Varför jag inte gillar DnD5

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Det förvånar mig, det måste tagit otrolig tid. I min spelgrupp så kör alla på mitt sätt och inte för att de efterapar mig på nåt sätt, många har spellett annorstädes innan de blev en del av gruppen. (En av spelledarna använder dock enbart egna äventyr, medan jag ligger på ca 2/3 egenskapat mot färdiggjort.) Jag använder äventyren på samma sätt som du använder dina stödanteckningar tror jag. Oftast vet jag hela äventyret, och kan snabbt hitta det jag behöver, och som referens för statsen för varelser och personer.
Som standard har jag ett anteckningspapper där jag har spelarna, rollpersonerna och slps uppskrivna vid namn och under dem kolumner där initiativ, skador och sånt antecknas. Allt övrigt som behövs antecknas också där som snabbpåhittade slp-namn, hittade skatter som inte rp identifierat.

Jag tror att kanske mitt längsta egenskapade äventyr är 50 sidor totalt med alla papper, för en kampanj som tog 149 spelmöten. De består av de jag beskrev ovan, och då detta var en megadungeon, vad som fanns i områdena.

Jag har runt 1 timme förberedelse per spelmöte skulle jag gissa, med skapande, efterarbete och sånt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Staffan;n343252 said:
13th age har ju fortfarande stuprörsdesign på de flesta klasserna. Valen du har gjort på level 1 fortsätter att definiera dig resten av spelet.
Bara om du har en tråkig GM som inte låter dig ändra Talents. Men även i det fallet har de flesta klasser powers/spells som ändrar starkt hur de spelas, och de får man per RAW byta varje level. Det är bara typ Barbarian och Paladin som är riktigt hårt hållna, och det är signposted att detta är klasserna för folk som inte vill göra så många val.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Tillbaka till D&D 5th ed och dess tillkortakommanden! Jag gillar inte att CR är en total lögn som enhet. Den är svår att räkna fram och hjälper en inte på något vis att bedöma ett encounters svårighet.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jocke;n343296 said:
Tillbaka till D&D 5th ed och dess tillkortakommanden! Jag gillar inte att CR är en total lögn som enhet. Den är svår att räkna fram och hjälper en inte på något vis att bedöma ett encounters svårighet.
Medhåll. CR som konsekvens av monstrets värden fungerar väldigt dåligt, både i 3e/PF1 och 5e. I 4e, 13th Age, och PF2 så går man åt andra hållet: ge monstret en level och basera värdena på det plus monstrets roll.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
118
Location
Stockholm
God45;n343238 said:
Jag gillar hur mycket nya spelare som lockas in.
Ja, vad är grejen med dnd5 egentligen? Kollar man spelgruppsökarforum på t.ex. FB så verkar dnd5 exploderat och nästan helt tsgit över. Så var det inte med 3.5 eller Pathfinder.

Vad är det som händer!?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Quasimodo;n343342 said:
Vad är det som händer!?
Jag tror att Wizards har lyckat träffa en slags sweet spot rent designmässigt, med så mycket chrunch att chrunchgänget kan gilla spelet och så lite chrunch att noobsen vågar ta sig an det. Det är snyggt och slipat och världens starkaste rollspelsvarumärket vilket i sig hade räckt långt. Till det kommer framgångar på youtube, "The Matt Mercer Effect", som har populariserat spelet långt utanför traditionella rollspelskretsar. Givet den breddning av nörd-/fantasy-/spelkulturen som ägt rum de sista tio (?) åren eller så fanns det en mylla att växa i, och det råkade bli så att Wizards blev de som med DnD5 skördade den myllan. Det kunde ha blivit någon annan, tänker jag.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Quasimodo;n343342 said:
Ja, vad är grejen med dnd5 egentligen? Kollar man spelgruppsökarforum på t.ex. FB så verkar dnd5 exploderat och nästan helt tsgit över. Så var det inte med 3.5 eller Pathfinder.

