Varför jag inte gillar DnD5

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Übereil;n343629 said:
Sidan har varit uppe och snurrat i åratal. Jag har alltid antagit att det är för att den är halvofficiell men jag kan ha fel. Om den inte är det och Wizards upptäcker den så hoppas jag att de har vett nog att hitta något smartare sätt att hantera den på än att bara stänga ner den eftersom det är en väldigt användbar sida, legalities aside.

Übereil, som så klart bara tittar på content från böcker han äger på sidan
Bereonde på var servrar och sånt står är det inte alls säkert att Wizards kan göra någonting åt saken även om de känner till och ogillar sidan.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Übereil;n343629 said:
Sidan har varit uppe och snurrat i åratal. Jag har alltid antagit att det är för att den är halvofficiell men jag kan ha fel. Om den inte är det och Wizards upptäcker den så hoppas jag att de har vett nog att hitta något smartare sätt att hantera den på än att bara stänga ner den eftersom det är en väldigt användbar sida, legalities aside.

Übereil, som så klart bara tittar på content från böcker han äger på sidan
Den såg ju välgjord ut i övrigt men jag tror nog med tanke på att de har sin egen dnd beyond med samma info där man måste köpa lös grejer att de nog bara skulle vilja stänga ner sidan. Om de har samröre med wizards så var de iaf sjukt otydliga för alla sidor jag sett som haft stats och liknande brukar ha väldigt tydligt vem som äger det och jag såg inget nu.

Det hjälper knappast att de tjänar pengar på att lägga upp saker så folk inte köper dnd beyond ;)

Sen tycker jag av ren princip att man borde få tillgång till de böcker man har online för att det är smidigt, eller åtminstone en fet rabatt för tillgång till något som motsvarar en pdf.

Min 5e grupp kör som tur är redan med dnd beyond så vi har redan allt där och då kan man ju dessutom dela det med andra så vi I kampanjen får tillgång till rätt böcker med feats osv. Tycker det funkar rätt bra även för fullpris på böcker iochmed att vi inte har dem fysiskt, för de med fysiska böcker borde det finnas en rabatt
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
.113;n343631 said:
Den såg ju välgjord ut i övrigt men jag tror nog med tanke på att de har sin egen dnd beyond med samma info där man måste köpa lös grejer att de nog bara skulle vilja stänga ner sidan. Om de har samröre med wizards så var de iaf sjukt otydliga för alla sidor jag sett som haft stats och liknande brukar ha väldigt tydligt vem som äger det och jag såg inget nu.

Det hjälper knappast att de tjänar pengar på att lägga upp saker så folk inte köper dnd beyond ;)

Sen tycker jag av ren princip att man borde få tillgång till de böcker man har online för att det är smidigt, eller åtminstone en fet rabatt för tillgång till något som motsvarar en pdf.

Min 5e grupp kör som tur är redan med dnd beyond så vi har redan allt där och då kan man ju dessutom dela det med andra så vi I kampanjen får tillgång till rätt böcker med feats osv. Tycker det funkar rätt bra även för fullpris på böcker iochmed att vi inte har dem fysiskt, för de med fysiska böcker borde det finnas en rabatt
Enligt egen utsago så får de inte mer inkomster än att sidan går runt. Oavsett om det stämmer eller inte så skulle jag bli förvånad om de tjänar några nämnvärda pengar.

Att man måste köpa om böcker man redan äger om man vill ha dem på D&D Beyond är mycket riktigt rätt störigt. Men hur tycker du det fungerar i övrigt? Både i allmänhet och jämfört med sidan jag rekomenderade?

Übereil
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Übereil;n343632 said:
Enligt egen utsago så får de inte mer inkomster än att sidan går runt. Oavsett om det stämmer eller inte så skulle jag bli förvånad om de tjänar några nämnvärda pengar.

Att man måste köpa om böcker man redan äger om man vill ha dem på D&D Beyond är mycket riktigt rätt störigt. Men hur tycker du det fungerar i övrigt? Både i allmänhet och jämfört med sidan jag rekomenderade?

Übereil
Jag tycker det fungerar bra, just nu spelar vi över roll20 pga video och ljud plus lägga ut kartor osv men som jag förstår det så håller dnd beyond på med något liknande så i framtiden blir det kanske något sådant.

Men om man ska gå in på lite enkla detaljer så har vi tex vara rollformulär där och det är enkelt att lägga till och ta bort utrustning som direkt uppdaterar ens stats, tex byter du rustning ändrar den din AC osv, det är enkelt levla och många uppgraderingar är automatiska.

Som SL får man möjlighet att begränsa åtkomst till böcker så vi spelare har inte tillgång till kampanj böcker osv.

Jag tycker det funkar snabbt och bra att leta fram tex monster där och det går ju via browsern ha framme flera sidor så man kan ha formulär på ett, olika monster på övriga flikar osv... Det är smidigt för att kolla upp magier också, dels de du redan planerat kan du hålla över och få info om men också lätt att kolla upp övriga. Jag skulle nog säga att det fyller samma syfte som den hemsidan med mer automatiska funktioner när det gäller levlande osv till ett välfungerande rollformulär. Vi är nöjda.

??????Nackdel om man sitter bredvid varandra är ju så klart att det snabbt fylls upp ett bord om alla har en laptop, men har bara SL det så går det ju kombinera dels musik dels flikar med monster.. Men som sagt har man redan köpt böckerna blir det ju en annan situation tyvärr.
 

M0n3y5h0t

Veteran
Joined
1 Aug 2020
Messages
34
Location
Stockholm
Så hade jag också löst det fram tills för ett kort tag sedan när jag började tänka mer på hur varje spelare vill ha det och skickade ut en enkät om detta och mycket annat. Så för de spelare som vill snacka själva och få det bedömt utan tärningsslag utan av mig godtyckligen så får de det, om de vill förklara vad de säger och sedan slå så får de det, och vill de bara slå mot sina färdighetsvärden så kör vi på det.

Tanken kommer från att jag inte frågar en krigares spelare, hur han slår sitt svärd för att lyckas skada, eller en tjuv hur han smyger för att lyckas osv och spelarna måste få spela de typer av karaktärer de tycker är kul utan att bli hindrade eller hjälpta för mycket av sina egna färdigheter som spelare.
Hear, hear. I övertalningssituationer vill jag veta vad målet är och sedan kan de slå. Jag försöker också göra så att i övrigt neutrala NPCs lyssnar mer på rollpersoner med mer karisma och högre sociala färdigheter, även om de säger samma sak.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Vi har kört två pass D&D på Fantasy Grounds Unity. Det är verkligen supersmidigt att så mycket är automatiserat och att nödvändig information är så lättillgänglig. Jag hade gärna sett en direktintegration mellan FGU och D&D Beyond men båda tjänsterna vill väl så klart sälja digitala böcker. Foundry VTT verkar dock ha löst det så att man kan använda böcker och rollpersoner direkt från DDB i Foundry.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ja, jag har nu varit med i åtskilliga sessioner på roll20, med en SL som pungat ut för pro-licensen och köpt de flesta kompendiumen.

Det är en rätt intressant upplevelse när man kommit in i det. Faktiskt riktigt roligt. Och i och med att vi kör battlemats för allting så blir det nästan en dataspelskänsla över det, men med all den frihet som kommer från rollspelandet. DnD passar verkligen i sånna här format!
 
Top