Nekromanti Varför jag dissar sexism i rollspel

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Per Folmer said:
Fiktionslek said:
...Vad magikern anbelangar har ju just magiker en undanskymd plats i spelet. Precis som den plats du anvisar kvinnan på omslaget...
Haha!
Ja, så var ju verkligen briefen*... not.


*(Briefen var "gör nåt sjuttiotaligt, som Frazetta.)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Arfert said:
Mitt nästa spel ska ha en naken dvärg på omslaget. I suspensoar. Det skulle i alla fall öka OBS-värdet.
Gört!! Jag lovar att köpa två ex! :gremsmile:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Arfert said:
Per Folmer said:
Fiktionslek said:
...Vad magikern anbelangar har ju just magiker en undanskymd plats i spelet. Precis som den plats du anvisar kvinnan på omslaget...
Haha!
Ja, så var ju verkligen briefen*... not.


*(Briefen var "gör nåt sjuttiotaligt, som Frazetta.)

Kan man kanske tolka det lite som att magiker är en utsatt grupp i samhället som alltid hamnar i skymundan och av många (bland annat religiösa) ses som opålitliga.

Till och med i litteratur är man ju misstänksamma mot sådana som Gandalf. Att han utnyttjar folk för sina egna göromål?

Att krigarna är i fokus kan ju tyda på att det är krig, muskler och våld är det som premieras!

Fast... det är kanske dumt på ett sätt om magikern som inte har någon rustning står längst fram. Likaså... är det inte bättre att stå lite längre bak om man är bågskytt?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Blasphemy said:
Samtidigt ligger det lite i den genren att det ska vara på det sättet. Så när Krank har med en sådan bild i sitt superhjältespel så ja visst... den är sexistisk men samtidigt är det ju knutet till den genren att det ska vara "big boobs, urringat och tight". Han gör ju ett SUPERHJÄLTESPELT trots allt.
Pffft, det gör jag inte alls. Jag gjorde ett spel om människor som får superkrafter. I den medföljande spelvärlden får de också ett "superhjälteutseende"; men de är fortfarande inga "superhjältar".

Jag ville VERKLIGEN inte föra vidare de tecknade superhjälteseriernas sunkiga kvinnosyn eller sexistiska bildspråk.

Om du kollar på övriga kvinnobilder i spelet kommer du att hitta en hel del bilder där det varken är big boobs, urringat eller tight. Och det är extremt medvetet.

Det sista jag vill är att gömma mig bakom "buäh, buäh, det hör ju till GENREN ju så då är all kritik ogiltig". Så var snäll och göm mig inte bakom det du heller. Jag kan stå för mina egna resonemang, och de har INGENTING med vad du skriver här att göra.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Re: En undran

I en diskussion kan man inte falla tillbaks på att "någon av oss har kanske rätt eller båda fel så egentligen spelar det faktiskt ingen roll eftersom alla åsikter vad de än är är alltid likvärdiga". Varför ska man tycka någonting någonsin egentligen om det ändå bara antagligen är fel för att det inte är objektivt rätt per definition? o_O
Det sa inte jag heller, det som jag sa var att om maninte är beredd till att ens föreställasej att man kanske har fel ochär teortetiskt redo att ändrasej, då så är det egentlgien inte en åstikt man har ochman är hellerinte intresserad av en diskussion utan bara av ett korståg där man (bildligt) dödar alla och låter gud sortera dom. Och då så bordeman börja med att arbeta pådet och inte medatt avnända härskartekniker påfolk och vara elak, på ett forum. Detvar allt.

Detrör inte sej om trevlighet bara, dethandlar om hur att bemöta avarann på ett rättvistsätt som jämlikar, i det så ingpr inte JOHOOOO FÖR I MIN HELIGA BOK SÅ STÅRDET SÅHÄR OCH DEN ÄR OFELBAR. Oavstett vilken "boken" är.


