Nekromanti Varulv 666 [Spelet slut]

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Ond bråd död said:
Basically så visade din info att Ragnar och Konvar var gröna för att de hase hinkar. Men xyas fattade aldrig att det faktum att det i hans roll framgick att Ragnar oxo hade en hink som utrustning betydde något. Det var antingen en svag formulering från min sida eller kasst spel av xyas. Men alltså det din förmåga gjorde var att gröna bybor, thats it. Hade den grönat fler bybor skulle den ju ha varit för mäktig.
Men what? Det är inte alls självklart att från min roll att Ragnar har en vattenhink i sina händer. Alternativ A stämmer alltså snarare än B.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ond bråd död said:
Ber om ursäkt för att jag överreagerade. :gremblush:
Jag är riktigt dålig på varulvsspel har jag insett.
Äh, det var ju bara otur att du röstades ut. Sedan har du kanske en spelstil som får dig att pinga lite rött hos en del. Men det är du ju inte ensam om. Det behövs ju en hälsosam blandning av stilar för att byn ska komma någonvart. Jag kände mig rätt kass efter Familjen, men om resten av byn hade hållt mina fötter nere på jorden så hade jag kanske inte grönat Mukwa så enormt. :gremwink:

Ond bråd död said:
Så här skrev Recca om min förmåga efter att jag åkt ut:

Basically så visade din info att Ragnar och Konvar var gröna för att de hase hinkar. Men xyas fattade aldrig att det faktum att det i hans roll framgick att Ragnar oxo hade en hink som utrustning betydde något. Det var antingen en svag formulering från min sida eller kasst spel av xyas. Men alltså det din förmåga gjorde var att gröna bybor, thats it. Hade den grönat fler bybor skulle den ju ha varit för mäktig.

Jag antar att man skulle kopplat fluffet med rök till att det börjat brinna och att hinkarna därför var användbara vid en räddningsaktion.
Aha, ja det kopplade jag inte alls. Kanske för att det inte uppdagades att Ragnar bar en spann. Men å andra sidan slängde Blåklint sin spann så... Jag antar att vi kunnat gröna Vimes iaf. Det skapdes lite förvirring av att din kunskap inte verkade bra till något, men det tycker jag inte var ditt fel.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Mukwa said:
Ja, det jag menade var egentligen att taktiken var bra så länge Tyr var relativt säker på att du (xyas) skulle fatta samma beslut som han. Alternativt att Tyr var relativt säker på att han själv inte skulle nattdödas. Om prioriteringen över vem som var grönare än någon annan var byns prioritering så gjorde Tyr helt rätt i att få Basse utröstad först.
Äh, jag tycker ju att ni har fel. Klart man alltid ska rösta ut den manmisstänker mest. Vad hade hänt om Spider flippat i sista ochröstat på Tyr istället? Tja, jag tyckte det var en onödig risk. Och vad gör det att välja mellan Basse och Spider i sista, valet dem emellan var ju redan gjort när Basse blev utröstad. Nåja. Vi vann, och jag som från läktarplats visste att Cassius var ulv satte ju kaffet i vrångstrupen när Tyr ändrade. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Sjukt skönt med seger! I korthet tyckte jag såhär som spelet: väldigt kul, intensivt och vansinnigt fluffigt! Varulvarna gjorde inga större tabbar, men fajtades mot ett fluff som gjorde ganska många grönish och mot den hastiga och lustiga utröstningen av unfair i början. Byn var hyfsad. Det var kaos, men byn lyckades manövrera sig igenom det till slut. Vi var väldigt hjälpta av att vi tog unfair direkt.

Utförligare tycker jag såhär:

Om spelupplägget
Recca har gjort ett kul spel. Jag lämnar bedömningen av huruvida det var balanserat åt folk som förstår sig på sådant. Några kul grejer vill jag lyfta fram:
1. Den icke-definierade varulvsfraktionen var ju genialisk. Det gav både byn massor att prata om, det gjorde det på sätt och vis svårare för byn, men samtidigt så var det en sjukt bra grej att snacka kring. Kolla unfair liksom, där var vi hjälpta av det här.
2. 3 siare. Hur coolt som helst. Siarkraften är ju annars lite trist, nu var det totalt kaos istället. Möjligen var ett problem att siarnas claim gjorde dem gröna.
3. Motsägelsefull info. Det här gillar jag, lita inte på fluffet!

