Varför har inte alla rollspel en Patreon?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Ytterligare två veckor med Patreon. Två av de ursprungliga sju backarna har redan hoppat av och bara en valde att uppgradera till den högre nivån.

Än så länge jag har postat något (som jag hoppas är) läsvärt varje veckoslut, men det verkar inte som om mina skriverier attraherar så många läsare.

Jag tänker ändå hålla på en stund till, men det känns som om frågan är trådens titel snart är besvarad. "För att inte alla rollspel har något extra att erbjuda som kan serveras via Patreon."
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Två månader med Patreon och jag har fem patrons. Verkar inte som om det blir fler heller. En patron har uppgraderat till nivån som ger tillgång till mina veckopostningar och fyra ligger kvar på nivån som egentligen inte ger något (fast jag brukar posta något där varje månad).

Än så länge känns det som ett totalt misslyckande. Jag försöker väl hålla på några veckor till, men sedan lägger jag nog ner det här experimentet.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
En väldigt viktig aspekt med en Patreon är att vara extremt tydlig med vad denna Patreon erbjuder för pengarna samt att ge ut något gratis som en icke-prenumerant kan kika på i förväg. Jag kollade på din @Oldtimer och jag har inte den blekaste vad jag får för 30 kr, som dret står får jag ingenting på den nivån. 70 kr i månaden får jag content som inte är färdigt men jag vet inte vad jag får...

Detta är ganska säkert anledningen till att det är få prenumeranter.

Kolla Dyson Logos för hur en riktigt bra patreon ser ut.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
En väldigt viktig aspekt med en Patreon är att vara extremt tydlig med vad denna Patreon erbjuder för pengarna samt att ge ut något gratis som en icke-prenumerant kan kika på i förväg.
Det här är jättebra råd. Ju tydligare desto bättre. Konkreta saker är jättebra.

För mig ser det ut så här:

10 kronor: Sporadiska nyhetsuppdateringar och bloopers ur podden, samt diverse rollspelsartiklar då det är relevant.
50 kronor: Ett poddavsnitt i månaden ur kampanjen Häxmästarens hemlighet, väldigt lätt klippt.
100 kronor: Ett ordentligt klippt och ljudlagt poddavsnitt i månaden ur en kampanj, just nu Mutant Nova till Nya Mutant.
200 kronor: Sneak peek på ett oklippt avsnitt ur en pågående kampanj (just nu Stormklint till Chronopia) varannan vecka, som kommer dyka upp i vanliga poddfeeden framöver.

Typ. Jag har en 300 kronors nivå också där folk om de vill kan få spela med mig också.

Det är klart och tydligt, vilket gör att man vet vad man får. När man ska lägga ut pengar är det jätte hjälpsamt att vara tydlig.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
En väldigt viktig aspekt med en Patreon är att vara extremt tydlig med vad denna Patreon erbjuder för pengarna samt att ge ut något gratis som en icke-prenumerant kan kika på i förväg. Jag kollade på din @Oldtimer och jag har inte den blekaste vad jag får för 30 kr, som drt står får jag ingenting på den nivå . 70 kr i månaden får jag content som inte är färdigt men jag vet inte vad jag får...

Detta är ganska säkert anledningen till att det är få prenumeranter.

Kolla Dyson Logos för hur en riktigt bra patreon ser ut.
Jag erkänner att jag inte har en aning om hur man gör en bra Patreon. Jag kikade på några andra kända namn inom rollspel och försökte mig på något likande.

Sedan tycker jag att jag är rätt tydlig. 30 kr är en stödnivå där jag inte lovar någonting, men försöker ändå bjuda på något litet guldkorn ur svensk rollspelshistoria varje månad. 70 kr är den nivån där jag lägger ut något varje vecka. Exakt vad det blir är svårt att specificera i förväg, men de ser jag inte att någon annan gör heller. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "content som inte är färdigt". Förväntar man sig en komplett publiceringskalender? Vad jag kan se vet man inte exakt vad man får för content från Dyson Logos heller.

Jag är ju själv patrron till sex olika kreatörer och jag vet definitivt inte i förväg vad de tänker bjuda på. Bara att det brukar vara något intressant och att jag gillar det de gör.
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Jag erkänner att jag inte har en aning om hur man gör en bra Patreon. Jag kikade på några andra kända namn inom rollspel och försökte mig på något likande.

Sedan tycker jag att jag är rätt tydlig. 30 kr är en stödnivå där jag inte lovar någonting, men försöker ändå bjuda på något litet guldkorn ur svensk rollspelshistoria varje månad. 70 kr är den nivån där jag lägger ut något varje vecka. Exakt vad det blir är svårt att specificera i förväg, men de ser jag inte att någon annan gör heller. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "content som inte är färdigt". Förväntar man sig en komplett publiceringskalender? Vad jag kan se vet man inte exakt vad man får för content från Dyson Logos heller.

