Nekromanti Varför låtsaskrig?

iZe [Team Svea]

Veteran
Joined
18 May 2004
Messages
3
Målsättningen är inte att skada någon, så då tycker jag det knappast är våldsmoment som vårat spel innehåller.

En fråga:
Är det mindre våldsamt enligt dej om man skjuter med orealistiska paintballvapen och att springa runt med clowndräkter istället för att verkligen försöka efterlikna någonting som ser verkligt ut..?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Är det mindre våldsamt enligt dej om man skjuter med orealistiska paintballvapen och att springa runt med clowndräkter istället för att verkligen försöka efterlikna någonting som ser verkligt ut..?
Mindre våldsamt? Inte nödvändigtvis, men mindre låtsaskrig...absolut. Att anse att man inte sysslar med låtsaskrig när man springer runt i moderna uniformer med kalashnikov-replikor verkar alltjämt tämligen desperat ansträngt i mina ögon.

Varför, om ni nu så starkt tar avstånd från krig och allt vad det innebär, envisas ni med att använda identiska replikor av verkliga, dödliga vapen, uniformer etc?

- Ymir, oförstående
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Mycket snack om låtsaskrig. Handlar det inte mer om låtsasstrid? Och det är väl något som både rollspelare, lajvare och brädspelare håller på med.

Det blir väl inte mer omoraliskt bara för att man har rekvisita om det är samma sak man simulerar som i ett rollspel?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har inte sagt att det är omoraliskt.

Jag har sagt att jag tycker det verkar lite dubbelmoral av airsoftarna att så bestämt ta avstånd från det. Krigs/stridsskildrande rollspelare/brädspelare sticker liksom inte under stol med vad de sysslar med på dylikt sätt.

- Ymir, förtydligar
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Det beror nog på att de som spelar Axis&Allies sällan blir beskyllda för sådant, och att de inte brukar ha problem med att få lokaler till turneringar och likande för att de förhärligar krig.

Om inte allmänheten tyckte att det var något fel så skulle de inte behöva förklara sig.
 

iZe [Team Svea]

Veteran
Joined
18 May 2004
Messages
3
Dubbelmoral?
Krig innehåller saker som att döda folk, plundra, våldta eller tortyr.


Airsoft handlar om adrenalinstinna/roliga-upplevelser med vännerna och till en stor del även posing.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Svara på min fråga: Om ni nu så bestämt tar avstånd från krig i alla dess former, varför i hela fridens namn klär ni ut er till soldater? Varför i hela friden är det så viktigt att era vapen ser ut precis som riktiga vapen?

- Ymir, lika tvivlande som vid trådens början
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Svara på min fråga: Om ni nu så bestämt tar avstånd från krig i alla dess former, varför i hela fridens namn klär ni ut er till soldater? Varför i hela friden är det så viktigt att era vapen ser ut precis som riktiga vapen?
Om du rollspelar en ångestfylld våldtäkt, innebär det att du inte tar avstånd från våldtäkter i verkligheten?

-V
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nu börjar det bli lite OT

Om ni vill fortsätta diskussionen, kan den fortsättas på rollspels-forumet.

Tackar på förhand.

Magnus
 
Top