Om vad som hände på spelplan
Personligen tyckte jag att det var en sjukt jobbig bydynamik. Jag är van att grönas ganska tidigt och att kunna vara en del av den huvudsakliga bybodiskussionen. Nu kände jag mig rätt marginaliserad och hade svårt att driva igenom mina åsikter (å andra sidan är jag rätt central i de tre första utröstningsdreven). Att jag blev nattmördad förvånade mig inte så mycket, som jag skrev direkt till Recca efteråt så misstänkte jag Pilze och Cassius som de kvarvarande ulvarna, när Paxen visat sig vara grön.

Runda ett var, åter igen, den centrala rundan. Det var ingen ordning på fluffet, och ur fluffhänseende fanns det misstankar åt alla håll. Dock gick vi på klassiska scum tells och tog unfair. Den snabba utröstningen av unfair tycker jag är skitbra. Vem var det som gnällde förut på att byn inte ska hålla på och fladdra med rösterna i slutet? Det är bullshit iaf. Utröstningen är byns vapen, när den används aktivt blir det svårt för ulvarna att arbeta strukturerat.

I runda 2 ville jag rösta ut någon av OBD, Cassius och Pilze. Tyvärr blev det OBD som rök. Jag tyckte Basse hittade en bra grej där, när han noterade att det bara vara OBDs fluff som nämnde "bybor". Och änglarna gick igång på OBDs snack om graalen.

I runda 3 plockade vi Paxen. Och jag vill hävda att det var helt rätt. Det gav de två outade änglarna grönt skimmer, samt pekade stenhårt mot Cassius och Pilze. Och därifrån var det egentligen klart, även om jag som sagt blev svettig när Tyr bytte till Basse i runda 4.

Men som sagt. Byn vann på första rundan. Hade vi röstat ut Paxen då, hade vi haft mycket mycket svårare att ta hem spelet.

Aktivitet är bra, konkreta scum tells är bra. Go village people!

3 Stars
*** Cassius - trots att han var med i det förlorande laget spelade han riktigt bra, som ulv i sitt första spel! Smart fluffoutning, stabilt spel. Ser fram emot att se mer, och gärna i bybolaget nästa gång!
** xyas - Jag gillar xyas ( :gremsmile: ). Han röstar ta mig fan nästan jämt rätt. Jag som är lite mer fladdrig, blir alltid lite lugnare när jag sitter i samma drev som honom.
* Tyr - Stabilt spel rakt igenom. Skulle gärna se hur Tyr arbetar i ett spel som inte är flufftungt.

Övriga:
Pilzeman - cool varulv, precis som i Mutant UA. Väldigt duktig på att göra trovärdiga analyser.
Paxen - han är ju rätt skön ändå :gremsmile:
Basenanji - Jag tycker han spelade, studtals, helt jävla uselt. Men ibland kommer han med sjukt bra grejer också. Det han skrev om Cassius (icke-)reaktion på Pilzes press var spot on. Sen är han alltid rolig att läsa.
Spider - Lätt Spiders bästa spel. Han var riktigt bra första rundan, trots texter på hebreiska. Jag gillar också att han i sista rundan inte ballade ur och röstade på Tyr eller så, utan ändå var tillräckligt med i spelet (trots frånvaron) för att cementera sin röst på Cassius.
Vicotnik - Vico är stabil as usual. Jag gillar att han var en get som hette Maja också, en av spelets höjdpunkter.
Konrad Konvalj - jag uppfattar det som att KK har börjat spela mer långsiktigt. Planerande. Jag gillar det inte riktigt :gremsmile: Men han är bra. Dock fick vi inte se vad han går för riktigt i det här spelet, då ulvarna (klokt nog, antagligen) nöp honom direkt.
unfair - Gjorde knappast bort sig som ulv. Dock: folk som lågflyger och inte tar ställning ska vi hänga!
OBD - Försvann lite i kaoset. Dock, egentligen, stabila genomgångar av Paxen.

