Varför verkar vissa kreatörers sunkighet mer acceptabel än andras ?

Status
Not open for further replies.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Vad jag menar är att man har lättare att förbise en individ som varg
Det är nog här vi tänker olika och ser på saken olika. För mig som inte står upp för hans värderingar kan jag välja bort dem. För en som delar hans värderingar och möter en ung person som ännu inte bildat sig en ordentlig identitet kan rollspelet skapat av Varg bli en inköpsport till ett ideologiskt tankegods som kommer påverka den unge som saknar samhörighet och sedan hans vänner liksom synen på världen just för att spelet förvaltar individens tankar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Men är det så konstigt?

Om Varg hade förespråkat att det borde vara ok att misshandla sin flickvän men aldrig gjort det, eller om Zak hade utfört folkmord baserad på raslära, så hade jag också tyckt att han orättvist dömts hårdare än Zak.

Men att industriellt gasa ihjäl människor är rätt högt upp på mångas oskönt beteende-lista, så pass långt att bara förespråkandet av det kan anses vara jämförbart eller värre än att misshandla sin flickvän.
Där tänker vi olika , att gå och drömma om att gasa ihjäl folk på löpande band , att tala om att gasa ihjäl folk på löpande band , att förespråka att gasa ihjäl folk på löpande band är ett hatbrott men jag ser det inte högre upp eller ens på samma skala som att fysiskt begå ett hatbrott. En fysisk handling väger alltid tyngre än en tanke .

action speaks louder then words
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är nog här vi tänker olika och ser på saken olika. För mig som inte står upp för hans värderingar kan jag välja bort dem. För en som delar hans värderingar och möter en ung person som ännu inte bildat sig en ordentlig identitet kan rollspelet skapat av Varg bli en inköpsport till ett ideologiskt tankegods som kommer påverka den unge som saknar samhörighet och sedan hans vänner liksom synen på världen just för att spelet förvaltar individens tankar.
Med samma logik så skulle ju en äldre rollspelare som nonchalerar zaks och Adams beteende med ursäkten att dom gör ju schyssta produkter och sedan presenterar dessa produkter till unga lättpåverkade manliga rollspelare bli en inkörsport till kvinnoförakt och toxisk maskulinitet .
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
action speaks louder then words
Jag utgår här från min upplevelse och erfarenhet som lärare. Det börjar sällan med handling utan med tanke när det sker rejäla bråk och problem i skolans värld. Visst ungar är impulsiva och dess bråk blir sällan stora, de stora bråken sker genom att någon fått en idé om något.

Någon kläcker en idé som sedan omsätts i handling på sikt vilket i sin tur ger långvariga konsekvenser för aktörerna som blivit en del av den ursprungliga personens plan och idé. På samma sätt blir det en fara när en person Varg förespråkar sina tankar genom sitt rollspel och rollspelet blir en arena genom vilket likasinnade kan skapa fler likasinnade genom att mötas i den gemensamma hobbyn först som sedan blir den gemensamma idéen om att somliga människor är mindre värda och förtjänar en annan behandling.

Jag väger mycket utifrån intention, var intentionen att vålla skada? I så fall var handlingen förkastlig. Skapade handlingen skada trots att intentionen var den motsatta kan jag vara lite mer förlåtande även om jag tar ett samtal om hur vi gör för att till framtiden inte våla skada med vårt handlande.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,831
Location
Stockholm
Moderering

Ursprungsfrågan har besvarats otaliga gånger redan, och nu går tråden bara runt i cirklar.

@Dr_Dängrot: du verkar mindre intresserad av att faktiskt diskutera ämnet än av att få medhåll (och att flytta målstolparna tills det inträffar).

Det är inte ett schysst sätt att föra en diskussion. Tänk på det fortsättningsvis.


Tråden låses.
 
Status
Not open for further replies.
Top