Varför jag inte gillar DnD5

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
ceruleanfive;n343382 said:
Bland dagens rollspelare tror jag att fler känner till Mercer än känner till Gygax. :p
Men en viss Lucas Falk klättrar snabbt uppåt i listan har jag hört.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
ceruleanfive;n343406 said:
Har du missat honom? Han är överallt! Bläckfisk förlag, Fummelpodden, Spelsnackarna, Rollspelsfika, Mindy, GothCon, AshCon...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Ursäkta att jag drog iväg från ämnet.

När det gäller 5E tror jag, baserat på vad andra sagt och skrivit, att det är för mycket regler och episk höjd för min smak. Mer än så kan jag inte bidra med till trådens egentliga ämne då jag varken läst eller spelat utgåvan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DanielSchenström;n343377 said:
Brukar inte heller åka till månen så ofta, men fotokopiering är väldigt praktiskt även utanför monsterkopior. Rollformulär, kartor, rutnät, handouts. Jag menar inte att du eller någon ska, utan ville ge tips för att underlätta. Om man inte vill underlätta något som man tycker är jobbigt så är det bara att låta bli.
Ber om ursäkt om jag lät otrevlig, men jag är så extremt frustrerad på att spelet inte levererar vad det lovar.
Jag har inget emot att fotokopiera vissa saker om jag gör ett eget äventyr.
Vad jag HAR något emot är när jag MÅSTE göra det.

Vad jag förväntar mig av ett bordsrollspel är att jag ska kunna spela det med hjälp av papper, penna, tärningar och utskrivna rollformulär.
Har man konstruerat ett spel som kräver mer än så är det inte längre ett bordsrollspel och jag tänker inte spela det.

Och det är egentligen inte fotokopierandet i sig som jag är emot, utan det faktum att jag måste fotokopiera en sida per monster.
Jag hade kanske kunnat tänka mig att fotokopiera monsterna om de var riktigt riktigt spännande - men de är de inte.
Ta ett monster - vilket som helst som finns både i ADnD och DnD5 (vilket numera är de flesta).
I ADnD behöver jag en eller två rader text för att kunna rollspela det.
I DnD5 behöver jag en halv A4.
Och vad får jag för det extra utrymmet?
INGENTING!!!
DnD5-monsterna har nästan exakt samma värden som ADnD-monsterna (förutom att man dubblar HD i DnD5 - men det är så enkelt att det är huvudräkning).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Kalil;n343526 said:
anth Kan du inte använda ADD monstren dårå?
I teorin skulle jag kunna göra det: bara dubbla antalet HD och vända på AC (räkna uppåt från 10 istället för nedåt).
Men det är lite småsaker som jag ändå måste plocka från DnD5, som ability modifiers, skills etc.
I slutändan tar det lika lång tid som att skriva av direkt från DnD5.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Den stora skillnaden är väl att D&D5-monster är ganska kompletta i sig, medan AD&D-monster har en massa externa hänvisningar (främst att saker beror på HD).

Men om man vill komprimera saker så borde det gå att reducera ett stat-block i D&D5 också. Ta t ex en vanlig orc:

Orc: CE, AC 13, 15 hp (2 HD), Speed 30
Str +3, Dex +1, Con +3, Int -2, Wis 0, Cha 0; Intimidation +2
Greataxe +5, d12+3 S or Javelin +5, d6+3 P, Range 30/120
Aggressive: Bonus action, move speed toward an enemy

Eller något någorlunda komplicerat:

Flind: CE, AC 16, 127 hp (15 HD), Speed 30
Str +5, Dex +0, Con +4, Int 0, Wis +1, Cha 0; Saves Con +8, Wis +5; Intimidation +5, Perception +5
Either
3x Longbow +4, d8 P, Range 150/600
Or
Flail of Madness +9, d10+5 B + Wis DC 16 save or target must attack random target next turn; Flail of Pain +9, d10+5 B +4d10 psychic; Flail of Paralysis +9, d10+5 B + Con DC 16 save or be paralyzed until end of its next turn
Aura of Bloodthirst: 10 ft radius, Any creature with Rampage can bite as a bonus action

Sedan tycker jag väl att din definition av bordsrollspel är lite väl snäv. I princip inga rollspel, i alla fall inte kommersiella sådana är designade för att spelas utan tillgång till referensmaterial.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
DanielSchenström;n343360 said:
Jag har tre förslag som jag hoppas kan underlätta monsterhanterandet (jag har kört en kampanj i 5 med levlarna 1-30 (med episka boons som bonusen på nivåerna över 20)).

