Varulv [VaruIvspeI] - R1

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
OBS! Om du inte fått något roll-PM betyder det att du är vanlig vanilj-bybo utan förmågor!

Denna runda slutar på söndag 22:00

---

Standardregler gäller.

§0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.

§1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

§1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

§1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

§2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa.

§2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och masspam. Se det som en fair play-riktlinje.

§3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst:

RÖST: VIMES

§3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

§3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

§3c: Den utröstades fraktion avslöjas i uppstarten av nästkommande runda.

---

Innan spelspelstart har ett av följande upplägg slumpats:

A - MATADOR: En varulv med vanligt nattmord. En väktare i byn.

B - ZOMBIE EATERS: Två varulvar som kan mörda på udda rundor (R1, R3 …). En väktare och en galen* siare i byn.

C - THE PERFECT CRIME: Två varulvar som kan mörda på udda rundor (R1, R3 …). En varulv är rollblockerare. En väktare och en siare i byn.

D - LAND OF SUNSHINE: Två varulvar som kan mörda på jämna rundor. En naiv* siare och en väktare i byn.

E - WE CARE A LOT: Två varulvar som kan mörda på jämna rundor. En paranoid* siare och en väktare i byn.

F - THE GENTLE ART OF MAKING ENEMIES: Tre varulvar som inte kan nattmörda och inte känner till eller får prata med varandra. En siare i byn.

Vilket av uppläggen vi spelar är hemligt.

* Vad är galen, naiv och paranoid siare?
Oavsett om siaren är normal, galen, naiv eller paranoid får hen samma roll-PM. Skillnaden ligger i hur siandet fungerar:
  • En vanlig siare siar varulvar som varulvar, och bybor som bybor.
  • En galen siare siar varulvar som bybor, och bybor som varulvar.
  • En naiv siare siar alla som bybor.
  • En paranoid siare siar alla som varulvar.
---

Möjliga roller:
Bybo: Siare

Inför varje natt kan du skicka in ett namn på en spelare du vill undersöka. I början av nästa runda får du veta om hen är varulv eller bybo.
Bybo: Väktare

Inför varje natt får du välja en spelare att väkta. Nattmordsförsök mot hen under natt misslyckas. Du får bara väkta samma spelare flera nätter i rad om föregående väktande var lyckosamt.
Du är varulv. Du får nattmörda en spelare varje natt.
Du är varulv, din kumpan är X. Ni får nattmörda på udda rundor (R1, R3 … ).
Du är varulv, din kumpan är X. Ni får nattmörda på udda rundor (R1, R3 …). Du är också rollblockerare. Varje runda får du skicka ett namn till mig och hindra den spelarens all förmågeanvändning under natten.
Du är varulv, din kumpan är X. Ni får nattmörda på jämna rundor (R2, R4 …).
Du är varulv. Du har två kumpaner, men du vet inte vilka de är. Ni får inte skriva till varandra utanför speltråden.

---

Alla roller är utskickade. Spelet kan starta!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Goddagens och trevlig sommar på er.
Strålande Vimes för att du arrar lite sommarklurigheter för oss.

Vore bra om alla kommer in i spel så det kanske dyker upp nåt vettigt som kan få oss att fatta vilket av de olika uppläggen som gäller. Bybor borde ju vilja hitta varulvar genom diskussion och gräv.

Tystnad läser jag in som ulvar som lågflyger och desto tystare leder därmed till fler ulvar enligt den logiken.

Vilket spelupplägg tror ni Vimes gett oss?

Vore ju bra att lista upp rätt deltagare @Vimes.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Kanon, vi är igång!

@Vimes röstar vi som vi gjort de senaste matcherna med @Vimes taggen så det går att läsa av genom api:et?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Kanon, vi är igång!

@Vimes röstar vi som vi gjort de senaste matcherna med @Vimes taggen så det går att läsa av genom api:et?
Ni är så få spelare att jag kommer kunna rösträkna lätt ändå. Men vill ni använda taggen så får ni gärna göra det. Men jag kommer inte ogilitigförklara några otaggade eller felstavade röster.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Härligt med lite varulvsspel så här i sommartider!

