Varulv [Varulvar på en båt] - R2: Aten-Venedig

KrilleW

First mate
Joined
27 Sep 2020
Messages
128
Location
Järfälla
Vilken vi dockar i, eller om vi dockar? Dvs kan du göra avsteg från den planerade rutten? För i så fall finns det ju ingen interaktion med LJS siande, och annars måste det ju finnas någon mer mekanik kopplat till hamndockandet tycker jag.
Om vi dockar eller inte.
Inatt valde jag att docka i hamn t.ex.
Jag kan INTE göra avsteg i den planerade rutten. Men det kanske vår navigatör Sidd kan.
Eller hur @Sidd ?!
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Så LJS, KrilleW och Lukas har alla claimat någon form av seer, Basse hävdar att han har en förmåga som påverkar vinden
och Sidd är naviagtör med okänd förmåga. Har jag missat någon?

Spontant så känns det som väldigt många siare...
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Okej....DET var ju en outning som hette duga. :o Det förklarar också till viss del varför Larsson inte postade så mycket i R1.

Vi sparar med andra ord Larsson och tittar på andra den här rundan.

Bara för att inte hamna i nån sorts "Men Basse, hur ska du ha det, ena sekunden är LJS svart-röd-lila och andra snel helst, du verkar ju jetekonstick!"!11!!

Min förmåga är att jag kan öka eller minska vinden. Jag betalar med resurspoäng och får 1p/runda.

Skönt! Nu verkar det här inte alls lika konstigt som jag först fruktade!
Vad har du för befattning på båten?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
@Halo9000

Min roll på båten är "Skeppsgast".

Jag har smulat det tidigare "...några saker som spökar för mig är att..."

 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
The departed:
- Stövlis: Förmodligen ulv som drabbades av analys-paralys och därför inte fightades så mycket. Stöds ytterligare av att han inte outade hela sin roll när han var på väg ut, vilket ju känns som en rimligt bybo-grej att göra.
- Genesis: Bybo.

Röstalternativen:
- Impetigo: Jag fattade nog inte caset mot Impetigo förra rundan. Jag tycker inte precis där har varit något att reagera på. Känns inte heller riktigt som ett bra alternativ för utröstning denna rundan.
- Lukas: Jag tror Lukas skulle kunna vara DTF. Varför skulle han annars kunna sia något värdelöst som han säger det? Värdelöst för byn kanske, men inte värdelöst för DTF. Så vad är det du siar Lukas? Men det är ju bara jättesvag misstanke så det känns inte som någon grund att rösta på honom.

Resten:
- LJS: Ok, jag tror LJS siarclaim är bullshit. There, i said it. Jag tror resurspoängen är en ulvfunktion. Varför skulle valfritt siande fungera på det konstig nerfade sättet. Troligare är då att resurserna används till att nattmörda och eventuellt annat skurkbeteende. Och om vi kommer på det så kan vi låta bli att docka. Tror ulvarna tabbade sig rejält här med att outa sina resursinsamling. Om någon annan har en förmåga som är knuten till att docka/inte docka kanske det är läge att komma fram med det.
- michael: Inget som pingar precis.
- KrilleW: Grönas pga sättet som outandet skede. Rödas pga sitt märkligt tvärsäkra påstående om att vissa absolut inte behöver sias.
- Hellzon: Inget som pingar precis.
- Sidd: Lite svagt ping på spelstilen, men verkligen svagt.
- Basse: Tycker väl att Basse spelar ganska grönt.
- Empi:
- BDG: Antingen en terrorist som gått ned i båtens djup för att sänka oss, eller en bybo med reparations/ösning-förmåga som stoppar vattnet. Ökar vattennivån denna rundan så tycker jag nog att BDG ligger fuktigt till, men där finns inget i spelet som rödar.
- Halo:
- Korpa: Säkert ulv. Tycker spelstilen känts lite forcerat avslappnad som inte stämmer riktigt med tidigare partier.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Min förmåga är att jag kan öka eller minska vinden. Jag betalar med resurspoäng och får 1p/runda.

Skönt! Nu verkar det här inte alls lika konstigt som jag först fruktade!
Missade att du också hade resurspoäng-funktion. Hur får du in nya poäng?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Ja det är tråkigt att rösta blankt men det gäller ju att vara lite varlig och inte rösta ut nån bybo...

Har (från jobbet mobil) skummat igenom Empi-poster och hittar väldigt få och lite matnyttig. Är det by/scum? Kan ni andra se mer?
Empi verkar kunna göra nåt (en gång) mellan några hamnar och skriver om att låsa dörrar. Detta lågflygande och lite gräv hjälper ju inte byn så det är ju inte så jätte fantastiskt bra eller...?

