Varför blev PbtA en så uthållig grej tror ni?

Kult och Dungeon World är väl dom två bästa exemplen på när folk bara gjort trad av Apocalypse World, alltså spelar det som vilket annat rollspel som helst, vilket på ett sätt lite är poängen med spelmotorn på ett sätt. Det är ingenting speciellt med det, utan bara ett vanligt jävla rollspel.

DW kanske, men spelar du KULT: Divinity Lost as written som en vanligt trad-rollspel vågar jag påstå att du spelar spelet fel från hur det är tänkt att spelas.

Ja, jag upplever att grundtanken med det är att det ska vara mer likt AW med fokuset på individer och improvisation/”spela för att få reda på”. Det kom några år innan den stora vågen av pbta-inspirerade spel så det delar mer likheter med AW än andra senare spel.

Men eftersom Kult också är ett 35+ år gammalt spel, med klassiska kampanjer och äventyr vill man också ha kvar kakan. Och då riskerar kakan att hamna ovanpå kakan, att när rollpersoners personliga drivkrafter möter det färdiga materialet kan det lätt bli rörigt. Så om man vill spela med färdigskrivet material får man vara vaksam på det.

Själv jag har haft roligast med det när vi kört det med lite eller noll prepp. Och en flaska vin.

Det är därför den absoluta majoriteten av nya scenarior (dvs inte omdaningar av tex Svarta Madonnan) har färdiga rollfigurer (eller koncept) för att passa in i just scenariet. KDL är inte ett spel där man ofta förväntar sig att fortsätta med en uppsättning RPer efter scenario-slut - detta är en del av premissen, och en stor skillnad mot traditionellt rollspelande där samma grupp samlar stuff och xp och går från generiskt äventyr till äventyr.

Jag tror att en stor del av det som gör PbtA livskraftigt är att de har lyckats med den där OC-grejen från modern D&D: att ge spelarna ett inspirerande utbud av särpräglade karaktärsval. Det är inte "Vill du spela Krigare eller Tjuv?", utan "Vill du spela en Hård Balltuffing eller en Kylig Slugrackare?" Plus att man får en uppsättning spännande specialförmågor istället för bara några bonusar på skills.

Plus att man får en uppsättning spännande specialförmågor istället för bara några bonusar på skills.
Det här är ju för mig hela lockelsen i systemet. Nu var det länge sedan jag spelade, men jag plockade alltid nya förmågor när jag levlade och när jag spelledde skrev jag ett gäng egna drag. Det är ju det roliga i spelet.

Back