Varför verkar vissa kreatörers sunkighet mer acceptabel än andras ?

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Iom att jag i min tråd om Osr som political statement kom in på varg och myfarog så väckte det en fråga i min hjärna .

Jag har sett varg pekas ut både här på forumet och annorstädes som en nazistisk rövhatt och man skall inte köpa hans rollspel och böcker och stödja han ekonomiskt och jag säger inte emot det . Varg verkar vara ja en väldigt egen person med väldigt kontroversiella åsikter som jag inte står bakom.

Jag ser dock hur folk överlag inte har det minsta problem med att rekommendera och disskutera ikring dungeon world och lamentations . Varför tar man inte större avstånd ifrån dessa produkter ,zak zabbath är upekad som kvinnofridskränkare och har enligt sitt ex porrstjärnan Mandy morbids utsaga förnedrat och misshandlat henne både fysiskt och mentalt och utsatt henne för sexuella kränkningar och liknande anklagelser har lyfts fram i ljuset mot Skinny Ghost (Adam Koebel) ifrån tidigare ex flickvänner och kvinnor inom rollspelsscenen..

Är vargs nazism värre än sexuell kränkning och kvinnomisshandel , borde man inte cancel culture:a zak zabbath och Adam Koebel på samma sätt som man cancelar varg ?

I min subjektiva uppfattning verkar zak zabbath och Adam Koebel vara lika stora om inte större rövhål än varg , zak och Adam har enligt vad som sagts fysiskt/psykiskt skadat någon , varg leker överarier ute på franska landsbygden med sig själv och påverkar ingen fysiskt iaf .
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Lamentations skrivs inte av Zak, utan av James Raggi, och även där upplever jag att entusiasmen för spelet falnat tydligt i OSR-svängen sedan han tog Zak i försvar. Zaks produkter verkar knappt rekommenderas längre, även i de fall då själva produkten är bra. Och spelar någon egentligen Dungeon World? Spelet har alltid slagit mig som någon sorts varken hackad eller malen hybrid som i slutändan varken tilltalar Pbta-spelare eller OSR-folk.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Lamentations skrivs inte av Zak, utan av James Raggi, och även där upplever jag att entusiasmen för spelet falnat tydligt i OSR-svängen sedan han tog Zak i försvar. Zaks produkter verkar knappt rekommenderas längre, även i de fall då själva produkten är bra. Och spelar någon egentligen Dungeon World? Spelet har alltid slagit mig som någon sorts varken hackad eller malen hybrid som i slutändan varken tilltalar Pbta-spelare eller OSR-folk.
Sant iofs att James Raggi skrev lamentations men zak skrev väll supplement och äventyr till lamentations och Raggi verkar inte vara den mest sympatiske snubben heller så
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag har läst otaliga inlägg med folk som tar avstånd från Zak och sett folk sälja hans skapelser för att de inte vill ha dem i sina bokhyllor. Till skillnad från Varg har Zak dock varit ett stort namn inom hobbyn och hans produkter finns trots allt kvar. Vi hamnar då i frågan om man ska ta avstånd från ett verk för att personen bakom är en rövhatt. Vissa tycker det, andra inte. Min bild av situationen är i alla fall att Zak inte är välkommen inom hobbyn längre (i stort alltså, det finns säkert undantagsfall, sådana som tycker att han är guds gåva till hobbyn trots allt). Koebel vet jag för lite om för att kunna uttala mig.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
liknande anklagelser har lyfts fram i ljuset mot Skinny Ghost (Adam Koebel) ifrån tidigare ex flickvänner och kvinnor inom rollspelsscenen
Ingen har mig veterligen anklagat Adam Koebel för misshandel eller våldtäkt. Har du andra uppgifter?

I min subjektiva uppfattning verkar zak zabbath och Adam Koebel vara lika stora om inte större rövhål än varg
Well, varken Koebel eller Zak är ju en dömd mördare...
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ingen har mig veterligen anklagat Adam Koebel för misshandel eller våldtäkt. Har du andra uppgifter?



Well, varken Koebel eller Zak är ju en dömd mördare...
Dett finns uppgifter ifrån en ex flickvän till Adam Koebel som uttalat sig om hans härskartekniker och likande , att han vill spela så god och woke men bakom stängda dörrar så är det en annan historia . Dock är han inte dömd men det betyder ju igentligen ingenting

Sedan är ju inte kvinnofridskränkning per automatik våldtäckt
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det var jag omedveten om då jag ser att lamentations fortfarande kommer upp i disskusioner och det verkar spelas flitigt och rekomenderas när folk söker osr spel osv
Jag vet inte vilka diskussioner du refererar till. Är de nya? Har de skett det senaste året, eller läser du gamla postings?

