflyttningar från att ske? Då har besättningen som kan påverka de makt över det? Vet inte vad det skulle betyda.

Jag är för övrigt som jag sa ovan Passagerare, första klass. Jag provade att gå till Passagerardäck för att se om det skulle ge mig något särskilt men fick inget mer. Halo9000 skrev i typ sitt första inlägg i utkiken att han "kunde se alla vädersträck" vilket jag läste in att det var något bra för han. KrilleW har pratat om platser som ger förmågor, (Bryggan för han) och sen något om akterdäck?

Hellzon, KrilleW, Sidd ni som är besättningsmedlemmar -- har ni någon info om det här, kan ni förhindra att nattfasen inträffar?
Nej jag har ingen info om hur min roll som Navigatör påverkar spelet
och tror att det är flufffluff.
Har nån annan säker info om roll-mekanik så berätta överbevisa mitt...
och vidare vore det då intressant att lära sig hur den låses upp och dess användning...

Om vi utgår från Tågresan så hade vagnarna (rummen) specifik sak som kopplades till rätt resenär så rummen på båten har nog det här också.

Rollers grupperingar: är det de olika fraktionerna...tror inte det. Men vi kan ju se över sambandet...
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag tror du läser in för mycket i det där.
Jag också. Nattfasen lär inte kunna avstyras helt.

Väldigt intressant.
Tror nog vem som helst kan välja att undvika att docka i bryggan. Så den som vågar får gärna gå dit.
Jag är kaptenen och har inget om att jag kan styra från bryggan. (Kass kapten kan man tycka.) Tror du man får nåt meddelande att man har kontroll på rodret om man går dit alltså? Låter omständigt, jag tror snarare vissa besättningsmän (och kanske scum) kan styra från bryggan.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Jag är kaptenen och har inget om att jag kan styra från bryggan. (Kass kapten kan man tycka.) Tror du man får nåt meddelande att man har kontroll på rodret om man går dit alltså? Låter omständigt, jag tror snarare vissa besättningsmän (och kanske scum) kan styra från bryggan.
Ja, det tror jag definitivt. Du har ju knappt rört dig mer än från passagerardäck.
Så om du är säker på att du inte är ulv så kan du med gått samvete gå in där, men tänk på risken med att outa det.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag är dock helt ok med att ta ut Korpa, jag antar om vi vill att det går att organisera så att Lukas också ryker om två av dom som röstar på Korpa nu röstar på honom istället. Jag tror egentligen att det vore det bästa men det öppnar ju också upp för sniping på ett annat sätt så jag är inte helt övertygad om att det är värt att försöka organisera det.
Så länge inte Korpas röst redan ligger på Lukas är det ju öppet för att hon själv kan lägga dit den och snipa för att rädda sig. Vilket rentav vore försvarbart. Så det vore najs men blir nog svårt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Så länge inte Korpas röst redan ligger på Lukas är det ju öppet för att hon själv kan lägga dit den och snipa för att rädda sig. Vilket rentav vore försvarbart. Så det vore najs men blir nog svårt.
Jo, ingen jättestor risk om hon var ärlig med att hon jobbade, men ja du har en poäng där.
 

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Min snabba analys av nu levande spelare:

Impetigo - Gröngul, fortsatt.
Knepig lirare detta.
Han har svårt att lita på Hellzon i början av runda 3, men det hade vi nog alla, men fortsätter att tycka att han är skum i slutet av denna runda.
Kör en del på förvirrad-kortet trots erfarenhet av tidigare spel.
Jag håller med honom om Lukas ändå, tror han hade varit ett bättre val än Korpa.

Hellzon - Grön
Är vår Kapten och säkert DTF:s mål i sikte.
Har tidigare kommit med bra tips från Ulvar på ett tåg om hur ulvarna kunde göra där. Bra tips om inte annat.
Håller med honom att Halos dödsfall var väldigt mysko. Kan de vara gift som någon lagt i mitt lockbete? Eller någon som skjuter med harpun från fördäck?
Han grönar michael pga. någon siargrej, vilket gör så att jag får gröna michael så länge.

Basenanji - Gröngul.
Skeppsgast, påverkar vinden. Hoppas han inte drar till med en storm just nudå.
Har ökat förtroende för denna gast då vi har liknande åsikter om saker och ting, men jag tror fortfarande att Hellzon är grön även om Basse verkar tveksam till Hellzons siande av michael. Vilket också drabbar hans förtroende för mig.
Svåranalyserad, men god?

Björn den Gode - Grön
Matros som kan flytta sig varstans och öser vatten samt täcker upp hålen så att det inte rinner in vatten.
Är en varierande miller precis som mig, vilket grönar honom.

Sidd - Helgrön
Navigatör som har något med ordningen på hamnarna att göra.
På väg till ett hemligt rum, någonting kommer att hända?!
Misstänker allt och alla, ingen går säker.

Michael - osäker
Möjlig DTF då Hellzon grönat honom från ulvarna åtminstone.

Lukas - gulröd
Kan sia roller, vilket kan vara nyttigt för att hitta Kaptenen, kanske lönnmördare av något slag. Möjlig DTF?
Hellzon får hålla sig undan. Försöker luska vart jag ska gå, vänligt eller av ondo, svårt att avgöra.

Xyas - Troligtvis grön
Kloka meningar när han väl skriver. Tveksam till Lukas, vilket grönar honom ännu mer. Bra samarbete.

Korpa - Osäker.
Vår så kallade väktare och som grönar impetigo.
Verkar trovärdig, men verkar dessvärre bli offer för ett antisnajp-projekt.
Logiska kommentarer om hamndockning vid noll, vilket jag också fått info om. Kanske har detta att göra med ifall man dockar så kan Korpa inte använda sin förmåga.
Kanske var detta ett riktigt dåligt beslut från vår sida? Hade varit guld om hon kunde rädda sig själv.

Empiricus -osäker
Hans roll har någonting med hamnarna att göra, beroende på vilken hamn man är dockad i.
HInner tyvärr inte analysera mer än såhär, måste iväg.
Om jag hinner kör jag en analys på honom också.
Från att ha varit lite röd till ett mer osäkert kort. Förvirrande.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Ny runda startar senast 17:00. Det är tillåtet att här i tråden ge förslag på när den ska avslutas (lördag eller söndag). Givetvis får ni i dessa förslag inte säga eller antyda något övrigt om spelet.
 
Top