Nekromanti Varför är rollspelsböcker så dyra?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Wilhelm's Games spel är dyra för att folk inte värdesätter saker som är gratis.

Genom att betala dyrt för spelen så investerar man sitt intresse i dem. "Bäst att det är bra, för det var svindyrt!" Och att vara investerad i ett spel (på ena eller andra sättet) är en av kärnfaktorerna i att ha kul med dem.

Dvs, jag tar mycket betalt för att du skall ha roligare med mina spel.

Och, bilder är dyrt. De enda som faktiskt tjänar pengar på mina spel är illustratörerna. Jag tror situationen är liknande på den fronten bland många andra småskaliga hobbyspelmakare. Man ägnar månader av kvällar och helger för att skriva något coolt, ev speltestar man, och när det är dags för att att släppa det så skrapar man ihop pengar för att köpa bilder. Näst efter första milstolpen när man ser en spelrapport från någon som man inte känner som spelat spelet, så är det stora kalaset när man fått in så mycket från försäljningen att man täckt kostnaderna för illustrationerna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
krank;n207539 said:
Eller varför inte något av de som är länkade en bit ner på den här sidan... =)

(Nej, jag försitter inte ett tillfälle att promota mina grejer...)
Det är fruktansvärt OT, men http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/freerpgs

Jag håller med Krille om att det inte är dyrt att spela rollspel. Det kan bli mycket pengar för SL om man spelar en grupp där SL förväntas stå för allt material och godis, men inte ens då är det så värst dyrt per timme jämfört med många andra hobbies.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
wilper;n207540 said:
Och, bilder är dyrt. De enda som faktiskt tjänar pengar på mina spel är illustratörerna. Jag tror situationen är liknande på den fronten bland många andra småskaliga hobbyspelmakare.
Jag tror att de som trycker spelen tjänar en del också, och kanske de butiker som köper in dem. Men annars, ja.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Arfert;n207525 said:
Det har, som sagt, med upplagorna att göra. Skulle rollspel i allmänhet tryckas i tiotusentals ex skulle prisnivån se helt annorlunda ut. I synnerhet för svenska rollspel, som har usla marginaler, en liten målgrupp och slåss på samma marknad som D&D.
Ni spelproducenter borde helt enkelt trycka större upplagor för att vara mer konsumentvänliga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
PAX;n207552 said:
Ni spelproducenter borde helt enkelt trycka större upplagor för att vara mer konsumentvänliga.
Ni spelkonsumenter borde helt enkelt köpa fler spel för att vara mer producentvänliga. :cool:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
PAX;n207552 said:
Ni spelproducenter borde helt enkelt trycka större upplagor för att vara mer konsumentvänliga.
Medan vi spelkonsumenter därför måste börja köpa varje spel i tio exemplar, minst. Men varje exemplar kommer ju i alla fall bli billigare.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag håller med om att det är en lite dyrare produkt än tex romanen eller serietdinignen, men jämför man i stället med brädspelet så är det inte jättestor skillnad. Sen så tycker jag att det är lite oförskämt när man behöver två eller tre grundböcker för 500+ kronor styck för att kunna spela spelet.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Krille: Jag köper mer eller mindre allt jag har råd med, på pdf om det går och bok om jag har råd just då. Jag är inte rik utan snarare så medelsvensson man kan bli, men varje större köp måste motiveras inför frun varför en rollspelsbok är viktigare än pengar till vår reskassa eller något strunt som dyrt porslin.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
krank;n207549 said:
Jag tror att de som trycker spelen tjänar en del också, och kanske de butiker som köper in dem. Men annars, ja.
Ahh, de som tillhandahåller infrastruktur, javisst!

Tryckerier, återförsäljare, paketförmedlare som Posten lär tjäna en del på spelmakare också.

Jag tänkte på de som var kreativa.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det är för mig uppenbart att de som klagar på rollspelspriser inte köper så mycket böcker med originalkonst i. Rollspel är precis lagom dyra med tanke på att de både ska ha originalkonst och en rejäl författarinsats i samma bok.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Vad kostade en Drakar och Demoner-box på 80- eller 90-talet? Det vore roligt att kunna göra någon sorts jämförelse.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rollspelsböcker är dyra för att det är så få som köper dem, så förlagen måste hålla relativt höga priser för att kunna gå runt. Jämför med supernischade akademiska verk, typ Cambridge-böcker a'la "The Empire of the Qara-Khitai in Eurasian History" (den dyraste bok jag någonsin köpt), som alltid går lös på minst 800 kronor.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir;n207606 said:
Rollspelsböcker är dyra för att det är så få som köper dem, så förlagen måste hålla relativt höga priser för att kunna gå runt. Jämför med supernischade akademiska verk, typ Cambridge-böcker a'la "The Empire of the Qara-Khitai in Eurasian History" (den dyraste bok jag någonsin köpt), som alltid går lös på minst 800 kronor.
OT: Universitet har ofta ramavtal med tryckerier, där de betalar överpris. För några år sedan gjorde jag en bok åt en tjej på ett svenskt universitet, och den var tvungen att tryckas hos en leverantör de hade avtal med. Styckpriset tror jag landade på 78:-, men om jag hade fått välja tryckare hade boken kostat under 30:- st, med samma upplaga, papper etc.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Arfert;n207609 said:
För vilka pengar?
För de statliga stödpengarna och de stora, privata donationerna...:) Nåja, men nu är väl inte SF billigast på rollspel heller, även om de har ett hyfsat utbud.?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Nu ska jag vara den som är den ... ersättning till författare påverkar inte priset. Eftersom rollspelsförfattare inte får betalt.

/M
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
DeBracy;n207603 said:
Vad kostade en Drakar och Demoner-box på 80- eller 90-talet? Det vore roligt att kunna göra någon sorts jämförelse.
Jag tror att en DoD-låda kostade ca 150 kr ca 1985. Men mitt minne kan vara fel.
 
Top