Nekromanti Varför låtsaskrig?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Spelförstörande

Vad är det som gör att paintball är ett spel och passar i en speltidning, medan fotboll inte är ett spel och inte passar i en speltidning?
Jag tror att det beror på att för vanliga människor (där man bl.a kan räkna politiker) så betyder inte "spel" samma sak som det gör för oss i hobbyn. För dem är det lite lekfullare aktiviteter än prestigefyllda sporter. Dart är en typisk sport som kämpar för att verkligen få kalla sig för "sport" (och bli en olympisk gren) och inte bara vara ett "spel", och på samma sätt kan man nog kalla boule och brännboll för två olika spel.

Många av vår tids nya leksporter skulle ha det svårt att få statligt bidrag på egen hand om de försökte var och en för sig, men med Sverok så kan de alla samlas under ett och samma paraply; brädspel, kortspel, rollspel och... tja, allt det andra som kom i slutet av åttiotalet. Jag tror att många kan erkänna att det finns ett ganska nära samband mellan rollspels- och datorspelshobbyn, och tja, jag antar att paintball helt enkelt halkade med av bara farten.

Det är svårt att säga att paintball ska bort om man inte samtidigt tar bort lajv eller cs (inte CyberSex). Problemet är väl att Sverok inte så mycket är "Sveriges roll- och konfliktspelsförbund" såsom det är "Sveriges åttiotalsspelsförbund". Paintballare är åttiotalsspelare på samma sätt som vi rollspelare och datorspelarna. Därför samsas vi i en och samma förening.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: ....och på Inslaget [OT]

Det enda krångliga ligger i att formulera sig så att användarna inte får för sig att de helt plötsligt har rättigheter :gremwink:

Men jag håller med. Varför inte? Om Yassilus och nån mer i Norrköping står som firmatecknare så fixar ju sig kontobiten ganska lätt. I övrigt är ju Sverok bara tom byråkrati man kan skita i 90% av. Tänk bara på att det finns en del saker man måste uppfylla, såsom öppenhet och de demokratiska principerna. Dessutom då kalla till årsmöte varje år (i enlighet med stadgarna) med valberedning och "ny" styrelse och hela kittet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: ....och på Inslaget [OT]

"Dessutom då kalla till årsmöte varje år (i enlighet med stadgarna) med valberedning och "ny" styrelse och hela kittet. "

En utmärkt anledning till forumöl, således!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Döda mig inte om jag har fel; men är det inte så att paintball nämndes av och till redan i Sinkadus en gång i tiden? Förvisso inte i regelrätta artiklar, men i ledare och kommentarer i början av tidningen minns jag med 100% säkerhet att paintball nämndes vid minst ett tillfälle.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Vi får väl se...

...Vad framtiden ger... *hemlig* :gremgrin:

Dessutom har ju inte Sveroks inriktning något att göra med vad Fenix skriver om så det gör inget om ni droppar den delen...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vi får väl se...

Jag tänkte föreslå Lincon för dylika påhitt, men glömde visst av det.

Vad anbelangar Fenix vs. Sverok så gav jag bara min bild av vad som ska betraktas som officiellt men samtidigt att bilden är skev för att Sverok inte fungerar. Om Sverok säger att paintball är ett spel så är det ett spel, helt enkelt, och då passar det i en tidning om spel. Oddset är ett spel.

Foggmock - kanske ska skriva en artikel om V75 till nästa Fenix.... :gremwink:
 

eileen_UBBT

Veteran
Joined
7 Feb 2004
Messages
10
Location
Luleå
Varför jag tycker att airsoft platsar i Fenix

Vad är airsoft/paintball med rollspel att göra?

Som författare till nästan alla av Fenix airsoftartiklar tänkte jag här ge min (förstås enormt opartiska :gremgrin: syn på saken).

Det finns en typ av airsoftspel som jag inte tycker har speciellt mycket med rollspel (eller spel överhuvudtaget i det här sammanhanget) att göra. Det är när man går ut i skogen, delar upp sig i två lag och sen bara pangar loss på varandra. Punkt slut.

Så som jag vill spela airsoft gör det mer till ett levande rollspel som fokuseras kring en konflikt av något slag. Alla spelar roller precis som på lajv, långt ifrån alla roller behöver vara beväpnade, och allt måste bygga kring någon bakgrundshistoria. Alltså väldigt mycket som ett lajv.

Nu är det ju självklart inte såhär det i allmänhet är, och airsoft är ju mycket mer tacksamt än lajv att bara gå ut i skogen en dag och lira lite (som "bofferlajv" ungefär), men jag tror att de flesta airsoftare (inklusive undertecknad) ser de stora scenario-spelen/airsoftlajven som de riktiga höjdpunkterna. Det är dock rätt fattigt om dem i vårt avlånga land, främst (tror jag) för att airsoft är en rätt ung hobby som i allmänhet har drivits framåt av andra krafter än de spelmässiga. Jag vill genom att väcka airsoftares intresse för lajv/rollspel och tvärtom, för att jag tror att båda skulle vinna på det, båda kan lära sig något av varandra (se mitt resonemang mot slutet av artikeln ang. Berget 3 i senaste Fenix). Artiklar i en speltidning som riktar sig till bland annat lajvare och rollspelare är ett steg i rätt riktning.

