Nekromanti Varför jag dissar sexism i rollspel

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Blasphemy said:
Men du gjorde det.
Gjorde jag?

Då är jag beredd att pudla och/eller ta bort bilden från kommande utgåvor.

Vi får se om någon av de som faktiskt HAR problem med sexistiska bilder också tycker att den är sexistisk.
Passa på att ta bort tjejen i grönt också. Hon är visserligen maskerad och påklädd med en massa tyg.. man alldeles för snygg och sexig.
(sexighet är inte = hud).
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: En undran

Du skriver att folk inte låter sig påverkas av diskussioner och då blir det meningslöst att diskutera, och det stämmer kanske till viss del, men jag tror att människor påverkas av diskussioner och att diskussioner helt enkelt kan påverka samhället.
Nä. Det skrevjag inte. Inteens nästan. Är det sådär det låter såskippar jag att prataom det med dej mer föratt, ärdu itne beredd till att läsa bättre än sådär då däremot är det inte lönt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: En undran

Du skriver att folk inte låter sig påverkas av diskussioner och då blir det meningslöst att diskutera, och det stämmer kanske till viss del, men jag tror att människor påverkas av diskussioner och att diskussioner helt enkelt kan påverka samhället. Mycket bättre påverkan än det är att slå i huvudet på någon vad som borde vara allmänt vedertaget.
Alltså... jag tror det blir jättestor påverkan av dessa diskussioner. Även för de som inte håller med. De kommer i alla fall att tänka till nästa gång och reagera.

Så jag tycker det är positivt. Sedan behöver man ju inte hålla med. Alla kan ju inte ha rätt liksom :gremwink:

Men bra tycker jag det är. Sedan kanske det snurrar iväg lite väl långt ibland.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Arfert said:
Passa på att ta bort tjejen i grönt också. Hon är visserligen maskerad och påklädd med en massa tyg.. man alldeles för snygg och sexig.
(sexighet är inte = hud).
Läs gärna länken jag och Ymir postade. Sexig =/= sexistisk (däremot kan det bli sexistiskt om alla "oproblematiskt" sexiga bilder tycks designade för en manlig heteroblick).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Blasphemy said:
Jag ville VERKLIGEN inte föra vidare de tecknade superhjälteseriernas sunkiga kvinnosyn eller sexistiska bildspråk.
Men du gjorde det.
Jag håller verkligen inte med. Det är en kvinna i fokus för det första, hon är central i bilden och hon åmar sig verkligen inte på ett sexigt sätt. Hon har en vältränad kvinnlig kropp med kvinnliga former och är naken för lets face it, kroppsstrumpor är en ursäkt för nakenhet, men det är också många av de manliga karaktärerna avbildade i spelet. Jag skulle haft ett problem med bilden om hon sexat upp sig med några mysiga sexy-pin-up-fighter-girl-poser, eller om det varit en manlig karaktär i förgrunden som tagit den manliga rollen i bilden för att "balansera bilden" könsnormativt. En annan grej som hade kunnat vara irriterande hade varit om hon hade haft kvinnliga kläder på sig på ett helt onödigt vis, typ nån kortkort kjol, wieldat en stav och varit en magiker eller bågskytt, traditionella "hålla sig utanför fajten" roller.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Enligt den här guiden som Ymir postade tidigare (tar upp den igen, då den som sagt är väldigt bra) så hade det kunnat göras på ett sätt som är A-OK ur jämställdhetssynpunkt.
Men, dendär guiden heterju uttrycktligen "Sexy for the ladies"? Detär ju bara guide till hurman gör harlekinbok omslag-bilder till sitt rollspel. Är alltså det din ärliga mening att om det är sexigt för män så är det inte jämställt men sexigt för kvinnor är jämställt?


Eller vadå?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Blasphemy said:
Men du gjorde det.
Gjorde jag?

Då är jag beredd att pudla och/eller ta bort bilden från kommande utgåvor.

Vi får se om någon av de som faktiskt HAR problem med sexistiska bilder också tycker att den är sexistisk.
Jag tror att dom flesta har problem med sexistiska bilder. Problemet är bara tolkningen vad sexistiskt är.

Det sagt, jag vet inte vilken bild ni pratar om.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: En undran

Kräkla said:
Du skriver att folk inte låter sig påverkas av diskussioner och då blir det meningslöst att diskutera, och det stämmer kanske till viss del, men jag tror att människor påverkas av diskussioner och att diskussioner helt enkelt kan påverka samhället.
Nä. Det skrevjag inte. Inteens nästan. Är det sådär det låter såskippar jag att prataom det med dej mer föratt, ärdu itne beredd till att läsa bättre än sådär då däremot är det inte lönt.
Säger killen som inte kan skriva ett ord utan att skriva ihop det med ett annat ord...

