Varför har inte alla rollspel en Patreon?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,292
Location
Örebro
Jag hade gärna skänkt ett par kronor varje månad till de som gör mitt favoritrollspel (Eon) emot att jag får nåt nyhetsbrev, rösta i lite polls och lite annat skoj.

Borde väl kunna bli en relevant inkomstkälla för en del spel med trogna följarskaror? Samtidigt har jag aldrig hört om några spel som har en patreon!?
Jag tror kort och gott på det som många skriver ovan: att det lätt kan bli så att det känns som ett stressmoment att något hela tiden måste komma upp. Det kan bli betyngande för mindre spelskapare. Det blir en takcsamhetsskuld som gör att man känner man måste leverera. För ett företag som måste producera produkter till en större köpklientel så blir det dessutom en prioriteringsfråga var man ska lägga resurserna.

Sedan finns det en del rollspelsproducenter som enbart är dumma i huvudet och lägger för mycket resurser där för de är kreativt sjävsmordsbenägna (läs: undertecknad).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,424
Location
Nirvana
Jag tror kort och gott på det som många skriver ovan: att det lätt kan bli så att det känns som ett stressmoment att något hela tiden måste komma upp. Det kan bli betyngande för mindre spelskapare. Det blir en takcsamhetsskuld som gör att man känner man måste leverera. För ett företag som måste producera produkter till en större köpklientel så blir det dessutom en prioriteringsfråga var man ska lägga resurserna.

Sedan finns det en del rollspelsproducenter som enbart är dumma i huvudet och lägger för mycket resurser där för de är kreativt sjävsmordsbenägna (läs: undertecknad).
Så om vi ska lära av dig som har erfarenhet av Patreon, skulle du då säga att det bästa är att man har en tydlig plan (ett visst antal förberedda eller färdiga produkter) under en begränsad tid (ett år kanske)? Är det ett sätt att slippa känna att man har gett kunderna för lite? Eller tycker du helt enkelt att Patreon är en dålig grej för den som inte skapar spel på heltid?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,659
Location
Uppsala
För mig personligen är rollspel hobby. Har kunnat sträcka mig till Pay What You Want på itch.io för mina pdf-grejer, men Patreon känner jag blir lite för mycket som att "tigga". De få kreatörer jag backat har jag dessutom glömt bort att jag backat, och de regelbundna uppdateringarna har jag därför inte ens tagit del av. Så på något sätt är det helt enkelt fel aktivitet för det, för mig.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,292
Location
Örebro
Så om vi ska lära av dig som har erfarenhet av Patreon, skulle du då säga att det bästa är att man har en tydlig plan (ett visst antal förberedda eller färdiga produkter) under en begränsad tid (ett år kanske)? Är det ett sätt att slippa känna att man har gett kunderna för lite? Eller tycker du helt enkelt att Patreon är en dålig grej för den som inte skapar spel på heltid?
För att minimera stressen så skulle jag absolut se till att bygga upp en buffert som du har att starta med för det minskar stressen.
Det allra viktigaste skulle jag dock säga är att man tänker över vad för sorts nivåer man erbjuder. Det är där det gäller att vara smart så man minimerar sitt jobb (jag var det inte helt och hållet XD ), men också att man är tydlig! Det gäller att skapa rätt förväntningar hos de som backar en. Att ge en tidsexklusivitet skulle absolut kunna fungera. Sedan är en annan bra sak just också att kunna ge de som backar insikt i arbetet, kanske även tillgång att läsa det och ge feedback (jag är raka motsatsen till @Nässe här - alla feedback, även negativ, ger mig mer vilja att skriva). Det är båda sådana saker som är låg level-investeringar i Patreon-belöningarna.

