Varulv [VaruIvspeI] - R1

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
tycker du att en röst på mig i detta läget är konstruktivt? Räknar du med att få i gång ett drev mot mig eller ville du pressa mig att svara på frågor? Börjar det inte bli hög tid att lägga röster i stora drev och tvinga folk att ta ställning? Är det inte det motsatta du håller på med när du flyttar din röst till mig?
Alltså, mer konstruktivt än att rösta på en person som säger sig köra bil ett par timmar till och därigenom inte kunna skriva så mycket. Självklart gör jag det både för att få ut mer ord från dig och få till ett drev som kan ge mer bra info.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,386
@Vimes
Stämmer det som antyds med “slumpats” i startposten att spelvariant är lottat?
Eller har du valt spelupplägg?
Vilket av speluppläggen som spelas har slumpats via random.org innan spel!
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Vad är det i mitt påhakande du inte gillar? Det här är, vad jag kan se, det enda gräv hittills i runda 1 som faktiskt kan vara ett gräv.

Jag vill fortfarande hänga Rasmus med anledningen av inaktivitet som jag alltid gör (dvs jagar inaktiva i runda 1) men utöver det är just nu är det enda jag har en coin flip över huruvida Empis gräv är en ulv som försöker hitta något på någon för att rikta lyktan någon annanstans och dra med sig lättlurade (som mig) i drevet vs. Basse som försagt sig och försöker reparera skadan.
Som jag sa går jag mycket på kännsla och det du sa pingade för mig helt enkelt. Svårt att försvara sig mot kanske men så är det.
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Empiricus loggade rätt så precis in efter en förmiddag i andra göromål. Så jag har inte riktigt haft att ta ställning till röstbyte än.
Byter jag röst så är det ju för att min röst skall göra nåt jobb. Och det skall den i så fall göra tills RasmusL kommit till en dator och kan tömma sitt hjärta för oss innan rundans slut. Gissningsvis har alltså RasmusL börjat plita ner sina tankar kring klockan 17 om hans ovan nämnda tidsplan stämmer.

Det är ju runda ett så det går liksom bara att få så mycket känsla för hur grön eller röd nån är när det verkligen inte finns nått i facit från utröstningar eller nattmord att haka upp det på.

Men i mina ögon just nu så är du ju ändå skummast, varken Yem eller Sidd har gjort nåt som gör att de flyger upp högt i min misstankelista. Impetigo har bra inlägg men är också historiskt sett bra på det oavsett mängd päls och jag har svårt att få nån feeling där runda ett. Basse känns nästan alltid ulvig för mig, det är inget nytt och jag har som alltid besvär där med att inte bejaka min bias. RasmusL eller Basse som kumpan till dig om ni är tre, annars kan nog vem som helst av er funka som singelulv. Eller alla tre som trio med bumba ulvar.

Så i listform, grön till röd:
Yem
Sidd
Impetigo
Basse
RasmusL
Martin3

Vad gör jag med min röst då? En röst på Sidd eller Yem är inte aktuell, när jag läser igenom dem just nu så hittar jag inget där jag i stunden vill gräva djupare i.

Impetigo kanske är ett alternativ, I har exakt samma ordning i sin grön till röd-lista i dag som i går och den enda analys eller åsikt jag hittar från Impetigo av posterna som producerats från förra listan till denna är detta:


Basse är också rimligt som alternativ, det kändes ju på de där posterna som att Basse eventuellt haft nån typ av sekundärkommunikation med RasmusL som färgat hur han ändrade åsikt om att rösta på RasmusL i går.

Du är ju min högst misstänkta denna runda, i alla de grunda misstankar som finns generellt en runda 1. Så det är ju troligast att det är på dig en slutlig röst hamnar, men vi ser hur rundan utvecklar sig.

