Nekromanti Varför är rollspelsböcker så dyra?

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,539
Location
Göteborg
Gurgeh;n207613 said:
Jag tror att en DoD-låda kostade ca 150 kr ca 1985. Men mitt minne kan vara fel.
Det motsvarar ca 300 kr idag enligt SCB. Och då fick man: 80 (?) sidor regler i svartvitt, kort introäventyr, karaktärsblad och några tärningar. Plus själva lådan.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,735
clarence redd;n207618 said:
Det motsvarar ca 300 kr idag enligt SCB. Och då fick man: 80 (?) sidor regler i svartvitt, kort introäventyr, karaktärsblad och några tärningar. Plus själva lådan.
Ungefär vad Hjältarnas Tid erbjuder idag (det bligger på 269:- hos min lokale spelhandlare, Collectors Point). Spelet om Morwhayle, i fyrfärg och med tjockare böcker, är ännu billigare (219:) men kostade mer (298:) när jag köpte det direkt från Fria Ligan för tre år sen.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
Magnus Seter;n207612 said:
Nu ska jag vara den som är den ... ersättning till författare påverkar inte priset. Eftersom rollspelsförfattare inte får betalt.

/M
Säg det till de som jobbar för Paizo och WotC eller White Wolf. De kommer att vara skitarga för att de fått sin lön indragen.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Gurgeh;n207613 said:
Jag tror att en DoD-låda kostade ca 150 kr ca 1985. Men mitt minne kan vara fel.
Någonstans där, ja. 139kr säger mig mitt minne, men det kan också vara fel - och priset kunde säkert variera mellan butiker.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Magnus Seter said:
Nu ska jag vara den som är den ... ersättning till författare påverkar inte priset. Eftersom rollspelsförfattare inte får betalt.
Det gäller inte alla utgivare. Att bli rik på rollspel är det nog ingen som blir, men lite betalt finns det en och annan författare i rollspelssverige som får.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
erikt;n207649 said:
Någonstans där, ja. 139kr säger mig mitt minne, men det kan också vara fel - och priset kunde säkert variera mellan butiker.
Jag har för mig att grund-DoD (i version 2/3, alltså runt 1985) kostade 129 kr, och Expert kostade 149 eller 159.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Staffan;n207659 said:
Jag har för mig att grund-DoD (i version 2/3, alltså runt 1985) kostade 129 kr, och Expert kostade 149 eller 159.
Som jämförelse kostade en ny Mercedes 230 99000:- år 1985. (Jag vet, för jag gjorde annonsen åt Philipssons.)
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,342
Location
Stockholm
avatarex;n207651 said:
Det gäller inte alla utgivare. Att bli rik på rollspel är det nog ingen som blir, men lite betalt finns det en och annan författare i rollspelssverige som får.
Återigen helt utgående ifrån den Svenska marknaden. Paladium Books blev vid ett tillfälle bestulna på över 100.000 dollar av en medarbetare och fortsatte att existera efter detta. Det innebär att de hade 100.000 dollar att bli bestulna på. Palladium Books är inte det internationellt största företaget inom rollspelsbranchen.

White Wolf är numer ett svenskt företag. Om ni tror att de kommer att acceptera något annat än att tjäna multum med stålar på sin verksamhet så har ni nog fel.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Anarchclown;n207662 said:
White Wolf är numer ett svenskt företag. Om ni tror att de kommer att acceptera något annat än att tjäna multum med stålar på sin verksamhet så har ni nog fel.
Sure, men de är inte ett rollspelsföretag längre. Deras fokus kommer ligga på datorspelsbranschen, vilken spelar i en helt annan division. Det går inte ens att jämföra typ.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Anarchclown;n207662 said:
Återigen helt utgående ifrån den Svenska marknaden. Paladium Books blev vid ett tillfälle bestulna på över 100.000 dollar av en medarbetare och fortsatte att existera efter detta. Det innebär att de hade 100.000 dollar att bli bestulna på.
Enligt Siembieda handlade det om nästan en miljon dollars. Men det handlade väl om stölder över en längre tid? Inte "haha jag tog väskan med 100.000.000 dollar och stack" har jag för mig.

Alltnog, det sänkte nästan Palladium totalt.

http://palladium-megaverse.com/forums/viewtopic.php?t=57048


Från Wikipedia:

On April 19, 2006, Kevin Siembieda issued a statement that revealed Palladium Books' critical financial difficulties due to alleged embezzlement and theft resulting in losses from $850,000 to $1.3 million, coupled with a series of delays in negotiating license deals for their properties in other media (the Nokia N-Gage game, the Jerry Bruckheimer movie, a massively multiplayer online game license, and other potential deals).[SUP][2][/SUP] They raised money to continue operations by selling a signed and numbered – but not, strictly speaking, "limited edition" – art print by Kevin Siembieda, as well as by urging fans to buy directly from their online store if their financial situations would allow for it.

