Nekromanti Varulv á la Blood Bowl - runda 3

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Upptryckt mot väggen pryglas Feuflux av nästan hela flocken, han lyckas inte ens värja sig med motorsågen, kanske för att han snubblar på hoppstyltan. RealDream hörs hulkande dra efter andan och skälver sedan till för att inte rör sig igen. Ett litet bloss lyser för ett ögonblick upp och ett distinkt ”Fzzzzzzz” hörs.

Döda deltagare (grön = Grutto’s Gangsta’s, röd = motståndare)
Markehed – Försvarare - Dizzy the Damage Controller - looney gobbo - lynchad runda 1
Måns – Höger flank – Vomit the Victorious - rookie gobbo – utslagen runda 1
Feuflux – Försvarare – Slice the Shredder – fanatic gobbo – lynchad runda 2
RealDream – Mittfältare – Retch the Renowned – rookie gobbo – utslagen runda 2

(tack för ert deltagande, ni är välkomna att skriva i speltråden när spelet är slut)

Levande deltagare
Björn den gode
Lukas
Purgatory
Übereil
Vicotnik
Vimes

Låt gobbogrälet fortsätta. Deadline för runda 3 är torsdag 21.30.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Bedrövelse och dubbel bedrövelse. Nu är det kokta fläsket stekt, en sån här omgång till och vi är rökta (såvida det inte finns endast en varulv, men det håller jag som högst osannolikt).

Det positiva är att vi fortfarande lever.

Noterar för övrigt att två försvarare åkt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag är död nästa runda oavsätt om jag röstas ut eller inte. Någon har nämligen skickat mig en gåva vilken jag antar kommer döda mig utan tvekan. Jag har fått en bomb av någon snäll och omtänksam person.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
För övrigt i och med att vi inte har förlorat nu, så måste det nästan betyda att det endast finns 2 skurkar i spelet. Annars så skulle det vara 3/3 nu och då borde skurkarna ha vunnit vid det här laget, så jag tror att vi bara har med 2 stycken att göra.

Jag tänker gå tillbaka till min Röst på Purgatory utav samma anledning som jag röstade på honom förra rundan.

Röst: Purgatory
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
För övrigt var det välan han dendäringa Purgatory som var bombardier, och han känns ju därför som den troligaste att ha skickat dig bomben.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
nu kommer den tunga sanningen:
Jag ljög förra rundan om att jag satt på information och för att göra saken värre kommer jag inte att kunna berätta varför jag gjorde det. Eftersom jag tror att varulvarna skulle tjäna mer på det.
Jag inser att det här är illa eftersom det måste ses väldigt misstänksamt ut från ert håll men jag är en bybo vars plan har spruckit totalt. (seriöst varför kan inte varulvana göra som jag tror de kommer göra)
Så ska vi vinna det här så måste vi ta en varulv den här rundan
Och nu ska jag komma igång med analyser (dock inte i kväll)
Så det jag vill säga är en röst på mig dömer oss till döden
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Sammanställning av röstningen från runda 1 & 2.

Runda 1:
Feuflux -3- Vimes, Vicotnik, Lukas
Markehed -6- RealDream, Måns, Purgatory, Übereil, Feuflux, Björn den gode.

Markehed rösta aldrig.

Runda 2:
Feuflux -5- Vimes, (Björn), Lukas, Vicotnik, Björn, Ubereil
Vicotnik -3- Purgatory, Feuflux, RealDream


Runda 1 med runda 2's döda.
Feuflux -3- Vimes, Vicotnik, Lukas
Markehed -6- RealDream, Måns, Purgatory, Übereil, Feuflux, Björn den gode.

Vad jag vill med detta vet jag inte men det kanske hjälper någon.


~Vicotnik en deprimerad gobbo med en bomb i sin hand.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag tänker inte dömma dig för det. Det är en inte allt för vanlig men ändå ganska känd taktik att hävda att man har information i slutet av runda och att man ska berätta det rundan där på. Oftast görs det för att försöka dra skurkarnas uppmärksamhet till en själv istället för andra som kan sitta på bättre information/förmågor.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Vänta nu lite
Av 10 spelare
2 verkar vara varulvar
1 spelare har en förmåga att sicka en bomb som kommer döda någon

Om det är en varulv som sitter med den förmågan känns det här obalanserat
Vilket får mig att tro att det var en bybo som skickade bomben
Alltså borde det vara någon som seriöst tror att vicotnik är en varulv
Så om vi kollar efter någon som rösta på vicotnik så finns det bara Purgatory

Så vad jag försöker säga är ”jag tror nog Purgatory är oskyldig
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Om det är så så bör Purgatory bekräfta ifall han har skickat mig en bomb. För jag har svårt att tro att han skulle ha fått flest nomineringar och fått en block/dodge.