Intressant att försöka lista ut vilket upplägg som gäller. Vid snabb genomnlösning av de olika uppläggen verkar det ju finnas väktare i samtliga upplägg vilket så klart försvårar bedömningen av nattmord varje, udda och jämn runda. Svårtför väktaren att veta om man fått träff eller om ulvarna bara inte nattmördat tänker jag.

Oavsett upplägg så är det väl klassiska medel som gäller för att fånga ulvar, tänker jag. Bra om alla kan komma in i matchen så snart som möjligt så kan vi börja lägga upp våra respektive rödlistor och rösta.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
971
Jippi! Jag är i n t e varulv! 😀
Den har vi hört förut :D

Jag går igenom scenariot och ser vad jag kan utläsa.

Ok, så med stor sannolikhet har 4 av oss 7 fått roller. Den enda outliern är alternativ A.

Så det troligast scenariot som jag kan se är att vi har 2 varulvar som kan nattmörda varannan runda, en väktare samt en siare som vi inte kan lita på. Det är 50% sannolikhet på det scenariot (jag räknar in galen då galen bara är pålitlig om vi vet om att hen är galen). 67% om du räknar in normal siare.

Siaren kan ju vara en vital roll. Mina tankar är såhär:
1. Sia en känd entitet t.ex. den som röstats ut eller dig själv.
2. Därefter sia andra för att försöka hitta varulvar.
3. Dra slutsatser efter 2 rundor om vilken typ av siare du kan vara (siandet på dig själv + rundan för nattmord borde kunna ge dig en exakthet om det är det troligaste scenariot)

Att avgöra vilken typ av siare man är kan avgöra mycket till byns fördel om vi kan få reda på siar-typ.
Förslag: om siaren siar sig själv runda 1 så vet hen om den är i kategorin paranoid/galen eller normal/naiv. Siar den bybo på sig själv kan den nästkommande rundor vara säker på alla varulvar den hittar (men inte på bybor då den fortfarande kan vara naiv) äe faktiska varulvar.
Siar den varulv på sig själv så kan den vara säker på att bybor den hittar under nästkommande rundor är varulvar så efter en runda om man siar sig själv så kan man sen börja detektera varulvar, dock inte med säkerhet peka ut bybor förrän annan information framkommer.
Hänger ni med på min tanke? Finns det fler aspekter vi borde väga in i det?

en aspekt till jag ser är tiden. Runda 3 borde siaren veta vilken typ den är och precis ha siat en annan spelare. Då är 3 personer ute ur spelet om vi följer tidigare logik. Utan träff på varulv innan dess så kommer vi vara ute or spel om jag tolkat det rätt? Så vi behöver panga en varulv innan dess...
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Kommer sakna @Xyas! 😢

Men å andra sidan är det jätteroligt att Ruga/ @Yem_86 är med! Välkommen tillbaka! 😀

Jag är kass på att räkna sannolikheter för upplägg hit och dit så det överlåter jag till er andra. Mitt bidrag får bli mer klassiskt ulvspel.

Jag tror ju helt klart på att ulvar inte gillar att bli utröstad (duh!) och tänker jaga info genom röstande.

Just nu är jag intresserad av @Empiricus! Hoppas du inte måste jobba jour eller något just nu iaf utan kan gå upp helt i varulvsspel.

Röst: Empiricus
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Empan, vad tänker du om:

De andra spelarna?
Inaktivitet tidigt i spel?
Hur vi kan spela utifrån Vimes upplägg?
Vilket rosévin som passar bäst just nu?*


*Jag hoppas liite att du svarar så där torrt som en sjuksyrra på 1177 och säger något om att "den bästa drycken när det är varmt är vanligt vatten!"
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Sedan vill jag tipsa @RasmusL om
Cava Pinot Noir Rosé Organic
1+1=3 Reserva Familia, nr 2216. Frisk och glad spansk cava som gör grillminglet lite mer spralligt och uppsluppet!

