Nekromanti Varför jag dissar sexism i rollspel

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: PM = PRIVAT meddelande

Recca said:
!Paxen said:
Recca said:
Har redigerat bort [censur]-shamingen.
Men du skriver vem du har tagit bort.....
Liksom ett gäng andra personer...
Vad jag kan hitta är det bara du som har gett namnet på personen ifråga. Om jag har missat att någon har gjort det, så har jag missat det. Fortfarande, man kan se vem det var du shamade genom dina inlägg.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: PM = PRIVAT meddelande

Jag tog bort namnet i mitt inlägg efter att du påpekade det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: PM = PRIVAT meddelande

Krille said:
Recca said:
!Paxen said:
Recca said:
Har redigerat bort [censur]-shamingen.
Men du skriver vem du har tagit bort.....
Liksom ett gäng andra personer...
Att andra gör fel är inget skäl till att man själv ska göra fel.

Så allihopa, kom ihåg regel 4 och 5.
Har jag brutit mot en regel eller vari består varningen? Jag förstår inte.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Re: PM = PRIVAT meddelande

Jag älskar kvinnor. Kvinnor är mitt raison d'etre. Jag älskar min fästmö och jag vill skydda henne med mitt liv. Hon har läst och somewhat uppskattat trilogin som nämns ovan. Hon skrattade åt reklamkampanjen för underkläderna. Vi ligger på huvudkudden och diskuterar dessa saker. Vi tjänar lika. Okej, jag tjänar lite mer och hon är lite bättre utbildad, men jag är faktiskt smartare. Och jag offrar mig för henne, Hon är mitt allt. Hon inspirerar mig. Jag lyfter henne. Vi har en symbios och allt mellan oss är inte exakt rättvist men vi vill varandra väl och vår kärlek till varandra är motsvarade stor. Hon tycker att jag är snyggare än hon men jag vet att det är hon som byter ner sig. Vi hör samman men vi är inte lika, saker är inte rättvist fördelade men kärleken och vår ömsesidiga okränkbarhet är den samma. Vi låter oss inte påverkas eller nedslås av en fabrikerad idealbild som vi kan bevittna på ett bokomslag eller i ett reklamsammanhang för vi är inte dumma i huvudet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: PM = PRIVAT meddelande

rjonas said:
Jag älskar kvinnor. Kvinnor är mitt raison d'etre.
Jag säger inte att du är sexist, men att älska kvinnor gör inte nödvändigtvis att man inte är sexist. "Jag älskar kvinnor" är rentav det sämsta försvaret som finns när man diskuterar genus, eftersom det så tydligt visar att man inte greppat vad kritiken handlar om överhuvudtaget. Det är ingen som sagt att nån "hatar kvinnor". Det är inte det som är grejen.

för vi är inte dumma i huvudet.
Det är inte vi heller, tack så mycket.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: PM = PRIVAT meddelande

"Jag älskar kvinnor, samtliga, villkorslöööööst."
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Re: PM = PRIVAT meddelande

rjonas said:
Jag älskar kvinnor. Kvinnor är mitt raison d'etre. Jag älskar min fästmö och jag vill skydda henne med mitt liv. Hon har läst och somewhat uppskattat trilogin som nämns ovan. Hon skrattade åt reklamkampanjen för underkläderna. Vi ligger på huvudkudden och diskuterar dessa saker. Vi tjänar lika. Okej, jag tjänar lite mer och hon är lite bättre utbildad, men jag är faktiskt smartare. Och jag offrar mig för henne, Hon är mitt allt. Hon inspirerar mig. Jag lyfter henne. Vi har en symbios och allt mellan oss är inte exakt rättvist men vi vill varandra väl och vår kärlek till varandra är motsvarade stor. Hon tycker att jag är snyggare än hon men jag vet att det är hon som byter ner sig. Vi hör samman men vi är inte lika, saker är inte rättvist fördelade men kärleken och vår ömsesidiga okränkbarhet är den samma. Vi låter oss inte påverkas eller nedslås av en fabrikerad idealbild som vi kan bevittna på ett bokomslag eller i ett reklamsammanhang för vi är inte dumma i huvudet.
Fint för er! Var det något i inlägget som hade med diskussionen att göra?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Tillfällig låsning

Nu har det varit lite regelöverträdanden och gränsfall i den här diskussionen.