I vilket fall: som flera andra i tråden konstaterat är Zak bränd från att vara verksam inom hobbyn längre, åtminstone på något ekonomiskt lönsamt sätt. Jag tror säkert att det finns en del spelare som skiljer verket från skaparen och fortsätter använda hans produkter, men min uppfattning är att de är i minoritet.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Vad gäller Adam har jag likaså upplevt total radiotystnad kring honom sedan nästan ett år tillbaks. Ingen i industrin vill ha med honom att göra längre. Det är all "cancellation" som behövs. Att några fortsätter spela hans spel motsäger inte detta.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan att varg är mördare det är sant men han fick sitt straff och har avtjänat sitt straff ...

enligt hans egen utsaga och vittnen som uttalat sig och som kände både varg och euronymous så planerade euronymous att tortyrmörda varg , varg hann före helt enkelt . Sen kan det ju spekuleras i sanningshalten i det
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Zak är oerhört cancelled. Så cancelled att hans enda sätt att sälja sina grejer på numera är via onlyfans.

Sen håller jag med om att det är lite skillnad mellan vad Varg har gjort jämfört med de andra.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Dett finns uppgifter ifrån en ex flickvän till Adam Koebel som uttalat sig om hans härskartekniker och likande , att han vill spela så god och woke men bakom stängda dörrar så är det en annan historia . Dock är han inte dömd men det betyder ju igentligen ingenting

Sedan är ju inte kvinnofridskränkning per automatik våldtäckt
Det jag läst är att han anklagats för systematisk otrohet och för att aggressivt förfölja ett av sina ex.

Nu verkar Mandy Morbids ankagelseakt mot Zak vara nedplockad från Facebook så jag kan inte dubbelkolla, men nog var anklagelserna där snäppet värre?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vet inte vilka diskussioner du refererar till. Är de nya? Har de skett det senaste året, eller läser du gamla postings?

I vilket fall: som flera andra i tråden konstaterat är Zak bränd från att vara verksam inom hobbyn längre, åtminstone på något ekonomiskt lönsamt sätt. Jag tror säkert att det finns en del spelare som skiljer verket från skaparen och fortsätter använda hans produkter, men min uppfattning är att de är i minoritet.
Skall se om jag har kvar dom det var en kompis som skickade dom till mig via Messenger när det där med Adam Koebel och hans snesteg när han spellede var på tapeten .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det jag läst är att han anklagats för systematisk otrohet och för att aggressivt förfölja ett av sina ex.

Nu verkar Mandy Morbids ankagelseakt mot Zak vara nedplockad från Facebook så jag kan inte dubbelkolla, men nog var anklagelserna där snäppet värre?
Ja Mandys anklagelser vad jag minns var betydligt värre än det jag läste om Adam Koebel
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det var jag omedveten om då jag ser att lamentations fortfarande kommer upp i disskusioner och det verkar spelas flitigt och rekomenderas när folk söker osr spel osv
Tycker inte LotFP är lika problematiskt helt enkelt för att det är en hel produktlinje med ett flertal olika författare. Avståndstagandet gentemot Zak tycker jag varit tydligt affärsmässigt, och att Raggi sagt att det var ett lukrativt samarbete är ju egentligen bara stating the obvious. Däremot verkar communityt (kanske framförallt på FB) tillåtits bli lite tillhåll för alt-right-OSR:are, men det tycker jag inte gör LotFP till oavkortat skräp. Det trycks fortfarande coola grejer i Finland. Som Fermentvm Nigrvm Dei Sepvlti!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tycker inte LotFP är lika problematiskt helt enkelt för att det är en hel produktlinje med ett flertal olika författare. Avståndstagandet gentemot Zak tycker jag varit tydligt affärsmässigt, och att Raggi sagt att det var ett lukrativt samarbete är ju egentligen bara stating the obvious. Däremot verkar communityt (kanske framförallt på FB) tillåtits bli lite tillhåll för alt-right-OSR:are, men det tycker jag inte gör LotFP till oavkortat skräp. Det trycks fortfarande coola grejer i Finland. Som Fermentvm Nigrvm Dei Sepvlti!
Grejen som jag förstod det men jag kan ha fel var väll att Raggi tog Zabbath i försvar ?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Grejen som jag förstod det men jag kan ha fel var väll att Raggi tog Zabbath i försvar ?
Tror det snarare handlat om att inte tagit ett tillräckligt tydligt avstånd. Han har sagt att han själv inte har något otalt med Zak, att det är synd att deras samarbete måste avslutas, etc. Och det har förståeligt gjort att många surnat. Men åtminstone vad jag sett har han aldrig försvarat Zak, utan snarare uttalat sig som en affärsman som förlorar bra business.
 
Status
Not open for further replies.
Top