Ser du inte när någon FÖRSÖKER möta dig och FÖRSÖKER förstå vad du vill säga? Jag försöker förstå och du dissar mig för att jag missförstår din intention. Det du gör dig skyldig är att inte lyssna på mig, det som du själv tillskriver mig. Sluta med det och börja bete dig som att du faktiskt har i en diskussion att göra, så kanske du blir tagen på mer allvar.

Du menar att detta stycke:
Det sa inte jag heller, det som jag sa var att om maninte är beredd till att ens föreställasej att man kanske har fel ochär teortetiskt redo att ändrasej, då så är det egentlgien inte en åstikt man har ochman är hellerinte intresserad av en diskussion utan bara av ett korståg där man (bildligt) dödar alla och låter gud sortera dom. Och då så bordeman börja med att arbeta pådet och inte medatt avnända härskartekniker påfolk och vara elak, på ett forum. Detvar allt.
Inte betyder följande:
Du skriver att folk inte låter sig påverkas av diskussioner och då blir det meningslöst att diskutera, och det stämmer kanske till viss del, men jag tror att människor påverkas av diskussioner och att diskussioner helt enkelt kan påverka samhället.
Vad i helvete betyder det då? Vet du ens själv vad du pratar om? Hur ska jag veta det då? o_O
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Kräkla said:
Enligt den här guiden som Ymir postade tidigare (tar upp den igen, då den som sagt är väldigt bra) så hade det kunnat göras på ett sätt som är A-OK ur jämställdhetssynpunkt.
Men, dendär guiden heterju uttrycktligen "Sexy for the ladies"? Detär ju bara guide till hurman gör harlekinbok omslag-bilder till sitt rollspel. Är alltså det din ärliga mening att om det är sexigt för män så är det inte jämställt men sexigt för kvinnor är jämställt?


Eller vadå?
Nej, jag menar att om man ska ha sexighet ska man ha det för båda könen, samtidigt som man inte har illustrationer som gör att något av könen känner sig ovälkommet (som många submissiva, passivt sexualiserade kvinnoporträtt faktiskt gör). Eftersom jag tycker sexighet är en fullt legitim sak att ha med i illustrationer så anser jag att man bör göra sexigheten välkomnande för alla. Genustänk utan nymoralism. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: En undran

Recca said:
Kräkla said:
Du skriver att folk inte låter sig påverkas av diskussioner och då blir det meningslöst att diskutera, och det stämmer kanske till viss del, men jag tror att människor påverkas av diskussioner och att diskussioner helt enkelt kan påverka samhället.
Nä. Det skrevjag inte. Inteens nästan. Är det sådär det låter såskippar jag att prataom det med dej mer föratt, ärdu itne beredd till att läsa bättre än sådär då däremot är det inte lönt.
Säger killen som inte kan skriva ett ord utan att skriva ihop det med ett annat ord...

Ser du inte när någon FÖRSÖKER möta dig och FÖRSÖKER förstå vad du vill säga? Jag försöker förstå och du dissar mig för att jag missförstår din intention. Det du gör dig skyldig är att inte lyssna på mig, det som du själv tillskriver mig. Sluta med det och börja bete dig som att du faktiskt har i en diskussion att göra, så kanske du blir tagen på mer allvar.
Det tycks som om ymniga tillsägelser och varningar angående samtalstonen i den här tråden inte biter, så nu får vi ta nästa steg. En veckas avstängning för er båda på grund av oförmåga att diskutera sak i stället för person.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag känner mig på något sätt skyldig för att i ett förbisvep dissade Fantasy!'s framsida, ett spel jag aldrig ens spelat och som var helt irrelevant för vad mitt inlägg egentligen skulle handla om.

Så jag säger det en gång.
Jag hade ingen aning att skaparna av bilden fanns på forumet, jag hade ingen aning att någon kände sig utsatt i en hetsjakt av något slag.

Den här tråden kanske mår bäst av att dö igen?
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Mundo said:
Jag känner mig på något sätt skyldig för att i ett förbisvep dissade Fantasy!'s framsida, ett spel jag aldrig ens spelat och som var helt irrelevant för vad mitt inlägg egentligen skulle handla om.

Så jag säger det en gång.
Jag hade ingen aning att skaparna av bilden fanns på forumet, jag hade ingen aning att någon kände sig utsatt i en hetsjakt av något slag.

