Nekromanti Varför?!

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Enkla ironiregler:

"Men ironi över forum går oftast och blir väldans fel sörru... (Tyvärr)"

Det finns några enkla regler. Börja med att glo efter smilisar. Tyd dem. Tolka dem.
Se sedan efter vem som skrivit inlägget. Är det Troberg Walle , Kvante , Arvidos , Mogge , Svartdvärgen , Mangemoddisen , Herr Balderk , Insignia eller Kitzune så kan man nog anta att det var ironi, sarkasm eller fånigheter och sedan antingen skrocka lite granna eller plocka fram stora nyckelknippan och låsa tråden...


Storuggla, hoppas han inte länkat fel nu
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Normal Rising?

"Så du menar alltså att jag är en gammal gubbstrutt som åldrats i förtid eller?"

Jag hävdar att du har kvar julavataren fortfarande, vilket tyder på högsta graden av gubbighet och stockkonservativism. ^_-


Storuggla, kastar ägg på fläkten
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Bullihuu

Hur kommer det sig då? Är det lättare att nå igenom med ironi i böcker?
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Skitsnack!

Dig undantagen förstås? Varför spelar du överhuvudtaget rollspel om det innebär att du tvingas umgås med mesar och idioter?

Naturligtvis mig undantagen, jag är ju tuff och ball. Jag har dessutom sållat bort alla mesar och idioter från min spelgrupp och umgås bara med människor som är något mindre balla än vad jag är.

Nej, skämt åsido - min poäng var snarare att rollspel är kul och att det är en fullkomligt vansinnig hobby som är riktigt schyst. Rollspel är (bland) det bästa jag varit med om. Om någon tycker att man är en mes eller en idiot för att man pysslar med det så är det väl ett ringa pris för att ha så pass kul som man har när man spelar rollspel? Personligen kan jag gärna vara en mes eller en idiot (eller båda delar vilket jag säkert är även "objektivt") om det betyder att jag får leka med Kalle Kthulhu och hans avkomlingar, rädda alvprinsessor, dricka drakblod och kryssa mellan stjärnorna. Rollspel i sig är inget att vara stolt över, att göra det man tycker är kul är något att vara stolt över. Nytta eller inte, intelligens eller inte, fantasi eller inte och förträfflighet eller inte: jag har inte träffat så många vanställda puckon någon annan stans än i rollspelsvärlden - och det är positivt. Jag ÄLSKAR er allihop!
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Gothabilly rebel...

Är gotharna verkligen rebeller då?

Skojar du? Har gotharna på något sätt påverkat populärkulturens utseende och uttrycksformer? Du behöver nog lägga till ett par dimensioner i din definition av "rebell". Tänk "ung rebell" med James Dean - rebell mot vad? Kulturella rebeller är något annat än zapatisterna, men ändock en form av rebeller.

"What are you reblling against?"
"What've you got?"
- The Wild One
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Re: Normal Rising?

Ibland kan man lära sig vad för nytta man har av källkritik av en lärobok. Likväl insisterar jag på att du förutom näsrynkningen är en typisk utövare av vad boken (vaddennuhettte) kallade ungdomskultur.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Normal Rising?

Vad skulle Rising, såsom varande rätt ung, annars utöva? Förutsatt att man inte matar duvor och diskuterar krämpor kan man nog klämma in det mesta i "ungdomskultur".
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Enkla ironiregler:

Men om det INTE är någon av ovanstående, eller man av någon obegriplig anledning är på osedvanligt dåligt humör (ens karaktär har dött eller nått annat eländigt) - jag vet, inte författarens fel, men det BLIR lätt fel ändå. Fast å andra sidan, tolkar man allt på ett forum bokstavligt så är man ganska så korkad
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jullov eller rullov?

"Det där är ett intressant ämne. Det används om Elvis också. Vissa menar att han inte är värd ett skit, utan bara snodde de svartas musik, andra menar att han gjorde något eget och att även det kräver en sorts talang."

Tja, nu är det inte Elvis talang, eller ens Mark Rein*Hagens talang, som jag ifrågasätter, utan hur nyskapande Rein*Hagen egentligen var med sina halsgnagare. Att han nådde ut med sitt spel till en ny målgrupp är väl beundransvärt i sig, men frågan är om det är nyskapande? Jag hävdar att det inte är det, i alla fall inte för formen och aktiviteten.

