Nekromanti Varulv 666 [Spelet slut]

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Mukwa said:
Ulvarnas förmåga att stjäla föremål och använda förmågorna själva var det coolaste, men det fanns inte så mycket att stjäla. Tyrs polle hade jag tyckt vore coolt om de hade stulit, men Recca lät Tyrs polle gå före stöldförmågan. Siarkrafterna var inte kopplade till några föremål, men både jag och Recca kom på att det hade varit coolt att stjäla SJs inneboende ondska och således få hans siande, och Vics mule var jag lite sugen på att göra stöldbegärlig.
Jag visste inte ens att jag hade ett föremål. Jag såg inte min kära Pollen som en ägodel! Skulle tro att det var fler bybor som inte hade en aning om att de hade föremål i den bemärkelsen. Fan vad farligt det kunde ha blivit om min polle blivit stulen...
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Nä, Basse vann eftersom byn vann (det står ju i hans win-con). I min statistik får han en byboseger. Hade han varit kvar sista rundan hade valet varit svårare för mig, men det behöver jag som tur var inte ta ställning till nu :gremsmile:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Mukwa said:
Cassius - Ja, riktigt bra gjort att hoppa in och vara nära att vinna! Jag diggade din ulvlögn med aborten också. Flufflögn när den är som bäst! All heder till dig!
Tack! Jag har haft jätte roligt, men det var jätte svårt. Jag drog rätt många lögner ur röven och fluff lögnen tänkte jag var en riktig gamble. Men det gick ju vägen. Förklaringen till den sjukt muppiga förmågan var att jag sa att jag hade en förmåga för att göra mig mer värdefull. Jag tog prylar eftersom jag hade koll på om någon stal något. Sen ville vi ju veta ifall folk hade prylar. Sen fattade jag i slutet av näst sista rundan att det var kört, men jag tyckte vid mördade rätt personer. Det var sjukt svårt hur som och hoppas alla hade roligt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,592
...svårt varulvsparti! Det var knepigt att förhålla sig till fluffet som åtminstone ledde mig helt fel – jag var tex HELT övertygad om att Vic och Spider försa sig när de började gaffla om demoner. Spelet hette ju 666 (djävulen) och jag kunde sia häxor och hade fluff som pratade om gud. Jag är fortfarande oklar över föremålens effekter och varför siarna hade så skeva förmågor. Skulle vi hinna lista ut det av oss själva?

Demoner – det är väl sådana man dödar när man spelar Warhammer?

Och alltid (detta kan vara en svaghet från min sida) när jag känner att fluffet är komplext vill jag att byn outar så mycket som möjligt så att byn BÅDE hinner resonera om hur fluffet funkar och försöka sig på gissningar vem som ev ljuger om sitt fluff. Jag tyckte också att det var ok att outa mitt siarskap eftersom jag tänkte mig att det fanns en väktare. Dessutom så misstänkte jag att det var bra för byn att få reda på att jag (och byn) kanske borde kolla upp vilka som var häxor.

Men vilken roll hade egentligen häxor och svavellukt?

En analys av mig själv:

Runda 1 trodde jag att Vic/Spider var skumma eftersom de pratade om demoner.

Runda 2 gick jag igång på Vimes eftersom jag tolkade mitt fluff som att det kunde vara sant.

Runda 3/4 var mina svagaste eftersom jag dels röstade ut OBD och sedan !Paxen, men återigen, snälla !Paxen, i mina ögon blev du bara skummare och skummare när du var så självmordsbenägen.

Runda 5 Fick jag nog korn på Pilzeman ändå (förstås tack vare någon annan) och runda sex var jag död.

Jag är rätt nöjd med mitt egna spel, men det vore förstås mer givande att få ta del av era tankar.

–Tyckte ni att jag spelade för kaosigt?

–Efter att ha läst min roll, hur skulle ni spela den?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Härligt byn!

Jag är alldeles för utpumpad och trött för någon analys, men gött med en seger.

Alla skall ha cred för gott spelande och Recca/Mukwa får en klapp på axeln för liret.

/ Brun ut.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Basenanji said:
Men vilken roll hade egentligen häxor och svavellukt?
Häxor verkade inte existera alls förutom i Tork Madas sjuka fantasi. Endast Satan eller den hantlangare han besatt luktar svavel.

Basenanji said:
Jag är rätt nöjd med mitt egna spel, men det vore förstås mer givande att få ta del av era tankar.

–Tyckte ni att jag spelade för kaosigt?

