KH Varför heter det ”Kopparhavet”?

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Då menar jag alltså inte varifrån författarna fick namnet – det var ju helt enkelt en anspelning på verkligheten. Utan jag undrar, vad kan den diegetiska anledningen vara? Är vattnet rödbrunt, åtminstone vissa delar, på grund av alger eller dylikt? Ligger det kopparbrott längs kusten? Finns det någon spännande kulturell anledning?

Det kanske är en sådan där sak som lämnas åt fantasin, men om någon har några tankar så skulle det vara intressant att höra!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,415
För att citera Ornaldo Mogger: "Men just då, då allt verkade hopplöst, bröt solen igenom någonstans bortanför stoderna, och speglade sig ned i ett stilla Kopparhav som glänste som hamrad orikalk." (Kopparhavets hjältar, sidan 156)

I själva verket finns flera teorier till hur namnet uppstod, alla nogsammt nedtecknade i Krönikörernas stora Omnipendium i Arkivet i Krilloan. Att det skulla anspela på den metalliska spegling som havet ofta får vid stormigt väder är kanske den mest spridda, medan anda lärda fnyser och kallar det en efterhandskonstruktion, och menar att namnet i själva verket stammar från de gamla kopparbrukande kulturer som brukade ligga vid dess stränder - och i synnerhet handeln med ädelkoppar, Orikalk. Ytterligare andra esoteriker menar att det en gång lång en väldig högkultur med strålande kopparpalats på öar som sedan dess sjunkit i havet, och det är dessa namnet syftar på.

Hur det än är så har namnet nu blivit så etablerat, i synnerhet i de episka dikterna om hjälten Valltam (då den Joriska cyckeln) och har fått en poetisk anstrykning, så i praktiken tänker de flesta av Kopparhavets invånare på just den kopparglänsande kvalitet de ser på, eller tillskriver, havet.
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Underbart! Det här är ju guld värt – eller ja, orikalk värt – som inspiration. Som språknörd älskar jag att du till och med tänkt på folketymologi-perspektivet! Just det där med att tillskriva ting egenskaper som inte skulle uppfattas på samma sätt om det inte vore kulturell konsensus har också enorm sanningsprägel. 😍

Det här ska jag kanske se om jag kan integrera i något äventyr…
 

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Koppar är ju blågrönt, så det känns ju som ett rimligt namn på ett hav, som väl förmodligen också är blågrönt?
Nja, färgen av ärgad koppar (eller t.ex. kopparacetat) är väl kanske inte det första folk tenderar att associera med ordet “koppar”, haha.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,993
Nja, färgen av ärgad koppar (eller t.ex. kopparacetat) är väl kanske inte det första folk tenderar att associera med ordet “koppar”, haha.
De gamla grekerna tyckte att Medelhavet var vinfärgat, så... :)

(Det säger antagligen mer om deras vin.)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
De gamla grekerna tyckte att Medelhavet var vinfärgat, så... :)

(Det säger antagligen mer om deras vin.)
Och säger ännu mer om deras begränsade ordförråd för att beskriva färger.
En teori är att de helt enkelt inte hade något ord för "blå", så gamle Homeros fick använda de färg-termer han hade.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,526
Location
Rissne
En teori är att de helt enkelt inte hade något ord för "blå", så gamle Homeros fick använda de färg-termer han hade.
Ja, överlag är det rätt intressant hur olika kulturer klumpar ihop, eller separerar, olika färger. Jag har för mig att vi i sverige under rätt lång tid inte skiljde på… var det brunt och lila? Orange och lila?

Det finns verkligen inget självklart i att göra just den indelning just vi gör just nu
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,972
Location
Ereb Altor
Ja, överlag är det rätt intressant hur olika kulturer klumpar ihop, eller separerar, olika färger. Jag har för mig att vi i sverige under rätt lång tid inte skiljde på… var det brunt och lila? Orange och lila?

Det finns verkligen inget självklart i att göra just den indelning just vi gör just nu
Precis så. Kanske OT men färger är precis samma typ av imperfekt tolkning av en omvärld vi inte är överens om som typ allt annat. Vilket är precis hur vi vill ha vårt Kopparhav.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,972
Location
Ereb Altor
Då menar jag alltså inte varifrån författarna fick namnet – det var ju helt enkelt en anspelning på verkligheten.
Det är inte helt uppenbart. Namnets ursprung tycks mer ha varit "det lät bra". Och detta var ju när man inte kunde googla. Och ursprunget i din länk är en rätt obskyr referens som jag tror gått förbi de flesta. Däremot har vi lagt in Smultna sjön på vår karta som är en direktöversättning av Molten Sea (som alltså är det engelska supercoola namnet). Så cirkeln är sluten oavsett :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Nja, färgen av ärgad koppar (eller t.ex. kopparacetat) är väl kanske inte det första folk tenderar att associera med ordet “koppar”, haha.
Inte? Kan tänka mig att det är den vanligaste formen av koppar man stöter på i ett förmodernt samhälle. Koppartak, kopparstatyer, kopparbeslag av allehanda typ. Blankpolerat koppar som förvaras inomhus och hålls fritt frän ärg känns inte som det vanligaste. Och detta gäller väl dubbelt upp i ett medelhavsklimat, där luften är salt och husen inte behöver vara täta. Den mesta koppar som inte aktivt underhålls blir nog blågrön rätt snabbt. Så att ”kopparfärgad” skulle betyda ”blågrön” känns rätt rimligt, kan jag tycka.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,415
Inte? Kan tänka mig att det är den vanligaste formen av koppar man stöter på i ett förmodernt samhälle. Koppartak, kopparstatyer, kopparbeslag av allehanda typ. Blankpolerat koppar som förvaras inomhus och hålls fritt frän ärg känns inte som det vanligaste. Och detta gäller väl dubbelt upp i ett medelhavsklimat, där luften är salt och husen inte behöver vara täta. Den mesta koppar som inte aktivt underhålls blir nog blågrön rätt snabbt. Så att ”kopparfärgad” skulle betyda ”blågrön” känns rätt rimligt, kan jag tycka.
Är inte koppartak en oerhörd lyxprodukt fram till tidigmodern tid? Tänker på Baaltemplet i Palmyra vars koppartak skall ha fungerat som en "fyr' för karavaner. Ingen ärg där.