Jag låser den tillfälligt, medan jag funderar över lämpliga åtgärder.

I morgon låser jag upp den igen och postar mina modereringar.

Därefter är det åter fritt fram att diskutera.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: PM = PRIVAT meddelande

Recca said:
Krille said:
Att andra gör fel är inget skäl till att man själv ska göra fel.

Så allihopa, kom ihåg regel 4 och 5.
Har jag brutit mot en regel eller vari består varningen? Jag förstår inte.
Det är en tillsägelse som gäller alla deltagare i tråden.

Med tillsägelsen menas att reglerna ska följas från början. Tillsägelsen kvarstår eftersom skadan redan är skedd, även om formuleringen som bröt mot reglerna senare togs bort.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Upplåsning och lite tillsägelser

Först vill jag be om ursäkt för att det gick så lång tid innan den tillfälliga låsningen upphörde. Magsjuka, långledighet och ren och skär glömska kom emellan.

Sedan tänker jag, som utlovat, dela ut lite tillsägelser:

OBD får en för personangrepp i sitt första diskussionsinlägg.

!Paxen får en för upprepat hobbymodererande.

rjonas får en för antydningen att alla som inte är som han skulle vara »dumma i huvudet«.

Så.

Nu är det fritt fram att diskutera igen.

Så länge det görs på ett konstruktivt och icke otrevligt sätt, vill säga.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Snorbra inlägg. Men även som man känner jag igen mig mycket i känslan av att karaktärsbyggande blir inboxat av stereotyper man måste förhålla sig till.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Genusdiskusioner på rollspel.nu är den bästa läsningen här.

Dels för att det alltid blir kiv med gul text och dels för att det som sägs oftast är intressant.
Såg precis bilden på Fantasy! omslaget och den fick mig bokstavligen att facepalma. WTF liksom? Vad tänkte de?

- "Ska hon ha byxor?"
- "Nä, skit i det. Hon är en rogue, rogue-flickor har aldrig byxor."

Dock ska man komma ihåg att sexism som problem inte bara påverkar kvinnor (nu låter som jag en kränkt vit man) utan även män, pojkar och flickor kan beskrivas på sätt som gör dem jäkligt tråkiga och stereotypa. Men eftersom det just nu verkar diskuteras damsel-in-distress-problemet och halv-nakna-brudar-fenomenet så vill jag bara säga att jag i majoriteten av alla fall spelar en kvinnlig karaktär, oavsett rollspel, oavsett genre. Noir, Eon eller Svenska Mutant. Skräck, action eller detektiv. Spelar ingen roll, jag kommer att göra en karaktär av kvinnokön.

Om det blir en ung, naiv polisaspirant som precis börjat sin första vecka i Sandukar eller en medelålders riddarkvinna som efter ett par av sina barn gått bort i ung ålder försökt lära sig magi för att få dem att leva för evigt (oh dark necromancy) spelar ingen roll för mig.

När jag var yngre blev det dock väldigt mycket karaktärer som bilderna visade dem, så för mig blev det flickor med helningsmagi och onödigt hög karisma. För så framställdes kvinnorna i DoD som mina storebröder köpt. Nu känner jag mig nästan tvungen att göra tvärtom, bara för att det beskrivs som det görs i rollspelsböckerna. Inte förrän jag läste ditt inlägg insåg jag att min kreativitet faktiskt inte får löpa amok, för jag skulle aldrig vilja göra en sådan karaktär igen.

PS: Jag tycker det är viktigt att säga att sexism i rollspel kan vara bra, om det är en del av spelvärlden. I Neotech hoppas jag tillexempel att de fortfarande har med den "femenistiska" gruppen "GRLS" som i princip bara handlar om rosa och att köpa skor, och har skapats i bakgrunden av företagsfolk som vill kunna sälja saker till kvinnor som ska känna sig "strong and independant".