Det första är bokmärken i monsterboken (bästa kan vara de små post-itsen med olika färger så kan man ha en färgkod för varje strid). Jag är själv inte så avancerad utan kör med papper.

Det andra är att fotokopiera de monster som ska användas.

Det tredje är att scanna in de monster som ska användas, och använda ett text-igenkänningsverktyg för att få ut texten och sen i en orbehandlare organisera texten efter behag och köra digitalt eller skriva ut dem. Det blir mer kompakt än fotokopiemetoden om man kan rensa bort det som eventuellt är irrelevant.

Ett extra tips är att kolla om det går att förbättra spelledarområdet på bordet eller var man nu spelar för att kunna ha flera böcker öppna vid behov.


Sen vet jag inte hur du eller dina spelare gillar idén att konvertera rollpersoner till ett system du hellre skulle spela.
Man kan också söka fram monstret på 5e.tools efter behov så slipper man slå i böcker. Om man högerklickar på ett monster så kan man både lägga till det till en lista och poppa ut det till ett eget fönster. Ska man ha en strid med fem monster så blir det en liten setup time men det kan man komma runt genom att poppa ut monstren dagen innan och ta en screenshot av sidan.

Übereil
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Übereil;n343609 said:
Man kan också söka fram monstret på borttagen länk efter behov så slipper man slå i böcker. Om man högerklickar på ett monster så kan man både lägga till det till en lista och poppa ut det till ett eget fönster. Ska man ha en strid med fem monster så blir det en liten setup time men det kan man komma runt genom att poppa ut monstren dagen innan och ta en screenshot av sidan.

Übereil
Jag tänkte just säga att det går inte för de monster jag har med finns inte i SRD:n, men jag såg att den sidan hade med ALLA monster.

Kort sagt är sidan olaglig :) men jättestort tack iallafall
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
anth;n343613 said:
Jag tänkte just säga att det går inte för de monster jag har med finns inte i SRD:n, men jag såg att den sidan hade med ALLA monster.

Kort sagt är sidan olaglig :) men jättestort tack iallafall
Alltså, de har en disclaimer som säger att "5etools is intended as an easily-accessible digital reference for products you already own. Please ensure you only access content in accordance with your local laws."

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,465
Bara memorera monstren? Det är inte svårt. Lär dig en memetisk teknik idag! Det kommer göra ditt liv bättre.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Übereil;n343609 said:
Man kan också söka fram monstret på länk efter behov så slipper man slå i böcker. Om man högerklickar på ett monster så kan man både lägga till det till en lista och poppa ut det till ett eget fönster. Ska man ha en strid med fem monster så blir det en liten setup time men det kan man komma runt genom att poppa ut monstren dagen innan och ta en screenshot av sidan.

Übereil
det här är ju ett typexempel på en hemsida som kommer stämmas av wizards så fort de får nys på det för att undvika att de förlorar rättigheterna till sina egna saker.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
.113;n343620 said:
det här är ju ett typexempel på en hemsida som kommer stämmas av wizards så fort de får nys på det för att undvika att de förlorar rättigheterna till sina egna saker.
Bara vissa av namnen. Statsblock kan inte bli upphovsrättsskyddade. Kanske annorlunda i USA men jag tror inte det.

Användandet av bilderna, om de är från D&D, är också olagliga på den sidan.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rickard;n343621 said:
Bara vissa av namnen. Statsblock kan inte bli upphovsrättsskyddade. Kanske annorlunda i USA men jag tror inte det.

Användandet av bilderna, om de är från D&D, är också olagliga på den sidan.
Jo tvärkollade in och eftersom de använder bilder på statsblock, plus mönstret samt namnet tänker jag att det nog kommer försvinna snart. De har dessutom en patreon och donations möjligheter så de tjänar dessutom pengar på det, dålig kombo när man har med ett amerikanskt bolag tänker jag.

Just statblocks borde vara safe även där även om jag inte är en expert men nu använder de något som ser ut som ett urklipp ur böckerna, med bakgrund och allt.. Det kan inte gå bra ;)

Såg inte någon "all rights reserved by wizards" heller... Och med tanke på att wizards erbjuder samma sak, för pengar, via dndbeyond tror jag inte de uppskattar det
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Übereil;n343615 said:
Alltså, de har en disclaimer som säger att "5etools is intended as an easily-accessible digital reference for products you already own. Please ensure you only access content in accordance with your local laws."

