Varulv Vargbruari 2 Ny måne: Runda 1

Att båda siarna kollar samma spelare har sin fördel. Om båda siarna exempelvis siar Vimes och båda siar Vimes som god. Då vet vi att Vimes är god till 100%. Det är starkare än ett vanligt siande. Om Vimes är ond får vi också reda på det. Vill vi gröna spelar med bra sianden är detta bästa taktiken.

Vill vi däremot hitta ulvar är det en dålig taktisk. Då kollar vi bara en spelare i taget. Som bäst kan vi bara hitta en ulv per runda. Om siarna däremot kollar olika spelare kan de träffa varsin rätt direkt.

Efter att ha funderat på saken tror jag det är en dålig idé att sia samma spelare. Varför? Jo för att vi kan förlora på två rundor. Vi måste därför göra allt i vår makt för att veta vem minst en ulv är inför R2. Sannolikheten att vi lyckas med detta tycks vara större om de delar på sig!
Din take borde leda dig till beslutet att det är bättre att sia samma spelare, snarare än tvärtom.
Vi hittar inte ulvar snabbare ifall vi delar siandena till att börja med. Om siare A siar Ulv B säger det ingenting för oss.
Och eftersom spelet är snabbare än vanligt är det viktigare att kunna gröna en spelare, eftersom vi vinner/hittar ulvar på uteslutningsmetoden. Kan vi stryka 3/7 spelare från misstankar har vi 50/50 att hitta ulv på kvarvarande spelare.

- Vem tycker du ska Sias då?
- Hur ska vi tillsammans komma överens om det här i spelråden.
- Ponera att en Siare verkar vara mest önskad av de flesta: ska den outa då och på så sätt avslöja sig?
1. Den som flest i byn tycker ska bli siad, förslagsvis genom en omröstning.
2. Genom att rösta om det.
3. Behöver den det? Det ger ju analysdata det med och som jag sa tidigare så kommer ju den siaren fortfarande sia någon annan och det gör det svårare för ulvarna att motclaima. Så så hemskt är det inte ifall en siare röstas fram till att bli siad.

Kanske inte?

Siare A siar bara ulv A

Siare B siar bara ulv B

…så förstår jag det. Läs Vimes poster från starten av spelet för att se om det finns något konstigt där.
Så varför existerar den här posten:
Hm, tänker mycket på det här med att siarna ska sia samma person. Är det verkligen smart? Om siarna siar spelaren som är Bella tex, blir vi väl inte klokare? Eller hur är det tänkt @Vimes ?
Om båda siarna siar Bella har vi ju hittat en ulv. Men det tycker du inte gör byn klokare?

Att båda siarna kollar samma spelare har sin fördel. Om båda siarna exempelvis siar Vimes och båda siar Vimes som god. Då vet vi att Vimes är god till 100%. Det är starkare än ett vanligt siande. Om Vimes är ond får vi också reda på det. Vill vi gröna spelar med bra sianden är detta bästa taktiken.
Ja detta är klart för tom mig.

Mina tankar:
- Problemet är bara hur det ska bli av då vi inte vill avslöja för Ulvarna vilka som är våra två Siare.
- Ulvarna kommer förstås dribbla till det så det inte blir koncensus i tråden om att en av de två ska vara Siarnas mål.
- Verkar det som att målet riktas mot en av just Siarna så känner denne sig nödd att kanske att outa. Det vill vi inte.
- Riktas bådas Siande mot en vanilj bybo så tänkte jag kommer denne naturligtvis Nattmördas.

OBS! Detta är ju bra då för då överlever ju de två Siarna (som snajp-outar sist i R1).
Men vi får då inget resultat av Siande.
Ulvarna får till sitt Nattmord oavsett och vi får 2 grönade bybor (Siarna).

Men:
- Ulvarna har 5 bybospelare att sikta på för Nattmord.
- De vill förstås pricka Siarna.
- När de vet överenskommet Siarmål och denne inte visat sig vara just en Siare så har de alltså 50% chans 1/4 att pricka en av Siarna om de chansar på att strunta i Nattmord på den Siade spelaren (som nästa runda kommer visa sig vara grön).