–Efter att ha läst min roll, hur skulle ni spela den?
Jag hade spelat annorlunda, men det beror ju på att jag har en annan spelstil. Du lyckades ju faktiskt övertyga byn och även vinna. Det får man ju anse som mycket väl godkänt med tanke på din roll. Det var ju egentligen rädslan för att behöva välja mellan dig och Spider i sista rundan som fick mig att rösta ut dig först, inte att du var rödare än Cassius.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,376
Men, Tyr. När ni röstade ut Basse, fanns det ingen risk att du skulle välja fel mellan Spider och Cassius i sista? Det blev jag sjukt orolig för, tills Cassius glömde bort vad han sagt att han använt sin förmåga till.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Men, Tyr. När ni röstade ut Basse, fanns det ingen risk att du skulle välja fel mellan Spider och Cassius i sista? Det blev jag sjukt orolig för, tills Cassius glömde bort vad han sagt att han använt sin förmåga till.
Nja, jag tyckte Cassius var rödast. Hans förmåga hade jag stört mig på länge. Men jag var i en vågmästarroll, och efter Familjen så ville jag verkligen maximera mina chanser. Så att ta den mindre chansen att Basse var ulv tyckte jag var värt det. Välja mellan Cassius och Spider tyckte jag var enklare än om jag tvingades välja mellan Basse och Spider om Cassius mot all förmodan var bybo. Något jag tänkte på när rundan höll på att läggas upp dock var att tänk om jag mördades istället för xyas? Då blev jag lite orolig för så långt hade jag inte tänkt. Nu skulle det antagligen löst sig ändå för jag tror att Spider siade Cassius som 1:a. Men ser jag tillbaka på det jag gjorde så var det nog ett misstag, och lite fegt. :gremtongue:
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Men ser jag tillbaka på det jag gjorde så var det nog ett misstag, och lite fegt
Nej, det där var ett jäkligt bra tänk. Frågan är bara om Xyas hade tagit samma vågmästarroll och samma beslut som du gjorde. Ni hade ju råd att chansa fel, och om den chansningen hjälper byn att peka ut ulven är det skitbra. Jag gillade ditt resonemang.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Mukwa said:
Men ser jag tillbaka på det jag gjorde så var det nog ett misstag, och lite fegt
Nej, det där var ett jäkligt bra tänk. Frågan är bara om Xyas hade tagit samma vågmästarroll och samma beslut som du gjorde. Ni hade ju råd att chansa fel, och om den chansningen hjälper byn att peka ut ulven är det skitbra. Jag gillade ditt resonemang.
Jo jag hade nitat Cassius om det hade varit Tyr som blev nattmördad. Jag ville ju ha ut Cassius redan rundan innan.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vi vann :gremsmile:

Jag är för trött, sönder slagen för att komma med en annalys av spelet idag. Kommer dock sätta mig ner i morgon och skriva ner mina tankar och åsikter kring spelet.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Rollista

Tack alla för ett kul spel! Jag var aspå i runda ett men sedan gick allt utför, både min närvaro och min prestation.

Jag gillar att det finns mycket fluff att gräva i, men föremålen kunde gott utvecklats mer. Framförallt tar jag issue med tydligheten i vem som har ett föremål. Helt på riktigt så hade alltså Cassius en högaffel, men det stod inte i hans eget pm, utan i mitt. Hade vi inte tänkt på det hade han alltså kunnat gå igenom spelet utan att veta om att han hade ett föremål.

Jag kan köpa att ett alltför tydligt uppspaltande av spelinfon ger bort lite av mystiken, men jag tycker spelet behöver bestämma sig för vad spelarens relation till fluffet är. Vet jag själv vad jag har med mig, liksom?

Dock var spelet generellt bra upplagt och roligt, absolut!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Mitt suraste ögonblick..

När OBD visade sig vara bybo.. ffs! Jag var så övertygad, och jag förstår att han blev sur. Fan!

Jag var helt okej med att röstas ut, för då skulle spotlighten riktas på "ulven" OBD. Men sen började folk ändra rösterna, medan jag var helt lyrisk härhemma.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
xyas said:
Mukwa said:
Men ser jag tillbaka på det jag gjorde så var det nog ett misstag, och lite fegt
Nej, det där var ett jäkligt bra tänk. Frågan är bara om Xyas hade tagit samma vågmästarroll och samma beslut som du gjorde. Ni hade ju råd att chansa fel, och om den chansningen hjälper byn att peka ut ulven är det skitbra. Jag gillade ditt resonemang.
Jo jag hade nitat Cassius om det hade varit Tyr som blev nattmördad. Jag ville ju ha ut Cassius redan rundan innan.
Ja, det jag menade var egentligen att taktiken var bra så länge Tyr var relativt säker på att du (xyas) skulle fatta samma beslut som han. Alternativt att Tyr var relativt säker på att han själv inte skulle nattdödas. Om prioriteringen över vem som var grönare än någon annan var byns prioritering så gjorde Tyr helt rätt i att få Basse utröstad först.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Mitt suraste ögonblick..

