Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 3

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Outningar

Plötsligt har jag en känsla av att Vimes tycker jag borde bli mer aktiv.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Outningar

Ubereil said:
Plötsligt har jag en känsla av att Vimes tycker jag borde bli mer aktiv.
Yes! Jag vill se action och inte vrållådemysande från din sida!

Motivering är något åt detta håll: du skulle mycket väl kunna vara varulv. Du har inte skitit på bordet, men du har heller inte stått på bordet i syfte att säga något eller peka finger åt någon. Du kan mycket väl vara scum.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Outningar

Får ta det som konstruktiv kritik och försöka peka lite finger då. Efter maten, vill säga (jag ska börja laga den typ nu, tänkte jag).
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Outningar

Vi kan väl börja med det lätta (och säkerligen uppenbara): analysera bomben. Var det rätt att chansa med att skicka ut bomben (och ska jag ge bomben till Purgatory så han kan desarmera den)?

Scenario ett utgår ifrån att nattdöden inte dodgas (dvs en bybo dör rakt av).

Vad är det sämsta som kan hända? Den träffar en bybo och vi röstar ut en bybo, dvs ingen varulv dör (och tre bybor dör). I detta scenario förlorar vi. Vad är det bästa som kan hända? Vi röstar ut en varulv och bomben träffar en varulv, i detta scenario vinner vi (för båda varulvarna dör). Medelscenariot är väl att vi i alla fall lyckas träffa en varulv, vilket innebär att vi lever vidare. I detta scenario blir det två bybor mot en varulv, vilket är hyfsade odds. Notera att vi i det här scenariot bara har en omgång på oss att ta ut varulven.

Att inte skicka bomben då, hur hade oddsen sett ut? Tja, röstar vi inte ut en varulv så kommer nattdödning (kom ihåg: i detta scenari utgår vi från att nattdöden träffar)och röstningen resultera i att varulvarna vinner (dvs missar vi en varulv så är det precis som om vi missar ovan). Röstar vi å andra sidan ut en varulv så är det tre mot en (med nattdödning), vilket ju känns som rätt acceptabla odds. Notera att om nattdöden dodgas i första rundan efter nuvarande runda så har vi två rundor på oss att hitta varulven i detta scenario.

Det var om nattdöden inte dodgas i denna runda. Att desarmera bomben skulle innebära att vi ger upp en chans att vinna denna runda för lite bättre möjliga odds nästa runda, samt att vi försämrar våra odds att överleva lite.

Nå det är om vi utgår ifrån att varulvarna lyckas med att nattdöda en bybo. Men vad händer om varulvarna går på någon med dodge?

Om vi har kvar bomben så finns fortfarande risken att varulvarna vinner, iom att bomben kan göra det arbete nattdöden inte gör, dvs döda en bybo till. Å andra sidan kan vi, om vi har tur, fortfarande få båda varulvarna. Medelscenariot är att en bybo och en varulv dör, och i det läget är det 3v1 (vilket är precis samma 3v1-scenario som ovan - med mindre chans att dodga en eventuell nattdöd).

Om Purgatory desarmerar bomben så blir det antingen 3v2 eller 4v1. Ena scenariot känns klart tilltalande, andra känns rätt jobbigt.

I det här scenariot så känns det ganska så ovisst om vi inte desarmerar bomben (kan bli bra, kan bli dåligt, blir troligtvis medelbra). Desarmerar vi bomben så är vi antingen så gott som rökta eller väldigt nära en seger. Båda dessa scenarion känns hyfsat likvärdiga.

Var slutar det här? Jo, Purgatory gjorde helt rätt som skickade ut bomben, och den bör inte desarmeras. Vi riskerar förvisso att förlora den här rundan om vi låter den vara kvar, men vi ökar inte bara våra chanser att övervleva, vi har även möjligheten att vinna redan den här rundan.

För övrigt har jag en känsla av att Björn och Purgatory redan sagt det här (i kortare ordalag), men det är en annan femma. Det var i alla fall värt att göra analysen för att försäkra sig om att deras resonemang höll.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Outningar

Varför har Björnen tystnat? Som varulvsspelsguru behöver vi honom mer än någonsin.

