Varför verkar vissa kreatörers sunkighet mer acceptabel än andras ?

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tror det snarare handlat om att inte tagit ett tillräckligt tydligt avstånd. Han har sagt att han själv inte har något otalt med Zak, att det är synd att deras samarbete måste avslutas, etc. Och det har förståeligt gjort att många surnat. Men åtminstone vad jag sett har han aldrig försvarat Zak, utan snarare uttalat sig som en affärsman som förlorar bra business.
Aha då är jag ombord på tåget , tack för förtydligande
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Grejen som jag förstod det men jag kan ha fel var väll att Raggi tog Zabbath i försvar ?
Han började med det, tills han insåg att det skulle förstöra hans affärer. Han är inte lojal...

Jag har noterat en backlash mot Raggi som en slags efterverkning, men den har varit relativt mild. Mest är det väl att fler fått upp ögonen för att han faktiskt inte är så bra på att skriva äventyr till sitt eget spel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Han började med det, tills han insåg att det skulle förstöra hans affärer. Han är inte lojal...

Jag har noterat en backlash mot Raggi som en slags efterverkning, men den har varit relativt mild. Mest är det väl att fler fått upp ögonen för att han faktiskt inte är så bra på att skriva äventyr till sitt eget spel.
Ok då förstår jag lite mer
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
För mig personligen är det skillnad om en person blivit dömd för något. Om man bara går på någons utsaga, då blir det lika illa som hetsen mot rollspel på 80 och 90-talet.

Rpg.net har långa trådar om alla såna här fall vad jag vet. Senaste jag kom ihåg var någon högt upp i Judges Guild som visade sig vara extremhöger och rasist.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Är Zak dömd?

Nu har jag haft det väldigt enkelt i frågan eftersom jag inte har läst eller spelat något Lamentation... Och hade egentligen inte honom i mitt medvetande alls före anklagelserna. Så att ta avstånd (fortsätta med att inte köpa) var superlätt för mig.

Den moraliska frågan däremot. För problemen är att inlägg på internet och drev aldrig kan jämföras med en polisiärutredning, följt av en juridisk dom. Även fast (brist på) dommar är väldigt problematiska på området, så ställer jag inte upp på att inlägg på internet skulle vara rättvisare.

Och problemet måste ju vara enormt för de som jobbar med honom. De lär väl alla ha olika personliga relationer med honom som riskerar att påverka vad deras omedelbara reaktion på anklagelserna blir. Och kan bli hängda av drevet om de inte tar avstånd, men också om de tar avstånd och han senare "frias", drevet vänder, man blir också hängd om man inte tydligt väljer sida.

Lägger man sedan på det juridiska med kontrakt som kan eller inte kan brytas, och att de närmast sörjande lär ha ofantligt mycket mer information om de inblandade och händelser, så kan jag inte se annat än att "uthängd på internet" är ett fruktansvärt dåligt verktyg om man vill ha en rättvis bedömning. Jag förstår att man kan tvingas använda det som sista utvägen, men för mig är det inte värt någonting, för jag kan inte objektivt dra några slutsatser alls.

Samtidigt påverkas jag, precis som alla andra, av det faktum att det är fullständigt säkert att gå på den ena sidan - att inte köpa något med hans namn på - än att stödja produkter där han medverkar och kanske behöva försvara det.

Jag har fortfarande inga LotFP produkter, kanske för att det inte tilltalar mig, men kanske också för att jag påverkats av anklagelsen och redan dömt honom och de som arbetade i någon utsträckning med honom.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
För att försöka svara på ursprungsfrågan:

Myfarog är ett ganska vidrigt spel där författarens åsikter inte bara lyser igenom utan skrivs läsaren på näsan. Så även om du skiljer art från artist är det väldigt lätt att ta avstånd från det.

ZS har däremot skrivit flera grejer som anses vara riktigt bra. Och oavsett om anklagelserna mot honom är sanna eller ej så framhålls inte våldtäkt eller kvinnomisshandel som något bra och önskvärt i produkterna. Skiljer du art från artist är det i detta fall fullt möjligt att ta avstånd från upphovspersonen men fortfarande gilla verken.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Självklart måste man skilja på författare och författarens verk men om man köper en författare med sunkiga värderingaras verk då ger man ju denna författare clout , man gör hen relevant genom att köpa hens verk . Så länge nån köper produkter som zak zabbath producerat så ger man ju han relevans och en inkommst oavsett om hens verk är the fucking shizznizz om om man då inte gillar zak Zabbaths "påstådda" iom att jag inte tror han är dömd handlingar så är det ju kontraproduktivt att stödja han
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Varför tar man inte större avstånd ifrån dessa produkter
Min teori är att endast en förkrossande minoritet av rollspelskonsumenter vet vilka de där personerna är. Debatten kring dem når inte ut till "vanliga" rollspelare, och påverkar inte heller deras val av spel. Det kan förstås påverka utgivare och butiker, men de allra flesta tar inte avstånd från produkterna för att de inte känner till vem som skrivit dem eller vad de anklagas för.