Slutligen
Tack till Recca för ett lite galet, men framför allt sjukt kul spel! Nu har Varulv666 rekordet i aktivitet (över 1000 inlägg första rundan, jösses!).

Och förstås: tack Mukwa för att du tog över! En hjälteinsats för WRNUs varulvsspelgrupp! Jag var på väg att ta över själv, men Mukwa hann före, och dessutom hade jag ju varit partisk. :gremwink:
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
xyas said:
Ond bråd död said:
Basically så visade din info att Ragnar och Konvar var gröna för att de hase hinkar. Men xyas fattade aldrig att det faktum att det i hans roll framgick att Ragnar oxo hade en hink som utrustning betydde något. Det var antingen en svag formulering från min sida eller kasst spel av xyas. Men alltså det din förmåga gjorde var att gröna bybor, thats it. Hade den grönat fler bybor skulle den ju ha varit för mäktig.
Men what? Det är inte alls självklart att från min roll att Ragnar har en vattenhink i sina händer. Alternativ A stämmer alltså snarare än B.
Äsch, jag uttrycker mig lite väl hårt här (skyller på sömnbrist). Jag gillade verkligen hur rollerna var skrivna, framförallt min egen, så massor med cred till Recca där. Men informationen om att Vimes hade en vattenhink bara fanns i min roll hade nog, om jag nu hade snappat upp det, snarare än gröning resulterat i följande:
xyas - "du har en vattenhink vimes, så står det i mitt fluff"
vimes - "nä, det har jag inte alls din sumprunkare"
xyas - "vafan, har du inte koll på din egen roll? nu ska du ut ulv-jäkel!"
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Vimes said:
** xyas - Jag gillar xyas ( :gremsmile: ). Han röstar ta mig fan nästan jämt rätt. Jag som är lite mer fladdrig, blir alltid lite lugnare när jag sitter i samma drev som honom.
:gremlaugh:

(även om det inte riktigt är sant, den här matchen röstade jag fel flera gånger)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Ja, oj! Att vi varulvar hade fluff om varandra är nästan okej med tanke på att vi får prata med varandra, men att behöva få info man själv borde veta ("vad har jag i handen") av någon man inte kan lita på är ju helknasigt.

Jag kan för övrigt berätta om utröstningen av KK: han hade ju rustning eller vad det var som gjorde att han klarade ett nattmord. Vi försökte döda honom första rundan men failade. Vi antog att han var väktare som skyddat sig själv. Nästa runda hann vi inte skicka in något till Recca (eller gjorde Cassius det kanske?) vilket resulterade i att förra nattens lista låg kvar. Då rök Konrad. En sån röta!

Det påminner om i Mutant-spelet där vi också mördade fel person genom att fortsätta på gårdagens lista, men det var det mest oväntade nattmordet någonsin och satte hela byn tillbaka på ruta ett – riktigt najs
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Vimes said:
Basenanji - Jag tycker han spelade, studtals, helt jävla uselt. Men ibland kommer han med sjukt bra grejer också. Det han skrev om Cassius (icke-)reaktion på Pilzes press var spot on. Sen är han alltid rolig att läsa.
Kan inte du hjälpa mig bli bttre med ett konkret exempel? :gremsmile:


Men jag tror jag fattar på något sätt, ungefär, vad du menar. Jag hade ju galet fel två gånger, men det berodde ju på att jag tog mitt fluff på allvar (dels jakten på demoner och dels jakten på dig 'potatisbonden').

Borde jag lära mig läxan då att inte tro på fluffet i fortsättningen? Möjligen.

Men då blir det lite skumt:

1) Tro inte på fluffet, för det kan innehålla desinformation

2a) Eftersom fluffet saknar betydelse måste vi bortse från fluffet och koncentrera oss på annat.

Varför har man då med fluff?

eller möjligen:

2b) Eftersom fluffet kan vara delvis sant, måste vi ta reda på vad som är sant och vad som är falskt i flufftexterna. Ergo: outa så mycket som möjligt för byns bästa = stor nackdel för varulvarna!

