Nekromanti Varför låtsaskrig?

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag gillar Fenix.

Men ärligt talat:

Vad är airsoft/paintball med rollspel att göra?

Rollmomenten i sagda sysselsättningar verkar för utomstående iakttagare vara helt frånvarande, på nivå med Tjuv och polis eller Monopol.

- Lycan
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Rollmomenten i sagda sysselsättningar verkar för utomstående iakttagare vara helt frånvarande, på nivå med Tjuv och polis eller Monopol.
Verkar för vissa utomstående iaktagare vara helt frånvarande. F.ö. är Fenix enligt egen utsago en speltidning inte en rollspelstidning om jag inte misstar mig. Jag förstår inte varför det skulle vara opassande med dessa artiklar?

Jag som som icke-airsoftare har läst artiklar om saken med visst intresse sedan jag först fick tag på Sverox och välkomnar dem även i Fenix.

Jag vet även att det inte är min sak att diskutera det här men jag har svårt att låta bli. Det var samma sak när det diskuterades varför Sverox hade liknande artiklar.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Fenix enligt egen utsago en speltidning inte en rollspelstidning om jag inte misstar mig."

Precis... men varför står det "Datorspel" på omslaget? I nummer 3 kan iaf inte jag finna någon artikel av datorspel (bortsett från ev. någon reklam), och om inte minnet sviker helt, har jag inte sett en enda datorspelsartikel i de två föregående numren heller...

// Radagast
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Första numret, sidan 30

Den är inte lång men den är där. Andra numret hittar jag inte just nu och tredje numret har jag inte.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Precis som andra redan sagt är Fenix en speltidningen även om fokus helt klart ligger på rollspelen. Vi har dock som ambition att även täcka andra spel som t.ex. airsoft och paintball.

/Anders & Tove
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
De stämmer att de inte kom med någon datorspelsartikel i nr 3. Alla områden vi vill täcka in får inte alltid plats i varje nummer, trots att vi utökat sidantalet i samtliga tre nummer.

I nummer 1 fanns det med en artikel om Blood Bowl på nätet och i nummer 2 hade vi en artikel om onlinespel. Däremot kommer våra datorspelsartiklar att se lite annorlunda ut än i t.ex. PC Gamer. De är medvetet och så kommer de att fortsätta att vara.

/Anders & Tove
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Då fenix i stort sett täcker in alla typer av spel är det inte så konstigt att allt inte blir representerat i varje nummer, särskilt som tyngdpunkten ska ligga på rollspel.

Men jag håller med om att det kanske var lite mycket Airsoft och Paintball i nummer tre men ingen större skada skedd.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Paintball och airsoft ligger väl ändå ganska långt ifrån rollspel, brädspel, levande rollspel, kortspel och datorspel? De verkar ha mest gemensamt med vanliga militärövningar. Att kalla det "spel" är nästan att ta i. Det har ju t o m arrangerats paintballturningar i idrottssammanhang. Då känns det nästan som att Fenix, i sina breda ramar, rymmer artiklar om kontaktkarate och snöbollskrig.

Men jag antar att ni tager vad ni haver - artikelförfattare till alltså. Tycker bara det är lite märkligt om man jämför antalet lajvartiklar med antalet paintball/airsoftartiklar.

Ja ja, färdiggnällt, antar jag. Forza Fenix! Etc.

- Lycan
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Generell fråga om spel

Jag försökte väcka den här frågan för ett tag sedan i någon enorm tråd om Sverox, men den drunknade i bruset (eller så var den så otroligt ointressant att ingen ville svara på den). Jag gör nu ett nytt försök:

Hur kommer det sig att paintball/airsoft anses vara ett spel och passa i en speltidning?

Enligt min egen -- möjligen felaktiga -- definition är en tävlingsform där fysisk skicklighet är avgörande inte ett spel utan en sport. Biljard är en sport, dart är en sport, ishockey är en sport, rytmisk sportgymnastik är en sport, och pintball är en sport. I en tidning som handlar om spel har en artikel om paintball lika lite att göra som en artikel om fotboll.

Eventuella motargument:

Argument:
Men de rollspelar ju samtidigt som de skjuter med sina gevär.

Svar:
Det kanske de gör, men då borde väl artikeln handla om det ur rollspelssynvinkel och inte något annat. De artiklar jag sett i Sverox ger bara en vag antydan om att någon form av rollspelande skulle förekomma och artiklarna i Fenix #3 har jag inte läst eftersom jag är en svagsint idiot som aldrig kommer ihåg att beställa en prenumeration och dessutom bor i den överlägset största staden i landet som inte har en vettig butik för icke-digitala spel.