Vad är det som händer!?
Bra timing. Det finns nu massor av vuxna rollspelare i exempelvis film-/tvbranshen som växte upp med att rollspel var töntigt. Well, nu är de inte mobbade tonåringar längre så de lägger in lite referenser här och var.

Och personerna som godkänner manus har samma bakgrund (en del av dem), eller kanske är av den ännu äldre skolan från innan rollspel blev töntigt och blir glada av att se att folk fortfarande vet vad rollspel är.

Och detsamma gäller konsumenterna, gamla rollspelare som inte längre bryr sig om det är töntigt med rollspel eller inte, och därför gladeligen säger saker som "de pratade om DnD på Big Bang Theory i går. Det brukade ju jag spela när jag var tonåring!", eller kanske på frågan "vad är DnD egentligen" svarar "Rollspel? Det spelar jag ju två gånger i månaden, här ska du få höra..."

En del av dem får en nytändning. Andra inspirerar yngre nyfikna att börja.

Och unga personer som redan är intresserade av att börja, eller har börjat, kan nu luta sig tillbaka på saker som "Du vet, som de spelade i senaste avsnittet av Big Bang Theory", eller "Som i första avsnittet av Stranger things" när de måste svara på frågor om vad de håller på med. Och helt plötsligt kan folk som inte har något intresse av rollspel alls ha ett hum om vad det handlar om.

Detta i kombination med saker som critical role som gjort enorma framgångar eftersom medelålders rollspelare med bra jobb kan strö pengar omkring sig som om det var fickludd helt plötsligt gör att även om du och dina kompisar aldrig hört talas om rollspel förut, via en googling kan få hundratals timmar referensmaterial att luta er tillbaka på.

Och mitt i allt det där råkade en ny edition av DnD komma =)

Ride the wave!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Comic-Con i Stockholm hade uppenbarligen grovt underskattat "The Matt Mercer Effect" - kö ner till Helenelund bara för att komma in på mässan och kö tvärs igenom hela mässlokalen för de som ville få chansen att träffa Matt.
 

indiana.joel

Veteran
Joined
11 Apr 2019
Messages
16
Dr_Dängrot;n343129 said:
Allt går att lösa med ett tärningsslag vilket hämmar rollspelandet . Tjuven-- jag vill ta mig förbi stadsvakten . Dm---ok vad säger du för att övertala honom . Tjuven-- ingenting jag har 10 ranks i perssuasion och slog 15 så 25 jag kommer in i staden.
I det här fallet skulle jag säga att felet ligger på spelledaren. Om spelaren inte förklarar vad den säger för att lyckas så skulle jag sätta en hög DC, kanske en DC 30 och då skulle Tjuven inte kunna övertala statsvakten. Det är det som är så bra i dnd, att du som spelledare bestämmer hur svårt något ska vara för spelaren att klara.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
indiana.joel;n343352 said:
I det här fallet skulle jag säga att felet ligger på spelledaren. Om spelaren inte förklarar vad den säger för att lyckas så skulle jag sätta en hög DC, kanske en DC 30 och då skulle Tjuven inte kunna övertala statsvakten. Det är det som är så bra i dnd, att du som spelledare bestämmer hur svårt något ska vara för spelaren att klara.
Så hade jag också löst det fram tills för ett kort tag sedan när jag började tänka mer på hur varje spelare vill ha det och skickade ut en enkät om detta och mycket annat. Så för de spelare som vill snacka själva och få det bedömt utan tärningsslag utan av mig godtyckligen så får de det, om de vill förklara vad de säger och sedan slå så får de det, och vill de bara slå mot sina färdighetsvärden så kör vi på det.