Jag är ju själv patrron till sex olika kreatörer och jag vet definitivt inte i förväg vad de tänker bjuda på. Bara att det brukar vara något intressant och att jag gillar det de gör.
Jag säger så här då, för 15 kr hos Dyson Logos vet jag att jag får en bundle med kartor och behöver inte kolla hans bloguppdateringar för det.

För 30 kr på din patreon får jag eventuellt ingenting. Varför ska jag investera 30 kr i ingenting kanske en person frågar sig själv?
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Jag säger så här då, för 15 kr hos Dyson Logos vet jag att jag får en bundle med kartor och behöver inte kolla hans bloguppdateringar för det.

För 30 kr på din patreon får jag eventuellt ingenting. Varför ska jag investera 30 kr i ingenting kanske en person frågar sig själv?
En fullt rimlig fråga. Jag kollade inte just på Dyson Logos (eftersom jag inte kände till den), men en hel del andra Patreons jag kollade på hade en lägsta nivå som bara gav ett tack för bidraget. Det kanske är helt feltänkt. Verkar ju så.

Som jag och andra konstaterade i början av tråden är ett kraftfullt argument mot att ha en Patreon, just att man lovar en produktivitet som kan vara svår att hålla. Så jag provade en modell (som inte verkar helt ovanlig) med att inte lova för mycket. Men om man ser 30 kr som en investering, förstår jag att min Patreon inte är speciellt lockande.

Nåväl, man lär sig genom experiment. Man lär sig mest av de misslyckade experimenten.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
en hel del andra Patreons jag kollade på hade en lägsta nivå som bara gav ett tack för bidraget.
De som jag stödjer på detta viset är sådana som har en synlig produktivitet av något slag, till exempel att de har en YouTube-kanal med videos som uppenbarligen har kostat en del att producera. Om jag tycker det innehållet är värdefullt och borde fortsätta produceras, kan jag ge ett litet bidrag även om jag inte personligen får något extra för det.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag tror det är viktigt att skapa sig en realistisk bild av sin målgrupp, och hur stor del av den som är beredd att komma med mer än glada tillrop. Min känsla är att många överskattar sin målgrupps vilja att spendera pengar.

Jag har i runda slängar 60-80 000 följare i sociala medier. De gånger jag lägger ut något (i mitt fall konsttryck, klistermärken, pins) till försäljning så är det runt 50, i bästa fall 100, som köper något.

Man kan även donera ”dricksa”, via ko-fi om man vill det och det har hundrafemtio personer gjort. Av 80 000 följare.

Jag vet inte hur många ex du sålt av Dunder & Drakar eller hur många som följer dig i sociala medier (alltså hur stor målgrupp du har), men med siffrorna ovan i åtanke så är 5-10 ”patreons” kanske inte ett så dåligt utfall? Realistiska och lite nedtonade förväntningar är nog en god inställning när man bestämmer sig för att prova Patreon eller andra sätt att tjäna pengar online.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Jag tror det är viktigt att skapa sig en realistisk bild av sin målgrupp, och hur stor del av den som är beredd att komma med mer än glada tillrop. Min känsla är att många överskattar sin målgrupps vilja att spendera pengar.
Så är det nog. Och jag hade nog inte gett mig in i detta, om inte den här tråden hade väckt tanken i mitt huvud.

Jag vet inte hur många ex du sålt av Dunder & Drakar eller hur många som följer dig i sociala medier (alltså hur stor målgrupp du har), men med siffrorna ovan i åtanke så är 5-10 ”patreons” kanske inte ett så dåligt utfall? Realistiska och lite nedtonade förväntningar är nog en god inställning när man bestämmer sig för att prova Patreon eller andra sätt att tjäna pengar online.
5 patrons är säkert inte ett dåligt utfall och jag vill inte framstå som gnällig eller besviken över det. Men det är en ganska liten åhörarskara och nu känner jag det som en plikt att ändå ge dem något regelbundet. Vilket känns lite stressande.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
För 30 kr på din patreon får jag eventuellt ingenting. Varför ska jag investera 30 kr i ingenting kanske en person frågar sig själv?
Jag har inget emot det här alls, om man är tydlig med att det är just stöttande. Om man gillar en skapare, och vet att bidraget gör att personen kan fortsätta göra det hen gör och kommer att publicera något nytt någon gång i framtiden, ser jag inget fel i att man kan tänkas vilja pytsa in en liten summa varje månad utan att få något konkret för det.