Übereil
Det är just det som är olagligt.
Man får inte lägga upp digitala kopior av böcker man äger. :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
anth;n343359 said:
Även om många äldre DnD-spelare är missnöjda så har DnD5 lyckats perfekt med sin marknadsföring.

Matt Mercer är en guldgruva som drar till sig tusentals nya spelare.
Med "tusentals" menar jag att Matt Mercer existens har lett till försäljning av 100000+ Players Handbook och minst lika många nya spelare som aldrig spelat rollspel förr.

Man organiserar spel med de publicerade äventyren där man kan ta sin rollperson från en kampanj och flytta till en annan.
Nu menar jag inte att man gör en gubbe med sin vanliga spelledare för att sedan ta med gubben till en annan kompis som också är spelledare.
Nu talar jag om att man gör en gubbe och registrerar den på nätet, så får man spela med den i butiker/föreningar/conventions som organiserar spel med de publika äventyren.

Man har lyckats göra ett spel som är roligt för nybörjare.
(vi som är vana rollspelare kanske inte har lika kul)

Och viktigast av allt: man har lyckats nå ut till allmänheten som inte är nördar, via sociala medier, och fått dem att börja spela.
Det är lite som när "alla" började spela WoW för något decennium sedan.

***

Återigen: det är inte så att jag hatar DnD5. Jag spelar det gärna om jag har en bra DM.
Men jag blev så extreeemt frustrerad i lördags när jag var tvungen att tillbringa en halv dag med att skriva av monsterstats.

- Men varför använder jag inte monsterboken?
För att det var ett encounter bestående av flera olika monster från flera olika sidor och böcker.
Jag kan fan inte sitta och bläddra mellan ett halvdussin sidor i tre olika böcker i två minuter mellan varje stridsrunda.

- Men varför använder jag inte SRDn online?
För att INGET av monsterna jag valde finns i SRDn.

- Men böckerna finns online?
Ja, om man köper dem IGEN för lika mycket pengar. Jag betalar inte 2000 kr till för möjligheten att kunna se monster online.

- Men så komplicerade är inte monster i DnD5?
Har du NÅGONSIN spellett ett halvdussin rollpersoner som är level 10+ i DnD5??? Det blir inga enkla monster på den nivån.

- Men varför spelar du inte något annat?
För att mina spelar har bönat och bett i över ett års tid att få fortsätta spela med sina rollpersoner i en avslutad kampanj, för de älskar sina rollpersoner.
jag håller med om att bläddra runt bland sånna monster (är man dessutom 6 spelare räcker det ju inte med en rackare heller) så blir det rörigt och ja sämre med en bok.

Ett alternativ som kanske inte är ultimat vore möjligen om du har tillgång till kopiator eller liknande att kopiera lös i förväg de monster du behöver. Jag håller verkligen med om det där med online kopior också och har länge funderat varför man inte får tillgång till dem när man köper de fysiska böckerna.

Alternativet är att skicka 300 goblins på dem. Det löser iofs bara problemet med stats för monster medan du istället måste ha 4a4 med HP räkning
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,875
Location
Örebro
.113;n343622 said:
Jo tvärkollade in och eftersom de använder bilder på statsblock, plus mönstret samt namnet tänker jag att det nog kommer försvinna snart. De har dessutom en patreon och donations möjligheter så de tjänar dessutom pengar på det, dålig kombo när man har med ett amerikanskt bolag tänker jag.

Just statblocks borde vara safe även där även om jag inte är en expert men nu använder de något som ser ut som ett urklipp ur böckerna, med bakgrund och allt.. Det kan inte gå bra ;)

Såg inte någon "all rights reserved by wizards" heller... Och med tanke på att wizards erbjuder samma sak, för pengar, via dndbeyond tror jag inte de uppskattar det
Sidan har varit uppe och snurrat i åratal. Jag har alltid antagit att det är för att den är halvofficiell men jag kan ha fel. Om den inte är det och Wizards upptäcker den så hoppas jag att de har vett nog att hitta något smartare sätt att hantera den på än att bara stänga ner den eftersom det är en väldigt användbar sida, legalities aside.

Übereil, som så klart bara tittar på content från böcker han äger på sidan
 
Top