Varför blir Kickstarters ofta försenade?

crilloan

Swordsman
Många av de kickstarters jag varit intresserad av (och en del av jag avstått ifrån) har blivit rejält försenade.

Vad är vanligaste orsaken till det?
Lite nyfiken ur ett projektperspektiv.
Riotminds var rejält sena med sina, rejält,..namnet Ereb Altor verkar vara generellt drabbat då även senaste inkarnationen går mot året till hösten.

Jag tror det enda jag backat som varit i närheten av angiven tidsram är nytryckningen av Kari Läppinens Achilles Wiggen.

Underskattar man arbetsinsatsen som behövs?
Överskattar man de tillgängliga resurserna man har ?
Externa faktorer som tryckeristrul (dvs underleverantörer osv)

/C

Den vanligaste anledningen är antagligen dåligt genomtänkta stretchgoals som läggs till i sista minuten, där det senare visar sig att de var mycket krångligare, dyrare, eller tidskrävande än man hade gissat.

Små tidsmarginaler som gör att en liten försening innebär att man missar den tidslucka som illustratören/layoutaren/tryckaren hade avsatt, och då måste vänta en längre period innan de har tid igen.

Betydligt fler backare än man hade väntat sig, vilket innebär större volymer, så all planering för produktionen måste skrotas och göras om från början.

Jag har backat 181 olika kickstarters, och det här är vad jag tänker:

Det finns många grejer som kan göra ett projekt försenat – det tror jag alla vet som nånsin varit projektledare i ett lite mer komplext projekt.
  • En del är säkert bara ovana vid att göra tidsuppskattningar. Man höftar och är optimistisk, och räknar inte med förseningar.
  • En del underskattar drastiskt hur lång tid alla deras rewards kommer att ta att producera. Det går bra för kickstartern och stretchmålen uppnås och man hittar på nya av bara farten – utan att tänka på de ökade kostnaderna och den ökade tidsåtgången
  • Externa faktorer dyker alltid upp. Plötsligt höjda tullar, tryckeristrul, illustratörer som slutar svara av olika skäl, osv.
  • Man kan själv bli sjuk eller råka ut för något. De flesta kickstarters jag backat har varit projekt av ganska små skapare, och då blir det ju väldigt känsligt. Någon blir sjuk, får barn, får ett nytt jobb (kickstarters är ofta sidoprojekt) eller vad som helst.
  • Man kan upptäcka saker under produktionen – oj då, vi måste skriva om stora delar av boken. Oj då, vi tänkte fel i systembygget och måste ta nya vändor design, speltest, skriva, layouta. Oj då, illustrationerna vi köpt funkar inte. Oj då, vi glömde speca till illustratören att vi inte ville att hen skulle använda AI och nu måste vi antingen hitta en ny eller försöka få samma illustratör att göra bilderna utan AI. Jag föredrar ju här projekt som har mer eller mindre allt sånt klart när man drar igång KS:en, men jag inser att det inte alltid går.

Över lag föredrar jag när de kompromissar på leveransdatum i stället för kvalitet eller innehåll.

Ja, jag bryr mig verkligen inte alls om förseningar. Så länge den som håller i KS:en fortsätter kommunicera och inte bara försvinner från jordens yta är det lugnt.

Jag backade ju t.ex. A Song for Viggo 2014. De skulle leverera 2015. Jag fick senaste uppdateringen härom dagen.

Låt det ta den tid det tar. Hellre bra än snabbt.

Jag har också definitivt sett folk som fallit ihop som korthus när projektledningen av ett oväntat populärt KS-projekt blir överväldigande.

Jag har bara kört tre Kickstarters och två av dem levererades på utsatt tid. Skillnaden mot den tredje, som blev ett helt år försenad, är att de två första var produkter till mitt eget spel, medan den tredje var till någon annans spelsystem - ett spelsystem som jag aldrig spelat och inte behärskar.

Så i mitt fall berodde förseningen till stor del på att jag inte var bekväm med att skriva ett äventyr till ett spelsystem som jag inte kan. Så det tänker jag inte göra om.

Välinformerad diskussion och svar. Tack!