---

Jag tycker nog att man ska vara otroligt genomtänkt när man skapar fluff. Det kräver nog en annan diskussion, kanske på strategi-sidan, men nu blev fluffet så jävla knäppt att det åtminstone vilseledde mig rätt ordentligt. Sorry för det.

Jag tror att man som konstruktör måste vara medveten om att fluffet i spelarnas huvuden blir betydligt svårare att tolka än vad man som konstruktör tror.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Till och börja med måste jag nog säga att det här var nog ett av de roligare partierna jag spelat på länge.

När det kommer till Satan's förmågor så tycker jag det är onödigt att han kan sia demonerna, eftersom de redan känner till varandra och därför inte kommer behöva sia dem. Sen så skulle jag nog ha givit den frömågan till någon annan bland ulvarna eftersom Satan även är den som skickar in nattmorden. På så sätt skulle du tvinga ulvarna till mer kommunikation mellan varandra eftersom nu kan Satan i princip jaga änglarna på helt egen hand. Att rollen förs vidare ifall spelaren dör tycker jag var en kul tvist, dock så skulle du ha bestämt vem av de övriga ulvaran som skulle tagit över den i första hand.

Sen när det kommer till Lilith och Lilldjäveln så förstår jag inte varför de kan stjäla föremål, den förmågan verkar bara finnas till för att skapa förvirring, då föremålen i spelet inte verkade göra något samt att det verkade svårt att avgöra ifall man hade ett föremål eller inte. Ska du ha med en sådan sak så bör du bättre definera föremålen ifall de ska ha en betydelse i spelet.

När det kommer till byn så anser jag att byn vara väldigt försvagad eftersom mycket av den info vi fick via fluffet vara motsägelseful. Detta tillsammans med tre siare som vid sina sianden skulle komma att ge olika resultat om de sia vissa personer (Basse, Ragnars släkt samt ulvarna) gjorde att siarnas roll till väldigt opålitlig. Utöver detta så gav du siarna olika direktiv vad vi siade efter och ingen tydlig ulv-fraktion vilket gjorde det ännu svårare för siarna att fungera på ett optimalt sett. Jag skulle till och med vilja gå så långt att säga att Siarna i detta parti gjorde mer skada än nytta med sian sianden.

Tanken att ha med tre siare i spelet är häftig men ska du ha med så många siare så bör du ha fler deltagare och personligen så anser jag att du bör ha minst en siare som siar korrekt.

I förhållande till siarna som jag anser vart väldigt svaga så gjorde du väktaren väldigt stark. En normal väktare brukar antingen kunna skydda sig själv eller någon annan, men i detta fall så behövde inte väktare bry sig om att skydda sig själv till en början. Och personligen så anser jag att det var tack vare att väktaren överlevde första mordförsöket som gjorde att byn vann spelet. Hade inte vi blvit ett udda antal spelare så hade ulvarna vunnit detta parti utan tvekan.

När det kommer till Brunhilda's info om att byborna har hjälpsamma föremål så är den väldigt luddig, eftersom alla har olika åsikter om vad som är hjälpsamt samt du skulle ha förtydligat vad för typ av räddningsaktion det gällde.

Pastor Tork Mada's vinst vilkor var rent ut sagt dåliga eftersom det enda sättet Mada kunde förlora på var att han dödades och ulvarna vann. Hade jag gjort Mada's vinst vilkor efter hans roll så hade jag gjort vinst vilkoret till att byn måste vinna samt alla av Ragnar's släkt måste vara ute ur spel. För som jag ser det så finns det ingen logik i varför Mada skulle vinna ifall ulvarna vann spelet. Rollen som DTF är endast krydda i spelet och DTF's chanser att vinna spelet ska vara väldigt små, oftast på bekostnad av byn.

Hur vida spelet vara balanserat eller inte är väldigt svårt att säga eftersom det finns så många olika special roller med i spelet. Men min spontana känsla är att fluffet i spelet gjorde att ulvarnas chanser att vinna detta parti blev väldigt stora eftersom vi fick så väldigt mycket motsägelseful info samt tre siare som säger emot varandra i mer eller mindre allting. Byn tog hem detta mycket tack vare att ulvarna missade ett nattmord och även att många av oss har spelet flera partier mot varndra och börjar få en känsla för hur ulvarna agerar. Hade det varit helt okända personer med i spelet så hade ulvarna med stor sannolikhet tagit hem spelet.