Det gäller självklart även skapare som inte anklagas för något, de flesta är helt enkelt inte så celebra att folk bryr sig om vilka de är.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Fast nu
Självklart måste man skilja på författare och författarens verk men om man köper en författare med sunkiga värderingaras verk då ger man ju denna författare clout , man gör hen relevant genom att köpa hens verk . Så länge nån köper produkter som zak zabbath producerat så ger man ju han relevans och en inkommst oavsett om hens verk är the fucking shizznizz om om man då inte gillar zak Zabbaths "påstådda" iom att jag inte tror han är dömd handlingar så är det ju kontraproduktivt att stödja han
Men om X är en bra författare, ska hen inte ha relevans och inkomst då?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Min teori är att endast en förkrossande minoritet av rollspelskonsumenter vet vilka de där personerna är. Debatten kring dem når inte ut till "vanliga" rollspelare, och påverkar inte heller deras val av spel. Det kan förstås påverka utgivare och butiker, men de allra flesta tar inte avstånd från produkterna för att de inte känner till vem som skrivit dem eller vad de anklagas för.

Det gäller självklart även skapare som inte anklagas för något, de flesta är helt enkelt inte så celebra att folk bryr sig om vilka de är.
Detta tror jag är en riktigt trovärdig analys , som du säger gemene person på gatan som spelar rollspel vet inte vem zak zabbath eller Adam Koebel är och kanske därför inte är medveten om de anklagelser och rykten som figurerar kring dessa .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast nu

Men om X är en bra författare, ska hen inte ha relevans och inkomst då?
Inte av dig om du inte kan förlika dig med X .

Om jag tycker att Lisa som driver krogen ölstopet är ett riktigt jävla asshole inte fan går jag dit och spenderar 80-90 kronor på en Craft beer utan jag går till Kalles pub glada galten och köper öl där ist
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Men om X är en bra författare, ska hen inte ha relevans och inkomst då?
Tja, det beror väl på om man tycker att det räcker med att vara en "bra författare" för att få relevans och inkomst.

Alltså, jag tillhör ju de som tycker att alla ska ha inkomst och att det inte går att förtjäna att bli fattig. Men om vi nu ska ha ett system där bara vissa människor får äta, och vi ska välja vilka det ska vara – då ser jag inte varför kvaliteten på deras produkter skulle vara det enda kriteriet vi gör det valet utifrån.

EDIT: Jag menar, vi (systemet) använder ju redan en massa andra kriterier – huruvida de kan layouta eller hitta layoutare, hur bra deras kontaktnät är, hur bra de är på att sälja in sina grejer, huruvida de har råd med illustrationer… Jag ser egentligen inte vaför man inte ska kunna lägga till "är inte ett rövhål" till den listan.

Det är inte som att de andra kriterierna är neutrala eller "objektiva". Något är inte rätt bara för att det säljer bra, liksom.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Inte av dig om du inte kan förlika dig med X .

Om jag tycker att Lisa som driver krogen ölstopet är ett riktigt jävla asshole inte fan går jag dit och spenderar 80-90 kronor på en Craft beer utan jag går till Kalles pub glada galten och köper öl där ist
Om du har hört det som ett rykte på internet då, och inte har någon möjlighet att värdera vittnen eller Lisa personligen? Hur mycket ska du lita på ryktena? Tillräckligt för att medverka i att avsluta hennes verksamhet?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En sak många missar är att den stora massan av rollspelare INTE diskuterar rollspel på sociala media och forum.

Hur många aktiva rollspelare finns det i Sverige?
Egentligen omöjligt at svara på, men låt oss säga att det är 5-siffrigt. Om det sedan är 10000, 30000, 90000 eller något låter jag vara osagt.
Hur många diskuterar rollspel på olika plattformar?
Säg ett par hundra på rollspel.nu, ett par hundra på engelska forum, ett par hundra på facebook. Säg under 1000 personer.

Min poäng:
Majoriteten av dagens rollspelare har ingen aning om vilka Vikernes, Zak, Koebel och Raggi är.
Så majoriteten påverkas inte av att de är rövhattar (majoriteten köper heller inte deras produkter, för de spelar bara DnD5).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du har hört det som ett rykte på internet då, och inte har någon möjlighet att värdera vittnen eller Lisa personligen? Hur mycket ska du lita på ryktena? Tillräckligt för att medverka i att avsluta hennes verksamhet?
Om Olle som levde med Lisa har gått ut och lagt fram iofs anekdotiska berättelser om Lisa och hennes sunkighet och sedan även Marcus och Olle och Bengt och Roger kommer fram och talar om Lisas sunkighet efter att Olle först tatt bladet ifrån munnen då kanske det ligger någon form av sanning i att Lisa är ett asshole . Sedan om du som individ väljer att lägga något vikt vid dessa personers än så länge tills någon blivit dömd anekdotiska uttalanden eller om du tror det är bs det får ju din egen moralkompass avgöra .
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
För att stödja anths tes så kan jag ju säga att av alla jag känner som spelar rollspel, så är det bara jag som ens vet att detta forum finns. Då kan jag lät räkna upp 40ish spelare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Många INOM iaf den amerikanska rollspelsscenen är ju ganska väl medvetna om vem tex Adam Koebel är då han figurerat en massa på Youtube och andra kreatörers kanaler . Att gemene man från gatan som spelar rollspel inte har en aning om vem han är det tror jag men dom som är inne i scenen tror jag vet vem Adam Koebel är och dom som är i osr svängen vet vem zak zabbath är
 
Status
Not open for further replies.
Top