Faktiskt inte riktigt tänkt tanken helt ut på att ett projekt är ett projekt, även om det är en kickstarter för ett spel osv.
(vilket jag naturligtvis borde ha kopplat ryggmärgsmässigt vid det här laget 🙄, ..) Duh, av de projekt/releaser/produkter osv jag varit på något sätt inblandade yrkesmässigt borde jag veta bättre

(sagt till mig och produktionschef, vi ska lansera produkten 2016, jobba som as!. 2018, fortfarande år kvar..., bytte jobb)

Jag har varit med i projekt där man kapat innehåll för att kunna hålla tidsram, budget och kvalitet på det som levererades. Men inser att jag i det privata (läs kickstarter, egen konsumtion mm) skulle bli rätt förgrymmad om jag inte får det jag betalat/satsat på)

Hur hanterar ni det med uppskjutna datum osv?
Bättre än mig verkar det som :)

Jag tror att jag ska lära mig att inte planera något beroende på en kickstarter. Inte planera in en kampanjstart på att något ska släppas en viss månad/kvartal. Fire-and-forget, Då blir det en glad överraskning när det dyker upp ett paket.

C

Jag tror att jag ska lära mig att inte planera något beroende på en kickstarter. Inte planera in en kampanjstart på att något ska släppas en viss månad/kvartal. Fire-and-forget, Då blir det en glad överraskning när det dyker upp ett paket.

Ja, jag tror mycket på att se datumen som en ambition mer än ett löfte. Och framför allt för mindre indieprojekt etc tänker jag absolut att jag inte bara betalar för slutprodukten utan också för liksom uppdateringarna man får om dess framväxt.

Jag kanske är lite oldschool där; så pratade vi ju mycket om crowdfunders innan varenda företag och deras morbror började köra kickstarters för alla sina projekt…

Jag tror som andra sagt här, de flesta crowdfunders görs av folk som inte är vana vid projekt och projektledning. De gör detta som en sidogrej till sitt vanliga jobb, och underskattar då gravt alla problem som kan uppstå..

Och då snackar vi ju om komplexiteter för att skriva produkten, skaffa illustrationer, korrläsning, få saker tryckta, problem med fysiska leveranser, strul med tullar etc.

Nu är ju detta inte bara saker som drabbar glada amatörer, utan merparten (när jag läste projektledning pratade de om 75% för alla IT-projekt) av alla projekt misslyckas; om man ser till följande kriterier (alla 3 behövde vara uppfyllda för att det skall räknas som lyckat):
* On Time
* On Budget
* According to specs.

Har för mig en bra tumregel för att sätta tider brukar vara: bedöm hur lång tid du tror det tar att göra något, sedan dubblar du den tiden (och helst skall du nog dubbla det en gång till)...

Rent generellt brukar ju dock folk vara dåliga på att kommunicera med sina intressenter när det dyker upp saker. För folka är ofta betydligt mer förlåtande om de får tydlig information när något dyker upp, och den informationen då går igenom vad problemet är, och man visar vad man tänker göra för att lösa det, och har en tidsplan.

Ett alternativ är ju att inte köpa saker via kommersiella crowdfundingkampanjer. Som någon skrev är det förstås så att alla projekt drabbas av förseningar mellan idé och färdig produkt, men skillnaden här är att man redan fått konsumenter att köpa produkten innan den ens finns.

Jag tror som andra sagt här, de flesta crowdfunders görs av folk som inte är vana vid projekt och projektledning.

De flesta crowdfunders som går i mål görs rimligtvis inte av amatörer.

Crowdfunding kan absolut vara ett sätt att stödja amatörskapare, men användningen av Kickstarter och likande är ju framför allt marknadsföring och stt flytta den ekonomiska risken till konsumenten snarare än producenten, oavsett vem som står bakom kampanjen.

De flesta crowdfunders som går i mål görs rimligtvis inte av amatörer.

"Rimligtvis"?

Alltså, det känns som att det är en hel del spekulation här. Finns det siffror på hur stor andelen amatörer kontra större företag som ligger bakom kickstarters, framgångsrika eller ej?

Jag kan säga att med undantag av Fria Ligan så är jag ganska säker på att nästan alla de jag backat antingen är rena hobbyister eller i sammanhanget små skapare.

Och det är ju lite så jag planerar att göra också – jag har visserligen ett företag numera, men jag kommer att köra en Kickstarter för LCB för att kunna få råd med illustrationer och kostnader, inte för att "flytta ekonomisk risk".

Det känns som en väldigt ogin tolkning av crowdfunding, det där.

Last edited:
Vissa förseningar kan jag ha överseende med om skaparen håller mig hyggligt uppdaterad om vad som händer. Då tycker jag att otydliga produktbeskrivningar är ett större problem, särskilt när det gäller rollspelsprodukter där jag är tämligen kräsen med sådant som textmängd, språk, ton och struktur.

Back