Liksom föratt ta ett exempelt som fick mej att lämna forumet på ett långt tag så förlängesen (börja nu baraninte bråka om detta igen folk, snälla :gremtongue: ) i en sånhär genustråd så sa nån att "varför kan man inte fantisera på ett genuskorrekt ordodoxt sätt närdet är fantasy" och liksom jo, det kan man ju, naturglitvis, men frågan ärju varför somman inteskulle få fantisera på ett annat sätt eller varför som det skulle vara dåligare attgöra det. Men närjag frågade det ock tyckte folkvar onödigt elaka, då var dombara ännumer elaka FÖR DET ÄR FEL ATT VARA FEL OCH DU ÄR FEL IFALL DU FANTISERAR FEL. Jahapp. Detär ju ingen diksussion då utan en häxjakt bara. Jävligt meningsfullt och säskrilt på internet, det ändrade verkligen mittsätt att spela rollspel på kanjag lova. :gremsuck:

Nä, utan istället sålustade jag bara vara här. Ifallatt man vill verkligen ändra folks uppfatningen och inte bara gallskrika såfunkar inte denhär krigistnällningen, varesej man vill att det ska varaså ellerej, det görbara inte det, utan när man på dethärsättet stampar på huvet på denandra så trycker man bara ner han längre ner i hans skyttegrav.




Enbart det ärdet som jag säjer.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Om du kollar på övriga kvinnobilder i spelet kommer du att hitta en hel del bilder där det varken är big boobs, urringat eller tight. Och det är extremt medvetet.
Efter din diskussion i julklappstråden om "the Nymodian wife" eller vad nu monstret hette så hade jag exakt samma argument. Alltså att om kvinnomonstret var den enda kvinnobilden som gestaltades i spelet så var det ett problem. Men om det fanns andra kvinnobilder så var det inte det för det visade ju upp att det inte är en misogyn syn på hur kvinnor är.

Du hävdade då att kontexten inte spelade någon roll?

Men i detta fall, i DITT spel, spelar alltså kontexten roll?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Blasphemy said:
Men i detta fall, i DITT spel, spelar alltså kontexten roll?
Vad jag säger är: Om det enda försvaret för bilden är "för att det här till genren" så anser jag att det inte finns något giltigt försvar, och om det är så, så är sannolikheten låg att bilden får vara med i obeskuret format om det blir en tredje utgåva.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ni vet om att ni talar person nu, och inte om ämnet?

Bra.

Sluta med det. Annars inträffar en Dantiansk fikapaus igen.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad jag säger är: Om det enda försvaret för bilden är "för att det här till genren" så anser jag att det inte finns något giltigt försvar, och om det är så, så är sannolikheten låg att bilden får vara med i obeskuret format om det blir en tredje utgåva.
Ja det är ju en smaksak såklart...

Jag skulle kunna spela ett rollspel med muskelmän och nakna barbarkvinnor (typ ett Manowaromslag men där kvinnorna får svärd) om spelmakarna bara är medvetna vad de gör och varför de gör det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Blasphemy said:
Men du gjorde det.
Gjorde jag?

Då är jag beredd att pudla och/eller ta bort bilden från kommande utgåvor.

Vi får se om någon av de som faktiskt HAR problem med sexistiska bilder också tycker att den är sexistisk.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Blasphemy said:
Vad jag säger är: Om det enda försvaret för bilden är "för att det här till genren" så anser jag att det inte finns något giltigt försvar, och om det är så, så är sannolikheten låg att bilden får vara med i obeskuret format om det blir en tredje utgåva.
Ja det är ju en smaksak såklart...