Förresten, finns det någon särskild du tycker att vi ska vara uppmärksam på i spelet? Hur kan vi diskutera så att vi får så mycket matnyttigt med oss till R2?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Jag tänkte först att vi i byn kunde utesluta upplägg med nattmorden men vi har ju som någon påpekade väktaren och dessutom i ett av upplägget en rollblockervarulv som komplicerar det ytterligare.
Jag håller med Martin om att det är bra att säkra upp siandet antingen med att sia sig själv eller någon som åkt ut.

Varulvarna har å andra sidan lite mer info än oss. Om siaren är galen saknas helt eller är vanlig vet varulvarna det. Om siaren är paranoid eller naiv så vet varulvarna att det är en av de två.

Om mig. Jag gillar alla slags spel där man hugger varandra i ryggen men i varulv/maffa i och liknande så gillar jag bäst att vara bybo. Jag har spelat många olika forum varianter och nu senast blivit frälst av blood on the clocktower via discord. Har som sagt spelat här tidigare under Ruga .Jag ville återvända hit ganska länge men det var något konformationsmejl som aldrig kom och jag missade visst den lilla detaljen att gmail inte fungerade med det.o_O
Annars gillar jag att rösta tidigt, kan säkert vara en lågflygare i bland men när jag får upp gasen går det undan. Gillar inte matte så det lämnar jag åt andra. Går ofta på kännsla men en smula logik kan smyga sig in ibland. Fråga och jag ska besvara!

Röst: Basenanji (Minns jag som en lurig person.:p)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Roligt att du säger det Yem! Många brukar hålla med dig och jag brukar beklaga mig över att folk misstänker mig "bara för att".

Det är okej, jag vinner med byn.

Men vill du veta något Yem eller vill du mest rösta på mig? Har du någon särskild anledning?

🙂
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Inget fel på RedBullVodka med en cigg under fläkten men en fin Mojito i bersån funkar också.
Jag tänkte först att vi i byn kunde utesluta upplägg med nattmorden men vi har ju som någon påpekade väktaren och dessutom i ett av upplägget en rollblockervarulv som komplicerar det ytterligare.
Jag håller med Martin om att det är bra att säkra upp siandet antingen med att sia sig själv eller någon som åkt ut.

Varulvarna har å andra sidan lite mer info än oss. Om siaren är galen saknas helt eller är vanlig vet varulvarna det. Om siaren är paranoid eller naiv så vet varulvarna att det är en av de två.

Om mig. Jag gillar alla slags spel där man hugger varandra i ryggen men i varulv/maffa i och liknande så gillar jag bäst att vara bybo. Jag har spelat många olika forum varianter och nu senast blivit frälst av blood on the clocktower via discord. Har som sagt spelat här tidigare under Ruga .Jag ville återvända hit ganska länge men det var något konformationsmejl som aldrig kom och jag missade visst den lilla detaljen att gmail inte fungerade med det.o_O
Annars gillar jag att rösta tidigt, kan säkert vara en lågflygare i bland men när jag får upp gasen går det undan. Gillar inte matte så det lämnar jag åt andra. Går ofta på kännsla men en smula logik kan smyga sig in ibland. Fråga och jag ska besvara!

Röst: Basenanji (Minns jag som en lurig person.:p)
Halloj Yem

Varför tänkte du utesluta nattmord?
Är väl 1/6 typ 16%isch chans senario F.

Vem har sagt att vi har väktare i spel?
Visst det är ju stor chans 5/6, så det får vi väl tänka ”so far”.
Yes, varulvarna vet mer än oss men du förutsätter alltså att det skulle vara ett senario med tokig Siare. Hur vet du det?

Senario har om jag fattat rätt slumpats av @Vimes
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Empan, vad tänker du om:

De andra spelarna?
Inaktivitet tidigt i spel?
Hur vi kan spela utifrån Vimes upplägg?
Vilket rosévin som passar bäst just nu?*


*Jag hoppas liite att du svarar så där torrt som en sjuksyrra på 1177 och säger något om att "den bästa drycken när det är varmt är vanligt vatten!"
Empi sitter på veckopendelbussen efter en vecka i primärvårdens tecken. Så lite mobilpostande kan jag spä ut mig.