Men i allmänhet misstänker jag att de flesta förmoderna kulturer främst använde kopparbaserade metaller för bruksföremål - vapen, kastruller, kärl, rustningar etc. Och sådant höll man nog snyggt och blankt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,689
Location
Göteborg
Är inte koppartak en oerhörd lyxprodukt fram till tidigmodern tid? Tänker på Baaltemplet i Palmyra vars koppartak skall ha fungerat som en "fyr' för karavaner. Ingen ärg där.

Men i allmänhet misstänker jag att de flesta förmoderna kulturer främst använde kopparbaserade metaller för bruksföremål - vapen, kastruller, kärl, rustningar etc. Och sådant höll man nog snyggt och blankt.
Så kanske det är! Många kopparmalmer är ju dock blå eller gröna (azurit och malakit), och jag vet inte om alla håller sina kopparmynt polerade. Jag hade i alla fall tyckt att det känns fullt naturligt att kalla något för ”Kopparhavet” efter färgen på ärgad koppar eller kopparmalm. Kanske hette det Kopparmalmshavet eller Kopparärgshavet och blev förkortat.
 
Last edited:

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Vill minnas att det finns ytterligare en myt i Sirenens klagan, som förklarar namnet.
I skapelsens barndom, när gudarna ännu kämpade över Athos öde, skapade gudinnan Ninhursag den väldiga titanen Karkos för att göra slut på stridigheterna. Titanen var gjuten i massiv metall av självaste världsalltets fundament. Han var följaktligen ostoppbar och gjorde processen kort med drakar, demoner, vindväsen och bergsjättar. .... Segerrusig men skadad och med rost flödande ur djupa hack, sökte sig Karkos till ett väldigt hav där han tvagade sina sår. Där mötte han sju sirener som sjöng till hans ära. Titanen trollbands av sirenerna och bad dem läka honom. De sju havsvarelserna bad att i utbyte få titanens själ. Den väldiga metalljätten skrattade och gick med på förslaget – han var ju av solid materia, ett enda massivt block av skapelsens alla hårdaste metaller, och hade följaktligen ingen själ. Det var dock en felbedömning, ty allt levande har en själ. .... Förvånad såg Karkos hur mjuk metall sipprade ur hans kropp och lade sig i drivor kring sirenerna – hans själ, gjuten i ädlaste guld. Metallgiganten blev i och med detta sirenernas slav, och de försänkte honom i evig sömn på havets botten. Sirenerna lekte länge med den gyllene själen medan titanens rostblödande sår sakta färgade havet kopparbrunt.

- Muntlig erebosisk tradition, även återgiven i bland annat Ereshkigalrullarna och uppspolade fragment av siovisk rotskrift.
 
Last edited:

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Ha ha ha! Ja, då har vi fyra olika svar (solens glans; forna kopparbrukande kulturer; forna kopparpalats; erebosisk myt) från skaparna själva! 😁 Bara att välja och vraka, antar jag.

Nu när jag har dig på kroken, @vije, så låt mig fråga: går frasen ”färgade havet kopparbrunt” ihop med solglans-grejen – alltså, är det en muntlig tradition som förklarar varför havet glänser som det gör? Eller är tanken att erebosierna menar att havet faktiskt var kopparbrunt en gång för länge sedan?
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Ha ha ha! Ja, då har vi fyra olika svar (solens glans; forna kopparbrukande kulturer; forna kopparpalats; erebosisk myt) från skaparna själva! 😁 Bara att välja och vraka, antar jag.

Nu när jag har dig på kroken, @vije, så låt mig fråga: går frasen ”färgade havet kopparbrunt” ihop med solglans-grejen – alltså, är det en muntlig tradition som förklarar varför havet glänser som det gör? Eller är tanken att erebosierna menar att havet faktiskt var kopparbrunt en gång för länge sedan?
Hmm, svår fråga :)

Jag tror att det kan ha en koppling till myterna om den sjunkna högkulturen - man antar att katastrofen som sänkte det forna riket gjorde havet brunt i flera decennier - likt ett bolmande undervattens vulkanutbrott. Så ja - jag skulle säga att jag tror på teorin om att havet faktiskt var brunt en gång i tiden och att kopplingen till glänsande koppartak är en senare försköning av romantiserande soldyrkande kulturer :)
 
Top