Poängen är att rollspel inte längre var Spindelkonungens Pyramid-kopior, och att rollspel inte var det långt innan Vampire kom ut. Att tacka Mark Rein*Hagen för att du spelar rollspel idag är som att tacka Bill Gates för att du kan använda fönster och muspekare på datorer idag. Möjligen kan vi tacka Bill Gates för att det idag finns så många datoranvändare som för tio år sedan aldrig skulle titta på en dator. Men muspekaren och fönstrena fanns långt innan Gates ens funderade på saken - Commodore blev ju som bekant stämda av Apple redan innan MS Windows 1.0 kom ut, för att ha snott det fönsterinterface som Apple snott från Ranx Xerox.

...det kanske syns att jag inte har bakgrund som reklamare utan som programmerare och naturvetare? :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

"Hur kan du veta vad som spelas hemma i stugorna hos folk?"

Det kan väl ingen? Ämnet i den här tråden handlar om folks åsikter om rollspelare. De anses vara mesar, menar inläggsförfattaren. Jag håller nog med, även om jag föredrar "nördar", eftersom jag tycker att snubbar som Troberg och Herr Nils verkligen inte är några mesar fastän de båda är sköna nördar, precis som jag.

Folk i allmänhet vet inget om hur rollspel spelas hemma hos enskilda rollspelsgäng. De går efter det lilla de kan bilda sig en uppfattning om. Enligt den uppfattningen är rollspel "nördigt" och "kufiskt", men jag skulle vilja att de såg oss som "rebeller" också.

Åtminstone lika "rebelliskt" som det var att spela Kult för några år sedan. Det betydde mycket för min rollspelsförening på den tiden. Vi experimenterade mycket och utmanade alla konventioner, det anslöt sig typer till föreningen som kom från andra håll än det naturvetenskapliga programmet (långt ifrån, om man så säger), och de breddade verkligen min syn på vad man kunde göra med rollspelsmediet.

Jag måste därför säga att det var väldigt nyttigt att vara en del av en väldigt "annorlunda" kultur. Först och främst berodde det nog på allmänhetens syn på oss. Vi var nämligen både nördar, kufar och rebeller, å förbannat stolta var vi också.

"Utveckling och nya ideér är alltid välkommet, men underskatta inte det som vi har redan nu."

Underskatta och underskatta... Det är väl en fråga om perspektiv? Jag tycker att det ur ett litet perspektiv är bra med små husregler och variationer, men samtidigt måste man väl få måla storslagna visioner i ett större perspektiv?

"Vad är det du är orolig för? Att det inte skapas några nyskapande rollspel eller att det inte spelas nyskapande rollspel?"

Främst att många sätt att spela rollspel på är så himla hemliga. Det finns nog många potentiella rollspelare som gärna skulle vilja spela spel som Nobilis utan att för den sakens skull inleda sin rollspelskarriär med DoD. Därför är det ett problem om rollspel utåt sett bara är Sagan om Ringen.

Här menar jag att Vampire var genialiskt. Det riktade sig så tydligt till en helt annan publik än den som var intresserad av dungeonbashing. Det var säkert många gothare som sökte sig till rollspelshobbyn genom Vampire utan att ha tagit vägen förbi D&D, och det breddade rollspelshobbyn på ett mycket viktigt och intressant sätt.

Jag upplevde att jag med Kult kunde locka en sorts människor till rollspelshobbyn som aldrig skulle ha brytt sig om hobbyn om det bara hade funnits fantasy- och SF-spel. Reklam och buzz är viktigt. Sedan kan gurusar mena att Kult inte var det minsta nymodigt så mycket de vill; grejen är att man måste lyfta blicken från regelboken och titta på människorna omkring en för att förstå på vilket sätt det verkligen var nytt och fräscht.

/Riz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

"Reklam och buzz är viktigt. Sedan kan gurusar mena att Kult inte var det minsta nymodigt så mycket de vill; grejen är att man måste lyfta blicken från regelboken och titta på människorna omkring en för att förstå på vilket sätt det verkligen var nytt och fräscht."

Ummm... jag har hela tiden trott att "Kejsarens nya kläder" handlade om en grundlurad kung, inte om en ny och fräsch modehype. :gremwink:

Som jag har sagt tidigare så handlar det om "aha"-upplevelser som får en att se på sin hobby på ett nytt sätt. Alla har dem om de håller på länge nog, oavsett spel. Du verkar ha haft din i och med stårytelling-hypen. Jag känner några som har haft sin i Pendragon, och ännu några som hade den i AD&D. Jag hade min 1985, i gamla hederliga DoD, och jävlar vad det experimenterades därefter. I DoD.