Så. Det är min ödmjuka strävan.

Artiklarna är också skrivna på så sätt (så är syftet i alla fall) att man ska kunna ha nytta av dem även om man t.ex. vill arrangera ett lajv med airsoftinslag. Därav det starka fokuset på den tekniska och utrustningsmässiga delen. Det finns så mycket mer man skulle kunna vidga perspektivet till, och det kanske är dags att göra det? Vad tycker ni?

Jag vill bara, innan jag avslutar detta, framhålla att detta är varför JAG skriver artiklar om airsoft till Fenix, och varför JAG tycker att de passar där. Jag uttalar mig på inget sätt för tidningens eller redaktionens räkning, detta är mina egna privata mål och åsikter (damn, I revealed my hidden agenda! wo0o0! :gremwink: ).

PS: Ingen airsoftare tycker om termen låtsaskrig, för krig är faktiskt inte vad vi sysslar med. Krig är obehagliga saker. Läs mer på den här guiden på Airsoft.nu, se punkt 2.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Låtsaskrig [Lätt OT]

PS: Ingen airsoftare tycker om termen låtsaskrig, för krig är faktiskt inte vad vi sysslar med. Krig är obehagliga saker. Läs mer på den här guiden på Airsoft.nu, se punkt 2.
Nu ska vi se...ni klär er för att se så militära som möjligt ut, applicerar militära taktiker och vapnen är, såvitt jag förstått det, identiska replikor av verkliga vapen. Detsamma kan, om de intryck jag fått av hobbyn genom Sverox och Fenix stämmer, sägas om all utrustning som används - man försöker se ut och till stor del bete sig som verkliga soldater, och man lajvar krig.

Att då påstå att ni inte ägnar er åt låtsaskrig verkar väldigt ansträngt i mina enkla ögon, våldtäkter och folkmord eller ej.

- Ymir, beg to differ
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Brawl [OT]

Kan hålla med om att Paintball är en sport, men då mest på grund av att de själva ser det som en sport och helst vill vara en sport.

Däremot så tycker jag inte att Airsoft är mer sport än Counter Strike. Både kräver fysisk skicklighet. Tävlingsmomentet är mer uttalat i CS och man spelar mindre rollspel än i de flesta Airsoftsammanhang. Ska då dataspel ut ur Sverok?

Vad jag vet så finns det inga som helst turneringar i Airsoft, efterson det inte går att döma dem på något bra sätt (till skillnad mot paintball). Rätta mig om jag har fel.

En annan sak. Om Sverok inte tycker att det är ett spel och Riksidrottsförbundet inte tycker det är en Sport men båda tycker det ligger mitt emellan, varför kan det inte få vara med i Sverok?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
[mer OT] Re: ....och på Inslaget [OT]

Sverok är en stor kassako som sprider pengar runtomkring sig utan koll och utan krav i jämförelse med alla andra ungdomsförbund som får pengar av staten imho.

Demokratibiten har jag totalt missat också, luft och massa fina ord men lite action.
 

iZe [Team Svea]

Veteran
Joined
18 May 2004
Messages
3
Efter att jag läst lite i trådarna här kände jag (som airsoftare)att var jag tvungen att skriva en liten disclaimer.

Airsoft och Paintball är inte samma sak...

Airsoft är ett spel som innehåller både lajv och rollspelsmoment i scenarier och taktik.
Jag förstår att det är svårt för de "oinvigda" att förstå att det inte är något "krig" vi håller på med, eftersom spelet innehåller en hel del action-moment.


Paintball är en ( enligt min åsikt ) ren "skjuta-sport" med mycket färre inslag av ovan nämnda saker.
Dessutom finns det väl både DM och SM i paintball..?
Är det inte en sport då det tävlas aktivt i det?

Så snälla sluta jämför dessa aktiviteter med varann.

Jag skulle kunna skriva spaltkilometer om airsoft här men det känns onödigt eftersom det redan finns mycket bra information om airsoft på nätet.

Klistrat från www.airsoft.nu :
För oss finns det inget våldsmoment i spelet, vi har heller ingen politiskt inriktning , vi tar avstånd från rasism, nazism och vandalism.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att springa runt och skjuta på varandra med identiska replikor av verkliga, dödliga vapen är alltså inte ett våldsmoment?

- Ymir, ifrågasätter
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Att springa runt och skjuta på varandra med identiska replikor av verkliga, dödliga vapen är alltså inte ett våldsmoment?
Har aldrig kört spelet ifråga, men jag gissar att det finns regler mot att skada varandra. Jag gissar också att den reella skadefrekvensen inte är högre än i boxning eller ishockey.

Om jag har gissat rätt återstår ett argument för att spelet innehåller våldsmoment: att man efterliknar verklig krigföring.