Den här tråden kanske mår bäst av att dö igen?
Det är helt OK att tycka illa om något eller ha en smak för olika saker. Jag är inte särskilt troende på att vi kan hitta ett system för allas känslor. Det är lite som TV-avgiften. Alla måste betala en peng även för skit man inte kollar på. Nej, den var nog rätt kass, haha!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Svarte faraonen said:
Kräkla said:
Enligt den här guiden som Ymir postade tidigare (tar upp den igen, då den som sagt är väldigt bra) så hade det kunnat göras på ett sätt som är A-OK ur jämställdhetssynpunkt.
Men, dendär guiden heterju uttrycktligen "Sexy for the ladies"? Detär ju bara guide till hurman gör harlekinbok omslag-bilder till sitt rollspel. Är alltså det din ärliga mening att om det är sexigt för män så är det inte jämställt men sexigt för kvinnor är jämställt?


Eller vadå?
Nej, jag menar att om man ska ha sexighet ska man ha det för båda könen, samtidigt som man inte har illustrationer som gör att något av könen känner sig ovälkommet (som många submissiva, passivt sexualiserade kvinnoporträtt faktiskt gör). Eftersom jag tycker sexighet är en fullt legitim sak att ha med i illustrationer så anser jag att man bör göra sexigheten välkomnande för alla. Genustänk utan nymoralism. :gremsmile:
Det är säkert vällovligt, men han hade en poäng: mycket ser ut som Harlequin-omslag. Sjukt kul. Eller sådana där EroticFantasy-böcker. Där alla killar är vaxade som porrskådisar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Mtb said:
Det som är så bra med rollspel är att det är upp till spelgruppen att välja och vraka vilka delar de vill använda i de spel de väljer att spela.

Om ett spel har "könsstereotypt" innehåll (kvinnliga karaktärer är antingen horor eller madonnor, ingenting annat. De kanske får plus i karisma eller utséende och minus i styrka/fysik) är det hur enkelt som helst att bortse från det och göra ändringar så att spelet passar bättre. Vill du ha kvinnliga riddare i mastodontplåtrustningar, beväpnade med jättesvärd - varsågod. Bara strunta i de begränsningar som eventuellt satts upp i reglerna (såvitt jag minns fanns det inga könsmodifikationer i vare sig Drakar & demoner, Dungeons & Dragons eller AD&D, inte heller i något annat spel jag spelat men jag kan såklart minnas fel).

Vill du ha kvinnliga James Bond-karaktärer som INTE spelar på sin kvinnlighet eller försöker vara sexiga utan som är precis som Mr Bond himself - varsågod. Ingenting hindrar dig. Det är ditt spel, DU gör vad DU vill. Vill du inte att din karaktär ska se ut som på omslaget till något spel så är det ingen som tvingar dig.

Spelkonstruktörer brukar ju t.o.m skriva "om reglerna inte passar dig, skrota dem och gör vad du vill". Hur svårt kan det egentligen bli? Det känns som ett ickeproblem som förstorats upp till ett världskrig...
Jag har skrivit ditt favoritspel:

Rollspelet

Regler
Hitta på reglerna själv, då får du allt precis som du vill.

Setting
Hitta på setting själv, då får du allt precis som du vill.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Arfert said:
krank said:
Blasphemy said:
Men du gjorde det.
Gjorde jag?

Då är jag beredd att pudla och/eller ta bort bilden från kommande utgåvor.

Vi får se om någon av de som faktiskt HAR problem med sexistiska bilder också tycker att den är sexistisk.
Passa på att ta bort tjejen i grönt också. Hon är visserligen maskerad och påklädd med en massa tyg.. man alldeles för snygg och sexig.
(sexighet är inte = hud).
Sexigt är inte det samma som sexistiskt. Avsaknad av sexighet kan ibland även vara sexism (t.ex. som en del av slut shaming).

Som jag ser det var det primära misstaget/felet/whatever angående Fantasy! att det var på omslagsbilden, så att resten av bilderna inte får en chans att visa om de samlade bilderna visar en mångfald.

Om tjejen på omslagsbilden t.ex. hade haft en "läderkjol" av typen romers legionär, utan någon annan ändring, hade den nog inte triggat en "åh nej, inte en till"-reaktion och de potentiella köparna blivit ytterligare lite större. Alternativt en annan omslagsbild, och sedan haft den bilden någonstans i boken.

