Varför har inte alla rollspel en Patreon?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Jag hade gärna skänkt ett par kronor varje månad till de som gör mitt favoritrollspel (Eon) emot att jag får nåt nyhetsbrev, rösta i lite polls och lite annat skoj.

Borde väl kunna bli en relevant inkomstkälla för en del spel med trogna följarskaror? Samtidigt har jag aldrig hört om några spel som har en patreon!?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag kan mest svara för mig själv: Jag skulle känna att det var ännu ett "måste" som flåsade mig i nacken. Även om jag hade nån variant där jag bara får flis om jag faktiskt gör något, så skulle jag hela tiden känna att jag borde göra mer. Och det är en känsla jag inte vill ha av min hobby.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag hade gärna skänkt ett par kronor varje månad till de som gör mitt favoritrollspel (Eon) emot att jag får nåt nyhetsbrev, rösta i lite polls och lite annat skoj.

Borde väl kunna bli en relevant inkomstkälla för en del spel med trogna följarskaror? Samtidigt har jag aldrig hört om några spel som har en patreon!?
Den enda Patreon som jag stöder är Mark Smylie’s. Den möjliggör för honom att skapa illustrationer, fiktion och rollspelsmaterial till Artesia/The Barrow-världen som är hans skapelse.

Ganska säker på att det finns fler exempel på enskilda rollspelsskapare som har Patreons.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,752
Location
Göteborg
Känns ganska vanligt bland amerikanska indieskapare, skulle jag säga, utan att egentligen ha koll. Jag personligt vill inte ha det för att det skulle blanda in pengar i min rollspelshobby, vilket jag inte vill. Och för att typ fem pers skulle bli medlemmar. :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
UVG har en patreon, den enda jag deltar i för närvarande. Personligen skulle jag kunna överväga en egen patreon om jag hade haft ett gäng fans och velat satsa halvprofessionellt, men där är jag inte än.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Som sagt, några har det, men jag skulle själv inte skaffa en förrän jag redan hade en stadig inkomst från nåt så att jag inte känner att levebrödet beror på en stadig ström skapelser, men det är något jag tittar på potentiellt för Svenska Superserier, fantastikseriefanzinet som jag är en redaktör på. Om det fanns ett företag som jag jobbade på hade det också vart ok, då man vet att folk kan hjälpa till vid deadlines.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag hade gärna skänkt ett par kronor varje månad till de som gör mitt favoritrollspel (Eon) emot att jag får nåt nyhetsbrev, rösta i lite polls och lite annat skoj.

Borde väl kunna bli en relevant inkomstkälla för en del spel med trogna följarskaror? Samtidigt har jag aldrig hört om några spel som har en patreon!?
Precis det du efterfrågar tror jag blir åtminstone vanligt inom ett par år. Spelskaparen Ben Milton är en av dem som redan jobbar på det här viset. Om jag har förstått honom rätt, så kan man som hans patreon löpande få dungar och annat av honom. Hur bra just hans tjänst är vet jag inte, men jag gillar hans kanal på Youtube. Han har även en blogg.


Om jag själv skulle kunna tänka mig den här lösningen? Kanske. Men blir man inte stressad av att ha den ständiga direktkontakten med sina kunder? Det är lätt att tänka sig att någon eller några blir väldigt energiska och framför oerhört specifika önskemål (”jag vill ha en kampanj om det här”), som kanske inte är så intressanta för det stora flertalet. Eller för mig som skapare. Jag tror att det är bra om spelskapare är trogna sina egna visioner - även om det gör några missnöjda. Förmodligen är det nog också ofta en fråga om tid. Det man hinner är att förverkliga en vision inom en viss ram. Då får man skala bort annat.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jag stödde Ash Law när hon hade sin mest kreativa period och sprutade ur sig material till 13th Age. Tyvärr verkar hon ha gått in i väggen på något vis, och då kunde jag inte motivera att lägga pengar på det varje månad.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Om jag skulle välja att jobba med Patreon som betalningsmodell, så skulle jag bara göra det under en begränsad period (ett år kanske) och kommunicera det tydligt. Jag skulle också se till att ha mycket av materialet helt eller nästan klart i förväg. Allt för att dämpa stressen. Bara om jag kände att det verkligen funkade, så skulle jag välja att fortsätta med ytterligare ett år.

Det finns ju redan opinionsbildande journalister som jobbar på det här sättet. För en del verkar det generera stora inkomster, men jag undrar hur det fungerar på sikt. Vad händer när journalisten börjar tycka saker som de betalande inte gillar? Blir han eller hon arbetslös (eller bara fattig) då? Motsvarande för en spelskapare skulle kunna vara byte av genre, spel eller designfilosofi. Även traditionella spelförlag behöver förstås beakta kommersiella aspekter (om de vill tjäna pengar), men jag tror att de har lite större handlingsutrymme än en enskild skapare som tar betalt via Patreon.

Därmed inte sagt att man inte kan diskutera aspekter som betalningsmodeller, utgivningstakt (kanske hellre korta saker ofta än långa saker sällan?) och vad som funkar för den enskilde spelskaparen (digitala produkter är mycket enklare att få ut än tryckta som kräver tryckeridealar och tidskrävande hantering av porto och paket). Många (även jag) vill ha påkostade tryckta premiumprodukter med skitsnygga illustrationer och färdiga koncept, men det är också oerhört mycket mer krävande att åstadkomma än exempelvis mindre digitala produkter utan illustrationer. Men jag tycker också att det kan vara intressant med grafiskt enklare produkter där värdet ligger i idéinnehåll och textlig utformning.
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag tycker det verkar vara ett lite knasigt upplägg. Man ska som kreatör spotta ur sig saker, hela tiden, som är bra nog för att följarna ska bli glada men inte tillräckligt bra för att publicera/ visa för en bredare publik. Är det inte bättre att lägga sin kraft på ett fåtal projekt och göra dem riktigt bra?