Om de lyckas pricka en av Siarna så blir R2 intressant:
- Då är det bara 2 bybor grönade: den överlevande Siaren och den Siade spelaren.
- Finns det i det scenariot en chans för ulv att ge sig på ett fejk-outande på rätt Siare? Där sista sekunderna av R1 eller blir det för uppenbart av oss andra vilket Siaroutande som är riktigt…? Om de lyckas med att göra den avancerade manövern rätt så kommer det skapa jävligt lurig situation för oss i R2 med tvek på huruvida denne Siare är fejk och vad dennes resultat är på den påstådda Siandet av Siarmålet.

1770571256899.jpeg
…ja hjälp…jag är på väg ner i ett redigt djupt kaninhål här nu…behöver backa ut å ta lite frisk luft efter all jävla curling på tv hela helgen🥌🥌🥌🥌🥌🥌🥌🥌🥌🥌🥌🥌🥌🥌

Om båda siarna siar Bella har vi ju hittat en ulv. Men det tycker du inte gör byn klokare?
Haha, det där var ju dråpligt av mig. Jag menar att vi i byn kanske inte vet om siaren har siat en ulv.

Siaren vet ju det förstås — men ska vi blint tro på någon som påstår det? Sedan var @Octagonal inne på det här: om siaren siar två olika personer ökar sannolikhrten att vi träffar någon.

Äh jag vet inte, jag nojjar nog bara iväg här. Jag föreslår ändå att någon av Anthrox och Vimes blir siad hellre än Fjodor. Och så tror jag att det bästa är att siarna själva får fstta beslut om vem som ska sias.

Problemet är bara hur det ska bli av då vi inte vill avslöja för Ulvarna vilka som är våra två Siare.
Fast det vill vi ju, av samma anledning. Två gröna spelare ger färre alternativ för uteslutningsmetoden.

Ulvarna kommer förstås dribbla till det så det inte blir koncensus i tråden om att en av de två ska vara Siarnas mål.
Ulvarna är inte magiska varelser som kan få vad som helst att framstå som vad som helst. Förklara hur du tänker att det går till i detalj när Ulvarna "dribblar till det" så att fem bybor inte vet vad de ska göra(?) eller vad du nu är orolig för. För om vi har en omröstning om det så är det här liksom inget problem.

Verkar det som att målet riktas mot en av just Siarna så känner denne sig nödd att kanske att outa. Det vill vi inte.
Eller inte, eftersom det inte nödvändigtvis behövs.

Riktas bådas Siande mot en vanilj bybo så tänkte jag kommer denne naturligtvis Nattmördas.
Och det innebär att ulvarna inte har valmöjlighet över sitt egna nattmord, vilket är bra. De kommer ju liksom mörda någon oavsett. Bättre då att de mördar en lågflygare än en analysmotor, eller ännu hellre en av siarna. Det här känns inte alls som ett genuint orosmoment, utan snarare du som försöker lajva bybo.
Haha, det där var ju dråpligt av mig. Jag menar att vi i byn kanske inte vet om siaren har siat en ulv.

Siaren vet ju det förstås — men ska vi blint tro på någon som påstår det? Sedan var @Octagonal inne på det här: om siaren siar två olika personer ökar sannolikhrten att vi träffar någon.
Varför skulle vi inte lita på siaren (under förutsättning att vi inte har multipla claims)?
Och fortfarande, sannolikheten att träffa en ulv ökar INTE av att siarna delar på sig. De ger bara fler osäkra träffar.

Jag tänker att det nya metat är (tyvärr) att ulvar claimar siare. Jag är fortfarande bränd av Hägerstrands stunt.
Så du tänker att en ulv claimar siare och den riktiga siaren struntar i att göra det, och det på något sätt skulle vara en hållbar läsning av spelet?

Fast det vill vi ju, av samma anledning. Två gröna spelare ger färre alternativ för uteslutningsmetoden.

Ulvarna är inte magiska varelser som kan få vad som helst att framstå som vad som helst. Förklara hur du tänker att det går till i detalj när Ulvarna "dribblar till det" så att fem bybor inte vet vad de ska göra(?) eller vad du nu är orolig för. För om vi har en omröstning om det så är det här liksom inget problem.