Tanken kommer från att jag inte frågar en krigares spelare, hur han slår sitt svärd för att lyckas skada, eller en tjuv hur han smyger för att lyckas osv och spelarna måste få spela de typer av karaktärer de tycker är kul utan att bli hindrade eller hjälpta för mycket av sina egna färdigheter som spelare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Quasimodo;n343342 said:
Ja, vad är grejen med dnd5 egentligen? Kollar man spelgruppsökarforum på t.ex. FB så verkar dnd5 exploderat och nästan helt tsgit över. Så var det inte med 3.5 eller Pathfinder.

Vad är det som händer!?
Även om många äldre DnD-spelare är missnöjda så har DnD5 lyckats perfekt med sin marknadsföring.

Matt Mercer är en guldgruva som drar till sig tusentals nya spelare.
Med "tusentals" menar jag att Matt Mercer existens har lett till försäljning av 100000+ Players Handbook och minst lika många nya spelare som aldrig spelat rollspel förr.

Man organiserar spel med de publicerade äventyren där man kan ta sin rollperson från en kampanj och flytta till en annan.
Nu menar jag inte att man gör en gubbe med sin vanliga spelledare för att sedan ta med gubben till en annan kompis som också är spelledare.
Nu talar jag om att man gör en gubbe och registrerar den på nätet, så får man spela med den i butiker/föreningar/conventions som organiserar spel med de publika äventyren.

Man har lyckats göra ett spel som är roligt för nybörjare.
(vi som är vana rollspelare kanske inte har lika kul)

Och viktigast av allt: man har lyckats nå ut till allmänheten som inte är nördar, via sociala medier, och fått dem att börja spela.
Det är lite som när "alla" började spela WoW för något decennium sedan.

***

Återigen: det är inte så att jag hatar DnD5. Jag spelar det gärna om jag har en bra DM.
Men jag blev så extreeemt frustrerad i lördags när jag var tvungen att tillbringa en halv dag med att skriva av monsterstats.

- Men varför använder jag inte monsterboken?
För att det var ett encounter bestående av flera olika monster från flera olika sidor och böcker.
Jag kan fan inte sitta och bläddra mellan ett halvdussin sidor i tre olika böcker i två minuter mellan varje stridsrunda.

- Men varför använder jag inte SRDn online?
För att INGET av monsterna jag valde finns i SRDn.

- Men böckerna finns online?
Ja, om man köper dem IGEN för lika mycket pengar. Jag betalar inte 2000 kr till för möjligheten att kunna se monster online.

- Men så komplicerade är inte monster i DnD5?
Har du NÅGONSIN spellett ett halvdussin rollpersoner som är level 10+ i DnD5??? Det blir inga enkla monster på den nivån.

- Men varför spelar du inte något annat?
För att mina spelar har bönat och bett i över ett års tid att få fortsätta spela med sina rollpersoner i en avslutad kampanj, för de älskar sina rollpersoner.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
anth;n343359 said:
Återigen: det är inte så att jag hatar DnD5. Jag spelar det gärna om jag har en bra DM.
Men jag blev så extreeemt frustrerad i lördags när jag var tvungen att tillbringa en halv dag med att skriva av monsterstats.

- Men varför använder jag inte monsterboken?
För att det var ett encounter bestående av flera olika monster från flera olika sidor och böcker.
Jag kan fan inte sitta och bläddra mellan ett halvdussin sidor i tre olika böcker i två minuter mellan varje stridsrunda.

- Men så komplicerade är inte monster i DnD5?
Har du NÅGONSIN spellett ett halvdussin rollpersoner som är level 10+ i DnD5??? Det blir inga enkla monster på den nivån.

- Men varför spelar du inte något annat?
För att mina spelar har bönat och bett i över ett års tid att få fortsätta spela med sina rollpersoner i en avslutad kampanj, för de älskar sina rollpersoner.
Jag har tre förslag som jag hoppas kan underlätta monsterhanterandet (jag har kört en kampanj i 5 med levlarna 1-30 (med episka boons som bonusen på nivåerna över 20)).