Men det kanske handlar om hur ens arbetsprocess ser ut. För vissa kan det ju vara steg på vägen mot större mål, att färdigställa kladd-projekt och få respons på det. Eller släpper man delar av ett spel/ kampanjer/ whatever medan man skriver det. Jag hade varit livrädd för att folk skulle sänka mig när jag är mitt inne i en grej, och absolut inte behöver respons/ frågor/ anmärkningar. Tycker det har varit en viktig läxa för just mig, att aldrig/ sällan visa saker innan de är (tillräckligt) färdiga. Så lätt att överskatta folks förmåga att läsa mellan raderna och förstå vad jag menar eller vill.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
787
Tror att helt rollspelsspecifika patreons är rätt svårt. Det är ju ofta fler än en person inblandad i ett rollspel och då blir det svårt att leva på inkomsterna om man delar på dem.

Med det sagt så tror jag att enskilda kreatörer kan ha det som en bra startbana. Själv ger jag skribenten Caleb Stokes kosing varje månad för hans skrivande till Delta Green. Då får du också en mer personlig prägel. För mig handlar det ju inte heller så mycket om det specifika innehållet man får levererat (främst trevlig AP-poddar) som att jag gillar det han gör och vilk stötta det.

Dock gäller det ju att man har mycket integritet som kreatör så man inte faller för grupptrycket och gör en Joakim Lamotte av sitt skapande.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Jag tycker det verkar vara ett lite knasigt upplägg. Man ska som kreatör spotta ur sig saker, hela tiden, som är bra nog för att följarna ska bli glada men inte tillräckligt bra för att publicera/ visa för en bredare publik. Är det inte bättre att lägga sin kraft på ett fåtal projekt och göra dem riktigt bra?

Men det kanske handlar om hur ens arbetsprocess ser ut. För vissa kan det ju vara steg på vägen mot större mål, att färdigställa kladd-projekt och få respons på det. Eller släpper man delar av ett spel/ kampanjer/ whatever medan man skriver det. Jag hade varit livrädd för att folk skulle sänka mig när jag är mitt inne i en grej, och absolut inte behöver respons/ frågor/ anmärkningar. Tycker det har varit en viktig läxa för just mig, att aldrig/ sällan visa saker innan de är (tillräckligt) färdiga. Så lätt att överskatta folks förmåga att läsa mellan raderna och förstå vad jag menar eller vill.
Handlar det inte mer om längden på texterna? Att få betalt ofta men lite mindre istället för mer och sällan. Och att under resans gång bli medveten om vilket mottagande ens idéer får. I någon mening lägger man kanske en del av redaktörens jobb på kunderna, eller? Man kan se det om en fråga om vem eller vilka som ska ställa de utmanande kritiska frågorna - och NÄR i processen det sker. Vilket som är bäst vet jag inte.

Dock är det uppenbart att tjänster som Patreon innebär att man släpper in kunderna mer i själva skapandet. Jag har inte riktigt tillräckligt med erfarenhet av det för att kunna säga om jag tycker att det är bra. Men jag ser inte de traditionella ekonomiska ramarna för spelskapande som självklara. Det handlar också om VEM som ska få betalt - den enskilde skrivande skaparen (som gör en grafiskt enklare produkt) eller förlaget som betalar en grupp personer med olika arbetsuppgifter.

Jag tycker också att man kan fundera på vad en färdig produkt är. Det är inte självklart. För mig måste det inte vara en tryckt premiumprodukt med (dyra) illustrationer. Ben Milton, som jag nämnde ovan, har gjort grafiskt väldigt enkla produkter (exempelvis Knave och Maze Rats), som ändå verkar ha fått åtminstone hyfsat stor (eller mycket stor) spridning. Om han inte har ändrat strategi nyligen, så är grundspelen helt eller nästan gratis medan supplementen kostar någon hundring eller två. Jag gillar den strategin. Lätt och billigt att pröva, lite dyrare att få fördjupning. Och som kund vet jag att det är skaparen personligen som får betalt. För mig är det ett plus.
 
Last edited:

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Pathfinder har väl typ patreon med att man kan prenumerera på adventure paths? Men någon patreon som inte producerar något utan man bara stöttar som fan känns lite konstigt. Jag har sett och stöttat några som ger ut supplement till populära spel. Ibland lite kul att följa deras väg från hobby till fulltids jobb beroende på hur det går.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Inget säger ju att man måste producera innehåll kontinuerligt med en patreon, om man är öppen med det från början. Det kan ju handla om att stödja en skapare som sedan tuffar på i sin egen takt, så att säga.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tror tveksamheten man kan känna inför Patreon är tre.

Tacksamhetsskuld. Folk ger en något och man känner att man av tacksamhet borde prestera och leverera.

Tvivel. Varför ska jag ha en kanal för andra så uppskattning, vad ger mig rätten att förhäva mig.

Pengar. Pengar antyder att det finns en viss kvalitetsnivå att leva upp till. Misslyckande, experiment och allmänt skojande, lekfullhet har inte samma utrymme.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Har inte @Mekanurg en patreon? Som enda svenska spelskaper, mig veterligen.
Jo, så är det. Jag gläds åt att det finns gamers som vill supporta mitt rollspelsskrivande. Jag gick i tidig pension pga [rimliga orsaker] så jag får rätt så lite utbetalat den 19 i varje månad. Jag skriver hellre rollspel åt er alla än extraknäcker som översättare av prylmanualer. Ett stort tack och gott nytt år till alla supporters.
 
Top