Eller inte, eftersom det inte nödvändigtvis behövs.

Och det innebär att ulvarna inte har valmöjlighet över sitt egna nattmord, vilket är bra. De kommer ju liksom mörda någon oavsett. Bättre då att de mördar en lågflygare än en analysmotor, eller ännu hellre en av siarna. Det här känns inte alls som ett genuint orosmoment, utan snarare du som försöker lajva bybo.

Varför skulle vi inte lita på siaren (under förutsättning att vi inte har multipla claims)?
Och fortfarande, sannolikheten att träffa en ulv ökar INTE av att siarna delar på sig. De ger bara fler osäkra träffar.
Jag kanske missförstår dig nu men jag tycker du argumenterar för att det inte är nåt dåligt att Siarna avslöjas redan nu i R1?

Du skriver: ”Två gröna spelare ger färre alternativ för uteslutningsmetoden.”
Svar: Ja det är jättebra i R2! Inte nu redan i R1 efter långdraget tjafs med specialröstande om vem som ska Sias (Fjodde frånvarande2 ulvar som sprider brus+nån bybo som inte fattat: lycka till).

Du skriver: ”ännu hellre en av siarna. ”
Mitt svar: What? Vad är ”ännu hellre” bra att en av Siarna Nattmördas?
Kommentar: du verkar inte ens försöka spela bybo eller vad är det jag inte fattar😵‍💫

Röst: @fjodorsenuba

Är du ulv som gömmer sig bakom lågflygarmanteln?

Ser det som förra partiet... . En siare som inte får träff på en scum, när de siar, betyder INTE att den som blivit siad är grönad.
I detta parti, och i förra, så är huvudsyftet med siarna att hitta scum..... inte gröna bybor

Ser det som förra partiet... . En siare som inte får träff på en scum, när de siar, betyder INTE att den som blivit siad är grönad.
I detta parti, och i förra, så är huvudsyftet med siarna att hitta scum..... inte gröna bybor

Det är alltså därför det är vettigt att siarna siar samma spelare.

Jag kanske missförstår dig nu men jag tycker du argumenterar för att det inte är nåt dåligt att Siarna avslöjas redan nu i R1?

Du skriver: ”Två gröna spelare ger färre alternativ för uteslutningsmetoden.”
Svar: Ja det är jättebra i R2! Inte nu redan i R1 efter långdraget tjafs med specialröstande om vem som ska Sias (Fjodde frånvarande2 ulvar som sprider brus+nån bybo som inte fattat: lycka till).

Du skriver: ”ännu hellre en av siarna. ”
Mitt svar: What? Vad är ”ännu hellre” bra att en av Siarna Nattmördas?
Kommentar: du verkar inte ens försöka spela bybo eller vad är det jag inte fattar😵‍💫

Röst: @fjodorsenuba

Är du ulv som gömmer sig bakom lågflygarmanteln?
Herregud, det är ju som om du inte ens försöker förstå mig.
Siarna gör bäst i att outa så sent som möjligt i R1. Samma som i förra spelet. Vimes idé om att alla postar ett snajpinlägg där är svinsmart.
Nej, jag skriver givetvis inte att det är bättre att en siare mördas. Att du ens kan inbilla dig det är så fruktansvärt märkligt att det finns inte. Jag menar givetvis att det är ännu bättre att ulvarna inte kan mörda en siare, om de riktar nattmordet mot den som blir siad.

Sorry för sen spelstart. Ligger i flunsan och mår skräp.

Köper dubbelsiarförslaget för det är det säkraste kortet. Snälla slösa inte ett siande på mig. Rösta bara ut mig istället.

Det lilla jag kan greppa hittills är att Anthrox och Vimes boxas för lite och Sidd är för noggran.

Så då blir det logiskt att det är strad och Basse som är ulvar?

Nej såklart inte. Tycker Basses agerande mot lågflygande fjodde ändå känns grönande. Strad verkar som jag ha får lågflygartröja så kan inte annat en erbjuda mina varma hälsningar från 40 graders feber.