Purgatory var det du som skicka mig bomben?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Ja det är jag som skickade bomben, vilket också är min förmåga som bombardier. En gång i spelet kan jag skicka en bomb på en spelare så som jag har gjort nu. Eftersom jag också kan desarmera eventuella bomber jag själv får så känns det rimligt att det finns fler än jag som kan dela ut bomber, annars skulle jag inte haft den förmågan. Det är något som jag hintat om tidigare.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Tillägg: Mitt namn är Xorf the X-ploder och det kombinerat med min förmåga att en gång i spelet ge en spelare en bomb samt min roll som bombardier ligger till grund för mitt tidiga påstående att jag tror att namn, roll och förmåga är länkat eftersom min roll har ett så tydligt samband mellan de tre.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Ok, det här är dåligt. Det är nu dags för panik. Men det är på inget sätt kört. Det är nu vi alla måste släppa tidigare fördomar, gå tillbaka och se vad som har hänt och sen se till att hitta en varulv. (Dessutom antingen kör Purgatory och Vicotnik nu en "ok, nu vinner vi bluff" eller så kanske vi faktiskt överlever ändå även om vi röstar fel ifall det visar sig att Vicotnik är en varulv. (Vilket jag iofs har svårt att tro men som sagt dags att släppa fördomar.)

Det sagt, jag tänkte börja med att säga lite uppenbara saker, bara så att ingen sen kan säga att dom inte hört dom.

Det finns inte 3 varulvar. (Ok riktigt lika uppenbart kommer inte resten att vara.)

Som jag ser det nu så finns det följande varianter, 2 varulvar resten bybor, det här känns som det renaste och är samtidigt det alternativet jag hoppas på, det skulle nämligen innebära att vi fortfarande ligger rätt ok till, visst bortsett från eventuella bomber, blocks och dodges så måste vi fortfarande plocka rätt person två gånger på raken, men å andra sidan så är vi 4 pers som försöker göra det.

2 varulvar 1 dtf resten bybor, i och med att det bara finns 2 varulvar så öppnar sig ju möjligheten för att det faktiskt finns en dtf, nån som dödar genom att skicka bomber tex? Men jag tror nog fortfarande inte riktigt på det här. Däremot så inser jag nu att det finns en tredje alternativ som spontant kanske känns som det snyggaste.

Det finns inga varulvar, en daf, en dtf och en dff. Alltså det finns helt enkelt 3 oberoende scum, då skulle det antagligen bara vara den i livet som med högst ranking som har rätt att nattdöda men övriga kanske har andra sätt (återigen som att skicka bomber tex). Jag tror ur ett metaperspektiv att det här antagligen skulle skapa ett extremt intressant spel, för snubbe nummer två och tre på listan har ju som första mål att faktiskt hitta och döda dom scumsen som är ovanför dom för att få ta över möjligheten till nattkills. Det som talar emot det här är att det känns som ett ganska avancerat upplägg för en ny (ok ny här på wrnu men jag tänker mig att han vill göra ett safe första intryck) spelmakare, och dessutom så fungerar det inte riktigt med det jag citerat tidigare om "motståndarlaget." i singular.

Nä jag både tror och hoppas nog att det faktiskt är 4 bybor 2 varulvar kvar nu och inget annat tjafs, men säker kan man inte vara.

Det sagt, idag tror jag det är dags att outa allt. Detta ska ske i ordningen att de som är mest misstänkta tvingas outa först (detta är väldigt viktigt för att dom inte ska kunna anpassa sin bluff till vad andra outat), därefter följer resten, hade spelet skett live så hade jag velat gå i strikt misstänkta ordning, nu är risken att det kommer ta för lång tid så vi kanske får speeda up det lite på slutet om folk inte är inaktiva.

När jag säger outa allt så menar jag inte att man i den här första rundan ska outa allt, däremot så ska man outa allt som inte är en passiv förmåga eller en siarförmåga. Dessa trumfkort ska nämligen sen användas för att fånga ulvarna (passiva förmågor om dom inte har ljugit, siarförmågor om dom har ljugit).

Tänk också på att absolut inte citera eller skriva något som kan vara i närheten, använt helt egna ord när ni outar förmåga till exempel, vi vill inte förstöra det här spelet.

I nästa inlägg tänker jag nämna vem jag tycker ska outa först, och jag skulle bli förvånad om folk inte håller med mig, jag tänker dessutom göra en hel del av outningen åt honom.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Lukas din fuling

Ok alltså som jag sa det man borde göra nu är att gå tillbaka och analysera allt. Det orkar jag inte. Men det är en sak som verkligen skriker mot mig just nu och som jag dels känner mig rätt nöjd med att ha listat ut och dels gärna vill dela med mig av.