Så ja, buffert, väl uttänkta belöningar och tydlig kommunikation skulle jag säga är de viktigaste sakerna. Jag tror inte Patreon är en dålig sak för de som inte skapar spel på heltid (jag gör det ju inte), men det blir förstås svårare att få backare om du inte gjort något form av avtryck förstås. Rollspelspoddar är generellt mycket bättre än rollspelsföretagen på det här, troligen eftersom poddarnas produkter är gratis. Den stora inkomsten för rollspelsföretagen ligger ju i deras böcker - men jag ser absolut inget hinder för dem.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
271
De Patreons jag har följt har gjort kartor till VTTs med kanske en liten äventyrskrok till platsen. Det är nog betydligt "lättare" att göra det varje månad än att dela med sig av delar till komplett rollspel eller "den stora kampanjen".
Men det är som vanligt viktig att vara tydlig vad man gör. Antigen är man meddelar att man släpper något varje månad och att det är som en prenumerationstjänst eller att det är mer en generell stöttning som sedan kanske ger extra rabatt/förhandssläpp/omnämnande i den slutliga produkten när den väl kommer.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,224
Location
Stockholm
Vad jag kunde se var din Patreon fokuserad på ditt liv som poddare, inte att producera dina rollspel? Det finns det några stycken som har, men just att skriva konkreta rollspel är mig veterligen bara Blixt som har.

Så jag har tekniskt rätt, vilket som bekant är den bästa sortens rätt. ;)
Nä, åtminstone Skullfungus finns också på Patreon och skapar spelmaterial. Man ska vara försiktig med så definitiva uttalanden ;)
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
Vad jag kunde se var din Patreon fokuserad på ditt liv som poddare, inte att producera dina rollspel? Det finns det några stycken som har, men just att skriva konkreta rollspel är mig veterligen bara Blixt som har.

Så jag har tekniskt rätt, vilket som bekant är den bästa sortens rätt. ;)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,061
Location
Stockholm
För er som tycker att en Patreon låter stressigt som skapare av olika skäl, då det löpande kommer in pengar av fansen – kan ni utveckla vad som gör att ni känner så? Det lät på flera röster som att det skulle vara ett stressigt koncept, oavsett skaparens ambitioner på att få lön för sin verksamhet.

Jag kan personligen jämföra med mina egna hobbys inom teatervärlden, där det alltid blir ett stort och plötsligt stressmoment när det är dags för release (premiär) och det är dags att göra reklam och skaffa kunder. Mycket mindre stressigt då att redan ha en fan-bas som kanske får gratis-biljetter i utbyte mot att de löpande stödjer med en slant, och får lite förhandstittar på processen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,392
För er som tycker att en Patreon låter stressigt som skapare av olika skäl, då det löpande kommer in pengar av fansen – kan ni utveckla vad som gör att ni känner så? Det lät på flera röster som att det skulle vara ett stressigt koncept, oavsett skaparens ambitioner på att få lön för sin verksamhet.

Jag kan personligen jämföra med mina egna hobbys inom teatervärlden, där det alltid blir ett stort och plötsligt stressmoment när det är dags för release (premiär) och det är dags att göra reklam och skaffa kunder. Mycket mindre stressigt då att redan ha en fan-bas som kanske får gratis-biljetter i utbyte mot att de löpande stödjer med en slant, och får lite förhandstittar på processen.
Patreon innebär att material måste skapas. Att en måste vara kreativ är en stressfaktor.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,235
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Patreon innebär att material måste skapas. Att en måste vara kreativ är en stressfaktor.
+1 på den.

Utöver det jag redan skrivit, så fyller detta in de luckor jag utelämnade. Lättare att sälja en färdig produkt än att ha någon som tittar över axeln.

Jag ger dessutom hellre bort saker gratis än säljer dem, men har inga problem med om någon vill ge mig pengar för något jag gjort. Krav på att jag ska göra (uttalande eller inte) sporrar mig inte. Hämmar det mig? Tror egentligen inte det.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,107
Jag tror många överskattar hur mycket man måste producera i motprestation.

Har man en redig produktionslinje och ett starkt varumärke bakom sig så tror jag många kan tänka sig att chippa in några kronor i månaden bara för att.

Sen kan man bjuda på mycket som gratis. Nyhetsuppdateringar man får före alla andra, sneak-previews av kommande släpp och saker det arbetas på, man kan få rösta i polls på vilken produkt som ska komma härnäst (utan att resultatet blir bindande) eller huruvida man verkligen ska förändra Minoutaurerna i nästa monsterbok till nån tjuren Ferdinand osv.