Men som sagt så var det ändå ett roligt parti och jag måste säga att samma runda som jag siade Tyr så fick jag hans Pegas på besökt och min enda reaktion vara att: "Nu måste Recca ha rökt på ordentligt".

Stor tack till Recca och Mukwa för ett trevligt parti och även ett stort tack till samtliga deltagare i spelet. :gremsmile:
Vi ses i nästa parti :gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
Nu när jag läser korrespondensen mellan mig och Recca inser jag att det kan vara ett missförstånd här:

I mitt rollpm står det att jag vinner även om jag blir utröstad av byn, men i ett PM förtydligar sig Recca:

PM från Recca said:
Just det. Du fattar att dina vinstvillkor är 1. Du vinner på samma sätt som byborna gör och 2. du vinner om du överlever till slutet. ?
Så...byn vann! Och Torqumada torskade!

(Vilket var rätt åt den sjuka gubbjäveln! Där fick du ditt misogyna as!)

:gremgrin:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag kan nästan hålla med Vic om allting. Det här skrev jag i mitten på R 1 när jag hade fått se alla roller:

Ulvarna borde ta hem det här. Byn kommer inte veta varken ut eller in och alla deras förmågor kommer ställa till ett helvete för dem och rikta uppmärksamheten mot bybor som har kajko info. Ulvarna vet å andra sidan inte vad som pågår, eftersom ingen vet det så möjligtvis är det lättare att se scum tells. Det är ett lurigt spel med variabler som inte riktigt går att mäta och det coolt, men byn har typ bara felinfo att gå på och det kommer göra att ulvarna kan gömma sig.
Det stämde till viss del tycker jag, men byn är BRA.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Nä, jag håller inte med om att fluffet förstörde så mycket för byn. I sådana fall skulle vi inte vunnit, eftersom lejonparten av alla resonemang var fluffresenomeng.

Visst var all info förvirrande. Men flera fluffstarka outningar grönade många spelare. Alla outade änlgar grönades. Geten Maja och Skendränkaren vara också, imo, gröna på grund av fluffstarka outningar.

När jag nattmördades skrev jag direkt till Recca att jag trodde att Pilze och Cassius var de kvarvarande ulvarna. Detta för att:
1. De inte röstade ut unfair.
2. De var de som "var kvar" när alla fluffstarka claims var räknade.

Vi var hjälpta av fluffet. Och jag tycker inte byn var så fantastiskt bra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Jag förstår dilemmat, Basse. Din roll pekade ju uttryckligen ut mig, Paxen och kanske xyas. Alla var oskyldiga. Men vad ska du göra?

Jag tycker såhär:

Basenanji said:
2b) Eftersom fluffet kan vara delvis sant, måste vi ta reda på vad som är sant och vad som är falskt i flufftexterna. Ergo: outa så mycket som möjligt för byns bästa = stor nackdel för varulvarna!
Jag tycker dock vi gjorde det ganska bra. Så länge outningen är dynamisk är det bra. Och jag menar nog att vi till slut hade nytta av fluffet.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Nåja. Vi vann, och jag som från läktarplats visste att Cassius var ulv satte ju kaffet i vrångstrupen när Tyr ändrade. :gremsmile:
Det vore inte varulvsspel om jag inte tvärvände i slutet. :gremgrin:

Jag håller inte med om att Spider skulle kunnat vända sig mot mig. Inte en chans. Däremot tänkte jag inte igenom riktigt vad som skulle hänt ifall xyas blev kvar. Att han skulle gått på Cassius visste jag. Men hur pass grön Spider ansåg att xyas var visste jag inte. Så helt vattentät var ju inte planen. Nu ledde den ju till att Cassius uppgraderades från trolig ulv till 100% ulv så jag grämmer mig inte allt för mycket över det dåliga beslutet. Det gjorde det hela roligare och lite mer spännande ett tag. :gremtongue:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Pilzeman said:
Jag kan för övrigt berätta om utröstningen av KK: han hade ju rustning eller vad det var som gjorde att han klarade ett nattmord. Vi försökte döda honom första rundan men failade. Vi antog att han var väktare som skyddat sig själv. Nästa runda hann vi inte skicka in något till Recca (eller gjorde Cassius det kanske?) vilket resulterade i att förra nattens lista låg kvar. Då rök Konrad. En sån röta!
Mina ulvkumpaner berättade inte för mig att de redan hade försökt döda KK så jag försökte nacka honom när ni var frånvarande, då gick det. Hahahahaha! Snacka röta.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Hej hej.