(Btw gillar jag din analys Ubereil. Jag tänker mig att det måste finnas någon begränsning på hur många gånger bomben kan skickas... Risken finns ju att vi skickar den i klorna på en varulv som sedan skickar den, för sista gången, till en bybo.)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Outningar

Och så till det svåra, att faktiskt hitta varulvar. En analys per spelare känns väl i sin ordning:

Björn: Pressades under förra rundan, vilket inte resulterade i något särskilt. Har den här rundan dessutom varit den mest drivande spelaren i gruppen, vilket inte riktigt passar in på en varulv som försöker få saker att rinna ut i sanden (det passar mer in på mig, Vimes och Lukas...). Det enda tveksamma med Björn är hans outtning av namn. "Ripper". Den enda spelaren som inte heter något på formeln "X the Y". Tecken på att han inte kan ge ut sitt riktiga namn eller på att Johoohno ville ha med en Star Player bland spelarna (Ripper är en Troll Star Player - som varken är Always Hungry eller Really Stupid)? Inte särskilt tveksam - förutom den där sista detaljen.

Lukas: Är en av tre spelare som inte varit särskilt drivande. Kan bero på att han inte är särskilt initiativrik (som en annan), eller på att han är varulv. Har, som jag påpekade i följande inlägg, gjort ett par tre icke-varulviga saker, men han har också ljugit. Dåligt bybospel eller typiskt varulvsbeteende? För tillfället är han tyst, vilket jag tolkar som att han gett upp (och det talar varken för eller emot att han är varulv).

Purgatory: Var upp till den här rundan en av de huvudmisstänkta. Utpekad av Måns, som dog, och såg egentligen inte ut att stå för något konstruktivt (det var lite skenkonstruktiva saker). Men den här rundan dök det upp en bomb. Detta i princip dödade alla spekulationer om att Purgatory skulle vara varulv. Och där håller jag med, att ge varulvarna en bomb tror jag inte Johoohno gjorde.

Däremot finns det en annan möjlighet: Purgatory är tredje-lags scum (eller vad det heter). Dvs han är skurk men inte varulv. Hans spel passar ihop med scum, hans förmåga passar ihop med ensam scum. Hur oddsen för att skicka ut bomben nu ser ut för att Purgatory själv ska bli en av två användare (för jag antar att en scum fortfarande skulle ha samma winning condition) får jag analysera mer i detalj.

Vimes: Har också varit småpassiv. Jag ansåg att han agerade oskyldigt under press, men sedan dess har det inte hänt särskilt mycket. Han argumenterade för att Björns outtning grönade Björn, vilket var stabilt resonerande, och han pushade på RealDream att släppa Björn. Ett tydligt partnerskap, månne? Han anklagade också Purgatory för att vara varulv (men höll kvar sin röst vid Feuflux, en röst han inte motiverade någe vidare). I övrigt har han inte gjort särskilt mycket mer än hacka på mig, vilket väl iof kan ses som bybosbeteende. Går å andra sidan på Victonik, och jag förstår inte riktigt varför.

Victonik: Har inte varit misstänkt på hela omgången från min sida. Det enda som talar emot är att han är för kosher, och det känns inte som ett vettigt argument.

Så, för att sammanfatta, jag misstänker att Björn eller Lukas är varulvar (för att Björn skulle dreva ut Lukas är inte något jag tror på för fem öre - han har själv gått ut och sagt att det skulle vara dåligt spel så det förslår). Från detta följer att Vimes är support (för det är varken jag, Victonik eller Purgatory som är den andra varulven). Purgatory misstänker jag för övrigt är scum men inte varulv.

Analys av odds för att kasta bomb om Purgatory är scum följer... Ja, och så gör vi så här:

Röst: Vimes.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Outningar

Ok, Purgatory är scum och kan skicka bomber. Hur ser hans odds ut den här rundan och hur hade den sett ut förra? Tänk på att den här bomben, det är Purgatorys joker.

Så, den här rundan så kan man ju tänka sig att han kastade ut den för att överhuvudtaget ha chansen att överleva. Men skulle han ha kastat ut den tidigare om han varit scum?

Första rundan så hade han troligtvis trott på två varulvar och sju bybor. Dåliga odds för att ta ut varulvar. Nästa runda var det två varulvar, och fem bybor. Fortfarande rätt dåliga odds. Den här rundan var det så två varulvar och tre bybor. Nästa runda hade han möjligtvis varit död. Så hans bombande säger inte emot teorin, även om det här känns lite... för enkelt? Det känns inte som en analys som hjälper mitt case, i alla fall.

