Nekromanti Varför?!

Glomer

Veteran
Joined
20 Jan 2003
Messages
170
Location
kristianstad skåne
Varför förknippas rollspel med mesar och idioter? Det är ju inget fel med rollspel. Det är ju snarare de som inte spelar rollspel som är dumma, när man spelar det så använder man hjärnan på ett sätt man inte brukar göra. Man lever sig in i roller och dylikt.

Fast å andra sidan så är jag ju en mes och en idiot...

...Kan ju vara därför folk tycker så...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Fast å andra sidan så är jag ju en mes och en idiot...

Det är väll alla innerst inne. Jag brukar bli både rädd, ledsen
och glad. Tydliga tecken på en mes eller idiot :gremwink:

Jag har livsfilosofin att folk får tro så mycket de vill att rollspel
är tråkigt/töntigt för de vet ändå inte vad de missar då och
dömmer de mig för att jag spelar rollspel var de ändå inget att
ha i bekantskapskretsen ändå.

/Alexander Gyhlesten
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Det förknippas med "mesar och idioter" därför att väldigt många rollspelare är nördar och styggingar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Varför?! [OT]

Fast å andra sidan så är jag ju en mes och en idiot...

Det är väll alla innerst inne.
Inte jag. Jag är en tuffing och intellektuell gigant. Dessutom är jag ödmjuk, sexgud, diplomat, muskelberg och allmänt lite förmer än andra. Mitt enda problem är nog bristande självinsikt.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Det förknippas med "mesar och idioter" därför att väldigt
många rollspelare är nördar och styggingar


Jo och det är ganska konstigt att det gör. Eller har jag "fel"
spelgrupp?
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Re: Varför?! [OT]

bristande självinstinkt? <bah> jag säger då det, jag menar... jag kan inte hjälpa att jag är perfekt, det syns bara inte.
 

Netzach

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
71
Location
Malmö
Oj!

Gör det? Borde kanske inte berättat för så många... :gremgrin:

Fysiska belackare skall fysiskt bestraffas, debattörer skall med diskussion bekämpas.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Life is shit and then you die!

"Varför förknippas rollspel med mesar och idioter?"

Åja, så illa är det väl ändå inte? Det har varit betydligt värre tidigare. men visst finns det fortfarande stor okunskap ute i samhället om vad rollspel egentligen är och går ut på.

"Det är ju inget fel med rollspel. "

Nej, det kan jag verkligen inte påstå. Precis som att det inte är fel att spela fotboll eller ogilla rollspel. Iallafall teoretiskt sätt så lever vi ett fritt samhälle.

"Det är ju snarare de som inte spelar rollspel som är dumma, när man spelar det så använder man hjärnan på ett sätt man inte brukar göra."

Om det ändå vore så väl. :gremsmile: Fast nu är det ju så att huruvida man är en idiot eller ej har ingenting att göra med vilken hobby man utövar. Eller inte utövar för den delen.

"Fast å andra sidan så är jag ju en mes och en idiot..."

Utan att känna dig närmre så kan jag ändå garantera dig att du inte är varken en mes eller en idiot. Du är ung och hela ditt liv ligger framför dig. Det vore hemskt synd om du på något sätt fasnade i den bild som vissa andra har av dig fastän du vet bättre själv. Så upp med hakan och fortsätta att spela rollspel. Låt ingen annan bestämma vad du ska tycka och tänka, allraminst om dig själv.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Tror att det är en generalisering, liksom många andra generaliseringar.
Varför generaliseringen finns är väl den mer korrekta frågan, och den har jag ett kanske bristfälligt svar på;

Folk generaliserar eftersom de inte förstår eller vill förstå eller sätta sig in i kulturer, samhällsgrupper, stilar, etc. På det sättet behöver de bara påpeka de värsta sidorna med en viss grupp, för att veta vad de är för några...

gothare - självmordsbelägna, dystra, deprimerade
skatare - kaxiga, knarkade, rättså korkade
Punkare - Anarkister, folkölsälskare, idioter
Skinnheads - nazistiska, fotbolls & ölälskare
Rollspelare - Nördar, idioter, flum

det finns hur många generaliseringar som helst. själv är jag nog närmast gothare, och jag är inte det minsta självmordsbelägen (eller något annat som förknippas med gothare heller tror jag).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det ska vi vara glada för

"Varför förknippas rollspel med mesar"

Det är jag nästan lite glad för. Jag kommer ihåg när datoranvändare ansågs vara mesar och töntar. Det var en härlig tid, alla "datanördar" hade en sorts hemlig kamratskap med varandra. Man hade ett eget språkbruk (när kallade du någon för "lamer" senast?), en egen kultur, en egen stil, och en egen stolthet. Människor som inte begriper sig på njutningen det innebär att dela på utanförskap, de kunde aldrig fatta det där. Men jag förstod. Jag förstod precis.

