Varulv Vargbruari 2 Ny måne: Runda 1

Definitivt ett ulvtänk här. Om vi i byn bestämmer vem ulvarna får nattmörda så är det något positivt för byn, inte negativt.
Appropå ordet brunsmetning😇
Väldigt aggro nu Anth och röst på mig.

Jag lekte med tanken att erbjuda mig själv att bli Siad men jag vet ju att det bara kommer leda till att jag Nattmördas så det är ju från min synvinkel bara värdelöst.

Konstruktivt nu Anth:
- Vem tycker du ska Sias då?
- Hur ska vi tillsammans komma överens om det här i spelråden.
- Ponera att en Siare verkar vara mest önskad av de flesta: ska den outa då och på så sätt avslöja sig?

Försök läsa mig som bybo som lyfter på stenar för att det ska bli bäst för byn😇

Och släpp bias från förra spelet: du gjorde det bra även fast du hade 2 luriga ulvar emot dig och Sysp aldrig gav sig och BM valde dennes sida vilket vart ödestigert. Förstår din frustration över hur det blev men ta inte ut det på oss nypåstigna rakt av. Det är nystart på tex Octa och Stratt och att Vimes utesluter dig för utröstning efter bara ett par poster kan vi ju alla fundera på vad det betyder.

Om nu alla tycker att det är strålande bra att vi stassar upp vem båda Siarna skall Sia så visst då har vi köttat igenom det och kommit fram till vad som är bäst för byn. Inte mig emot i så fall👍

Hm, tänker mycket på det här med att siarna ska sia samma person. Är det verkligen smart? Om siarna siar spelaren som är Bella tex, blir vi väl inte klokare? Eller hur är det tänkt @Vimes ?

Blev fel med Antjox. @Anthrox läs min post ovsn och svara på frågan: hur fungerar siarna i det här spelet?
Som det står i reglerna skulle jag gissa på.

Anthrox, vad är ulvtänket bakom att vilja få ut mer av utröstningsfunktionen?
Va?
Hm, tänker mycket på det här med att siarna ska sia samma person. Är det verkligen smart? Om siarna siar spelaren som är Bella tex, blir vi väl inte klokare? Eller hur är det tänkt @Vimes ?
...förstår du hur siarna fungerar?

Ok, nu ställer jag massa frågor till andra spelare. Har jag ingen egen idé?

Jodå. Jag tror att det bästa är att låta siarna jobba i det fördolda utifrån sin egen analys av spelet. Då kan de vid behov också förklara hur och varför de har siat som de gjort.

Vi andra ska rösta och tjöta på i vanlig ordning.

Näst tror jag att det är om siarna outar sent i R1, för att på så sätt gröna sig. Jag är orolig över att Hägerstrands kaxiga ulvspel med falska siarclaim har blivit på mode, men men. R2 lär bli rörig, får vi vara beredda på.

Det är mina tankar, men jag är lojal mot en bybomajoritet.

Min röd-grönlista just nu:

1. Vimes
2. Anthrox
3. Octagonal
4. Stradh/Fjodor
5. Sidd

Kan motivera framöver.

Eftersom siare A bara kan sia ulv A, och siare B bara kan sia ulv B, kan vi inte vara säkra på siandet om vi inte checkat för både A och B. Kommer vi in i R2 med två outade siare och en spelare vi är helt säkra på tror jag vi vinner.

Problemet är att det finns lite för många snubbeltrådar på vägen dit (som jag successivt kommit på under rundan): ulvarna mördar den som ska sias, den vi bestämmer ska sias är en av siarna, ulvarna kontra-claimar siare, o.s.v. Det är nog tveksamt att vi får igenom det.

Kan motivera framöver.

Tycker du kan göra det nu. Det enda du skrivit om mig är att det såg ut som att jag hade min "plan" redo från start. Det är många saker som är konstigt med det. Det tar väl flera timmar mellan spelstart och mitt första inlägg, och uppenbarligen var inte min plan så smart som jag tänkte när jag skrev den. Dessutom: ulvarna har ingen info i sitt PM om hur siandet fungerar i byn. Så om jag har suttit och planerat mitt första inlägg innan spelstart beror det på att jag är siare. Jävligt konstig linje att driva tycker jag.