Jag vet att jag själv nästan bara blir stressad av regelbundna produktivitetskrav (jfr att jag ligger 4-5 veckor efter med Dungeon23, även om det inte är helt nedlagt än), så om jag skulle ha en patreon skulle jag dels ha en väldigt låg nivå med enbart stöttande, dels en något högre där jag var väldigt tydlig med att jag lägger ut saker ibland men absolut inte varje månad och helt utan varje form av regelbundighet. (Och jag skulle nog få vara väldigt nöjd med 5 följare då. :giggle:)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
5 patrons är säkert inte ett dåligt utfall och jag vill inte framstå som gnällig eller besviken över det. Men det är en ganska liten åhörarskara och nu känner jag det som en plikt att ändå ge dem något regelbundet. Vilket känns lite stressande.
Jag tror att du kanske framförallt började lite i fel ände. Det är svårt att locka till sig nya människor till en Patreon. Följare får man genom att under lång tid kontinuerligt publicera material som är lättillgängligt (läs: bra och gratis). Man bör nog helst redan ha en följarskara på åtminstone 10 000 innan man väljer att växla upp till Patreon om man har en målsättning högre ett par patreons och i bästa fall kaffepengar.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Man bör nog helst redan ha en följarskara på åtminstone 10 000 innan man väljer att växla upp till Patreon om man har en målsättning högre ett par patreons och i bästa fall kaffepengar.
Precis detta. Bara en liten andel av följare blir trots allt Patrons och att vara patron ska ge något.

Jag själv är patron till flera video/medieskapare och utöver att jag vill stötta dem så är de små saker jag får värda pengarna. Bland annat är jag Patron till YouTubern Patrick H Willems, där den största "perken" jag får som Patreon är tillgång till en Discord-server med andra Patreons. Den är jättemysig och fylld med andra filmnördar, där jag hoppar in och skriver lite då och då. Dessutom gör det att vi får en egen kanal till Patricks "Patrick Replies"-videor, vilket gör att våra frågor nästan alltid kommer med. Jag får också en "att se"-lista inför nya videor i förväg. En annan som jag är Patreon hos, filmpodden You Must Remember This ger oss också en "att se"-lista inför varje avsnitt. Plus extratexter relaterat till avsnittet, ofta korta men kul. Andra jag varit Patreons hos har gett oss material i förväg (typ "ni får se videon X dagar före den kommer ut").

Det ska inte heller underskattas att vara Patreon ska kunna gynna en när det gäller material som görs/redan finns; typ att alla Patreons får en rabattkod eller liknande är inte alls dumt. Det har jag fått på vissa Patreons. Det kan också vara saker som smakprov som man får gratis.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Det är svårt att locka till sig nya människor till en Patreon. Följare får man genom att under lång tid kontinuerligt publicera material som är lättillgängligt (läs: bra och gratis). Man bör nog helst redan ha en följarskara på åtminstone 10 000 innan man väljer att växla upp till Patreon om man har en målsättning högre ett par patreons och i bästa fall kaffepengar.
Jag skulle nog säga att just summan 10 000 inte alls väger lika tungt som det förstnämnda argumentet med att publicera mycket
gratismaterial under längre tid utifrån egna erfarenheter.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag skulle nog säga att just summan 10 000 inte alls väger lika tungt som det förstnämnda argumentet med att publicera mycket
gratismaterial under längre tid utifrån egna erfarenheter.
Ja alltså den exakta siffran är egentligen inte poängen, men den påverkar så klart hur många patreons du har chans att få eftersom den utgör rekryteringspool.

Antalet Patreons som inte kommer från din följarskara är nog närmast mikroskopisk.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Ja alltså den exakta siffran är egentligen inte poängen, men den påverkar så klart hur många patreons du har chans att få eftersom den utgör rekryteringspool.

Antalet Patreons som inte kommer från din följarskara är nog närmast mikroskopisk.
Ja, där håller jag med till 100%. Du får inga nya följare på Patreon, utan den kommer helt från tidigare följarskara. Jag tyckte bara att det var värt att invända mot en skara på 10 000 för då är det i princip omöjligt att göra något rollspelsrelaterat på svenska för mindre skapare (och det är det inte).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Ja, där håller jag med till 100%. Du får inga nya följare på Patreon, utan den kommer helt från tidigare följarskara. Jag tyckte bara att det var värt att invända mot en skara på 10 000 för då är det i princip omöjligt att göra något rollspelsrelaterat på svenska för mindre skapare (och det är det inte).
Jag vet nog inte vad du menar med ”omöjligt”. Alltså man kan ju göra rollspelsgrejor för fem patreons, och det är fullt möjligt utan tiotusen följare som grundpremiss.

Så jag vet inte vad jag eventuellt ska argumentera för eller mot. Men vill man försörja sig på sin Patreon så vill jag nog hävda att det är omöjligt med mindre än 10k följare när man startar. Vill man inte försörja sg så är ingenting omöjligt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jag tycker rent generellt det är dumt att invända och argumentera när jag håller med dig. ;)

Vad jag invönde mot var att din första inlägg lät som "Har du inte 10K följare, bry dig inte att göra en Patreon för det går inte". Du förtydligade dig sedan så utifrån det blev vad du menade tydligare och då höll jag med dig.
 
Top