!Paxen said:
När OBD visade sig vara bybo.. ffs! Jag var så övertygad, och jag förstår att han blev sur. Fan!
Samma här. Jag var så säker på att vi fångat en ulv när en ickeängel outade den helige graal. Sedan så visade sig det hela vara en olycklig slump. Det var så trist alltså.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Speltips

Hur tyckte folk jag lirade? Vad borde jag tänka på(förutom att jag inte tokljuga i sista omgången, även om jag fattade att de var kört)? Vad fick er att köpa att jag var bybor tills sista rundan? Vad var kass?
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Re: Speltips

Hur tyckte folk jag lirade? Vad borde jag tänka på(förutom att jag inte tokljuga i sista omgången, även om jag fattade att de var kört)? Vad fick er att köpa att jag var bybor tills sista rundan? Vad var kass?
Nu satt jag med info från början, men många av dina inlägg innehåller "jag fattar nada/jag hänger inte med". Varulvar hänger inte med, de har jättesvårt att hänga med i vad byn pratar om. Försök att hänga med i vad byn pratar om, skapa egna teorier och resonera kring det andra tar upp. Om det inte går så få det att låta som att du hänger med. Den här gången kom du nog undan med det här för att du aldrig har spelat tidigare (och nya spelare kan också ha svårt att hänga med), men det är en stor scum tell och något byn får vittring på väldigt fort.

Utnyttja gärna underforumet Snack & Teori för sånt här. Inte för att jag försöker leka moderator och tycker att det är OT (för det är det ju inte), utan mest för att få lite liv i Snack & Teori, där är det nämligen lite för dött :gremsmile:
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Speltips

Cassius said:
Hur tyckte folk jag lirade? Vad borde jag tänka på(förutom att jag inte tokljuga i sista omgången, även om jag fattade att de var kört)? Vad fick er att köpa att jag var bybor tills sista rundan? Vad var kass?
Som sagt var tyckte jag du gjorde bra ifrån dig. Din starka sida var ditt alias. Det där att du var "häxlik" men inte häxa var riktigt bra eftersom du mycket riktigt var inte var en häxa, du vet att det inte finns häxor och det passade bra in med en häxjägare. Men det bästa var nog ändå aborten. Jag köpte det med hull och hår i början eftersom det var inte länge sedan som jag gav tips till Recca om att hennes rollperson kunnat hjälpa till med aborter under 20-talet i USA. Det kopplade även snyggt ihop lite tankar som cirkulerat i spel.

Det du föll på var förmågan. Nu har jag inte spelat som varulv, men jag tror det är lite farligt att outa siare. I just detta spelet så skulle du behövt tänka mer som en bybo. Det generella siandet var logiskt som varulv, men som bybo så var det mest förvirrande. Att kunna hålla koll på ett föremål var lite för bra och du tvingades sia "dåligt" för att inte hamna i trubbel. Så mitt tips skulle väl vara att inte outa en allt för användbar förmåga och att tänka på att den ändå ska kännas användbar i händerna på en bybo. Svår balansgång det där. Den enkla utvägen är att köra på ingen förmåga alls, men jag vet inte hur det hade funkat i detta spelet. Ingen förmåga tillsammans med någon klurig kunskap kanske?
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Ber om ursäkt för att jag överreagerade. :gremblush:
Jag är riktigt dålig på varulvsspel har jag insett.

Men trevligt med en seger iaf.

Så här skrev Recca om min förmåga efter att jag åkt ut:

Basically så visade din info att Ragnar och Konvar var gröna för att de hase hinkar. Men xyas fattade aldrig att det faktum att det i hans roll framgick att Ragnar oxo hade en hink som utrustning betydde något. Det var antingen en svag formulering från min sida eller kasst spel av xyas. Men alltså det din förmåga gjorde var att gröna bybor, thats it. Hade den grönat fler bybor skulle den ju ha varit för mäktig.

Jag antar att man skulle kopplat fluffet med rök till att det börjat brinna och att hinkarna därför var användbara vid en räddningsaktion.
 
Top