Varför ingen tråd om Dark eye

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag tycker att det verkar högst rimligt att gamla Järnringen inte hade läst eller spelat The Dark Eye när de gav ut Symbaroum 2014. The Dark Eye gavs trots allt under lång tid ut enbart på tyska. Första engelska översättningen kom 2005 och verkar inte ha gjort något större väsen av sig. Nya engelska översättningen kom först 2016.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Angående likheter mellan olika system eller rollspelstexter.

När Vinterskogens hemlighet släpptes har jag för mig att någon uppmärksammade mig på att det var i stort sett samma story som i en Kalle Anka-pocket. Sånt händer, och samtidigt är det lätt att som läsare at tro att alla har samma referensram som en själv. Det som är uppenbart för mig är inte uppenbart för andra.

Och någon sa att Mutant Chronicles var likt nått som hette Warmaster 40 km eller nått sånt. Kollade och såg själv inga likheter ... :unsure:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Europas största rollspel
Jag har överhuvudtaget inte hört talas om det förut förrän i just den här tråden.

Det kan absolut fortfarande vara störst i Europa. Tyskland har trots allt 8 gånger så många människor som Sverige (så det vore inte så långsökt att tro att de har 8 gånger fler rollspelare). Dark Eye skulle kunna vara helt okänt utanför Tyskland och ändå ha potential att vara störst i europa XD.

Men tydligast är väl solguden Prios i Symbaroum och solguden Praios i DE, det tror jag inte är en slump.
Och DnD har guden Primus...

Jag tror inte heller att det är en slump, jag tror bara inte att de tre har något överhuvudtaget att göra med varandra: Primus betyder "först" på latin, och Prius betyder "före". Och alla tre gudarna kopplar till att vara "den förste guden" eller "den främste guden".

Det är inte direkt som att DE hade något särskilt unikt på gång där.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
... Europas största rollspel ...
Har du någon aktuell statistik som visar det? För det känns lite otroligt.

Knappt 100 miljoner har tyska som modersmål i Europa och drygt 70 miljoner har engelska. Andelen engelsktalande som spelar DSA är förmodligen mycket nära noll. Andelen tysktalande som spelar D&D är förmodligen mycket långt över noll. I övriga språkområden leder förmodligen D&D stort.

Jag har lite svårt att tro på att DSA är större än D&D i hela Europa. I de tyskspråkiga områdena, kanske, men inte i hela Europa.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
En newbie-fråga - vad syftar namnet på? Vad är det där bruna svarta ögat?
Ursprungligen ett påhitt från marknadsavdelningen på Schmidt Spiele. De ville ha en konkurrent till D&D (som Altenburger gav ut på tyska) och marknadsförarna tyckte att Das Schwarze Auge lät bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,869
Location
Ludvika
Jag har lite svårt att tro på att DSA är större än D&D i hela Europa. I de tyskspråkiga områdena, kanske, men inte i hela Europa.
Alltså, till och med jag läste det som "största europeiska rollspel".

Men skulle absolut fortfarande vara intresserad av statistik!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har spelat rollspel i 29 år och tror aldrig någonsin DSA kommit på tal här i Sverige i någon spelgrupp jag haft. Jag har disskuterat det med tyska rollspelare i förbigående någon gång när vi pratat om våra respektive rollspelstraditioner där jag berätta för dom om drakar&demoner och dom berättade om DSA.

Men det har aldrig på 29 år skett att någon fläckt fram DSA på ett spelmöte och sagt låt oss köra det här schyssta tyska rollspelet .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Heroisk standardfantasy. Avancerade regler. Detaljerad spelvärld. Jättetjock grundbok. Det hade möjligtvis kunnat locka mig 1989 men nu är det verkligen inget jag är intresserad av.
Nej, jag känner samma sak. Verkar iof vara med lågfantasy än DnD5, vilket är ett plus, men vill jag spela heroiskt, regeltungt och stor värld så behåller jag det senare ändå.