Jag gillade att alla satt och meckade i ungefär samma programvaror, spelade varandras spel, lyssnade på varandras musik, klurade på ungefär samma frågor och tänkte på ungefär ett och samma sätt. Den där gemenskapen var obetalbar.

Den försvann dock med internet. Nu för tiden är inte datorer ett dugg nördiga längre. Snarare är det så att de som inte har någon datorvana är de som anses vara töntiga. Datorkunnighet har blivit den förhatliga normen, och självklart har därmed också en del av tjusningen med datorer försvunnit.

De enda hjältarna som finns kvar är de riktiga hardcorenördarna som begriper sig på de riktigt avancerade sakerna, men eftersom den här sortens kunskap är big business nu för tiden, så har de gått och blivit framgångsrika... En grym otur; ty inget dödar en nördkultur såsom framgång...

Rollspel är fortfarande nördigt. Det är bra. Det ska vi vara glada för. Rollspel är fortfarande ett slöseri med tid. Ett förbannat kul slöseri med tid, förstås, men likväl är det en meningslös hobby. Som tur är. Men det kunde vara ännu bättre...

---

Låt mig förklara:

Det finns, enligt mig, tre sorters människor som förstår den ljuva innebörden av utanförskap:

Kufar
Alltså konstiga, melankoliska typer som vanligt folk rynkar på näsan åt.

Rollspelare har hög Kuf-faktor. Tacka Vampire och alla flummiga friformare för det. Tack så mycket. Utan er hade inte rollspelshobbyn varit omgiven med så mycket myter, fördomar och skrock.

Nördar
Alltså människor med specialintressen som distanserar dem från vanligt folk. Sådana som vanligt folk driver med.

Rollspelare har Nörd-faktor. Tacka kobolderna och licensrollspelen för det. Tack så mycket. Utan er hade inte rollspelare haft sin täta gemenskap och kamratskap.

Rebeller
Alltså typer med farliga idéer som spottar på visioner om lönsamhet och framgång. Sådana som rastlöst söker sin egen väg och är beredda att ta stora risker för att bryta regler och överträda gränser.

Rollspelshobbyn har dessvärre tämligen låg Rebell-faktor. Rollspelare ansågs vara ganska farlig en gång i tiden, men på senare tid har man blivit timidare och mer slätstrukna. Mer nöjda. Det är en farlig utveckling, eftersom rollspelshobbyn säkert skulle sluta vara både kufisk och nördig så fort som den förlorat sin sista gnista punkighet.

---

Problemet är alltså inte att rollspelare anses vara kufar och nördar, problemet är att vi inte också anses vara rebeller.

Problemet är inte att vi är annorlunda, utan att vi inte är tillräckligt annorlunda.

Det borde vara vår målsättning!

/Rising
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Varför förknippas rollspel med mesar och idioter?

Varför? Behöver du verkligen ett svar på det? Folk i gemen är rädda för allt som avviker från normen och tänker med hjälp av orelevanta associationskedjor istället för att försöka dra slutsatser baserade på fakta. Alltså, folk i gemen är mesar och idioter.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Vem är det som förknippar rollspel med idioter? Mesar, ja! Skumma typer, ja! Nördar, ja! Men absolut inte idioter. Snarare mycket intelligenta, men eventuellt socialt missanpassade individer. Idioter blir fotbollshuliganer eller nynazister istället. Rollspel faktiskt kräver en hel del intelligens och engagemang för att man ska orka hålla på med det.

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra fråga, kanske är det för att den stora massan inte vet som mycket om det & därför idiot & mes-förklarar det...
hålelr med dig om att man använder hjärnan när man spelar. Man är ju 100% närvarande när man försöker lösa diverse problem & sånt.
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Varför förknippas rollspel med mesar och idioter?

Där för att man måste ha en hjärna när man spelar rollspel!
Plus att de som mobbar eller retar rollspelare är på grund av att de önskar att de var tillräckligt smarta att spela!
Jag spelar handboll och fotboll så att jag inte blir fet eller något sånt men också för att det är kul.
Med rollspel är det bara för att det är så MYCKET kul!!
sedan så är de väl rädda för att spela för alla mord som förknippas med rollspel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra kombination !!

Hanboll, fotboll & rollspel !
Bra kombination ! Pysslar man med det så tror jag att man blir både klar i knoppen & i kroppen !
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
För att de flesta som spelar rollspel är mesar och idioter. Det finns dock saker som är värre.
 
Top