En vis person said:
<ul style="list-style-type: disc">[*] Ljug aldrig. Det är av yttersta vikt att man som bybo håller sig till sanningen (ulvarna får gärna ljuga så kan vi rösta ut er när vi kommer på det;). För det första så skapar lögner i allmänhet förvirring, för det andra så är just motsägelser och lögner något som vi kan få fast ulvarna på* och för det tredje så vill jag kunna lite fullt ut på er när ni är döda att det du sa faktiskt var vad du trodde och menade**.[*]
Om du ljuger så se för all del till att inte ta med dig lögnen ner i graven. Alltså om man känner att man vet vad man gör och man tror att ens plan kommer ha stor chans att ge något bra så kan det i yttersta undantagsfall vara ok att ljuga men då berättar man om detta innan dagen är slut och man är beredd på att folk kommer misstänka dig lika mycket som den du på det här sättet tror dig ha avslöjat, nån gång kan det ändå vara värt det.[/list]
En annan person (Lukas) said:
nu kommer den tunga sanningen:
Jag ljög förra rundan om att jag satt på information och för att göra saken värre kommer jag inte att kunna berätta varför jag gjorde det. Eftersom jag tror att varulvarna skulle tjäna mer på det.
Jag inser att det här är illa eftersom det måste ses väldigt misstänksamt ut från ert håll men jag är en bybo vars plan har spruckit totalt. (seriöst varför kan inte varulvana göra som jag tror de kommer göra)
Så ska vi vinna det här så måste vi ta en varulv den här rundan
Och nu ska jag komma igång med analyser (dock inte i kväll)
Så det jag vill säga är en röst på mig dömer oss till döden
En annan person under runda 1 (Lukas igen) said:
Jag tycker att Björn den gode har uppfört sig lite konstigt under spelet.

Han börjar med att skriva en lång lista på ”tips” där det mesta han skriver är uppenbart
BDG said:
Citat:
Om du ljuger så se för all del till att inte ta med dig lögnen ner i graven.
Det här känns som ett enkelt sätt att gå in i matchen och få alla att tro att man vill hjälpa utan att egentligen göra det.

Ok det blev många citat nu, men alltså så här. Först blev jag väldigt upprörd över att Lukas ljög. Jag tänkte att det var fan tur för dig att du överlevde för vad hade hänt om du dött, jo då hade jag letat ihjäl mig efter hintar på vad du skulle kunna ha haft för information och antagligen baserat min röst på det om jag hittat nåt och sen hade du ljugit hela tiden och allt varit bortkastat. Men sen insåg jag att Lukas visste att han inte skulle dö under natten. Han visste också att det skulle verka misstänkt men att han skulle komma undan med det och dessutom förhala rundan genom att hävda att det vore för bra för varulvarna om han gick ut med det, men mer om det senare.

Jag skriver alltså att man inte ska ljuga, och om man ändå ljuger så får man absolut inte ta med det ner i graven. Lukas citerar mig på detta och han tycker till och med att det är så uppenbart att han tycker att de gör mig misstänkt. Om Lukas var bybo och kunde dö under natten, nog fan hade han tänkt en gång till innan han bröt mot något som han själv tyckte var så extremt uppenbart.

Men det var inte detta som var min största heurekaupplevelse. När drevet mot mig förra rundan tog så extremt slut så blev jag väldigt nöjd, i vanliga fall hade jag inte blivit det för när jag inte är misstänkt så dör jag alltid på natten. Nu försökte man inte döda mig, utan man dödade istället RealDream, det är inget konstigt i sig eftersom flera hade "grönat" honom (vilket ju förövrigt är riktigt dåligt att göra, varför hjälpa varulvarna med vem dom ska skjuta på?) men med så här få personer så är det ändå rätt naturligt att det händer.

Men jag tycker ändå att det är lite skumt att dom inte försökte döda mig, och så plötsligt föll bitarna på plats. Någon av varulvarna är ett Troll, och visste därför att det inte var någon idé att försöka döda mig.

Då så dags att börja outningen, jag är mer eller mindre säker på att Lukas är ett Troll och att han har två förmågor, den ena är att eftersom han är så stor och bufflig så är det inte så lätt att ha ihjäl honom, så första nattdödandet kommer inte fungera, den andra är att han varje natt får välja någon att döda.

Att jag vet det beror förstås på att jag också är ett troll och att det låter som i mitt pm att det är på grund av att jag är ett troll som första gången man försöker nattdöda mig så överlever jag.