Basse svamlar på och letar vilt vilket borde ge mer för byn MEN röstar på mig: Usch!

Så: jag bör väl ligga kvar eller har ni några andra geniala förslag...
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Det tog nästan hela bussresan att läsa ikapp tre sidor. Jag ska rösta, bidra och allt sånt där vid datorn hemma där autocorrect inte hatar mig.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Halloj @Korpa ! Hoppas du har haft en bra dag!

Som du ser har det hänt en del och tex så har LJSLarsson claimat siare. Men du!

1) Vill du rösta den här rundan? På vem då i så fall?
2) Du befinner dig nu i Maskinrummet som också har tagit in vatten. Hänger det här ihop? För du med dig vatten?
1. Jag ska bestämma mig. Fram tills nyss trodde jag att jag bara hade Empi att välja på, men nu har hela världen öppnat sig!
2. Jag gick dit för att jag antog att jag inte skulle drunkna på en gång, sen kom det lågvatten. Mina tankar kring det är att antingen så är det ren slump att det spred sig eller så har BDG gjort något. Just den förflyttningen är spännande, tänk om han är en jättebläckfisk och bara kan flytta till vattenfyllda rum?! Okej, jag är inte jättesåld på den tanken, men den är lite kul.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Missade att du också hade resurspoäng-funktion. Hur får du in nya poäng?
Nå? Är Basse och jag ulvar eftersom vi båda har Resurspoäng, eller är det inte länger rödande för mig att jag har det?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Resurspoäng: Jag har också såna för mina två aktiva förmågor. Jag får olika många per runda beroende på vinden. Existensen av RP är inte en ulvgrej utan känns mer som ett sätt att begränsa förmågor.

Sen har jag också läst att det finns misstankar om att jag är ulv/röd pga min spelstil det här partiet. Jag kan erkänna att jag har spelat slött, men det beror mest på att jag är mycket mindre ängslig/stressad som person jämfört med tidigare kombinerat med ett jobb där mobilen är i omklädningsrummet tills jag slutar. Hade jag varit ulv hade jag dels varit peppad för jag blir aldrig något annat än bybo, men också supernervös! Men med det sagt så kan jag erbjuda mig att hoppa någonstans där jag inte kommer vara ensam om ni vill ha en chans att grilla mig nästa runda. En av mina förmågor är en flyttförmåga så jag kan ta mig överallt.

Sidd: Med en liten risk för bias från när tidigare spel där Sidd blev ulv så får jag bara scumvibbar. R1 ägnades åt luft, sådant andra redan nämnt och sjörövarsvordomar. R2 känns hittills väldigt mycket som luft också. Sidd säger sig ha kikat på Empi, men analysen är intetsägande. Jag har läst igenom alla inlägg från Sidd från båda rundorna och hittar inget som känns drivande eller nyskapande eller för den delen faktiskt analytiskt. Min magkänsla säger alltså ulv.
LJSLarsson: Jag köper inte siarclaimet. En poäng per hamn? Det är jävligt långsamt och innebär att det blir ETT siande under spelets första fyra rundor. Det känns orimligt.

Impetigo: Magkänslan säger att Impetigo är skum. Argumentet är fortfarande helvändningen i R1 och märkliga formuleringar som antyder coachning (alltså att uttala sig om Empis analytiska förmåga). Han hamnar på den orangea listan eftersom jag behöver läsa inläggen från R2 ett varv, sen kan det bli bump ner eller upp.

Korpa: Jag har läst mitt eget roll-pm. ;)
KrilleW: R1 innehöll en liten blunder, men magkänslan säger grön. Jag ska dock läsa inlägget från R2 för att känna mig helt säker på det.

Resten ska jag uttala mig om så snart jag har mat i magen. Med tanke på klockan så blir det nog inte alltför djuplodande analyser.

Röst: Sidd
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,613
Location
Huddinge
- Lukas: Jag tror Lukas skulle kunna vara DTF. Varför skulle han annars kunna sia något värdelöst som han säger det? Värdelöst för byn kanske, men inte värdelöst för DTF. Så vad är det du siar Lukas? Men det är ju bara jättesvag misstanke så det känns inte som någon grund att rösta på honom.
Jag kan sia vad folk har för roll på båten. Som jag nämnde i första rundan tror jag inte det är så enkelt att vi kan hitta ulvarna i någon speciella roller.
Jag misstänker att min förmåga är mest utfyllnad för att skapa förvirring.
Det faktum att jag inte har några resurspoäng stärker väll den teorin, tydligen var det inte viktigt att begränsa min förmåga...
hur som helst kan jag bevisa min förmåga genom att använda den på dig Xyas inatt och så kan jag nästa runda avslöja vad du har för roll.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,589
@Lukas om jag fattar rätt: du kan sia att jag tex är "Skeppsgast" ?