Vi kör så här:

RÖST: @Impetigo

Du har samma grönrödlista nu som i går förmiddag, kan du utveckla med lite mer analyser kring varför den ordningen? Varför ställer du inga frågor?
Impetigo är 3:a efter mig och Sidd grönast till rödast men ändå väljer du honom framför Martin och Rasmus som ligger i botten? Samtidigt som du säger att han är din högsta misstänkta?Skumt.
Jag känner att vi behöver samla i hopp oss lite inte starta fler olika drev. Vi är inte så många och marginalerna är små . Idealet vore två st kandidater
Själv kan tänka mig hänga martin eller empiricus i dag. Men vi får se efter vad rasmus har att säga.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Impetigo är 3:a efter mig och Sidd grönast till rödast men ändå väljer du honom framför Martin och Rasmus som ligger i botten? Samtidigt som du säger att han är din högsta misstänkta?Skumt.
Ja alltså det är fortfarande läge för röster att få arbeta innan deadline. Jag trodde det var ganska tydligt att jag kommer rösta på Martin3 för utröstning eftersom han som jag säger är min högsta misstänkte. Men att jag röstar på impetigo för att få lite mer info ur hen.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Ja alltså det är fortfarande läge för röster att få arbeta innan deadline. Jag trodde det var ganska tydligt att jag kommer rösta på Martin3 för utröstning eftersom han som jag säger är min högsta misstänkte. Men att jag röstar på impetigo för att få lite mer info ur hen.
Och iom att jag ändå fått ut några mer ord och det inte händer nåt mer på den fronten så byter jag röst tills vidare.

RÖST: @Martin3
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Vad gör jag med min röst då? En röst på Sidd eller Yem är inte aktuell, när jag läser igenom dem just nu så hittar jag inget där jag i stunden vill gräva djupare i.

Impetigo kanske är ett alternativ, I har exakt samma ordning i sin grön till röd-lista i dag som i går och den enda analys eller åsikt jag hittar från Impetigo av posterna som producerats från förra listan till denna är detta:


Basse är också rimligt som alternativ, det kändes ju på de där posterna som att Basse eventuellt haft nån typ av sekundärkommunikation med RasmusL som färgat hur han ändrade åsikt om att rösta på RasmusL i går.

Du är ju min högst misstänkta denna runda, i alla de grunda misstankar som finns generellt en runda 1. Så det är ju troligast att det är på dig en slutlig röst hamnar, men vi ser hur rundan utvecklar sig.

Vi kör så här:

RÖST: @Impetigo
Min fetning . Så vem är det du pratar till här?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det är otydligt, jag vet, men det mejkade sense i mitt huvud när jag skrev att jag först svarade till Martin3, men när jag röstar på Impetigo så är frågorna efter rösten riktade till Impetigo istället som uppföljning på varför jag röstar på hen
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Tja, nu är det absolut läge att samla ihop röster till två alternativ (Vilket andra har påtalat). Jag tycker mig se en ganska nervös Empiricus som rör sig darrigt mellan lite olika alternativ.

Martin är ändå min mest misstänkte just nu så min röst ligger bra där.

@RasmusL är ju verkligen efterlängtad och mest vill jag ha dina åsikter om spelet och en röst. Obehagligt med lika och du verkar få tungan på vågen (även om jag inte har ställningen helt klar för mig ska sägas.)

@Yem_86 bra poäng om att ett av uppläggen inte har någon siste och att ulvlaget/ulven kan försöka sig på falskspel. I min värld är det dock sällan som ulvar här på wrnu försöker sig på en sån vågad gamble, men vi får väl se när rundan går mot sitt slut.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Jag tror att ställningen ser ut så här:

Martin (4) Yem_86, Basenanji, Impetigo, Empiricus
Empiricus (2) Martin, Sidd

Ej röstat: RasmusL
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Ok, det här har ju fallit väldigt tråkigt ut måste jag säga. Vi har två drev men de har hamnat precis där de har varit hela tiden. Förutom Rasmus som vi släppte tidigt så har det mer eller mindre varit sammma drev rakt igenom. Vi har stått mellan mig och Empi och hur mycket jag än försöker säga att vi behöver klämma på alla så är det inte mycket som händer. Jag måste nog säga att från mitt perspektiv (givetvis partisk i hur utfallet ser ut just nu) ser väldigt mörkt på det här. Vi har 4 personer som i princip ingen har klämt på: Sidd (vilket jag undvikt den här rundan på grund av mitt eget bias), Basse (som fick något småhugg i början men sen inget mer, Yem (som är förhållandevis ny och är igång för att hitta sitt groove i gruppen, heller inte helt ok tycker jag att börja med att rösta ut den nya så fullt förståeligt av den anledningen) och Impetigo (som blivit grönad på grund av att han läser fel vilket är en löjlig gröning enligt mig).

Jag ser nu bara två scenarior kvar den här rundan (Fallande trolighet):

1: Rasmsus kommer in och börjar skriva -> Jag åker (nästan alla har mig högst upp på sin lista på grund av magkänslor, och hur jag beter mig i R1)
2: Rasmsus kommer inte in och skriver något vettigt -> Rasmus åker.
3: Wrnu-servern träffas av en meteor och slår ut server och backup så spelet inte kan avslutas

2an är förståelig men jag är givetvis djupt besviken på alternativ 1. Vad jag läser mig till är att folk tycker att jag inte kommer med konkreta saker utan bara gör en analys av spelet och det vet jag inte hur jag ska försvara mig mot men jag kan utmana er. Kolla igenom mina tidigare spel, jag har aldrig något annat att bidra med än det här under runda 1, jag analyserar spelet och upplägget och försöker skapa en plan för kommande rundor, det är det jag gör. Att jag inte gjort bättre ifrån mig under senare rundor är en sak men runda 1 är en cirkus av konstiga saker som händer och jag har enormt svårt att analysera det vilket jag får skit för i det här spelet men nog inget jag kommer kunna göra något åt. Jag tycker jag bidrar med allt jag kan men allt jag får tillbaka är att "Det kan en ulv också räkna ut", vilket är sant om allt. Det känns lite som att vilja rösta ut Xyas runda 1 för att han inte skrivit lika många inlägg som Basse, det är inte ett argument det är en spelstil, som troligtvis baserar sig på personlighet och något jag har väldigt svårt att ändra på så är det anledningen til latt jag ska röstas ut känns det tungt inför kommande spel.

Vi pratade för ett par spel om att det inte bara handlar om att inte vara en ulv, det handlar också om att visa sig vara en bybo och jag vet inte hur jag kan göra det mer här.

Det som gör mig orolig är konsensusen som verkar råda är så stark, vilket jag tycker tyder på att ingen av ulvarna ligger i gruppen: Empi, Martin, Rasmus vilket är än mer oroande för jag är säker på att det är 2 stycken ur den gruppen av människor som kommer åka ut runda 1 & 2 och isf är det slut sen... Det tycker jag är ett tydligare tecken på att det inte är någon i den gruppen än att det skulle vara det.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag tror inte att siaren bör sia sig själv eller nån som åkt ut; jag kan potentiellt se en situation där siaren grönar sig i r2 om drev riktas mot hen, avslöjar sitt siande (utan att då veta om det är sant eller falskt), nattmördas men att vi i r3 eller senare förstår upplägget bättre och då kan gröna eller röda den siade. Därför tror jag att alla sianden potentiellt kan ha en nytta i spel men aldrig siande av sig själv eller nån som åkt ut (jag säger alltså inte heller att siaren ska outa sig i r2 bara för att meddela sitt första, osäkra siande).
Kan du förklara det här lite mer Impetigo? Vad borde siaren göra om inte sia sig själv eller någon som åker ut? Hur ska siaren kunna lista ut vilken typ hen är om den inte hittar ett facit först?
Vad borde siaren göra istället?

