Nekromanti Varför jag dissar sexism i rollspel

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Att några tycker att Fantasy!-omslaget är en del av ett problem och därmed värt att diskutera är inte riktigt detsamma som att de hävdar att det är ett "fruktansvärt övertramp" eller att de "gillar att bli upprörda".

Jag kan förstå att du ser kritiken som något av ett påhopp, men jag tycker det är onödigt att försöka få kritiken att framstå som värre än den är.

Och oavsett hur rimliga in-genre-förklaringar ni har till att bågskytten är byxlös, så kommer det troligen att finnas de som ändå tycker att det är lite sunkigt.

Det kan man så klart tycka vad man vill om, men att försöka förlöjliga dem är i mina ögon ett ganska fruktlöst sätt att försvara sig.

Personligen tycker jag att bågskytten är tämligen harmlös. Det finns många värre exempel där ute.

Men ser man till rollspelsbranschen som helhet är det inte orimligt att se Fantasy!-omslaget som en liten del av ett större problem.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag måhända överreagerade... Men det skulle vara trevligt om man orkade ta upp nåt annat exempel i svenska moderna rollspel som omväxling. Jag föreslår till exempel tjejen på sid 233 i More Than Human som jag uppfattar som mer porrig än min bågskytt. Hennes kroppsstrumpa avslöjar mycket. Och då snabbtittade jag bara i översta boken i högen här.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Se det som en komplimang. :gremwink:

Fantasy! är uppenbarligen mer känt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dweller of the Forbidden City said:
Se det som en komplimang. :gremwink:

Fantasy! är uppenbarligen mer känt.
Det, eller så är Krank en medborgare höjd över varje misstanke. :gremwink:

...men även om min försäljning påverkas positivt av påhoppen skulle jag vilja slippa dem.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Arfert said:
Jag måhända överreagerade... Men det skulle vara trevligt om man orkade ta upp nåt annat exempel i svenska moderna rollspel som omväxling. Jag föreslår till exempel tjejen på sid 233 i More Than Human som jag uppfattar som mer porrig än min bågskytt. Hennes kroppsstrumpa avslöjar mycket. Och då snabbtittade jag bara i översta boken i högen här.
Det var inte menat som en personlig attack på dig överhuvudtaget. Visste inte ens att skaparna av Fantasy! fanns på detta forum. De pratade om det, jag googlade.

Det finns många värre exempel, båda svenska exempel och internationella exempel.



Sådär, nu har jag retat Ymir också.
Skämt å sido, inget illa menat, och jag tog inte illa vid mig av din kommentar. Jag skulle bli skitsne om min skapelse blev ett sparkobjekt jag också.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Arfert said:
...men även om min försäljning påverkas positivt av påhoppen skulle jag vilja slippa den.
Det flyger upp inlägg till höger och vänster så jag hinner nog inte skicka iväg denna innan fronten flyttats. Tycker nog inte personligen det är så svårt med folk som dissar vissa av mina bilder eller just en del av innehållet. De vill väl o allt det där är OK, sen är det synd att vi som säljer sådant blir drabbade till det värre som en följd av det, men jag tror inte det är så farligt såvida man inte slänger sig raklångt in och ska försvara sin bild om någon tycker att man promotar sexism. Buhu till den som tycker så och jag räcker er gärna min näsduk.
Jag gillar Fantasy! Om jag inte minns fel så var det mitt absolut första omslag till rollspelsvärlden. Inte för att jag gjort så många, men Barry Windsor-Smith, Frazetta och absolut Jeffrey Jones hängde med i mina tankar. My god, Jeffrey Jones! Bernie Wrightson med.
Jag svarar på denna tråden för att jag bryr mig, men jag håller inte riktigt med och kommer nog inte ändra mitt sätt att göra bilder. Det är inte allt jag är men det är definitivt en bit av mig och den biten känns för mig naturlig och rolig.
Well, lycka till med denna diskussionen, hörrni.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Arfert said:
Ot, men jag antar att du har boken The Studio? Om inte, försök att hitta den!
Tack, när jag först träffade min flickvän hade hon den hemma hos sig och jag snodde genast hem den och nu ligger den i min egna studio och inspirerar. Den är en av de bästa.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det var den boken som fick mig att börja göra fantasy. Awesome. Det är inte bara fantasybilder. Det är konst på riktigt.