Det första är bokmärken i monsterboken (bästa kan vara de små post-itsen med olika färger så kan man ha en färgkod för varje strid). Jag är själv inte så avancerad utan kör med papper.

Det andra är att fotokopiera de monster som ska användas.

Det tredje är att scanna in de monster som ska användas, och använda ett text-igenkänningsverktyg för att få ut texten och sen i en orbehandlare organisera texten efter behag och köra digitalt eller skriva ut dem. Det blir mer kompakt än fotokopiemetoden om man kan rensa bort det som eventuellt är irrelevant.

Ett extra tips är att kolla om det går att förbättra spelledarområdet på bordet eller var man nu spelar för att kunna ha flera böcker öppna vid behov.


Sen vet jag inte hur du eller dina spelare gillar idén att konvertera rollpersoner till ett system du hellre skulle spela.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
anth;n343359 said:
Men jag blev så extreeemt frustrerad i lördags när jag var tvungen att tillbringa en halv dag med att skriva av monsterstats.
Hur monstren fungerar är definitivt något som skulle må bra av att ses över i 5th.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
DanielSchenström;n343360 said:
... bästa kan vara de små post-itsen med olika färger så kan man ha en färgkod för varje strid ...
Det här (och min talekonst) är grunden i mitt DnD-spelledande ... :p
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DanielSchenström;n343360 said:
Det första är bokmärken i monsterboken (bästa kan vara de små post-itsen med olika färger så kan man ha en färgkod för varje strid). Jag är själv inte så avancerad utan kör med papper.
Jag använder redan bokmärken.
Jag måste alltså tillbringa någon minut med att bläddra mellan ett halvdussin bokmärken i tre olika böcker mellan varje stridsrunda.

DanielSchenström;n343360 said:
Det andra är att fotokopiera de monster som ska användas.

Det tredje är att scanna in de monster som ska användas, och använda ett text-igenkänningsverktyg för att få ut texten och sen i en orbehandlare organisera texten efter behag och köra digitalt eller skriva ut dem. Det blir mer kompakt än fotokopiemetoden om man kan rensa bort det som eventuellt är irrelevant.
Jag tänker ALDRIG fotokopiera och använda OCR.
Jag förbereder mig för en rollspelssession, inte för en rymdfärd till månen.

DanielSchenström;n343360 said:
Ett extra tips är att kolla om det går att förbättra spelledarområdet på bordet eller var man nu spelar för att kunna ha flera böcker öppna vid behov.
Vi har redan ett extra bord för böcker. Min spelledrarhörna ser fan ut som cockpiten på en jumbojet.
När jag spelledde DW veckan innan kunde jag sitta utan speleldareskärm och bara 2 st A4 framför mig när jag spelledde.

DanielSchenström;n343360 said:
Sen vet jag inte hur du eller dina spelare gillar idén att konvertera rollpersoner till ett system du hellre skulle spela.
Det är precis vad jag ska föreslå de andra spelarna.
De får t.o.m. bestämma vad vi ska konvertera till. Jag bryr mig inte så länge jag slipper spelleda DnD5.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Hm... Jag hade aldrig hört talas om Matt Mercer innan jag läste den här sidan i den här tråden.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
anth;n343368 said:
Jag förbereder mig för en rollspelssession, inte för en rymdfärd till månen.
Brukar inte heller åka till månen så ofta, men fotokopiering är väldigt praktiskt även utanför monsterkopior. Rollformulär, kartor, rutnät, handouts. Jag menar inte att du eller någon ska, utan ville ge tips för att underlätta. Om man inte vill underlätta något som man tycker är jobbigt så är det bara att låta bli.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Gurgeh;n343372 said:
Hm... Jag hade aldrig hört talas om Matt Mercer innan jag läste den här sidan i den här tråden.
Bland dagens rollspelare tror jag att fler känner till Mercer än känner till Gygax. :p
 
Top