Var DoD nyskapande? Det borde det ju ha varit enligt din definition, men det var det inte. I alla fall inte på det sättet - det var ju trots allt samma DoD som året innan. Så själva rollspelet var det ju ingen skillnad på.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

För att få en "aha"-upplevelse som en redan initierad rollspelare är spelet av mindre relevans. Däremot, för att få in nya spelare i hobbyn utan att bara håva in en hoper SoR-fantaster gör speltypen stor skillnad. Där gör det också det samma om det är några nymodiga impulser som lämnas ut -- huvudsaken är att de är samlade och presenterade på ett attraktivt vis.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

"Där gör det också det samma om det är några nymodiga impulser som lämnas ut -- huvudsaken är att de är samlade och presenterade på ett attraktivt vis."

Snarare, huvudsaken är ett schysst varumärke eller en schysst mediahype som säljer innehållet. Rollspel är som hobby för otillgängligt för att kunna sälja på sitt innehåll. Annars är jag nog benägen att hålla med.

Vad jag ifrågasätter är huruvida Allan Rubins rollspelsnoja år 1992 gjorde Kult nyskapande. Varför räknas inte Margareta Perssons rollspelsnoja från 1985 i så fall? För handen på levern, den rollspelsnojan med efterföljande hype fick in fler rollspelare i hobbyn än Didi, Björn och Allan ihop och lyckades sälja omkring 100 000 ex, dessutom folk som aldrig ens tidigare funderat på rollspel.

Men nej. Hypes räknas tydligen bara som nymodiga om de är farliga och får in svartklädda vitsminkade folk i hobbyn, inte när de får in vanliga tonåringar som annars skulle mekat med moppen eller poppat till Samantha Fox.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

"Det borde det ju ha varit enligt din definition, men det var det inte. I alla fall inte på det sättet - det var ju trots allt samma DoD som året innan. Så själva rollspelet var det ju ingen skillnad på."

Jag utgår förstås från ett personligt perspektiv och berättar om hur jag tycker att folks syn på rollspelare har varit under den tid jag hållit på med hobbyn. Observera dock att jag inte pratar om viktiga upplevelser för mig personligen om de inte samtidigt betydde något för rollspelare i stort. Mitt eget experimenterande i Chronopia har ju förvisso varit viktigt för mig personligen, men det har inte medfört att allmänhetens syn på rollspelare ändrats märkvärt. Vampire och Kult tyckte jag däremot medförde markanta förändringar. Dels (förstås) för att gothare kan se ganska så speciella ut, och dels för att det var så mycket surr omkring Kult när rollspelshobbyn var föremål för heta debatter. Men jag tror också att det är lite mer komplicerat än så. Annars skulle nog inte dessa spel ha givit så många rollspelare aha-upplevelser som de ändå gjorde.

Nå, när det gäller huruvida rollspelsregler är nyskapande eller inte så kan jag hålla med dig om mycket du skriver, men när det diskuteras om synen på rollspelare och de konsekvenser detta har för rollspelshobbyn, då menar jag ändå att det kan spela ganska stor roll om rollspel bara är "nördigt" eller om det är "kufiskt" och "rebelliskt" också. Här tycker jag, från min synvinkel, att Kult och Vampire har betytt mycket.

Någon kanske tycker att Eon betyder lika mycket idag, och att de anser sig själva vara jätterebelliska när de snackar om kraggbarbarer runt korvmojen en sen fredagkväll. Detta vet jag ingenting om, men ur min synvinkel är det inte så.

/Riz
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

"Varför räknas inte Margareta Perssons rollspelsnoja från 1985 i så fall? För handen på levern, den rollspelsnojan med efterföljande hype fick in fler rollspelare i hobbyn än Didi, Björn och Allan ihop och lyckades sälja omkring 100 000 ex, dessutom folk som aldrig ens tidigare funderat på rollspel."

Den kände jag faktiskt inte till. Dock kan man säga att för att det ska bli en sådan rollspelsnoja som du snackar om krävs det att hobbyn utvecklas -- det som var chockerande nymodigt 1985 är det inte 2003. Sedan kan man ju faktiskt säga att något sådant som Kult inte tidigare givits ut i Sverige, och alltså kan ses som "nyskapande" i den meningen. Dock vill jag helst slippa den rena historiebiten här -- det blir lite svårt när den ena parten är dubbelt så gammal som den andre.