Jag tänker att jag inte är riktigt förvånad över några poster hittills, oavsett tillhörighet så är det ju rätt sejf både att teorisera kring möjliga upplägg och rösta för reaktioner.
Inaktivitet i tidigt spel är svårare iom att det finns scenarion där en ulv inte kommunicerar utanför spelet. Det finns dock fler scenarion där de KAN kommunicera och iom flera upplägg så lär de också då kanske vilja stämma av med varandra mer. Svårt som sagt.

Jag håller med om tankar ovan på att om vi har en siare så är det på dennes ansvar att försöka räkna ut sin förmågas karaktär. Detta är dock sekundärt till att primärt spela byboigt och hjälpa till att driva case. En ev väktare skall ju rimligtvis hålla tand för tunga och inte outa sig om det inte räddar hen själv eller sätter dit en ulv.

Bäst rosé måste jag ändå säga är Marlborough Estate reserve sauvignon blanc rosé. Frisk och bärig utan att vara för söt. Annars är vatten och vätskeersättning viktigt, du kan lätt göra din egen genom att blanda ihop 1 L vatten med 6 strukna teskedsmått socker och en halv tesked salt. Lämpligt för vuxna och barn över 1 år.

RÖST: RasmusL - vad skulle du svara på Basses frågor?
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Inget fel på RedBullVodka med en cigg under fläkten men en fin Mojito i bersån funkar också.

Halloj Yem

Varför tänkte du utesluta nattmord?
Är väl 1/6 typ 16%isch chans senario F.

Vem har sagt att vi har väktare i spel?
Visst det är ju stor chans 5/6, så det får vi väl tänka ”so far”.
Yes, varulvarna vet mer än oss men du förutsätter alltså att det skulle vara ett senario med tokig Siare. Hur vet du det?

Senario har om jag fattat rätt slumpats av @Vimes
Inte utesluta nattmord. Utesluta upplägg med nattmordens hjälp.
Jag missade att väktaren saknades i upplägg f .
Jag förutsätter inte att det ska finnas ett scenarion med en tokig siare. Vet inte vad det kommer i från.

A. Varulven vet att det saknas siare eftersom det finns vanliga nattmord.
b varulvarna vet att det är b eftersom de kan mörda på udda dagar och det inte finns en rollblocker.
c varulvarna vet att det är c eftersom de kan mörda på udda dagar och det finns en rollblocker.
d varulvarna vet att det är d eller e eftersom de mördar på jämna veckor.
e varulvarna veta att det är d eller e eftersom de mördar på jämna veckor.
f varulvarna vet att det är f eftersom de inte kan mörda och inte känner varandra.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,565
Location
Oktoberlandet
Inte utesluta nattmord. Utesluta upplägg med nattmordens hjälp.
Jag missade att väktaren saknades i upplägg f .
Jag förutsätter inte att det ska finnas ett scenarion med en tokig siare. Vet inte vad det kommer i från.

A. Varulven vet att det saknas siare eftersom det finns vanliga nattmord.
b varulvarna vet att det är b eftersom de kan mörda på udda dagar och det inte finns en rollblocker.
c varulvarna vet att det är c eftersom de kan mörda på udda dagar och det finns en rollblocker.
d varulvarna vet att det är d eller e eftersom de mördar på jämna veckor.
e varulvarna veta att det är d eller e eftersom de mördar på jämna veckor.
f varulvarna vet att det är f eftersom de inte kan mörda och inte känner varandra.
Tackar Yem.
Sånna här förklaringar behöver jag.

Röst: RasmusL

Visst flera har inte sagt mer än hepp & hej.
Om du nu är snäll bybo, hur ska vi få scummisarna att dribbla bort sig i sommarhettan rosevinsosande mysiga svammel om du inte drar igång nån diskussion.
Rasmus in i spel för lågflygande hjälper inte byn alls.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Intressant att försöka lista ut vilket upplägg som gäller. Vid snabb genomnlösning av de olika uppläggen verkar det ju finnas väktare i samtliga upplägg vilket så klart försvårar bedömningen av nattmord varje, udda och jämn runda.
Nu är inte jag en skarp analytiker av spelupplägg, men visst saknar upplägg f väktare?
 
Top