Tycker att det här känns riktigt tveksamt @Vimes lite som att du haft planen redo för utrullning så fort spelet startar.

Jag skriver mitt första inlägg 9 timmar efter spelstart där jag lägger fram idén om att vi ska bestämma vem som ska sias. 30 minuter senare skriver jag:
Äh, jag är ju dum i hela huvudet som vanligt. Vi kan inte både gemensamt bestämma siarmål och samtidigt spara siarclaimen till R2 eller deadline. Då kan vi ju råka bestämma en av siarna, och det är typ sämre än att en av dem riskerar att nattmördas

Att det här skulle vara någon diabolisk ulvplan som jag ruvat fram i grytet (trots att jag inte har information om siarna i mitt ulv-PM dessutom) har noll bäring på vad som faktiskt händer i spel.

Röst: @Basenanji

Nänä, men @Vimes visst var du med i förra spelet? Du lär ju ha tänkt lite på hur det skulle kunna ta sig ut. Det som är så synd med att två siare siar samma spelare är att vi egentligen inte vet mer än om tja…de siar olika personer. Låt oss dessutom anta att vi har tre personer som claimar siare i R2, har vi då inte kastat bort ett siande? Plus att det nog inte alls behöver vara säkert att siandet stämmer i något av fallen.

Äh, jag lyckas inte förklara det där något vidare bra. Men min bybomage blir nervös av att vi lägger siandena i samma korg på något sätt.

Sedan, hur kan du så säkert lägga bort Anthrox? Du menar att vi ska sia Fjodorsenuba, vilket känns som ett oväntat mål plus rösta ut en av Basse/Sidd/Stradh. Vad i Anthrox spel gör dig så säker på att han inte är ulv?

Min röst ligger kvar, det här känns inte bra.

Nänä, men @Vimes visst var du med i förra spelet? Du lär ju ha tänkt lite på hur det skulle kunna ta sig ut. Det som är så synd med att två siare siar samma spelare är att vi egentligen inte vet mer än om tja…de siar olika personer. Låt oss dessutom anta att vi har tre personer som claimar siare i R2, har vi då inte kastat bort ett siande? Plus att det nog inte alls behöver vara säkert att siandet stämmer i något av fallen.

Äh, jag lyckas inte förklara det där något vidare bra. Men min bybomage blir nervös av att vi lägger siandena i samma korg på något sätt.

Sedan, hur kan du så säkert lägga bort Anthrox? Du menar att vi ska sia Fjodorsenuba, vilket känns som ett oväntat mål plus rösta ut en av Basse/Sidd/Stradh. Vad i Anthrox spel gör dig så säker på att han inte är ulv?

Min röst ligger kvar, det här känns inte bra.

Det är inte samma siarmekanik i det här som i förra spelet.

Vi har två siare, och två ulvar. Ena ulven är immun mot ena siaren och den andra mot den andra siaren. Lösningen på att få ett 100 %igt resultat är att sia samma spelare.

Jag brukar förorda att svårlästa spelare ska sias.

Antjox har jag fått en tydlig grön vibb av än så länge.

Läst i kapp....lite snabbt och slarvigt kanske... Men @Anthrox, antingen skarvar du med sanningen en hel del, eller så har du målat upp en egen version av spelet i förra omgången. Du nämner upprepade gånger saker som att du var "den enda" som grönade sig själv, att ingen annan bidrog till byn osv i förra omgången.... Antingen glömmer du mig, eller så fejkar du och försöker skriva om förra partiet här, för att på något sätt ge dig själv grönskimmer....
Jag vågar säga att den som tydligast och först "grönade" sig själv i förra partiet var, och dessutom till sådan nivå att hela byn var överens om det, inte DU. Det var väl ändå jag? Dessutom till den nivå att jag blev Voffemat redan i R1.
Nä du Antjox...här är det något som skaver rejält. Bara för att du upprepar det gång på gång på olika sätt, så blir det inte mer sant...
Röst: @Anthrox

Att båda siarna kollar samma spelare har sin fördel. Om båda siarna exempelvis siar Vimes och båda siar Vimes som god. Då vet vi att Vimes är god till 100%. Det är starkare än ett vanligt siande. Om Vimes är ond får vi också reda på det. Vill vi gröna spelar med bra sianden är detta bästa taktiken.