Förlåt allihopa för att jag blev avstängd. Jag tyckte inte jag gjorde mig skyldig till ett så stort straff. Hade jag vetat att jag var ute på hal is hade jag inte fortsatt, ulvspelet betyder förstås massor för mig.

Tänkte berätta hur jag planerat ulvspelet.

Jag var helt inne på att ha ett spel som skulle skilja sig från övriga spel. Jag tycker spelen har följt ungefär samma modell hela tiden och jag ville absolut göra ett spel som verkligen skiljde ut sig. Det tycker jag ju att jag lyckats med på både gott och ont. Jag har massor av variabler med i spel, och det skapar ett lite annorlunda klimat i speluppbyggnaden. Det är dock så mycket variabler att det inte riktigt går att i förväg analysera spelupplägget, utan det blir lite som ett experiment (and you my innocent testsubjects ;)).

De många siarna (det var ju faktiskt fyra stycken egentligen). Här tänkte jag att jag inte ville ha ett spel med en eller två maffiga power-roller varpå spelet i princip var baserat.
Siare 1. Lucifer
Han är Lucifer, dvs ond (t.om. hans fluff säger det). När väl hela bakgrundshistorien börjar uppdagas blir ju Lucifer en eventuell ulv i byns ögon - power-rollen balanseras alltså av det faktum att han har en ulvig roll. Hans kraft funkade så här: Lucifer siar alla ulvarna röda men också Tork Mada som ulv.
Siare 2. Satan
Min tanke här var att ulvarna skulle ha möjlighet att faktiskt ta en ängel-roll. Samtidigt hintar det naturligtvis åt det faktum att änglarna är power-roller.
Siare 3. Geten Maja
Demon-siaren som för övrigt rödar både Lilith och Lilldjävulen men som inte grejar ängeln Satan. Dvs en naiv'ish siar-roll där Satan ser grön ut. Geten Maja är en sjuk roll utan verklighetsanknytning; syftet är förstås att man som bybo ska kunna betvivla att den här personen är en siare. Tvivlet bör stärkas av att det finns fler än en siare.
Siare 4. Tork Mada
Tork Mada är pricken över i. Hans rollfluff är fylld av överdrifter och galenskaper och till och med en liten !!!1 för att vidare hinta åt det faktum att han är en trojansk häst. Han siar, precis som Tyr gissat, Ragnars ätt röd. Alla andra ser gröna ut för den här stollen. Tork Madas roll finns i spel för att kasta hemskt tvivel över honom själv. Han är DTF med dubbla vinstvillkor som en hint till att han är naiv-paranoid siare. Det här är också mitt lite hemliga "I'm sorry for screwing you over with this sick bastard roll, here take a small reward as an apology for my sick humor."
Dock finns det en riktigt vettig fördel med den här rollen. Jag tar upp det lite senare när jag analyserar mina tankar kring byn.

Föremålen.
Den andra stora grejen jag hade med i spel handlar om att jag ville att Mikael från början skulle vara rena jäkla super-ängeln precis som Mikael ska vara i min fantasi där han konkurrerar med hemskingar(en) som Lucifer och/eller Satan. Så stjälandet av förmågor är ulvarnas sätt att konkurrera ut Mikael. Här gjorde jag dock ett fel då jag inte gav åtminstone Lucifer ett siande knuten till ett föremål.