Nåja, finns några slumptabeller och annat som antagligen också skulle behöva lite ändringar om man vill putsa till Fantasy! ur sexismsynpunkt. Sedan om det skulle vara värt att göra det och samtidigt behålla nostalgiinspirationen, då det i viss mån drar inspiration från spel och målningar som i sin tur drar inspiration från 20-talet, är en annan fråga.

Så om det finns anledning om att pudla handlar det om sammanhanget är viktigt eller inte. För Fantasy! ser jag inte heller någon anledning att pudla, men dock några punkter man kan titta på för att göra en bra produkt ytterligare lite bättre.
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
RasmusL said:
Mtb said:
Det som är så bra med rollspel är att det är upp till spelgruppen att välja och vraka vilka delar de vill använda i de spel de väljer att spela.

Om ett spel har "könsstereotypt" innehåll (kvinnliga karaktärer är antingen horor eller madonnor, ingenting annat. De kanske får plus i karisma eller utséende och minus i styrka/fysik) är det hur enkelt som helst att bortse från det och göra ändringar så att spelet passar bättre. Vill du ha kvinnliga riddare i mastodontplåtrustningar, beväpnade med jättesvärd - varsågod. Bara strunta i de begränsningar som eventuellt satts upp i reglerna (såvitt jag minns fanns det inga könsmodifikationer i vare sig Drakar & demoner, Dungeons & Dragons eller AD&D, inte heller i något annat spel jag spelat men jag kan såklart minnas fel).

Vill du ha kvinnliga James Bond-karaktärer som INTE spelar på sin kvinnlighet eller försöker vara sexiga utan som är precis som Mr Bond himself - varsågod. Ingenting hindrar dig. Det är ditt spel, DU gör vad DU vill. Vill du inte att din karaktär ska se ut som på omslaget till något spel så är det ingen som tvingar dig.

Spelkonstruktörer brukar ju t.o.m skriva "om reglerna inte passar dig, skrota dem och gör vad du vill". Hur svårt kan det egentligen bli? Det känns som ett ickeproblem som förstorats upp till ett världskrig...
Jag har skrivit ditt favoritspel:

Rollspelet

Regler
Hitta på reglerna själv, då får du allt precis som du vill.

Setting
Hitta på setting själv, då får du allt precis som du vill.
Var det det bästa du kunde komma på? Hade du hoppats på att jag skulle svara med invektiv och personangrepp? Sorry grabben men den går jag inte på. Lycka till med att försöka provocera mig.

=)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Mtb said:
RasmusL said:
Mtb said:
Det som är så bra med rollspel är att det är upp till spelgruppen att välja och vraka vilka delar de vill använda i de spel de väljer att spela.

Om ett spel har "könsstereotypt" innehåll (kvinnliga karaktärer är antingen horor eller madonnor, ingenting annat. De kanske får plus i karisma eller utséende och minus i styrka/fysik) är det hur enkelt som helst att bortse från det och göra ändringar så att spelet passar bättre. Vill du ha kvinnliga riddare i mastodontplåtrustningar, beväpnade med jättesvärd - varsågod. Bara strunta i de begränsningar som eventuellt satts upp i reglerna (såvitt jag minns fanns det inga könsmodifikationer i vare sig Drakar & demoner, Dungeons & Dragons eller AD&D, inte heller i något annat spel jag spelat men jag kan såklart minnas fel).

Vill du ha kvinnliga James Bond-karaktärer som INTE spelar på sin kvinnlighet eller försöker vara sexiga utan som är precis som Mr Bond himself - varsågod. Ingenting hindrar dig. Det är ditt spel, DU gör vad DU vill. Vill du inte att din karaktär ska se ut som på omslaget till något spel så är det ingen som tvingar dig.

Spelkonstruktörer brukar ju t.o.m skriva "om reglerna inte passar dig, skrota dem och gör vad du vill". Hur svårt kan det egentligen bli? Det känns som ett ickeproblem som förstorats upp till ett världskrig...
Jag har skrivit ditt favoritspel:

Rollspelet

Regler
Hitta på reglerna själv, då får du allt precis som du vill.

Setting
Hitta på setting själv, då får du allt precis som du vill.
Var det det bästa du kunde komma på? Hade du hoppats på att jag skulle svara med invektiv och personangrepp? Sorry grabben men den går jag inte på. Lycka till med att försöka provocera mig.

=)
Jag menar mest att Regel 0 INTE är en ursäkt för dålig speldesign. Ett spel blir inte på något sätt bättre för att författaren garderar sig och skriver "...och om ni inte tycker att det här är bra så ändrar ni bara på det som felar!", särskilt när det är sexistiska normer som reproduceras.
 
Top