Skulle tusen patroner ge i snitt tio kronor i månaden så blir det tio tusen i månaden. Och med sådana pengar borde man kunna avlöna en hel del skrivande eller illustrerande.

Jag har länge stött en app som heter Language Transfer. Under de två år jag stöttade appen producerade skaparen inte ett jota. Ändå drog han in i runda slängar 20-30 tusen i månaden för att så många var så förtjusta i hans tidigare arbete och ville vara med och bidra.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,544
Location
Göteborg
Det låter hoppfullt! Fortsätt gärna hålla oss uppdaterade.

Jag känner också en del stress inför att driva en Patreon. Men som @Conan är inne på så behöver sakerna man erbjuder i utbyte kanske inte vara så komplicerade. Mer ”jag är med i en exklusiv liten klubb” än ”jag får helt nya grejer varje månad.”
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Nu har jag varit igång en månad och har postat något varje fredag hittills. Tydligen föll det inte alla i smaken, för en patron hoppade av nu. Det där hör väl till, men det känns ändå lite jobbigt.

Sedan kan det ju ha att göra med att jag nu skapade en högre nivå. Den första, lägre, nivån var ju sagt att den inte skulle ge tillgång till något mer än min tacksamhet, men alla postningar hittills har legat på den nivån. Nu kände jag mig varm i kläderna och vågade skapa en ny, lite högre, nivå som faktiskt utlovar material att läsa. Kanske skrämde bort folk genom att göra så. :oops:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jag gillar inte tanken på Patreon. Dels som skapare, av samma skäl som krank anger, men även som konsument: jag är så satans trött på alla prenumerationstjänster. Jag är så trött på att prenumerera på allt - mjukvara, filmer, musik, appar, spel, etc. Kan jag inte bara få betala för något och sedan få äga det? Jag avskyr att man nu för tiden måste betala återkommande för allt (ja, jag överdriver, men ni fattar) man vill ha. Jag betalar kontinuerligt för photoshop, ett gäng streamingtjänster, VPN, lösenordshanterare, Youtube, ett par dataspel, nintendo, och säkert ett gäng andra saker som jag glömt bort.

Missförstå mig inte, jag förstår varför företagen vill ha mig som återkommande inkomstkälla, men jag är ohyggligt trött på det. Kan jag slippa det i rollspelssammanhang så gör jag gärna det.

Själv kör jag Ko-fi, där folk kan slänga in en liten engångsdonation om de känner för det. Det ger inga pengar att tala om, men jag blir glad när någon gör det.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Jag gillar inte tanken på Patreon. Dels som skapare, av samma skäl som krank anger, men även som konsument: jag är så satans trött på alla prenumerationstjänster. Jag är så trött på att prenumerera på allt - mjukvara, filmer, musik, appar, spel, etc. Kan jag inte bara få betala för något och sedan få äga det? Jag avskyr att man nu för tiden måste betala återkommande för allt (ja, jag överdriver, men ni fattar) man vill ha. Jag betalar kontinuerligt för photoshop, ett gäng streamingtjänster, VPN, lösenordshanterare, Youtube, ett par dataspel, nintendo, och säkert ett gäng andra saker som jag glömt bort.

Missförstå mig inte, jag förstår varför företagen vill ha mig som återkommande inkomstkälla, men jag är ohyggligt trött på det. Kan jag slippa det i rollspelssammanhang så gör jag gärna det.

Själv kör jag Ko-fi, där folk kan slänga in en liten engångsdonation om de känner för det. Det ger inga pengar att tala om, men jag blir glad när någon gör det.
Jag förstår hur du menar. Själv betalar jag alldeles för mycket för Adobe Creative Cloud varje månad.

Men Patreon tycker jag inte riktigt är samma sak (naturligtvis beroende på kreatörens upplägg). Det är ju lite grand av en korsning mellan donation och tidningsprenumeration. Och det tycker jag känns mer okej.
 
Top