Enligt mig gör det siarens roll omöjlig att använda utan facit utan att vänta så pass länge att spelet redan är avgjort. Utan en ulv utröstad runda 1 eller 2 så blir det ingen runda 3 men kan vi komma dit har vi mycket bättre hjälp om vi faktiskt har en siare som vet saker om sin roll.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jag flyttar iaf symboliskt över min röst till Rasmsus nu, vet inte hur mycket mer tid jag kommer ha idag.

Röst @RasmusL
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Kan du förklara det här lite mer Impetigo? Vad borde siaren göra om inte sia sig själv eller någon som åker ut? Hur ska siaren kunna lista ut vilken typ hen är om den inte hittar ett facit först?
Vad borde siaren göra istället?
En risk med att sia sig själv eller den som röstas ut är att man inte får något svar av SL. Det kan se olika ut i olika partier, men jag kan tänka mig att siaren i det här spelet bara får svar om hen siar någon annan deltagare som är kvar i spel.

Annars är det en bra idé och siaren borde förstås kolla med SL så den inte får en tråkig överraskning.

Sedan är det ju massa saker som kan störa:
Siaren siar någon som blir nattmördad och får inget svar. Siaren blir själv nattmördad. Siarens sieri störs av en rollblockerare. Siaren är en ulv dom påstår sig vara siare. Mm mm.

Att därför göra upp en plan för hur sieriet ska skötas är berömvärt, men kanske ändå lite bortkastat givet det här spelets oförutsägbarhet.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,579
Location
Oktoberlandet
Ok, det här har ju fallit väldigt tråkigt ut måste jag säga. Vi har två drev men de har hamnat precis där de har varit hela tiden. Förutom Rasmus som vi släppte tidigt så har det mer eller mindre varit sammma drev rakt igenom. Vi har stått mellan mig och Empi och hur mycket jag än försöker säga att vi behöver klämma på alla så är det inte mycket som händer. Jag måste nog säga att från mitt perspektiv (givetvis partisk i hur utfallet ser ut just nu) ser väldigt mörkt på det här. Vi har 4 personer som i princip ingen har klämt på: Sidd (vilket jag undvikt den här rundan på grund av mitt eget bias), Basse (som fick något småhugg i början men sen inget mer, Yem (som är förhållandevis ny och är igång för att hitta sitt groove i gruppen, heller inte helt ok tycker jag att börja med att rösta ut den nya så fullt förståeligt av den anledningen) och Impetigo (som blivit grönad på grund av att han läser fel vilket är en löjlig gröning enligt mig).

Jag ser nu bara två scenarior kvar den här rundan (Fallande trolighet):

1: Rasmsus kommer in och börjar skriva -> Jag åker (nästan alla har mig högst upp på sin lista på grund av magkänslor, och hur jag beter mig i R1)
2: Rasmsus kommer inte in och skriver något vettigt -> Rasmus åker.
3: Wrnu-servern träffas av en meteor och slår ut server och backup så spelet inte kan avslutas

2an är förståelig men jag är givetvis djupt besviken på alternativ 1. Vad jag läser mig till är att folk tycker att jag inte kommer med konkreta saker utan bara gör en analys av spelet och det vet jag inte hur jag ska försvara mig mot men jag kan utmana er. Kolla igenom mina tidigare spel, jag har aldrig något annat att bidra med än det här under runda 1, jag analyserar spelet och upplägget och försöker skapa en plan för kommande rundor, det är det jag gör. Att jag inte gjort bättre ifrån mig under senare rundor är en sak men runda 1 är en cirkus av konstiga saker som händer och jag har enormt svårt att analysera det vilket jag får skit för i det här spelet men nog inget jag kommer kunna göra något åt. Jag tycker jag bidrar med allt jag kan men allt jag får tillbaka är att "Det kan en ulv också räkna ut", vilket är sant om allt. Det känns lite som att vilja rösta ut Xyas runda 1 för att han inte skrivit lika många inlägg som Basse, det är inte ett argument det är en spelstil, som troligtvis baserar sig på personlighet och något jag har väldigt svårt att ändra på så är det anledningen til latt jag ska röstas ut känns det tungt inför kommande spel.