Jag håller med om att det inte är helt självklart att han måste vara scum bara för att han är ett troll, indikationen där är mest egoistisk (ulvarna försökte inte döda mig alltså är det nån av dom som vet nåt, och jag outade mig ju som troll förra rundan). Men lägg ihop det här med hans övriga spel så är jag rätt säker på att vi faktiskt har en onding där, och då tycker jag inte att jag kan låta bli att skriva det här inlägget.

Ja, jag har nämligen funderat på om jag kanske gör bort mig jättemycket nu, kanske är det så att jag borde hållt käften och sen hoppats på att varulvarna skulle försöka döda antingen mig eller Lukas så att vi skulle få en extra dag på oss, men efter att ha läst om bomben som är på väg mot Vicotnik, och som om Vicotnik är varulv gör att vårt läge ändå är helt ok/väldigt bra, och om han är bybo gör att det inte spelar någon roll ifall varulvarna missar inatt (röstar vi inte ut en ulv kommer det då nämligen ändå vara 2 vs 2 imorgon och spelet vara över), så tycker jag det är lika bra att gå ut med det här, dessutom som sagt, allting ska ut idag, jag är övertygad om att det är bästa sättet.

Då så, det är alldeles för sent för mig att vara vaken återigen, imorrn ska jag förhoppningsvis hinna leva som jag lär och backtracka mina analyser ordentligt, men som sagt, om det här inte är ett hett spår så fuck it vad min pingare är off. Gonatt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Purgatory said:
Ja det är jag som skickade bomben, vilket också är min förmåga som bombardier. En gång i spelet kan jag skicka en bomb på en spelare så som jag har gjort nu. Eftersom jag också kan desarmera eventuella bomber jag själv får så känns det rimligt att det finns fler än jag som kan dela ut bomber, annars skulle jag inte haft den förmågan. Det är något som jag hintat om tidigare.
Okej, i och med att det är högst osanolikt att skums skulle ha förmågan till en extra kill så lägger jag ner min röst på dig.

Röst: Ingen

Återkommer senare med en ny röst.

----
För övrigt kommer jag med stor sanolikhet missa slutet på denna runda för då sitter jag och skriver en tenta, så mitt sistan inlägg kommer vara runt 16:30 på torsdag.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Vicotnik said:
Purgatory said:
Ja det är jag som skickade bomben, vilket också är min förmåga som bombardier. En gång i spelet kan jag skicka en bomb på en spelare så som jag har gjort nu. Eftersom jag också kan desarmera eventuella bomber jag själv får så känns det rimligt att det finns fler än jag som kan dela ut bomber, annars skulle jag inte haft den förmågan. Det är något som jag hintat om tidigare.
Okej, i och med att det är högst osanolikt att skums skulle ha förmågan till en extra kill så lägger jag ner min röst på dig.
Hur var det folk sa, tre varulvar->byborna har kraftiga förmågor, två varulvar->varulvarna har kraftiga förmågor?

Visst, en bomb känns lite väl (och om Purgatory varit varulv, varför då inte skicka bomben redan första rundan?), men man ska väl aldrig säga aldrig, antar jag.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Lukas din fuling

Björn den gode said:
...men efter att ha läst om bomben som är på väg mot Vicotnik, och som om Vicotnik är varulv gör att vårt läge ändå är helt ok/väldigt bra, och om han är bybo gör att det inte spelar någon roll ifall varulvarna missar inatt (röstar vi inte ut en ulv kommer det då nämligen ändå vara 2 vs 2 imorgon och spelet vara över),
Vilket är exakt den anledning som jag hade för att skicka bomben i runda två istället för runda ett. Det är en chansning men jag valde att ta den och hoppas på det bästa.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Fan jag är helt nollställd. Sjukt surt, jag känner mig som ett dummiffo som har drevat mot Feuflux hal spelet och sörjer förlusten av RealDream.

Jag försökte spela lite högt under förra rundan, då jag hade en teori om att BDG, VIcotnik och Feuflux var varulvar tillsammans. Men det är bara att skrota nu.

Viktigast just nu känner jag är metadiskussionen: vad har vi för spel egentligen? Öht känns det väldigt dödligt iom nattdödandet, block och nu Purgs bomb. Å andra sidan verkar det finnas flera förmågor för att undvika att bli dödad.

Jag käänner att min styrka (om jag över huvud taget har någon) inte ligger i att analysera och teoretisera kring uppbyggnaden av spelet. Men för att det här borde vara det första målet nu är det nog, som BDG sagt, korten på bordet som gäller. Annars har vi ingen chans i helvete att ens veta vad som pågår.

Jag har fått noll skrukping på Lukas, men BDGs argumentering ovan är hyfsad så jag ser gärna att han börjar att outa sig.

Någon som har koll på outningarna hittills?
 
Top