Så, eh... heja...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Outningar

Jag väntade med bomben till denna rundan för att det var nu som det var bäst odds för att pricka en varulv, däremot hade jag ingen aning om att man kunde skicka den vidare.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Outningar

Purgatory said:
Jag väntade med bomben till denna rundan för att det var nu som det var bäst odds för att pricka en varulv, däremot hade jag ingen aning om att man kunde skicka den vidare.
Jävlar, min analys var inte tillräckligt för att få honom att erkänna! Men vet att jag har ögonen på dig, Purgatory, för när som helst kommer du göra bort dig och då! DÅ!!!
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Outningar

Varför har Björnen tystnat? Som varulvsspelsguru behöver vi honom mer än någonsin.
Björnen sover, eller i vart fall borde sova. Det är det här verkliga livet som tränger sig på och kom alldeles nyss hem från en visserligen mycket trevlig tillställning. Mina analyser kommer kanske därför inte bli så djuplodande men jag känner det ändå som att jag har byggt upp en rätt bra känsla för folk numera, men först en viktig sak.

Röstläge:

Lukas (3) Björn den gode, Purgatory, Ubereil
Vicotnik (1) Vimes
Inte röstat: Lukas, Vicotnik

Det är inte ok. Vi har alltså mindre än 20 timmar kvar av dagen, kanske av spelet om vi gör fel, och 1/3 av spelarna har valt att inte ens uttrycka sina misstankar med en röst. Jag hoppas verkligen det beror på att 1/3 av spelarna tillhör motståndarlaget, för om ni inte gör det så har ni spelat väldigt dåligt nu.

Det är däremot lätt att se varför till exempel Lukas vill hålla inne på sin röst, grejen är ju den att eftersom det finns 2 varulvar kvar så kan dom om en enda bybo röstar på någon som inte är varulv gå in och sistaminuten rösta för att minst få fram en lottdragning för segern, om nu inte bomben träffar en skummis då.

Jag tycker förövrigt det där med bomben verkar vara väldigt märkligt, och något som spelledaren dessutom kom på lite ad hoc, ahmen ok det går väl att skicka den vidare då, utan att riktigt ha tänkt igenom vad det innebär. För alltså det är ju som lukas säger, det gäller förstås att skicka den i sista minuten om det nu är så och vi behövde verkligen inte fler regler som kräver att man ska passa en viss tid. Det sagt, eftersom reglerna är hemliga i såna här spel och jag själv inte har fått någon bomb så vet jag inte vad som är bästa strategin, jag tycker mest det är störande.

Men det om det. Som jag redan skrivit idag så tror jag att Lukas är varulv, jag tycker även hans reaktion efteråt pekar i den riktningen, den är alldeles för sval, samtidigt som han inte bryr sig om att skaffa nya misstänkta. Jag har en ny teori om varför det är så också, i mitt pm där det står om att jag är troll så framgår det egentligen inte att troll skulle vara särskilt svåra att döda på natten, men det känns ju ändå naturligt att det är nattdödande det skyddar mot eftersom det ju är då det som bybo är vanligast att dö. MEN tänk om det fungerar tvärtom för ett varulvstroll, dom riskerar ju nämligen knappast att dö på natten (bomber och blocks nåt medräknat, båda antagligen ovanliga händelser) så kanske är det så att den för honom skyddar mot ett dagsdödande? Det skulle ju nämligen lösa det lilla problemet att det optimala antalet varulvar torde varit 2.5.

Om det är så så tänker han att så länge bomben träffar rätt person så kommer han ändå att vinna, så han orkar inte bry sig så mycket, och att bomben skulle träffa hans varulvspolare är ju förhållandevis låg.

Det här är dock lite jobbigt för om vi tror på den här teorin så borde vi nämligen inte rösta ut Lukas utan göra allt för att hitta hans kompanjon, och då jag inte känner att jag har någon självklar partner till honom än så vill jag kanske hellre tro på teorin att hans reaktion helt enkelt beror på att han känner sig ertappad och inte riktigt vet hur han ska formulera sig, att han väntar på instruktioner av sin polare om han ska rösta på honom eller inte osv. I det läget så är det förstås jättebra att alla håller kvar sina röster på honom.

När det gäller övriga 4 spelare så är min korta sammanfattning så här:

Purgatory: Inte scum. Kan vara DTF, men det är i så fall ett senare problem, om någon får för sig att rösta på honom så vill inte jag vara mä mer.