Och tre slag för att klara en färdighet? Låter galet.

Men tråden har varit underhållande och lärorik!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Det är lite kul att se vissa historiska paralleller mellan Sverige och Tyskland. :)

1981 Första rollspelet på tyska, Midgard, ges ut.
1983 D&D översätts och ges ut av Alterburgers dotterbolag FSV.
1984 Schmidt Spiele vill sälja rollspel och får kontakt med några entusiaster som har gjort en spelvärld.

1982 Första rollspelet på svenska, Drakar & Demoner, ges ut.
1986 D&D översätts och ges ut av Titan Games.
1989 Jan Edman vill fortsätta sälja rollspel och får kontakt med några entusiaster som har gjort en spelvärld.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
DSA känns som ett sånt där spel som inte slog utanför Tyskland men vad vet jag.

Det känns lite samma kategori som dragon warriors som vad jag hört var Englands svar på DnD men som jag heller aldrig hört nämnas bland svenska rollspelare.

Någon av de lärde som kan svara på om dragon warriors slog utanför England ?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Största rollspelet i Europa måste ju vara DnD, något annat låter orimligt. Men DSA kan så klart vara det största europeiska rollspelet bland europeiska spelare (som väl är vad vi pratar om). Vilka andra kandidater har vi? Warhammer?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Största rollspelet i Europa måste ju vara DnD, något annat låter orimligt. Men DSA kan så klart vara det största europeiska rollspelet bland europeiska spelare (som väl är vad vi pratar om). Vilka andra kandidater har vi? Warhammer?
Måste väl bero på ett antal definitioner? Jag antar att tanken här var "det spel som är gjort i Europa som sålt mest i Europa", men även då måste man bestämma sig för om Storbritannien är Europa (för nog måste väl WHFRP ha sålt bättre än något annat?).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
För det känns lite otroligt.
Jag har ingen statistik, men det är en "sanning" som upprepats i flera av de DSA-klipp jag kollat på på YouTube. Så den torde vara rätt etablerad som en "vi tror att det är så här-sanning" i DSA-kretsar.

Den första boxen ska enligt uppgift ha sålt 250 000 exemplar. Det är ju sjukt mycket. Vet inte hur D&D sålde i Europa på den tiden?


Sen hittar jag inga fler siffror så här efter en snabb sökning, men jag kan tro att DSA är rätt stort även jämfört med D&D. Kanske inte numera, när D&D har tagit över streaming-världen och så, men DSA kunde säkert mäta sig med D&D ... jag tänker att översättningen till engelska bör ha grundat sig på att man ville ta nästa kliv in på den engelskspråkiga marknaden och verkligen slåss med giganterna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
...för nog måste väl WHFRP ha sålt bättre än något annat?
Så tänker jag också. The Dark Eye skulle då vara det mest framgångsrika fantasyrollspel från det europeiska fastlandet vilket känns som ett hyfsat krystat sätt att framhålla spelet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
(för nog måste väl WHFRP ha sålt bättre än något annat?).
Ah, hmmmm ... jag tror inte det faktiskt. WFRP är fantastiskt, mitt favoritspel ... eller är det CoC ... nä WFRP, men jag tror att det inte var en jättesuccé när det kom, till viss del på grund av grim and gritty-perspektivet. Som jag älskar och som är USP:en för WFRP, men jag tror inte att det sålde superbra.

Fast å andra sidan ... finns det något annat europeiskt spel som man kan jämföra med? Drakar och Demoner förstås, men det var ju "bara" skandivaniska marknaden. Dragon Warriors sålde sjukt bra, mycket tack vare formatet har jag hört i en intervju med Dave Morris.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Ursprungligen ett påhitt från marknadsavdelningen på Schmidt Spiele. De ville ha en konkurrent till D&D (som Altenburger gav ut på tyska) och marknadsförarna tyckte att Das Schwarze Auge lät bra.
Men är det något i spelvärlden? En ond kraft? En artefakt?

Någon som vet?
 
Top