Bjussar på de här:













Slut på OT.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Arfert said:
Dweller of the Forbidden City said:
Se det som en komplimang. :gremwink:

Fantasy! är uppenbarligen mer känt.
Det, eller så är Krank en medborgare höjd över varje misstanke. :gremwink:

...men även om min försäljning påverkas positivt av påhoppen skulle jag vilja slippa dem.
Vill du slippa undan att folk har åsikter kring det du producerar får du nog sluta göra dem tillgängliga för allmänheten. Du har fått enormt mycket beröm för Fantasy! och spelet anses av väldigt många vara väldigt bra men du kan väl ändå inte vänta dig 100% odelat positiv feedback? Har du en poäng kring bilden i More than Human så lyft gärna fram den men om intentionen endast är att trashtalka spelet så bör du nog tänka ett varv till.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
RasmusL said:
Arfert said:
Dweller of the Forbidden City said:
Se det som en komplimang. :gremwink:

Fantasy! är uppenbarligen mer känt.
Det, eller så är Krank en medborgare höjd över varje misstanke. :gremwink:

...men även om min försäljning påverkas positivt av påhoppen skulle jag vilja slippa dem.
Vill du slippa undan att folk har åsikter kring det du producerar får du nog sluta göra dem tillgängliga för allmänheten. Du har fått enormt mycket beröm för Fantasy! och spelet anses av väldigt många vara väldigt bra men du kan väl ändå inte vänta dig 100% odelat positiv feedback? Har du en poäng kring bilden i More than Human så lyft gärna fram den men om intentionen endast är att trashtalka spelet så bör du nog tänka ett varv till.
Inget fel på det spelet. Det är bra. Jag har inga problem med bilder personligen, men visst sjutton är den mer sexistisk* än min? Om man vill hålla på och gradera bilder.

Men tycker att man ska bedöma saker rättvist. Och med lite mer fantasi i sitt urval. Annars blir det lätt att folk förvandlas till kvällstidningsjournalister. Blir ett drev. Vov vov! :gremsmile:

*jag tycker inte att den är sexistisk egentligen själv, men den kan lätt utmålas som det om man är på det humöret.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Finns det några handfasta tips på hur man gör sexiga spel (dvs med sexigt innehåll - och här är betydelsen bred (som att man kan tycka att en Ferrari är sexig) utan att individer i spelet som är sexiga hamnar inom en sexistisk sfär eller perspektiv?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arfert, jag är ledsen att jag använde Fantasy! som exempel när jag uttryckte mig kring sexism i rollspel. Fantasy! stod med i en lista och jag gjorde en jämförelse där jag skrev att det finns långt värre böcker än Fantasy! Jag har nämnt Scott Bakker och jag har nämnt G.R.R Martin eller vad han heter.

Trådens första inlägg handlar om min syn på sexismen i rollspel och litteratur i allmänhet men du har fått det till att handla om Fantasy istället och om din egen kränkthet i synnerhet. Jag nämnde ju bara Fantasy! som i förbifarten för att förklara mig kring vad jag reagerar på i sexistisk litteratur, speciellt rollspel, inte för att återigen sparka på din bok. Du struntade i att läsa mitt pm till dig så jag putsade till texten och publicerade den på forumet istället.

Mitt första inlägg handlar om att jag upplever att sexism i form av stereotypiska könsroller och strukturer reproducerade i rollspelen begränsar min fantasi. Därmed undrar jag om du känner att det är eller kan vara problematiskt när könsroller begränsar vår fantasi? För när du skriver att jag bara "gillar att bli upprörd" så får jag känslan av att du tycker att min idé av vad rollspel är är fullständigt oviktig för vad rollspel egentligen är. Att det blir någon slags förskjutning, eftersom min idé om vad som är roligt inte är som din, så är min ingenting värd.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Arfert said:
Jag måhända överreagerade... Men det skulle vara trevligt om man orkade ta upp nåt annat exempel i svenska moderna rollspel som omväxling. Jag föreslår till exempel tjejen på sid 233 i More Than Human som jag uppfattar som mer porrig än min bågskytt. Hennes kroppsstrumpa avslöjar mycket. Och då snabbtittade jag bara i översta boken i högen här.
I Kranks spel finns en tydligt framskriven riktning och intention när det gäller genusfrågor, och den bild du hänvisar till är inskriven i den intentionen. Rimligtvis läser man den exempelvis mot sidan 232, som är andra halvan av uppslaget. Där framgår det att det som avbildas är alfaformen av en karaktär som är komplex i sitt förhållande till könsnormer och ytfixering. Det är i det perspektivet man ska se t.ex. byst, pose, magmuskler, högernäve och hår – aspekter av bilden som väl står i ett visst spänningsförhållande. Bilden är helt enkelt en del av bokens syfte att dekonstruera (bl.a.) genus.