I så fall vill jag nog att vi kniper näbb om våra roller så inte ulvarna et al. får fler uppslag kring vad rollerna kan vara för något!

Hellre att vi resonerar kring spelupplögget!

Tex: hur fungerar vattnet tror ni? Drunknar man om man befinner sig i lågvatten som blir högvatten?

/Basse, kan inte låta bli att skriva sorry
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Så LJS, KrilleW och Lukas har alla claimat någon form av seer, Basse hävdar att han har en förmåga som påverkar vinden
och Sidd är naviagtör med okänd förmåga. Har jag missat någon?

Spontant så känns det som väldigt många siare...
Alla ser väl att det stämmer så här kan vi väl gräva lite mer va?
Tex kan ju ni tre kolla upp varandra bra hitta en ordning på det så måste vi väl få ut nåt bra här! : istället för att chansa på vad som tycks scumt.

OBS! Jag ställer ofta frågor ofta frågor utan att nån av er andra svarar och hänger på HÄR har vi väl ändå nått konkret att gå på pröva och därefter reda ut vem som ljuger. Kom igen nu alla och svara på den här iden.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,566
Location
Oktoberlandet
Resurspoäng: Jag har också såna för mina två aktiva förmågor. Jag får olika många per runda beroende på vinden. Existensen av RP är inte en ulvgrej utan känns mer som ett sätt att begränsa förmågor.

Sen har jag också läst att det finns misstankar om att jag är ulv/röd pga min spelstil det här partiet. Jag kan erkänna att jag har spelat slött, men det beror mest på att jag är mycket mindre ängslig/stressad som person jämfört med tidigare kombinerat med ett jobb där mobilen är i omklädningsrummet tills jag slutar. Hade jag varit ulv hade jag dels varit peppad för jag blir aldrig något annat än bybo, men också supernervös! Men med det sagt så kan jag erbjuda mig att hoppa någonstans där jag inte kommer vara ensam om ni vill ha en chans att grilla mig nästa runda. En av mina förmågor är en flyttförmåga så jag kan ta mig överallt.

Sidd: Med en liten risk för bias från när tidigare spel där Sidd blev ulv så får jag bara scumvibbar. R1 ägnades åt luft, sådant andra redan nämnt och sjörövarsvordomar. R2 känns hittills väldigt mycket som luft också. Sidd säger sig ha kikat på Empi, men analysen är intetsägande. Jag har läst igenom alla inlägg från Sidd från båda rundorna och hittar inget som känns drivande eller nyskapande eller för den delen faktiskt analytiskt. Min magkänsla säger alltså ulv.
LJSLarsson: Jag köper inte siarclaimet. En poäng per hamn? Det är jävligt långsamt och innebär att det blir ETT siande under spelets första fyra rundor. Det känns orimligt.

Impetigo: Magkänslan säger att Impetigo är skum. Argumentet är fortfarande helvändningen i R1 och märkliga formuleringar som antyder coachning (alltså att uttala sig om Empis analytiska förmåga). Han hamnar på den orangea listan eftersom jag behöver läsa inläggen från R2 ett varv, sen kan det bli bump ner eller upp.

Korpa: Jag har läst mitt eget roll-pm. ;)
KrilleW: R1 innehöll en liten blunder, men magkänslan säger grön. Jag ska dock läsa inlägget från R2 för att känna mig helt säker på det.

Resten ska jag uttala mig om så snart jag har mat i magen. Med tanke på klockan så blir det nog inte alltför djuplodande analyser.

Röst: Sidd
Om mitt triangeldrama-siarförslag inte blir verklighet så vill jag verkligen att (den riktiga siaren) siar mig denna runda PLEASE

Sen så Korpa har jag för mig att du var efter mig i R1 också så om jag är rödast på båten av de själen du tar upp så har du ju inte hittat så värst mycket. Du börjar själv Korpa stiga på min scumradar då du lite krystat försöker hitta nåt...
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Jag kan sia vad folk har för roll på båten. Som jag nämnde i första rundan tror jag inte det är så enkelt att vi kan hitta ulvarna i någon speciella roller.
Jag misstänker att min förmåga är mest utfyllnad för att skapa förvirring.
Det faktum att jag inte har några resurspoäng stärker väll den teorin, tydligen var det inte viktigt att begränsa min förmåga...
hur som helst kan jag bevisa min förmåga genom att använda den på dig Xyas inatt och så kan jag nästa runda avslöja vad du har för roll.
Du kan ju avslöja vilken av de som du stod med i natt som du siade. För du använde den väl i natt när du stod med Xyas, michael och KrilleW? Då är det lätt att få lite styr på om du bluffar eller inte.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Apropå att outa våra roller tänker jag tre saker:

- vissa roller är uppenbarligen unika (första och andre styrman, kapten, timmerman till exempel), andra roller mer generiska (skeppsgast, matros, luffare till exempel)

- om vi outar generiska roller öppnar det flr ulvar att claima samma: (”jag är också skeppsgast”)

- ett första steg skulle kanske vara att outa om man har generisk eller specifik roll och sen låta de rödaste outa generiska roller först? Förutsatt att ulvarnas roller är rödande då, men annars spelar ju rollerna ingen roll alls.

- jag misstänker att det här inte låter sig göras i praktiken dock, jag minns hur platt mitt förslag om att samlas på fördäck med hjälp av gentlemannaöverenskommelse föll. Det finns väl knappast tid för krusiduller.

- tanken om generiska kontra specifika roller kanske ändå är intressant hur som helst?

@Xyas
Jag blev så lättad när du äntligen satte ord pådetjag vrålat med en dåres envishet: Caset mot mig i runda 1 var obefintligt! Illa ska du belönas nu iom att jag får röda vibbar av att du friar mig, känns som en ulv som försöker grooma en nybörjare ”de andra förstår dig inte grabben, häng med mig i stället”) när jag dessutom inser att jag ligger med min röst på dig och du har kniven mot strupen känns det ännu mer rödande. Sorry, och låt nu er andra inte avskräckas från att i framtidentala väl om mig så som xyas gjort!

@Korpa
Jag var orolig heela kvällen i går för att jag trodde att jag skulle ryka. När runda 2 började blev jag så sjukt lättad över att drevet verkade vänt sig från mig och lika snabbt livrädd för att ulvarna skulle nattmörda mig nu när jag inte längre var en lika nyttig idiot (de kunde ju bara spara mig och alltid ha en extrakandidat för säker utröstning var min känsla). Helt ireelevant och bara noobnerver kan man tycka men jag vill ställa det i kontrast mot att korpa flyttar sig dit hen gör ”för att inte drunka”. Att oroa sig för att drunka under nattfasen känns som något som priviligerade ulvar har råd med, vi andra har fullt upp med att kväsa vår paranoia över klor i hjärtat. Så @Korpa är fortfarande rejält röd för mig.

avseende Larsson så borde väl Ockham diktera att hen ryker, samtidigt så känns det ju som en så otroligt tydlig syndabock. Eller innebär siarclaimet att hen måste få leva till natt 4 så att hen får använda sin påstådda förmåga? Jag kan ju hur som helst inte rösta på henmen det är mina tankar där.

Lågflyger @Björn den gode lite eller är det bara min känsla?

@KrilleW känns fortsatt grön, inte eiktigt med på hur hen får ihop sitt snack om grönt lag men jag jag är beredd att tolka hen välvilligt iom att jag inte ser nåt rödande.

Jag ligger kvar med min röst på Xyas, nu baserat både på magkänslan jagbeskrivit ovan och att drevet måste få gå. Plus att jag inte har så mycket rödande på Lukas som är mitt andra alternativ.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Min förflyttning: jag går mot det rum där min förmåga funkar ett steg i taget
Jag är Navigatören (kanske viktig roll vad gäller vart vi åker: aka hamnar...)
Förmågor: Tung + bybra hamnförmåga.
Jag har ingen förmåga som påverkar fartygets fart eller vinden på nått sett
Du är alltså navigatör som inte påverkar väder eller skepps hastighet, och du påverkar inte heller om vi går in i hamn eller inte eftersom det gör KrilleW? Vad kan du göra då?
Och med din beskrivna förflyttning så borde vi anta att du kommer stå i maskinrummet nästa runda, gör du inte det så är du en ljugande ulv?
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Jag tror inte att våra roller på något sätt bevisar grönhet eller rödhet, det är mycket möjligt att ulvarna förutom nattmordet har andra förmågor de kan använda för att verka byiga. Vimes har nog massout säkrat spelet på det sättet.

Vad som är viktigast är att hitta scumtells som t.ex att Lukas är väldigt ivrig på att outa sin roll trots att han anser den vara förvirrande för byn. Vad var syftet med det Lukas?

LJS out känns mer rimlig då han vill avstyra ett drev och Krilles out känns mer rimlig eftersom han antagligen står högt på ulvarnas nattmordslista ändå.
 
Top