Re: Normal Rising?
"En av rollspelandets många fördelar är att det är anpassningsbart, gränslöst och flexibelt."
Det är poesi också, likväl dröjde det till femtiotalet innan konkretismen föddes. Fattar du? Det spelar ingen roll att man
kunde ha lirat hip hop redan på trettiotalet, det skulle ändå dröja en lång tid innan genren föddes.
Att ha
potential till något är inte detsamma som att verkligen nå ut med det. Det krävdes människor med nya idéer för att föra rollspelshobbyn till den plats där den är idag, och vi får inte börja känna oss nöjda nu. Vi måste fortsätta utveckla och återuppfinna hobbyn. Alltid.
Vad jag gör är blott att peka ut den riktning som jag tycker är lämpligast att utvecklas i: Den rebelliska och gränsöverskridande riktningen. Jag tycker
inte att vi behöver fler matinérollspel som utspelas i nya, fantasifulla
miljöer.
"Är gotharna verkligen rebeller då?"
Nä, de är ju
kufar. Rollspelshobbyn var på väg att förlora sin kufstatus när gotharna kom in i bilden, men tack vare dem så breddades och vitaliserades hobbyn. Nu eftersträvar jag en
rebellisk nytändning som återigen kan få fart på oss rollspelare.
"Rebellisk jämfört med vad? Verkligheten?"
Att vara rebellisk är väl först och främst ett ställningstagande mot det som sker i ens samtid. Det behöver inte vara uttalat politiskt. Ravekulturen var (är?) politisk på sitt sätt, men det handlade inte för den sakens skull om sakfrågor eller partipolitik. Under proggen kunde det vara rebelliskt att bära en ABBA-Tshirt. Vad jag eftersöker är en sorts egensinnighet, en protest och ett ställningstagande. Både mot samhällsföreteelser och mot konventionerna inom vår hobby.
Om man inte retar upp någon så spelar man inte rollspel rätt.
"Skulle dagens rollspel vara mer betonggrå än gårdagens?"
Till viss del, ja. Man måste ju tänka på vad gårdagens rollspel betydde jämfört med de spel som fanns
då. Då var det himla speciellt med rollgestaltande överhuvudtaget. Idag är många rollspel blott variationer på det urgamla receptet. Jag tycker att det är
bra att det finns gedigna och välkomnande nybörjarrollspel, men jag saknar lite av den där fräna, rebelliska
udden. Rollspelshobbyn
i stort skulle må bra av en stark, rebellisk trend.
Det menar jag.
/Riz