Det må vara hänt, men i så fall hamnar det i gott sällskap med de flesta rollspel och konfliktspel och många datorspel.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Paintball (måhända OT)

Airsoft är ett spel som innehåller både lajv och rollspelsmoment i scenarier och taktik.
Paintball är en ( enligt min åsikt ) ren "skjuta-sport" med mycket färre inslag av ovan nämnda saker.


Här är en sak som jag har undrat lite över det senaste året... om än inte tillräckligt mycket för att ha idats kolla upp det.
När jag som mest såg paintball på nära håll var när hobbyn var rätt ny (då Sundsvalls största rollspelsförening i princip dog för att alla sprang ut och började skjuta färgbollar på varann istället) - då var paintball något som man uttryckligen höll på med ute i skogen, typisk paintballutstyrsel bestod av militärliknande kläder med cammomönster, och jag har inget minne av den där stora färgglada gummiblåsan ovanpå pangorna. (Det hela såg tillräckligt militärt ut för att Siewert Öholm försökte koppla dem till skumma milisgrupper med någon obestämd anknytning till hemvärnet.) De som lirade det pratade också ofta om scenarier och bakgrundshistorier, och ett gäng paintballare deltog på WasteLajv '94 som en lokal diktators milis efter katastrofen.

Idag springer paintballfolk ute på öppna fält mellan uppblåsta plastklunsar i grälla färger, och klär sig som ett mellanting mellan motorcross och laserdome. Hobbyn har alltså ändrats rätt påtagligt under senare år. Finns det fortfarande paintballnissar som ränner i skogen i cammokläder, eller har airsoftarna tagit över den nischen helt och hållet?

Laserdome, förresten... Finns det inga föreningar för sånt? Är några sådana med i Sverok?

--
Åke
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Airsoft är ett spel som innehåller både lajv och rollspelsmoment i scenarier och taktik.
Jag förstår att det är svårt för de "oinvigda" att förstå att det inte är något "krig" vi håller på med, eftersom spelet innehåller en hel del action-moment.
och det här är omöjligt att genomföra med paintball?

Paintball är en ( enligt min åsikt ) ren "skjuta-sport" med mycket färre inslag av ovan nämnda saker.
Dessutom finns det väl både DM och SM i paintball..?
Är det inte en sport då det tävlas aktivt i det?
Det är en sport. Men när helt vanliga lajvföreningar anordnar sf-lajv där paintballvapen är de enda godkända avståndsvapen och airsoftvapen är helt förbjudna så har helt plötsligt paintball betydligt mer i fenix att göra än airsoft.

eller?

Airsoft och Paintball är exakt samma sak. Folk springer runt med låtsasvapen och försöker skjuta på varandra.
Skillnaden är att paintballen lämpar sig bättre för att tävla i då man lättare kan se om man blivit träffad eller inte.

Antagligen är det därför de flesta vanliga lajv godkänner paintball och inte airsoft.
Det och miljöaspekten...

Airsoftspelarna verkar ha betydligt mer gemensamt med Reenactment-gänget än lajvarna. Medans paintballspelarna antingen sportar eller lajvar.

eller?

chrull
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Intressant retorik. Med dina argument är således både Magic, Monopol och Settlers of Catan sporter.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Paintball (måhända OT)

När JAG var aktiv paintballare så var det fortfarande skogen och uniform m90 som gällde. Det fanns mindre mer arkadbetonade banor, men de var fortfarande av samma modell och med samma hinder som de större. Sk. Speedball eller sup-air eller vadfan de kallar sig var ett steg i att göra det till en publiksport och mer ekonomiskt intressant för sponsorer och lag. De tog med andra ord ett steg åt fotbolls/hockeyhållet för att hobbyn skulle gå framåt.

I övrigt håller jag med, det som skiljer dagens airsoft från gårdagens paintball är bössorna och ammunitionen.

Laserdome snackades det om i samma andetag som paintball förr om åren i Sverok, men eftersom det inte kommer några laserdomeföreningar (de kräver ganska specifika lokaler och är mer en svensexe-kompis-grej än något man spelar en gång i veckan/månaden) tror jag att det tunnades ut ganska rejält. Dock kan jag mycket väl tänka mig att ett kompisgäng bildar en sverokförening för att betala sina laserdomeomgångar. Man skapar typ "Benkes svensexa" med syfte "att hjälpa föreningsmedlemmar med att spela laserdome" och sen står föreningen för avgifterna (med 2000 kan man lira ett par gånger på ett kompisgäng med 5-10 pers), och detta är fortfarande helt och hållet enligt Sveroks regler.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Vilken miljöaspekt? Nedbrytbar färg i gelatinskal mot cellulosabollar. Ganska lika tycker jag.

Är det verkligen så att fler lajv kör med Painball än med Airsoft? Jag skulle aldrig klara ett helt lajv i paintballmask men Airsoft med lätta skyddsglasökan verkar genomförbart.
 
Top