Om jag skulle ändra något i spelet så skulle det vara att jag hintar för vagt åt föremålen som grönar Ragnar och xyas genom Brunhilda vilket slänger lite för starka skuggor av tvivel gentemot Brunhilda. För alltså, tanken var ju att Brunhilda skulle ha en jäkligt lurig roll där spelaren kanske skulle kunna få för sig att spelet handlade om föremål och att övriga i byn skulle kunna misstänka henne för ulv bara därför - det här funkade ju bra, men det blev för osynligt grönande av Ragnar och xyas iom att ODB blev utröstad. Det var lite dålig speldesign, ber om ursäkt för det. Förlåt ODB.

Nästa grej jag skulle förändrat är att jag skulle gjort så att ulvarna kunde stjäla fler förmågor. Minst Lucifers i alla fall men också eventuellt Vicotnik. Det är dock tveksamt. Jag kände att jag ville att det skulle framgå att änglarna var powerroller och att det för ulvarna skulle gå att motverka dessa powerroller på två sätt, nattmord och stöld.

Bland byborna hade jag en salig röra planterad information.
Ragnar kunde räkna tre personer till sin ätt (sig själv, Timelda och Konvar Blåklint). Brunhilda kunde semi-gröna Ragnar och Konvar. Existensen av naiv-paraonikern och om byn klurar ut att han är sån grönar dessa tre-fyra personer. Så om man betvivlar prällen blir kadren av byborna grön. Det här gänger är ju knutet till varandra med hjälp av stödjande information på olika sätt. Så det är i princip fyra personer gröna om man alltså räknar ut att prällens roll är som den är.

Ulvarna.
Min tanke var att Satan är en power-roll som kan mäta sig med övriga änglar tillsammans. Dels är han infiltratör så att endast en av siarna får honom röd, nämligen Lucifer som ser hans onda tankar. Han har nattmordet, telepatin, och skulle han dö så kopieras han över Lilith. Och dör han igen tar han Lilldjävulens plats. Det här betyder bland annat att om Vicotnik siar Lilith efter att Satan blivit utröstad så ser hon grön ut eftersom hon inte längre luktar svavel utan är en ängel. Vidare är Satan själv en siare och eftersom han är ängel kan han ljuga sig in bland änglarna om han skulle vilja det. Hade ulvarna i första rundan tagit siar-ängel-roll skulle Spider kunnat ha åkt i första rundan t.ex.

Satan har dock i princip inget fluff att hjälpa honom. Lilith har lite fluff som Pilzemannen lade fram helt perfekt tajmat i första rundan, enligt mig. Hans bästa runda helt klart. Ungefär 90 procent av byn hade honom grön i runda ett, tror jag. Jag placerade en högaffel i händerna på Lilldjävulen via roll-fluff hos Lilith. Jag borde inte ha gjort det här hos någon som hade information om föremål.

Jag tycker ju att spelet artade sig helt fantastiskt. Mest cred tycker jag att Cassius ska ha som kom in i sitt första ulvspel och körde som en kung. Jag gillade också Pilzemannens häxjakt på Cassius. Den var lite enögd ett par gånger men taktiken var bra. Jag tyckte jag uppfattade en viss trötthet i Pilzemannens spel efter hans superba första runda. Bland byborna blev jag mest imponerad av K.K i början. Han är en klippa. Synd att han på nåt vis blivit så bra att han nu blir dödad som första man alltid. Paranoida K.K var bättre på att överleva. :gremlaugh:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Basenanji said:
Nu när jag läser korrespondensen mellan mig och Recca inser jag att det kan vara ett missförstånd här:

I mitt rollpm står det att jag vinner även om jag blir utröstad av byn, men i ett PM förtydligar sig Recca:

PM från Recca said:
Just det. Du fattar att dina vinstvillkor är 1. Du vinner på samma sätt som byborna gör och 2. du vinner om du överlever till slutet. ?
Så...byn vann! Och Torqumada torskade!

(Vilket var rätt åt den sjuka gubbjäveln! Där fick du ditt misogyna as!)

