KH Varför heter det ”Kopparhavet”?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Ja, jag tänker nog inte att det finns en enda entydig förklaring, men tänker mig att vattnet fått en metallisk, rödbrunaktig ton som man kan se i vissa ljus. Utspätt
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Är inte koppartak en oerhörd lyxprodukt fram till tidigmodern tid? Tänker på Baaltemplet i Palmyra vars koppartak skall ha fungerat som en "fyr' för karavaner. Ingen ärg där.

Men i allmänhet misstänker jag att de flesta förmoderna kulturer främst använde kopparbaserade metaller för bruksföremål - vapen, kastruller, kärl, rustningar etc. Och sådant höll man nog snyggt och blankt.
Det är lite av en lyxprodukt, men det var populärt för offentliga byggnader (både dörrar och tak) då koppar var:
1. Billigare än brons (koppar var dyrt, men tenn var skitdyrt)
2. Lämpligt material för saker som dörrar och gångjärn (och hölls då putsat) eller som ett material till tak. För tak var det dyrt att lägga men krävde minimalt med underhåll (väldigt populärt på katedraler just för vilket skitjobb det hade varit att ta sig upp och byta ut takpannor).

Därför kan man se koppar i både dörrar och som takbeläggning på alla möjliga sorters byggnader som var byggda inte för nuet, utan för evigheten.

Om kopparhavet är döpt efter sin färg så kan jag tänka mig alla de här nyanserna, så länge vattnet ser nästan onaturligt saturerat ut. Så kanske kopparhavet är väldigt rikt på phytoplankton, eller har någon speciellt variant, som gör att det ser väldigt gröntfärgat ut.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Eller så bestämde några av Gudarna sig för att vi gör vattnet brunt och ser vad de där människorna kallar det
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Eller så bestämde några av Gudarna sig för att vi gör vattnet brunt och ser vad de där människorna kallar det
Jag tror att det i alla fall är rätt tydligt etablerat att vattnet inte faktiskt är brunt – det är ju blått på färgkartan, till och med. 😁 Förutom kanske då när det fångar ljuset på ett särskilt sätt, som Leon sade.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,988
Jag tror att det i alla fall är rätt tydligt etablerat att vattnet inte faktiskt är brunt – det är ju blått på färgkartan, till och med. 😁 Förutom kanske då när det fångar ljuset på ett särskilt sätt, som Leon sade.
Förvisso men i en fiktiv värld skapad av Gudar där magi existerar. Så hade ju havet lika gärna kunnat glittra som orikalk. Det är väl egentligen upp till varje Sl och spelgrupp.
Jag tror liksom inte att virus finns i Athos. Jag tror heller inte på evolution i fantasivärldar. Tycker att verklighet och fantasi ska särskilja sig mer. Men det är ju jag
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Självklart heter det kopparhavet på grund av alla sugkoppar på tentaklerna på de otaliga hyperintelligenta mastodontbläckfiskar som rör sig under ytan. De utsöndrar även ett parningssekret som gör att kopparhavet smakar koppar, och hormoner i sekretet gör att man kan dricka det istället för att använda kopparspiral i preventivmedelssyfte.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
De gamla grekerna tyckte att Medelhavet var vinfärgat, så... :)

(Det säger antagligen mer om deras vin.)
Den fånigaste hypotesen jag sett (och som cirkulerade flitigt ett tag) är att de antika grekerna inte _såg_ blått. :rolleyes:
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,003
Location
Stockholm
Om vi lånar från Kalevala är havet klart kopplat med koppar!

The oak-tree must be felled if the land was to prosper, but who could fell it? “Help me, Kapé, daughter of the Ether, help me, my ancient mother, to uproot this terrible tree that shuts out the sunshine,” cried Wainamoinen.

Straightway arose from the ocean a little being clad in copper,—cap, boots, gloves, and belt. He was no longer than a man’s forefinger, and the blade of the hatchet at his belt was but a finger’s breadth. “Art thou divine, or human?” queried Wainamoinen. “Tell me who thou art. Thou surely hast the bearing of a hero, though so small. But thou must be of the race of the pygmies, and therefore useless.”