Röst: @Sidd

Jag ser till att logga in imorgon också men tyvärr får ni nog inte ut mer ur mig just nu

Ni på ståplats är ni klara?
Buuuu👻
@Big Mama : om du ser Fjodde där på VIP-läktaren sitta å smutta på nån heineken alkoholfri så säg till han att pallra sig ner på plan!
Visst har @Impetigo lagt en grundröst på Octa🥊
Vi vill se @Brynolf vinka!
👋👋👋

@Hägerstrand
Har för mig att det står i reglerna att du kontinuerligt ska rapportera från läktartråden med dessas glada hejarop och vart rösten för tillfället ligger👍
Dags nu för avrapportering😇

Vi hittar inte ulvar snabbare ifall vi delar siandena till att börja med. Om siare A siar Ulv B säger det ingenting för oss.
Vi kan ha tur som fan och pricka båda ulvarna innan R2.

Sen finns det också en poäng med att vi inte berättar vem vi tänker sia innan. Ulvarna har redan ett informationsövertag. Då har de även informationsövertaget att veta vilka lag den siande kommer vara på.

Om vi gemensamt väljer vem vi ska sia finns också risken att ulvarna kan påverka vem som defakto ska sias.
Jag litar i dagsläget mer på att siarna själva bestämmer vem de vill sia (då det 100% är bybor) än att vi gemensamt med två ondingar ska bestämma.

Poängen med siandet är inte att hitta ulvar i första hand. I R2 kommer vi antingen ha ställningen 3-2 eller 4-1. Kan vi till detta föra två outade siare och ett namn som vi med 100 %ig säkerhet vet färg på tror jag vi är hemma i halmen (oavsett vilken färg det är).
Bra post. Tycker du att du ska få bestämma vem som ska sias?

Vi kan ha tur som fan och pricka båda ulvarna innan R2.

Sen finns det också en poäng med att vi inte berättar vem vi tänker sia innan. Ulvarna har redan ett informationsövertag. Då har de även informationsövertaget att veta vilka lag den siande kommer vara på.

Om vi gemensamt väljer vem vi ska sia finns också risken att ulvarna kan påverka vem som defakto ska sias.
Jag litar i dagsläget mer på att siarna själva bestämmer vem de vill sia (då det 100% är bybor) än att vi gemensamt med två ondingar ska bestämma.
Problemet är att det är VÄLDIGT hög risk att siandena inte betyder något alls ifall vi inte dubbelsiar. För som Stradh påpekade, och som även gällde i förra spelet, säger ett grönsiande ingenting ensamt. Det blir vara gissningslek av det. Så att kunna säga något definitivt är för mig mycket mer värt än att kunna säga något till kanske, möjligtvis, förhoppningsvis 50 %.

Och som vi sagt flera gånger nu:
"Om vi gemensamt väljer vem vi ska sia finns också risken att ulvarna kan påverka vem som defakto ska sias."
NEJ! Det påverkar inte alls. Ulvarna kan for all I care välja själva vem som siats. För antingen hittar vi en ulv på att dubbelsia, eller så har vi en definitivt grön spelare. Och det är det vi vill ha.

Sorry för sen spelstart. Ligger i flunsan och mår skräp.

Köper dubbelsiarförslaget för det är det säkraste kortet. Snälla slösa inte ett siande på mig. Rösta bara ut mig istället.

Det lilla jag kan greppa hittills är att Anthrox och Vimes boxas för lite och Sidd är för noggran.

Så då blir det logiskt att det är strad och Basse som är ulvar?

Nej såklart inte. Tycker Basses agerande mot lågflygande fjodde ändå känns grönande. Strad verkar som jag ha får lågflygartröja så kan inte annat en erbjuda mina varma hälsningar från 40 graders feber.

Röst: @Sidd

Jag ser till att logga in imorgon också men tyvärr får ni nog inte ut mer ur mig just nu
Men fjodde kom igen nu🙏

Du orkar ändå förstås vara ironisk med att Sidd är för ”noggrann” men jag försöker och visst det blir kanske feltänk ibland och att jag råkar trampa på nåns tå men jag försöker lira😇

Du skriver att vi ska rösta ut dig för att du inte orkar spela men röstar på en spelare som försöker peta, gräva, lyfta frågor och ifrågasätta andras förslag!

Jisses.

Krya ❤️‍🩹

Back