An April 26, 2006 article in the Kingsport Times-News revealed that Steve Sheiring, Palladium's former sales manager, had been sentenced in a plea bargain to a misdemeanor conviction, one year of probation, and ordered to pay $47,080 in restitution to Palladium Books in connection with these thefts. It also provided more information about the thefts, which took place from 2002 to 2004 and were only discovered when Palladium took inventory.[SUP][4][/SUP]
Responding to the controversy engendered by such a low settlement amount in relation to the large loss figure claimed in his earlier press release, Kevin Siembieda posted an open letter to the Palladium forum explaining the matter. Siembieda stated that he had not wanted to make public Sheiring's identity out of the fear that overzealous fans might get into trouble by committing acts of reprisal. He explained that the heaviest punishment Sheiring had been likely to receive even without the plea bargain was probation. Siembieda had a choice between getting any amount of settlement money at all to pay critical bills, or spending more time and money to attempt to get his "pound of flesh" from a man who was reportedly broke anyway. Given the urgency of Palladium's situation, Siembieda did not feel he had any real choice but to take what little he could get.[SUP][5][/SUP]
During the week of May 7, 2007, Palladium announced that revenue from increased sales of books, admissions to its first annual Open House, and purchases of the special art print had covered most of the short-term damages it had incurred. This period of financial instability became referred to by Siembieda as the "Crisis of Treachery" in keeping with his stance that the root cause of the difficulties was the embezzlement perpetrated by Sheiring.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
clarence redd;n207618 said:
Det motsvarar ca 300 kr idag enligt SCB. Och då fick man: 80 (?) sidor regler i svartvitt, kort introäventyr, karaktärsblad och några tärningar. Plus själva lådan.
Eftersom medianlönen ökat mer än priset på mat o dyl, skulle jag tro att både KPI och inflationstakt underskattar skillnaden mellan idag och 85. Med en prisutveckling som Mercedesen skulle dagens DoD 87 snarare kosta 450 spänn.

Hursomhelst verkar spelen ligga i fas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Så slutsatsen borde vara:

1) Rollspel kostar mycket för att upplagan är låg och de har mycket unikt stuff (art, tärningar, boxar) som också kostar. Utan dessa går det att pressa priset till något i linje med vanliga böcker.
2) Kostnaden ligger dock i linje med andra spel.
3) Dessutom är den inflationsjusterade kostnaden i nivå med kostnaden på åttitalet. Så det kostade lika mycket förr när det var "folkspel" och alla hade en DoD Expert hemma.
4) Och per spelad timme och jämfört med andra hobbies så är det faktiskt inte särskilt dyrt egentligen.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det finns väl någon gammal katalog man kan kolla för de svenska spelen, så att man inte behöver minnas?

När jag kollar min CoC 1-box hittar jag en katalog som visar att man betalade $20 för boxen hos Chaosium. Detta var 1981. Då fick man Ett brb-häfte, en CoC-bok, ett settinghäfte, ett rollformulärshäfte, en stor karta, cut-outs att använda som miniatyrer, 6 tärningar, nämnda katalog samt lite småblad och kort. Den som köpte en specialutgåva fick utöver detta (!!!) dessutom den banbrytande kampanjen Shadows of Yog-Sothoth. Vilken box! Man ska komma ihåg att det dessutom var välkorrat och välredigerat, innovativt och extremt spelbart. Det är lite av en gåta hur svenska DoD kunde se ut så mediokert som det gjorde året *efter* detta släpp, särskilt med tanke på att Fredrik Malmberg var speltestare av CoC. Men prismässigt var det definitivt inte billigare än dagens boxar. Vi snackar mer än dubbla priset.

Hälsar

Christian
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag håller med om analyserna som gjorts, men vill ändå inflika att jag slogs av samma tanke som Chryckan när jag senast var inne på SFbok.

Kan det eventuellt bero på att jag vet hur billigt rollspel kan vara men bara såg en massa premiumprodukter på hyllan? Jag tror deras utbud och skyltning av de billigare spelen är lite mindre, eller så kanske den bara drunknar i mängden fantastiska produktionsvärden som fyller den svenska rollspelsscenen idag.

Hur mycket pengar har barn och tonåringar att röra sig med idag, förresten? Är det en faktor som kan inverka på ens upplevelse av prisnivåerna?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Björn Wärmedal;n207691 said:
Hur mycket pengar har barn och tonåringar att röra sig med idag, förresten? Är det en faktor som kan inverka på ens upplevelse av prisnivåerna?
Det finns väl inga barn och tonåringar som köper rollspel? Det är det väl bara kapitalstarka 70 och 80-talister som gör.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
All inflationsberäkning är subjektiv, eftersom man dels måste vikta vilka varor som är med i varukorgen och hur dessa är viktade, och dels ta hänsyn till hedoniska deflatorer https://en.wikipedia.org/wiki/Hedonic_index.

För att ta Arferts exempel om en ny Mercedes. Det är en vara som man kan jämföra priset på, men det är ju inte samma bil 2016 som det var 1985. Ponera att en ny bil kostar fyra gånger så mycket idag som då, men att bilen är "fyra gånger så bra", ja då får man lika mycket bil för pengarna nu som då. Men hur bestäms att den är fyra gånger så bra? Ja, det är ju klart svårmätt men det måste ändå göras för att beräkna inflation.

Du får väldigt mycket mer MB lagringsutrymme för priset på en rollspelsbok idag jämfört med 1985, men du får färre kvadratcentimeter bostadsyta på Södermalm. Huruvida rollspel är dyrare eller billigare än förr om åren beror på vad man tycker är viktigt att jämföra med.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
DeBracy;n207603 said:
Vad kostade en Drakar och Demoner-box på 80- eller 90-talet? Det vore roligt att kunna göra någon sorts jämförelse.
Jag minns inte vad DoD kostade, men D&D Basregler kostade 149 kr och D&D Expertregler kostade 159 kr.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
krank;n207480 said:
Sedan behöver specialbokhandlar som SF-bok ha ganska bra marginaler för rollspelsböcker eftersom det faktiskt inte säljs så mycket - det krävs inte mycket för att ta sig upp på topplistan bland rollspelen om man säger så. Så mestadels förvarar de rollspel. Och det kostar.
Uppenbarligen behöver de extrema marginaler. De tar, till exempel, 189 kr för Dunder&Drakar Äventyrsspelet. F-priset är 70 kr, Bokus tar 103 kr, AdLibris 114 kr och via min hemsida kan man köpa det för 139 kr.
Så, rollspel är dyra om man köper dem hos specialbokhandlare.
 
Top