"Men nej. Hypes räknas tydligen bara som nymodiga om de är farliga och får in svartklädda vitsminkade folk i hobbyn, inte när de får in vanliga tonåringar som annars skulle mekat med moppen eller poppat till Samantha Fox."

Jag har snackat en hel del med "vanliga mopedmekare" som spelat rollspel, och nästan alla har övergett det efter ett tag. Det är möjligt att någon sådan hype fanns innan min tid, men därom kan jag inte uttala mig. Vad jag vet är att nu är rollspelandet för det stora flertalet inte attraktivt -- dungeoncrawls kan skötas via dator, och de jag talat med har sagt saker i stil med "fan vad jobbigt att sitta och hitta på saker hela tiden". Och ärligt talat, folk lockas inte av rollgestaltning heller. Åtminsotne inte den gruppen du snackar om.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

"Snarare, huvudsaken är ett schysst varumärke eller en schysst mediahype som säljer innehållet."

Det är dock ruggans svårt att kunna sälja ett innehåll på det sättet. Vampire tycker jag gjorde ett bra jobb som hade sitt lajvspel. Det lockade många människor till rollspelshobbyn som nog inte hade velat spela ett bordsrollspel hur som helst. Typiskt bra fall av nytänkande.

Samtidigt måste man komma ihåg att det både handlar om att frälsa sin publik samtidigt som man provocerar några moraltanter. Om alla tycker att spelet är obscent och dumt så fungerar inte kampanjen. Det här var Kult's styrka. Det hittade bra punkter att klämma på så att vanligt folk blev upprörda, samtidigt som det var ett smart spel som lockade en intresserad publik. Grungevågen var över och många tyckte nog att det var ett naturligt steg att gå från melankolisk dysterhet in i dystopiskt Kult-land. Mediahypen stärkte således den redan starka interna kamratskapen. Om spelet inte hade haft sin dystopiska charm så hade det säkert bara runnit ut i sanden.

"Varför räknas inte Margareta Perssons rollspelsnoja från 1985 i så fall?"

Om du frågar mig så räknas den inte för att jag inte spelade rollspel då. Därför räknas den inte för mig. Du får naturligtvis själv bestämma vad som räknas för dig.

/Riz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

"Dock kan man säga att för att det ska bli en sådan rollspelsnoja som du snackar om krävs det att hobbyn utvecklas -- det som var chockerande nymodigt 1985 är det inte 2003."

Egentligen inte. Var hobbyn mer chockerande nymodig år 2003 än 1997, 1991 eller 1985? Med risk för att låta blasé, nej. Det enda som krävs är en lagom uppblåst mediahype för en lagom okunnig publik.

"Dock vill jag helst slippa den rena historiebiten här -- det blir lite svårt när den ena parten är dubbelt så gammal som den andre."

Hmmm... låter lite som journalistordspråket "låt aldrig fakta komma ivägen för en bra ståry". :gremwink:

"Vad jag vet är att nu är rollspelandet för det stora flertalet inte attraktivt -- dungeoncrawls kan skötas via dator, och de jag talat med har sagt saker i stil med "fan vad jobbigt att sitta och hitta på saker hela tiden". Och ärligt talat, folk lockas inte av rollgestaltning heller."

En liten korrigering: anno domini 1985 och fram till Doom, i princip så kunde dungeoncrawl inte skötas via dator. Ursäkta för historielektionen.

I övrigt har du helt rätt, vilket också märktes på rollspelens kraftiga dropp efter det glada åttiotalet. Hobbyn har aldrig varit på den nivån sedan dess, vare sig med eller utan Vampire eller Kult.

Och det är väl det som är lite av poängen med det här gnället. Som nyskapande mediefenomen ligger Vampire och Kult i lä. Bara det faktum att folk fortfarande pratar om "sådana där Drakar&Demoner-spel", och inte "rollspel" eller "Kult-spel", torde vara bevis nog på det. Endast "vampyrspel" kan komma upp i samma nivå, och det tog tolv års envist konkurrerande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rollspelshobbyn pågår utanför regelböckerna

"Om du frågar mig så räknas den inte för att jag inte spelade rollspel då. Därför räknas den inte för mig. Du får naturligtvis själv bestämma vad som räknas för dig."

Det är knappt så att det räknas för mig heller. För min del får man nog skylla på Tristan och Isolde - och hur nyskapande är det på en skala?
 
Top