Vill vi däremot hitta ulvar är det en dålig taktisk. Då kollar vi bara en spelare i taget. Som bäst kan vi bara hitta en ulv per runda. Om siarna däremot kollar olika spelare kan de träffa varsin rätt direkt.

Efter att ha funderat på saken tror jag det är en dålig idé att sia samma spelare. Varför? Jo för att vi kan förlora på två rundor. Vi måste därför göra allt i vår makt för att veta vem minst en ulv är inför R2. Sannolikheten att vi lyckas med detta tycks vara större om de delar på sig!

Läst i kapp....lite snabbt och slarvigt kanske... Men @Anthrox, antingen skarvar du med sanningen en hel del, eller så har du målat upp en egen version av spelet i förra omgången. Du nämner upprepade gånger saker som att du var "den enda" som grönade sig själv, att ingen annan bidrog till byn osv i förra omgången.... Antingen glömmer du mig, eller så fejkar du och försöker skriva om förra partiet här, för att på något sätt ge dig själv grönskimmer....
Jag vågar säga att den som tydligast och först "grönade" sig själv i förra partiet var, och dessutom till sådan nivå att hela byn var överens om det, inte DU. Det var väl ändå jag? Dessutom till den nivå att jag blev Voffemat redan i R1.
Nä du Antjox...här är det något som skaver rejält. Bara för att du upprepar det gång på gång på olika sätt, så blir det inte mer sant...
Röst: @Anthrox
Ja, okej, jag räknade bort dig för att du blev nattmördad i R1. Men klart du ska ha en eloge för R1 där, men det var inte det jag menade heller. När det väl fanns något att jobba med förra spelet kunde jag mig helt ensam, för det var ingen annan som var med och drog i saker (förutom Brynolf, men han var ju ulv). Och sen fick jag höra i eftersnacket att både resten av byn och läktartråden att jag tydligen var "rödast", och det är ju klart jag lackar ur på det eftersom det bevisligen var fel och i mångas fall analyserat fram ur en felaktig ståndpunkt (att jag inte skulle vara aktiv) samt att det knappast är första gången det händer.
Så när Sidd direkt börjar peta i exakt samma grej är det ju inte jätte förvånande att jag blir bitter. Så jävla roligt är det inte att gräva som jag gör, om det är den uppskattningen jag får för arbetet.

Och om ni ska fortsätta haka upp er på det här får ni väl göra det, men jag lämnar det nu.

Att båda siarna kollar samma spelare har sin fördel. Om båda siarna exempelvis siar Vimes och båda siar Vimes som god. Då vet vi att Vimes är god till 100%. Det är starkare än ett vanligt siande. Om Vimes är ond får vi också reda på det. Vill vi gröna spelar med bra sianden är detta bästa taktiken.

Vill vi däremot hitta ulvar är det en dålig taktisk. Då kollar vi bara en spelare i taget. Som bäst kan vi bara hitta en ulv per runda. Om siarna däremot kollar olika spelare kan de träffa varsin rätt direkt.

Efter att ha funderat på saken tror jag det är en dålig idé att sia samma spelare. Varför? Jo för att vi kan förlora på två rundor. Vi måste därför göra allt i vår makt för att veta vem minst en ulv är inför R2. Sannolikheten att vi lyckas med detta tycks vara större om de delar på sig!

Rimligtvis kommer vi inte få så många sianden, så just att vi bara får ett siande per runda tycker jag inte är så relevant. Det här spelet kan max pågå i tre rundor tror jag.

Poängen med siandet är inte att hitta ulvar i första hand. I R2 kommer vi antingen ha ställningen 3-2 eller 4-1. Kan vi till detta föra två outade siare och ett namn som vi med 100 %ig säkerhet vet färg på tror jag vi är hemma i halmen (oavsett vilken färg det är).

Back