Argument:
Men det är en hobby som många rollspelare/andra spelare sysslar med.

Svar:
Det är kampsport också har det visat sig i den här tråden, men det är väl ingen som har övervägt att ha med en artikel om kampsport i en speltidning (förutom regler för dem till ett rollspel naturligtvis).

Jag har inget personligt emot paintball/airsoft, och är mogen nog att hoppa över artiklarna om det och uppskatta tidningen för de artiklar som finns om ämnen jag är intresserad av. Jag undrar bara vad andra anser och om man egentligen kan argumentera för att det rör sig om ett spel. Framför allt undrar jag om hobbyn egentligen hör hemma i Sverok, men det är knappast värt att diskutera här.

/tobias
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Generell fråga om spel

Kunde inte sagt det bättre själv. Paintball och är Airsoft är inte spel i någon bemärkelse.

Jag hade helst uteslutit allt utom rollspel, lajv och dylikt ur SVEROK, men det är jag det, och mina åsikter om spelförbundet är väl inte de bästa...

- Ymir, håller med, som sagt
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Bunta ihop dem!

Jag hade helst uteslutit allt utom rollspel, lajv och dylikt ur SVEROK, men det är jag det, och mina åsikter om spelförbundet är väl inte de bästa...
Du är inte ensam, om jag tolkar debatten på Sveroks riksmöte rätt. :gremlaugh:

M.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
....och på Inslaget [OT]

...även om alldeles för många högre uppsatta är alldeles för liberala. De lever enligt tesen "bättre hjälpa än att stjälpa" och släpper allt in som inte kan dissas.

Problemet som jag ser det är att airballare och paintsoftare alltid kan hävda att de sysslar med konfliktsimulering, och jag ser ingen skillnad i att lira Dippe, CS eller airsoft. För mig är det samma sak rent metateoretiskt. Airsoft och paintball har dock svårare att övertyga Svenska Idrottsförbundet om att de är idrotter/sporter än att övertyga Sverok om att de är spel. Dessutom är Sverok snälla och delar ut pengar och sånt i mycket högre utsträckning än vad andra förbund gör. De vill helt enkelt finnas hos oss. Jag ser en framtid där paintballen säger "tack för den här tiden" och startar eget riksförbund, men jag ser inte att airsoften klarar det.

Såhär långt är alltså paintball och airsoft spel officiellt sett, och då passar de ergo i en speltidning.

Foggmock - är på samma linje som övriga, problemen började när datorspelsföreningar släpptes in. Omedveten massrekrytering och sånt hotar den demokratiska uppfostran Sverok strävar efter. Till exempel skulle rollspel.nu utan problem kunna bilda en Sverokförening, få alla att gå med med en enkel musklickning och sen håva in 2000 + n*40 kronor till nya servrar, där n är antalet folk som går med. Allt detta utan att informera om vilka som sitter i styrelsen, föreningens stadgar eller vad pengarna kommer att gå till.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Spelförstörande

Problemet som jag ser det är att airballare och paintsoftare alltid kan hävda att de sysslar med konfliktsimulering, och jag ser ingen skillnad i att lira Dippe, CS eller airsoft.
Vad säger man då när kampsportsförbundet, fotbollsförbundet och ishockeyförbundet säger att de sysslar med konfliktsimulering och vill bli medlemmar i Sverok? Det de håller på med kan kanske med god vilja kallar konfliktsimulering, men det kan inte kallas spel och det är vad Sverok ska syssla med.

Såhär långt är alltså paintball och airsoft spel officiellt sett, och då passar de ergo i en speltidning.
Men det är för att Sveroks styrelse har valt att definiera det som spel för att få fler medlemmar, inte för att det faktiskt är spel.

/tobias
 

vielleicht

Veteran
Joined
20 Apr 2003
Messages
79
Location
Göteborg
Re: Spelförstörande

Vad säger man då när kampsportsförbundet, fotbollsförbundet och ishockeyförbundet säger att de sysslar med konfliktsimulering och vill bli medlemmar i Sverok?
...men det säger de inte, och därför är ditt argument ganska fånigt.

Jag har inget emot artiklar om airsoft/paintball. Paintball är IMHO mer sport än spel (titta på deras tävlingskostymer, för sjutton), men inte så mycket att det inte hör hemma i Sverok. Airsoft tycker jag har en hyfsat uppenbar koppling till lajv.