Jag skulle kunna spela ett rollspel med muskelmän och nakna barbarkvinnor (typ ett Manowaromslag men där kvinnorna får svärd) om spelmakarna bara är medvetna vad de gör och varför de gör det.
De kanske gillar hårdrock?
Fast ett spel som var i den stilen och hette typ CÖNAN (med prickar) så skulle det sälja som f-n.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: En undran

Kräkla said:
I en diskussion kan man inte falla tillbaks på att "någon av oss har kanske rätt eller båda fel så egentligen spelar det faktiskt ingen roll eftersom alla åsikter vad de än är är alltid likvärdiga". Varför ska man tycka någonting någonsin egentligen om det ändå bara antagligen är fel för att det inte är objektivt rätt per definition? o_O
Det sa inte jag heller, det som jag sa var att om maninte är beredd till att ens föreställasej att man kanske har fel ochär teortetiskt redo att ändrasej, då så är det egentlgien inte en åstikt man har ochman är hellerinte intresserad av en diskussion utan bara av ett korståg där man (bildligt) dödar alla och låter gud sortera dom. Och då så bordeman börja med att arbeta pådet och inte medatt avnända härskartekniker påfolk och vara elak, på ett forum. Detvar allt.

Detrör inte sej om trevlighet bara, dethandlar om hur att bemöta avarann på ett rättvistsätt som jämlikar, i det så ingpr inte JOHOOOO FÖR I MIN HELIGA BOK SÅ STÅRDET SÅHÄR OCH DEN ÄR OFELBAR. Oavstett vilken "boken" är.


Liksom föratt ta ett exempelt som fick mej att lämna forumet på ett långt tag så förlängesen (börja nu baraninte bråka om detta igen folk, snälla :gremtongue: ) i en sånhär genustråd så sa nån att "varför kan man inte fantisera på ett genuskorrekt ordodoxt sätt närdet är fantasy" och liksom jo, det kan man ju, naturglitvis, men frågan ärju varför somman inteskulle få fantisera på ett annat sätt eller varför som det skulle vara dåligare attgöra det. Men närjag frågade det ock tyckte folkvar onödigt elaka, då var dombara ännumer elaka FÖR DET ÄR FEL ATT VARA FEL OCH DU ÄR FEL IFALL DU FANTISERAR FEL. Jahapp. Detär ju ingen diksussion då utan en häxjakt bara. Jävligt meningsfullt och säskrilt på internet, det ändrade verkligen mittsätt att spela rollspel på kanjag lova. :gremsuck:

Nä, utan istället sålustade jag bara vara här. Ifallatt man vill verkligen ändra folks uppfatningen och inte bara gallskrika såfunkar inte denhär krigistnällningen, varesej man vill att det ska varaså ellerej, det görbara inte det, utan när man på dethärsättet stampar på huvet på denandra så trycker man bara ner han längre ner i hans skyttegrav.




Enbart det ärdet som jag säjer.
Du skriver att folk inte låter sig påverkas av diskussioner och då blir det meningslöst att diskutera, och det stämmer kanske till viss del, men jag tror att människor påverkas av diskussioner och att diskussioner helt enkelt kan påverka samhället. Mycket bättre påverkan än det är att slå i huvudet på någon vad som borde vara allmänt vedertaget.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Per Folmer said:
Ni ska bara veta vilka skisser o målningar jag har.
Jag tål det, jag är inte så känslig och låter inte några bilder styra vad jag vill spela.

För jag ville redan tydigare spela en dvärg i en susp! Så det så! :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Blasphemy said:
Vad jag säger är: Om det enda försvaret för bilden är "för att det här till genren" så anser jag att det inte finns något giltigt försvar, och om det är så, så är sannolikheten låg att bilden får vara med i obeskuret format om det blir en tredje utgåva.
Ja det är ju en smaksak såklart...

Jag skulle kunna spela ett rollspel med muskelmän och nakna barbarkvinnor (typ ett Manowaromslag men där kvinnorna får svärd) om spelmakarna bara är medvetna vad de gör och varför de gör det.
Enligt den här guiden som Ymir postade tidigare (tar upp den igen, då den som sagt är väldigt bra) så hade det kunnat göras på ett sätt som är A-OK ur jämställdhetssynpunkt. Så go for it!
 
Top