Aka: Det är skillnad på sexism i en spelvärld och sexism i ett spel.
Tack, det var allt!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rouges har aldrig långbyxor, oberoende kön. De som bläddrat i boken ser att det är konsekvent. En och annan manlig krigare har förresten även de "skinnkalsonger".

För er som är mer ärligt intresserade och inte bara gillar att bli upprörda: Stilen är den som Barry Windsor Smiths Conan från 70-talet. Och bågskytten har samma outfit som Red Sonja har i de första nummer hon var med i. Det är en hommage till en serieskapare som förändrade hur fantasy kan vara. Plötsligt gillade ungdomar fantasy igen. Även ungdomar som inte läst en bok. Utan BWSs Conan, inget D&D. Eller så hade D&D förblivit enbart en angelägenhet för universitetsnördar och wargaming-gubbar.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vilket utmärkt inlägg, Mundo, och du får jättegärna diskutera hur strukturer även påverkar män negativt genom att bland annat begränsa deras könsuttryck.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arfert said:
Rouges har aldrig långbyxor, oberoende kön. De som bläddrat i boken ser att det är konsekvent. En och annan manlig krigare har förresten även de "skinnkalsonger".

För er som är mer ärligt intresserade och inte bara gillar att bli upprörda: Stilen är den som Barry Windsor Smiths Conan från 70-talet. Och bågskytten har samma outfit som Red Sonja har i de första nummer hon var med i. Det är en hommage till en serieskapare som förändrade hur fantasy kan vara. Plötsligt gillade ungdomar fantasy igen. Även ungdomar som inte läst en bok. Utan BWSs Conan, inget D&D. Eller så hade D&D förblivit enbart en angelägenhet för universitetsnördar och wargaming-gubbar.
Grejen är att man kan iklä ett handlande på olika sätt för att förklara det och det kan fortfarande vara sexistiskt eller göra ett sexistiskt intryck.

Men nu handlar ju inte denna tråd om Fantasy! specifikt så jag skulle uppskatta om du - om du vill fortsätta uttrycka dig i tråden - håller dig till ämnet.

Vidare så är det inte riktigt schysst att anklaga de som inte håller med dig för att "bara gilla att bli upprörda".
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hade inte skrivit en rad om inte Mundo ovan tagit upp Folmers och mitt fruktansvärda övertramp. Som är en del av ämnet sedan startinlägget. Och ingen äger en tråd.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
PS: Jag tycker det är viktigt att säga att sexism i rollspel kan vara bra, om det är en del av spelvärlden. I Neotech hoppas jag tillexempel att de fortfarande har med den "femenistiska" gruppen "GRLS" som i princip bara handlar om rosa och att köpa skor, och har skapats i bakgrunden av företagsfolk som vill kunna sälja saker till kvinnor som ska känna sig "strong and independant".
I Neotech X har vi tänkt ett steg längre än så, så till vida att just den typen av marknadsföring inte längre hade fungerat riktigt. Manligt/kvinnligt är i NX värld primärt en flytande skala av identitetsval, och de människor som anammar en stereotypt kvinnlig identitet enligt det du beskriver ovan kan vara såväl kvinnor som män och allt däremellan rent biologiskt. Marknadsföringen du beskriver riktar sig i NX oftare till subkulturer som gillar rosa och kawaii, och stereotyp kvinnlighet kan anses utgöra en slags makro-subkultur (Femme/Feme) härvidlag. Med det sagt så finns det i settingen en biologistisk motreaktion också, med fraktioner som Baby Kingdom och Concerned Mothers for America.

Med det också sagt, själva idén med GRLS, att företagen hijackat och usurperat feminismen, det är en intressant och tankeväckande idé som jag ska försöka få med i manus. Den hade nog inte funkat i kulturer där feminismen sort of/kind of fullföljt sitt mission, men kunde funka perfa i tex Korea i NX. Come to think of it så är det precis en sån grej Samsundai skulle göra, så yeah...Korea :gremwhistle:
 
Top