Det som är så bra med rollspel är att det är upp till spelgruppen att välja och vraka vilka delar de vill använda i de spel de väljer att spela.
Om ett spel har "könsstereotypt" innehåll (kvinnliga karaktärer är antingen horor eller madonnor, ingenting annat. De kanske får plus i karisma eller utséende och minus i styrka/fysik) är det hur enkelt som helst att bortse från det och göra ändringar så att spelet passar bättre. Vill du ha kvinnliga riddare i mastodontplåtrustningar, beväpnade med jättesvärd - varsågod. Bara strunta i de begränsningar som eventuellt satts upp i reglerna (såvitt jag minns fanns det inga könsmodifikationer i vare sig Drakar & demoner, Dungeons & Dragons eller AD&D, inte heller i något annat spel jag spelat men jag kan såklart minnas fel).
Vill du ha kvinnliga James Bond-karaktärer som INTE spelar på sin kvinnlighet eller försöker vara sexiga utan som är precis som Mr Bond himself - varsågod. Ingenting hindrar dig. Det är ditt spel, DU gör vad DU vill. Vill du inte att din karaktär ska se ut som på omslaget till något spel så är det ingen som tvingar dig.
Spelkonstruktörer brukar ju t.o.m skriva "om reglerna inte passar dig, skrota dem och gör vad du vill". Hur svårt kan det egentligen bli? Det känns som ett ickeproblem som förstorats upp till ett världskrig...