Det du gör är en helt platt läsning av Kranks bild.

Hälsar

Christian
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Fiktionslek said:
Arfert said:
Jag måhända överreagerade... Men det skulle vara trevligt om man orkade ta upp nåt annat exempel i svenska moderna rollspel som omväxling. Jag föreslår till exempel tjejen på sid 233 i More Than Human som jag uppfattar som mer porrig än min bågskytt. Hennes kroppsstrumpa avslöjar mycket. Och då snabbtittade jag bara i översta boken i högen här.
I Kranks spel finns en tydligt framskriven riktning och intention när det gäller genusfrågor, och den bild du hänvisar till är inskriven i den intentionen. Rimligtvis läser man den exempelvis mot sidan 232, som är andra halvan av uppslaget. Där framgår det att det som avbildas är alfaformen av en karaktär som är komplex i sitt förhållande till könsnormer och ytfixering. Det är i det perspektivet man ska se t.ex. byst, pose, magmuskler, högernäve och hår – aspekter av bilden som väl står i ett visst spänningsförhållande. Bilden är helt enkelt en del av bokens syfte att dekonstruera (bl.a.) genus.

Det du gör är en helt platt läsning av Kranks bild.

Hälsar

Christian
Som sagt. Det är skillnad på en sexistisk spelvärld och ett sexistiskt spel. Det är precis det här jag menade när jag skrev det.

+1
 

Mtb

Veteran
Joined
29 Jul 2012
Messages
87
Location
Stockholm
Det som är så bra med rollspel är att det är upp till spelgruppen att välja och vraka vilka delar de vill använda i de spel de väljer att spela.

Om ett spel har "könsstereotypt" innehåll (kvinnliga karaktärer är antingen horor eller madonnor, ingenting annat. De kanske får plus i karisma eller utséende och minus i styrka/fysik) är det hur enkelt som helst att bortse från det och göra ändringar så att spelet passar bättre. Vill du ha kvinnliga riddare i mastodontplåtrustningar, beväpnade med jättesvärd - varsågod. Bara strunta i de begränsningar som eventuellt satts upp i reglerna (såvitt jag minns fanns det inga könsmodifikationer i vare sig Drakar & demoner, Dungeons & Dragons eller AD&D, inte heller i något annat spel jag spelat men jag kan såklart minnas fel).

Vill du ha kvinnliga James Bond-karaktärer som INTE spelar på sin kvinnlighet eller försöker vara sexiga utan som är precis som Mr Bond himself - varsågod. Ingenting hindrar dig. Det är ditt spel, DU gör vad DU vill. Vill du inte att din karaktär ska se ut som på omslaget till något spel så är det ingen som tvingar dig.

Spelkonstruktörer brukar ju t.o.m skriva "om reglerna inte passar dig, skrota dem och gör vad du vill". Hur svårt kan det egentligen bli? Det känns som ett ickeproblem som förstorats upp till ett världskrig...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Mtb said:
Det som är så bra med rollspel är att det är upp till spelgruppen att välja och vraka vilka delar de vill använda i de spel de väljer att spela.

Om ett spel har "könsstereotypt" innehåll (kvinnliga karaktärer är antingen horor eller madonnor, ingenting annat. De kanske får plus i karisma eller utséende och minus i styrka/fysik) är det hur enkelt som helst att bortse från det och göra ändringar så att spelet passar bättre. Vill du ha kvinnliga riddare i mastodontplåtrustningar, beväpnade med jättesvärd - varsågod. Bara strunta i de begränsningar som eventuellt satts upp i reglerna (såvitt jag minns fanns det inga könsmodifikationer i vare sig Drakar & demoner, Dungeons & Dragons eller AD&D, inte heller i något annat spel jag spelat men jag kan såklart minnas fel).

Vill du ha kvinnliga James Bond-karaktärer som INTE spelar på sin kvinnlighet eller försöker vara sexiga utan som är precis som Mr Bond himself - varsågod. Ingenting hindrar dig. Det är ditt spel, DU gör vad DU vill. Vill du inte att din karaktär ska se ut som på omslaget till något spel så är det ingen som tvingar dig.

Spelkonstruktörer brukar ju t.o.m skriva "om reglerna inte passar dig, skrota dem och gör vad du vill". Hur svårt kan det egentligen bli? Det känns som ett ickeproblem som förstorats upp till ett världskrig...
Är det inte bättre att skapa ett spel där dessa problem inte finns?
 
Top