Ubereil: Grön-ish, jag tycker han har spelat upp sig väsentligt från dag 1 och utvecklingen i sig tycker jag tyder på att han är grön. Min erfarenhet av nybörjarspelare är att medans nybörjarvarulvar visserligen kan göra misstag när som helst så märks det ingen markant skillnad i kvalitén på deras spel, anledningen är förstås att dom har minst en coach som sitter och snackar med dom under hela partiet. Inte heller skulle en nybörjarvarulv få för sig att gå ut och "låtsas" spela dåligt i början av ett parti, så när någon nybörjare inleder dåligt men sen faktiskt spelar bättre och bättre så tycker jag det är ett starkt tecken på att detta faktiskt är en bra bybo och inget annat.

Vicotnik: Det är sjukt märkligt att han inte röstat ännu. Alltså jag fattar att afk-aktiviteter ibland tar upp mycket tid, så har det liksom varit för mig också senaste dagen, men hur kan man inte ens orka bry sig om att motivera vem man tror är varulv, jag börjar rent allmänt bli väldigt paranoid då det verkar som att hela byn sitter och är smånöjda medan jag själv börjar bli mer och mer paranoid. Hur fan kan någon vara nöjd just nu? Och alltså grejen är att jag hade Vicotnik som rätt grön förra rundan, i princip helt grön om jag ska vara ärlig men det ville jag inte skriva för att inte få honom nattdödad, men efter dagens spel så är jag inte alls lika säker längre.

Vimes: Ja, han kan väl få några points för trying. Men också han känns fruktansvärt nöjd, han skriver ju till och med att han är nöjd (med att ha kvar sin röst iofs) men han gör inga större ansträngningar för att få oss andra att rösta på Vicotnik. Det om något är typiskt varulvsbeteende, att rösta på sin polare och sen se till att argumentera tillräckligt dåligt för att det inte ska få den oturliga effekten att ens polare åker ut. För då kan man sen använda det som argument om de visar sig att ens polare åker ut och på så sätt göra sig själv grönare. Det som talar emot det är då förstås att det är väl sent att göra något sådant den här rundan. Fan alltså vad svårt det här spelet är ibland.

Jag tror att vi har 2 varulvar i gruppen Lukas-Vicotnik-Vimes. Jag känner mig rätt säker på att Lukas är en av dom, men med tanke på resonemanget ovan så kanske man ändå borde satsa på att nagla fast den andra (dessutom finns ju också enligt resonemanget ovan en liten chans att Vicotnik och Vimes är ulvar tillsammans, men jag tror inte det).

Den som jag verkligen skulle vilja höra analyser av nu är Purgatory, eftersom det är den enda jag fullt litar på, och dessutom har den andra som jag litar något så när på (ubereil) ju redan gjort en ganska utförlig analys.

Så Purgatory, vad säger du om mina resonemang, tänker jag fel/rätt?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Outningar

Har som jag nämt tidigare inte haft tid tillspelet denna runda och har inte heller hunnit analysera något alls. Då jag litar på Björn den gode så lägger jag min röst på Lukas.

Röst: Lukas
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Re: Outningar

Björn den gode said:
Röstläge:

Lukas (3) Björn den gode, Purgatory, Ubereil
Vicotnik (1) Vimes
Inte röstat: Lukas, Vicotnik
För att rätta (och nu uppdatera):

Lukas (3) Björn den gode, Purgatory, Ubereil, Victonik
Vicotnik (1) Vimes
Vimes (1) Ubereil
Inte röstat: Lukas, Vicotnik
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Vilka är varisar?

Fan jag är sjukt seg i huvudet. Har spelat som en överkokt kålrot hela spelet. Ska försöka göra något konstruktivt.

Det finns väl två alternativ: 1) Det finns två varulvar 2) Det finns flera fraktioner scum. Det är väl typ omöjligt att sitta och spekulera i flera fraktioner ändå tänker jag. Så jag utgår från att vi har två ulvar.

Dessa är kvar:

Björn den gode
Lukas
Purgatory - (jag håller det för helt osannolikt att Purg är varulv)
Übereil
Vicotnik
Vimes

Alltså: BDG, Lukas, Ubereil eller Vico. Två av dessa. Första frågan, den naturliga ingången här, är: Vem av BDG och Lukas är varulv?

Vet ni vad jag skulle vilja? Det är kanske lite sent nu, med tanke på att rundan (och om vi har otur, spelet) slutar 21.30 ikväll. Men jag skulle vilja att vi outade vilka vi har nominerat till MVP, och att de som blivit MVP också outar detta. Det har liksom ingen betydelse längre om varulvarna vet vem som har blivit MVP, fixar vi inte den här rundan torskar vi ändå. För: om jag tolkar mitt PM rätt är det bara bybor som kan nominera till MVP. Jag har nominerat RealDream två gånger.