Vi pratade för ett par spel om att det inte bara handlar om att inte vara en ulv, det handlar också om att visa sig vara en bybo och jag vet inte hur jag kan göra det mer här.

Det som gör mig orolig är konsensusen som verkar råda är så stark, vilket jag tycker tyder på att ingen av ulvarna ligger i gruppen: Empi, Martin, Rasmus vilket är än mer oroande för jag är säker på att det är 2 stycken ur den gruppen av människor som kommer åka ut runda 1 & 2 och isf är det slut sen... Det tycker jag är ett tydligare tecken på att det inte är någon i den gruppen än att det skulle vara det.
Jag satt lite och undrade varför du inte försökte göra nåt åt rådande situation.
Det är överlag lite få poster, liksom lite lågflygeri som tror jag gör att de som röstar på dig liksom inte bryr sig så mycket.

Det är ju bara R1 och vi har inte mycket att gå på så det är svårt för mig eller nån annan att ta dig i försvar men jag tycker dina poster är ok och hjälper till #9, 32, 54, 59, 73 och den här men visst det kunde ju en ulv skriva. Mig pingar det inte nåt rött för i alla fall.

@RasmusL vakna och kom in i matchen nu

Röst: @RasmusL
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,603
Då tror jag att det ser ut så här:

Martin (4) Yem_86, Basenanji, Impetigo, Empiricus
RasmusL (2) Martin, Sidd

Ej röstat: Den siste snapphanen
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
har du varit på mig om för många ord för lite information?

Jag tycker allt är information i form av analys, spekulationer och taktik. Kanske du redan listat ut allt och du därför tycker det är innehållslöst? För analyser på spelare är det svårare så här tidigt och jag har alltid svårt att analysera folk efter ett par inlägg.

skulle jag upp med en rödlista ser den nog ut såhär:
Rödast:
- Rasmus - ogillar inaktivitet och kollar man schemat på snapphanar finns det rätt mycket tid mellan akterna vad jag kan se men ger som sagt inte mycket att lägga en röst där just nu…
- Empiricus - pratar om att ha tid men tycker inte jag ser något matnyttigt förutom olika vin och vattenvarianter…
- Basenanji - att första inlägget ropa att han inte är ulv låter mer som ett bedrövat: inte-ulv-igen än något annat.
- Impetigo - har inte sett jättemycket information men han har missat en sak i upplägget om väktaren. Kan vara en vanlig miss men det är också möjligt att han har mer information vilket gjorde att han råkade glömma bort den. Sätter honom dock inte inom en specifik fraktion om det är så.
- Yem - har jag inte fått något på än
- Sidd - spelar som vanligt. Misstänker honom alltid så kompenserar lite för det
Grönast:

ni verkar tycka jag ska rösta så:


Röst: @Empiricus


@Basenanji
Klockab 08.32 i dag:


Klockan 17.30 i dag:


Klockan 18.48


Vad är det som gör att du plötsligt ändå tror att RasmusL kommer vara inne och skriva av sig innan i morgon när du i förmiddags var så anti röster på honom? För om du tror att han inte kommer vara här förrän i morgon så gör väl den där rösten ganska lite arbete?
Jag ska inte göra en debatt av det här men jag minns dig som hyfsat lågflygande under senaste mäster ulv där du vann som ulven helt utan misstanke, så att du kan ligga lågt som ulv har jag fullt förtroende för

Jag håller oavsett med ditt resonemang att enda anledningen att ligga med en röst på dig just nu är för att man inte har mer tid den här rundan alternativt att lågflyga som ulv.
@Basenanji
Klockab 08.32 i dag:


Klockan 17.30 i dag:


Klockan 18.48


Vad är det som gör att du plötsligt ändå tror att RasmusL kommer vara inne och skriva av sig innan i morgon när du i förmiddags var så anti röster på honom? För om du tror att han inte kommer vara här förrän i morgon så gör väl den där rösten ganska lite arbete?
Jag flyttar iaf symboliskt över min röst till Rasmsus nu, vet inte hur mycket mer tid jag kommer ha idag.