-V
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Spelförstörande

Kampsportare, fotbollare och håckiare är redan accepterade av Idrottsförbundet som just sporter. Paintball är det inte. Sverok är mycket liberalare när det gäller att kalla saker för spel än vad Idrottsförbundet är när det gäller att kalla saker för sporter. Den dagen paintball blir accepterat och intaget som en sport/idrott lovar jag att de inte är välkomna i Sverok längre.

Kampsport, hockey och fotboll är sporter/spel och nöjda med det. Paintball är lite varken eller och bara godtaget av ett spelförbund, inte ett sportförbund.

Men det är för att Sveroks styrelse har valt att definiera det som spel för att få fler medlemmar, inte för att det faktiskt är spel.

Sverok nyttjar som sagt principen att ta in istället för att utesluta. Dessutom vållas en jävla massa problem och regeringsgranskningar på grund av det våldsamt ökade medlemsantalet, knappast något man kan säga sig vara ute efter. Dessutom är "tomma" massrektryterade medlemmar inte mycket att sträva efter och skryta med, men alla vet ju inte hur det egentligen ligger till. Jag har bara svårt att tro att detta på nått sätt har varit en dold agenda, och jag är den sista att försvara FS (i likhet med Eon och d20 :gremgrin:).

Varför Fenix skriver om det är jag antagligen lika kritisk till som du även om jag är mycket intresserad (spelade paintball en del i min ungdom och ska eventuellt ge mig ut och airsofta i sommar.) och tycker att det gärna får ta LITE plats. Notiser snarare än artiklar liksom. Att informera och ha med nybörjarguider är något jag tycker att Sverox borde syssla med i stället, även om de inte verkar ha bestämt sig för vad de ska göra för en tidning egentligen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Spelförstörande

Vad säger man då när kampsportsförbundet, fotbollsförbundet och ishockeyförbundet säger att de sysslar med konfliktsimulering och vill bli medlemmar i Sverok?
...men det säger de inte, och därför är ditt argument ganska fånigt.
Ja visst är det fånigt, men det är en beprövad debattmetod att dra ut de logiska konsekvenserna av en åsikt så långt att resultatet blir fånigt för att därmed påvisa varför åsikten är fel. Vad jag menar är följande: Om Hammarby FF vill gå med i Sverok, får de då göra det? Om de får det, kan vi kalla Sverok för ett spelförbund eller bara för ett förbund för alla hobbyer, oavsett vad de handlar om? Om de inte får det, varför får painballföreningarna vara med?

Nu ville jag inte att det här skulle handla om Sverok, utan om spel så besvara istället frågan: Vad är det som gör att paintball är ett spel och passar i en speltidning, medan fotboll inte är ett spel och inte passar i en speltidning?

/tobias
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Brawl [OT]

Enligt min egen -- möjligen felaktiga -- definition är en tävlingsform där fysisk skicklighet är avgörande inte ett spel utan en sport.

Bara av nyfikenhet, hur ställer du dig till kortspelet "Brawl" från Cheap Ass Games?

Det är ett kortspel som utspelar sig i realtid, och med andra ord är snabbhet och fingerfärdighet, fysisk skicklighet, avgörande för om man ska vinna ett parti.

Spel eller sport? :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Re: Brawl [OT]

Nu ska du inte komma här och förstöra mina fina argument! :gremwink:

Även om det motsäger vad jag skrev innan skulle jag kalla det för ett spel. Det har många likheter med spel och ytterst få likheter med sport. Jag vet att det inte är helt konsekvent, och det skiter jag i! :gremcool:

/tobias
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: ....och på Inslaget [OT]

Till exempel skulle rollspel.nu utan problem kunna bilda en Sverokförening, få alla att gå med med en enkel musklickning och sen håva in 2000 + n*40 kronor till nya servrar, där n är antalet folk som går med.
Och jag undrar fortfarande varför vi inte har gjort det än. Det känns som om vi går miste om en massa pengar, och det borde inte alls vara särskilt jobbigt med administrationen. Eller?


/Dimfrost
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Fenix är en utmärkt tidning - paintball- och airsoftartiklarna känns dock som något främmande fåglar i sammanhanget och mer som en kvarleva från Sveroxtiden då de var mer naturliga inslag eftersom verksamheten var en del av förbundet. För min del skulle tidningen bli mer läsvärd om låtsaskrigandet togs bort och ersattes med spelartiklar. Dock lär jag fortsätta prenumerera så länge det finns rollspelsartiklar med...
 
Top