Tillbaka till Lukas och BDG: jag vill tro att BDG är god. Som jag skrivit tidigare tycker jag att hans outning är grönande. Så jag tänker jobba utifrån detta. Alltså:

Björn den gode
Lukas
Purgatory
Übereil
Vicotnik
Vimes

Så: Ubereil eller Vicotnik? Jag säger Vicotnik. Till stor del baserat på RealDreams resonerande i förra rundan. Ubereil känns grönare, och har kommit igång rätt bra nu, medan Vicotnik ger bomben till mig utan att på stående fot kan förklara varför jag är misstänkt. Vico inser också (när han röstar ligger alla byboröster på honom och Lukas) att Lukas antagligen ryker och hoppar alltså på Lukasdrevet.

Så våra ulvar är Lukas och Vicotnik. Låtom oss hänga dem!

För att undvika en situation där Lukas och Vico kan flytta sina röster till mig i sista stund för att vinna spelet gör jag såhär:

Röst: Lukas

Ubereil måste fundera på om jag är mest misstänkt. För just nu är läget så kritiskt att bybor inte kan rösta på bybor utan att vi riskerar att förlora. Dessutom måste du göra något med bomben. Jag föreslår att du skickar den tillbaka till Vicotnik (eventuellt så kan samma person bara skicka den vidare en gång, isf tar vi hem spelet den här rundan), annars får du ge den till Purga för desarmering, då vi inte vet vilka regler som gäller för den.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Vilka är varisar?

Kan ju informera om att skickas bomben till mig efter 18:00 så är det stor sanolikhet att den kommer stanna hos mig i och med att jag har tenta mellan 18:00 - 22:00. Men känner ni att vi tjänar på att ta ut mig så skicka över bomben till mig. Med tanke på min låga närvaro denna runda så kan jag ta på mig att dö av bomben ifall inte purgarory väljer att desamera bomben.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Outningar

Jag har kommit fram till samma saker som du. Lukas är med största säkerhet varulv, misstankar som inte minskar av att han inte försöker försvara sig. Han är varulv och vet att han kommer att dö och ser därför ingen anledning till att anstränga sig för att försöka rentvå sig.

Ubereil ser jag som hyfsat grön och lika så BDG. Kvar är då Vimes och Vicotnik, den senare har jag misstänkt länge som ni alla vet men Vimes har stigit på min lista över misstänkta. Vimes kan vara en varulv som inser att hans kamrat håller på att åka ut, och själv anstränger sig för att associeras så lite med honom (Lukas) som möjligt. Vic är också sen med att rösta, och jag vet hur mycket tid tentapluggande tar men att snabbt gå in och kolla läget lite tar inte mer än max 10 minuter.

Jag kan ju också nämna att Vimes var mitt andrahandsval för bomben ifall Vic hade dött under natten. Jag är nästan helt säker på att en av Vic och Vimes är ulvar, just nu lutar det lite mer åt Vic men eftersom Lukas är varulv så blir det ett problem som vi får ta oss an nästa runda och vinna!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Outningar

Den tid jag har till spel just nu är när det är lugnt på jobbet (jobbar 100% + studier 50%). Men för att få bort all tvivel om jag är skurk eller inte så skicka bomben till mig så jag sprängs och sedan hänger ni Vimes nästa runda. Då det är bättre att göra i den ordningen än omvänt. Anledingen till att det är bättre att spränga mig denna runda är för att Vimes kan skicka bomben vidare i slut minuterna vilket jag med stor sanolikhet inte kan. Som jag nämt så är jag även villig att ofra mig om det betyder att vi tar hem segern som lag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Outningar

Jag anser nog att Purg bör desarmera bomben, eftersom vi inte vet vilka regler som gäller för den. Alternativt att Ubereil skickar den vidare till den han vill ta kol på precis innan rundans slut (Vicotnik alltså).
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: Outningar

Purgatory said:
Jag har kommit fram till samma saker som du. Lukas är med största säkerhet varulv, misstankar som inte minskar av att han inte försöker försvara sig. Han är varulv och vet att han kommer att dö och ser därför ingen anledning till att anstränga sig för att försöka rentvå sig.
du har delvis rätt jag vet att jag kommer att dö och jag ser ingen utväg från det
men jag är ingen varulv
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ubereil!

Du måste överväga att flytta din röst, Ubereil. Dessutom måste du bestämma vad du ska göra med bomben.
 
Top