KH Varför heter det ”Kopparhavet”?

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Aha, jo det är ju mycket snyggare såklart! Hade snöat in på det rödbruna pga att det alltid fått flest träffar. Får lyssna om albumet med ny vision! I'll see myself out.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vi som regelbundet ser solnedgångar vid havet har för övrigt sett kopparfärgat hav fler gånger än vi kan räkna.

Min egna tes, är att det finns något kopparfärgarat (eller guldigt) som flyter runt i Kopparhavet som kan ses vid vissa tidpunkter och förutsättningar, inte olikt mareld eller norrsken. Därmed inte sagt att det har en "naturlig" förklaring, eftersom några sådana inte finns på Athos. :)
Följdfrågan här blir ju om det är den metalliska ytan eller ärgad koppar havet jämförs med. Majoriteten koppar folk torde komma att se är ärgad redan.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Följdfrågan här blir ju om det är den metalliska ytan eller ärgad koppar havet jämförs med. Majoriteten koppar folk torde komma att se är ärgad redan.
Vi hade den diskussionen ovan, är lite osäker på om det stämmer. Känns som att koppar borde vara dyrbarare än de mantimmar som krävs för att putsa den.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Uh. Det har funnits flera studier som visat att det är svårare för folk att skilja olika nyanser ifrån varandra om de räknas som samma färg på deras språk, och det motsatta gäller också.

Den klassiska grejen är att vissa språk anser att mörkblått och ljusblått är olika färger, medans andra att det är olika nyanser. Och det påverkar väldig mycket färguppfattningen. Ett annat exempel är att germanska språk väldigt få ord för grönt, och det gör att vi har svårt att se skillnad på olika gröna nyanser.

Vilken av de här fyrkanterna är annorlunda? För mig är det skitsvårt. Men om du hade tillhört Himba-folket så hade du sett två olika färger (som de har olika ord för).
View attachment 11473
Det här motsvarar även hur vi hanterar fonem i språket - små barn kan känna igen alla, men sedan lär vi oss vilka som är "de viktiga" utifrån vad som är relevant för vårt språk, tappar bort de som inte används när hjärnan optimerar, och har svårt att få tillbaka det senare. Det förklarar den kända R/L-sammanblandningen hos japaner, och många andra uttalsproblem.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
245
En annan frågeställning avseende namnet "Kopparhavet" är om havet är uppkallat efter metallen eller metallen är uppkallad efter havet, som hur ordet koppar kommer från namnet på Cypern.

Vilken av de här fyrkanterna är annorlunda? För mig är det skitsvårt. Men om du hade tillhört Himba-folket så hade du sett två olika färger (som de har olika ord för).
View attachment 11473
Mitt folk kallar den andra från vänster för Goblin Green medan de andra är mer åt Camo Green. Vi är den stolta stammen Waar-Haama och vi har två dussin ord för varje färg.
 
Top