Röst @RasmusL


Det här är så hjmla klent. Du rödar mig för inaktivitet = du bara tokchansar. Jag är här nu och ska spela men det är en såm himla safe plats för en ulv och en så fin uppläggning för nästa runda att sedan bara gå tillbaka på mig med en enkel ”åh nej vi röstade ut fel ja men då tar viu nummer två i ordningen”-logik. Det är farligt även att vara den som är nr 2 på tur och du sätter mig gladeligen där i min frånvaro.



@Basenanji
Klockab 08.32 i dag:


Klockan 17.30 i dag:


Klockan 18.48


Vad är det som gör att du plötsligt ändå tror att RasmusL kommer vara inne och skriva av sig innan i morgon när du i förmiddags var så anti röster på honom? För om du tror att han inte kommer vara här förrän i morgon så gör väl den där rösten ganska lite arbete?
För att jag vill vara med och spela? Se till att byn tar hem det här? Det är väl självklart att jag är med och spelar när jag kan!

@Basenanji
Klockab 08.32 i dag:


Klockan 17.30 i dag:


Klockan 18.48


Vad är det som gör att du plötsligt ändå tror att RasmusL kommer vara inne och skriva av sig innan i morgon när du i förmiddags var så anti röster på honom? För om du tror att han inte kommer vara här förrän i morgon så gör väl den där rösten ganska lite arbete?
I tidigare spel menade jag. Jag tog upp det för att ursäkta mig lite eftersom det känns som att jag alltid är på dig med den här kritiken. Men om du inte känner igen det är det nog ingen fara, tänker jag!

Jag tycker att Yems och Basses analyser innehåller mycket matnyttigt och och att de är transparenta och tar ställning i sina inlägg. Sidd och Empi i mindre utsträckning och du minst av alla (bortsett från Rasmus då som fortfarande inte sagt flaska).




Jag har sagt en del redan men sammanfattningsvis tror jag att en eventuell funktionell siare är en bonus och att vi bör sikta in oss på att lösa biffen utan siare. Utifrån eventuella nattmord i r1 och r2 kan vi få bättre kunskap om vilken typ av siare vi har. Den kanske största nyttan med siaren (beroende på vilken typ) kan bli att siaren kan gröna sig. Jag tror inte att siaren bör sia sig själv eller nån som åkt ut; jag kan potentiellt se en situation där siaren grönar sig i r2 om drev riktas mot hen, avslöjar sitt siande (utan att då veta om det är sant eller falskt), nattmördas men att vi i r3 eller senare förstår upplägget bättre och då kan gröna eller röda den siade. Därför tror jag att alla sianden potentiellt kan ha en nytta i spel men aldrig siande av sig själv eller nån som åkt ut (jag säger alltså inte heller att siaren ska outa sig i r2 bara för att meddela sitt första, osäkra siande).

Min rödlista ser likadan ut som i går, tror jag.

(grönast till rödast)
Yem
Basse
Sidd
Empi
Martin
Rasmus

Deadline 21.00, framför allt saknar vi ju fortfarande input från @RasmusL och vi har inte obegränsat med tid.

Röst: @RasmusL
Det är så SJUUUKJT att vara MEST röd utan att ha spelat! Hur är det ens möjligt!? Du får jobba lite på ditt grävande pysen…





GENERELLT:

R1 är svårt ja men det går ju inte att göra en massa icke-ställningstaganden och rösta ut någon helt utan fog (=inaktiv). Sure, hade det varit Xyas hade jag MÖÖÖÖJLIGEN förstått grejen pga historik men det hade varit BS även det. Det finns inte mycket mer än magkänsla i R1 så gå på den för tusan, och då menar jag utifrån interaktion och inte pga brist på det!
 
Top