:gremgrin:
Nääääää

Men hörru. Jag skrev ju i din roll att du vinner som byborna gör det. Byborna vinner om byn vinner. Det vill säga. Du vann för att byborna vann. Enda sättet du förlorar på är om ulvarna vinner och du inte lever. Dvs. du funkar som en vanlig bybo bara det att om du även är med på slutet i ett parti där ulvarna vinner så vinner även du. Det är för att Tork Mada är en bastard och ulvarna kommer va typ: "We like this guy, he can do alot of "good"".
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Tyr said:
Vimes said:
Nåja. Vi vann, och jag som från läktarplats visste att Cassius var ulv satte ju kaffet i vrångstrupen när Tyr ändrade. :gremsmile:
Det vore inte varulvsspel om jag inte tvärvände i slutet. :gremgrin:

Jag håller inte med om att Spider skulle kunnat vända sig mot mig. Inte en chans. Däremot tänkte jag inte igenom riktigt vad som skulle hänt ifall xyas blev kvar. Att han skulle gått på Cassius visste jag. Men hur pass grön Spider ansåg att xyas var visste jag inte. Så helt vattentät var ju inte planen. Nu ledde den ju till att Cassius uppgraderades från trolig ulv till 100% ulv så jag grämmer mig inte allt för mycket över det dåliga beslutet. Det gjorde det hela roligare och lite mer spännande ett tag. :gremtongue:
Du siades som grön av mig så det var lungt.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Ok, lite lösa tankar om spelet då. Kan börja med att säga att detta varulvsliret var väldig kul. Jag älskade allt fluff och alla oklarheter. Det påverkade inte utgången i någon större grad men det gjorde under för spelglädjen. Deltagarna gör ju sitt till, men saker som geten Maja, den fanatiske häxjägaren Tork Mada och pegasen Pollen höjde stämningen rejält.

Som sagt var så spelade inte fluffet så jättestor roll för vi gick mest på scum tells. unfair försökte flyga under radarn och försvarade sig sedan inte tillräckligt bra. Pilzeman kan väl sägas vara lite pga fluffet, eller rättare sagt avsaknad av det. Men det jag gick med mest var att han väldigt sällan tog ställning till något. Cassius föll på hård info i form av sin förmåga.

Jag har svårt att avgöra hur pass balanserat detta spelet var. Överlag så tycker jag nog att byn spelade bättre än ulvarna och att det var en välförtjänt vinst. Inte jättemycket bättre, men bättre. Jag tror nog att spelet kan ha varit rätt balanserat ändå. Min teori om att våra siare var syndabockar och därmed gröna kläckte jag tidigt och visade sig vara riktigt. De var designade till att se skyldiga ut och därför kan kan man också se att det är för bra för att vara sant. Det kan ha varit mitt bästa bidrag. Ett bidrag som inte var sant egentligen men som blev sant pga slumpen var det att det fanns en ulv inom Ragnar-gruppen, en i bygruppen och en bland änglarna. Egentligen var den enda som tillhörde en grupp unfair. Vimes tolkade sin roll fel (förståligt dock) och Pilze som ljugit sig nära den ätten klämdes in där. Cassius valde att hamna bland resten av byn.

När det gäller mitt egna spel så är jag väl rätt nöjd. Min situation var väldigt lik den i Familjen och ännu en gång hamnade jag i "den där gröna bybon-facket". Tycker jag outade info då jag borde och använde min förmåga då jag borde. Kan tänka mig att det måste ha känts att behöva nattmörda demonsiaren Vic då det skulle totalgröna mig i processen (trodde vi iaf). Jag lyckades med mitt mål att inte fördjupa mig allt för mycket i mina teorier och gå på scum tells istället. Kan fortfarande bli bättre förstås, och jag ska försöka låta bli att göra det allt för spännande i slutet i fortsättningen. :gremtongue:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag håller med Vimes om att fluffet nog ändå hjälpte byn mer än det ställde till det. Änglarna och några siare kändes snabbt gröna och kunde avfärdas. Samtidigt kändes allt fluff som kom fram i slutet av första rundan + Basses utspel så kaotiskt att man nästan gav upp. Outningen av änglarna vände allt upp och ner för mig, samtidigt som allt dravvel om demoner/häxor/satan som smulats/debatterats plötsligt blev relevant.

Men det var riktigt kul, och som Cassius outade roll + fluff var klockrent. Att komma in och spela ulv första gången är skitsvårt (jag vet) och han gjorde det riktigt bra.
 
Top