“I came here to fell the oak,” replied the pygmy. “I am a god and a hero from the tribes that rule the ocean.”
Kopparhjälp, kopparhandskar, kopparskor, kopparbälte, kopparyxa!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Den fånigaste hypotesen jag sett (och som cirkulerade flitigt ett tag) är att de antika grekerna inte _såg_ blått. :rolleyes:
Uh. Det har funnits flera studier som visat att det är svårare för folk att skilja olika nyanser ifrån varandra om de räknas som samma färg på deras språk, och det motsatta gäller också.

Den klassiska grejen är att vissa språk anser att mörkblått och ljusblått är olika färger, medans andra att det är olika nyanser. Och det påverkar väldig mycket färguppfattningen. Ett annat exempel är att germanska språk väldigt få ord för grönt, och det gör att vi har svårt att se skillnad på olika gröna nyanser.

Vilken av de här fyrkanterna är annorlunda? För mig är det skitsvårt. Men om du hade tillhört Himba-folket så hade du sett två olika färger (som de har olika ord för).
untranslatable-words-himba-green.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Uh. Det har funnits flera studier som visat att det är svårare för folk att skilja olika nyanser ifrån varandra om de räknas som samma färg på deras språk, och det motsatta gäller också.

Den klassiska grejen är att vissa språk anser att mörkblått och ljusblått är olika färger, medans andra att det är olika nyanser. Och det påverkar väldig mycket färguppfattningen. Ett annat exempel är att germanska språk väldigt få ord för grönt, och det gör att vi har svårt att se skillnad på olika gröna nyanser.

Vilken av de här fyrkanterna är annorlunda? För mig är det skitsvårt. Men om du hade tillhört Himba-folket så hade du sett två olika färger (som de har olika ord för).
View attachment 11473
Jag… Kan inte skilja på dem! Vilken är annorlunda?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Uh. Det har funnits flera studier som visat att det är svårare för folk att skilja olika nyanser ifrån varandra om de räknas som samma färg på deras språk, och det motsatta gäller också.

Den klassiska grejen är att vissa språk anser att mörkblått och ljusblått är olika färger, medans andra att det är olika nyanser. Och det påverkar väldig mycket färguppfattningen. Ett annat exempel är att germanska språk väldigt få ord för grönt, och det gör att vi har svårt att se skillnad på olika gröna nyanser.
Däremot finns det inga tecken på att vi skulle ha problem att skilja på guld och blått... Att färguppfattning är kulturellt råder det dock ingen tvekan om.

Vilken av de här fyrkanterna är annorlunda? För mig är det skitsvårt. Men om du hade tillhört Himba-folket så hade du sett två olika färger (som de har olika ord för).
Asså, om Himba-folket har Facebook kan jag garantera att det just nu cirkulerar en bild på en grön klänning och de bråkar över vilken färg den har. ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi som regelbundet ser solnedgångar vid havet har för övrigt sett kopparfärgat hav fler gånger än vi kan räkna.

Min egna tes, är att det finns något kopparfärgarat (eller guldigt) som flyter runt i Kopparhavet som kan ses vid vissa tidpunkter och förutsättningar, inte olikt mareld eller norrsken. Därmed inte sagt att det har en "naturlig" förklaring, eftersom några sådana inte finns på Athos. :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Du har grymma ögon (och en bra monitor). Det skiljer 3 grader på färgcirkeln mellan dem.
4% mer cyan enligt Illustrator. Jag tycker att det syns att den är annorlunda, men jag får koncentrera mig lite för att vara säker.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Jag såg det också, trots dålig skärm och skumma ögon. Jag kanske har en undermedveten affinitet för OtjiHimba
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
I den engelske proggaren Rick Wakemans riddarrockopera "The Myths and Legends of King Arthur and Knights of the Round Table" från 1975 sjunger de "spread against the jasper sea". Jasper (sv = jaspis) kan tydligen ha massvis av färgvarianter MEN de gånger jag googlat ordet (pga textraden) är 99% av träffarna rödbrun (kopparaktig!).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
I den engelske proggaren Rick Wakemans riddarrockopera "The Myths and Legends of King Arthur and Knights of the Round Table" från 1975 sjunger de "spread against the jasper sea". Jasper (sv = jaspis) kan tydligen ha massvis av färgvarianter MEN de gånger jag googlat ordet (pga textraden) är 99% av träffarna rödbrun (kopparaktig!).
Å andra sidan så ser grön jaspis väldigt mycket ut som havsvatten.
 
Top