Nekromanti Varför är rollspelsböcker så dyra?

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Var med min syrra på SF-bokhandeln för att köpa en present och min vana trogen så gick jag upp till rollspels avdelningen för att dregla lite.
Väl där så ställde min syrra en fråga som jag faktiskt inte kunde ge ett bra svar på.

Varför är rollspelsböcker så dyra?

De flesta rollspelsböcker kostar en eller flera hundralappar mer än motsvarande typ av a bok, t ex inbundna serier, coffetable och liknande. Ofta matchar priset till och med nya tripple A titlar till konsoler. Tänkte att eftersom det här forumet faktiskt besöks av spelskapare så kanske någon kan svara på vad det är som gör att rollspel har så höga priser?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rollspel är nog den absolut billigaste hobbyn jag känner till, bortsett från att leka med kottar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Liten upplaga och många skribenter, det ger höga priser/bok gällande kostnader för tryck. Sen så skall varje författare ha sin lön, vilken jag misstänker är väldigt låg och trots detta så blir priset/bok högt. Men skall man räkna kul/krona så är rollspel billiga som satan :)

Allt jag skriver är gissningar då jag ej ger ut rollspel själv.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Spekulerar i en hög tryckkostnad kontra antalet böcker som trycks. Jämför med viss kurslitteratur för studenter där böckerna kan vara dubbelt så dyra som rollspelsböcker. Tittar vi dessutom på utländska spel så tillkommer fraktkostnaden, skatten och mellanhandens (distributörens) pålägg.

Men visst är det ett problem, vilket gör att ungdomar utan större finansiell möjlighet, väljer bort rollspel pga just kostnaden. Å andra sidan, om mina barn framöver vill spela rollspel, så kommer jag naturligtvis förse dem med de böcker/spel som intresserar dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag kan inte svara för någon annan, men:

Högre upplaga = lägre pris per bok, alltid. Lägsta möjliga upplaga är print-on-demand, och det ger också generellt högst pris per exemplar.

När det gäller den senaste svenska deckaren kan man räkna med att ganska många köper den, så man kan trycka upp väldigt många ex i ett svep, betala för tillfällig lagring men veta att åtminstone de allra flesta av böckerna kommer att säljas.

De flesta rollspel har inte den lyxen. Man vet inte på förhand hur många som kommer att säljas, men man vet att det kommer att vara ganska få. Många spel säljs i under 100 exemplar. Jag vet inte om något av mina gått över 200. Det här betyder att det vore svindumt av mig att investera i en stor "print run"; det skulle bara betyda att jag fick betala lagerkostnader i all evighet. Det, i sin tur, leder mig till print-on-demand eftersom jag då slipper risken, slipper lagerkostnaden, och - viktigt för mig som privatperson - slipper betala en stor klumpsumma.

Sedan behöver specialbokhandlar som SF-bok ha ganska bra marginaler för rollspelsböcker eftersom det faktiskt inte säljs så mycket - det krävs inte mycket för att ta sig upp på topplistan bland rollspelen om man säger så. Så mestadels förvarar de rollspel. Och det kostar.


Om man som mig inte gör någon nämnvärd vinst på sina alster kan man få ner priserna lite, men inte mycket. Det mesta är tryck, frakt, moms, butikens del.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
krank;n207480 said:
Jag kan inte svara för någon annan, men:

Högre upplaga = lägre pris per bok, alltid. Lägsta möjliga upplaga är print-on-demand, och det ger också generellt högst pris per exemplar.

När det gäller den senaste svenska deckaren kan man räkna med att ganska många köper den, så man kan trycka upp väldigt många ex i ett svep, betala för tillfällig lagring men veta att åtminstone de allra flesta av böckerna kommer att säljas.

De flesta rollspel har inte den lyxen. Man vet inte på förhand hur många som kommer att säljas, men man vet att det kommer att vara ganska få. Många spel säljs i under 100 exemplar. Jag vet inte om något av mina gått över 200. Det här betyder att det vore svindumt av mig att investera i en stor "print run"; det skulle bara betyda att jag fick betala lagerkostnader i all evighet. Det, i sin tur, leder mig till print-on-demand eftersom jag då slipper risken, slipper lagerkostnaden, och - viktigt för mig som privatperson - slipper betala en stor klumpsumma.

Sedan behöver specialbokhandlar som SF-bok ha ganska bra marginaler för rollspelsböcker eftersom det faktiskt inte säljs så mycket - det krävs inte mycket för att ta sig upp på topplistan bland rollspelen om man säger så. Så mestadels förvarar de rollspel. Och det kostar.


Om man som mig inte gör någon nämnvärd vinst på sina alster kan man få ner priserna lite, men inte mycket. Det mesta är tryck, frakt, moms, butikens del.

Det här borde öppna för en bra andrahandsmarknad när det gäller rollspel men så är det ju inte heller. De flesta spelen hamnar i spelhyllan och står där 10-15 år och när de skall avyttras så är ett fåtal intresserade och andrahandsvärdet lågt. Med detta sagt tror jag att rollspel idag är snabba konsumentprodukter. Rollspelare vill ha nya spel att spela och gamla spel kan passeras ganska snabbt. Speciellt om spelen inte underhålls från förlagen. Spelen lever ett par år hos förlagen och dör därefter. Ganska naturligt, naturligtvis.

Bortser nu från de nostalgiska överpriserna av vissa rollspel...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
PAX;n207483 said:
Med detta sagt tror jag att rollspel idag är snabba konsumentprodukter. Rollspelare vill ha nya spel att spela och gamla spel kan passeras ganska snabbt. Speciellt om spelen inte underhålls från förlagen. Spelen lever ett par år hos förlagen och dör därefter. Ganska naturligt, naturligtvis.
Jag tror att rollspel idag i väldigt hög grad är samlarprodukter. Folk har redan 1-2 spel de spelar, kanske kommer det in nåt nytt spel när den nuvarande treåriga kampanjen är slut men folk tenderar att fortsätta bara spela Eon, eller DoD 91, eller M:Å0 eller vad det nu är de spelar. Sedan köper de nya spel för inspiration, eller för att man vill stödja svensk rollspelsproduktion, eller bara för att det är schysst att ha en hylla full med t.ex. cyberopunkrollspel som man kan hävda innehåller "allt viktigt".
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
krank;n207485 said:
Jag tror att rollspel idag i väldigt hög grad är samlarprodukter. Folk har redan 1-2 spel de spelar, kanske kommer det in nåt nytt spel när den nuvarande treåriga kampanjen är slut men folk tenderar att fortsätta bara spela Eon, eller DoD 91, eller M:Å0 eller vad det nu är de spelar. Sedan köper de nya spel för inspiration, eller för att man vill stödja svensk rollspelsproduktion, eller bara för att det är schysst att ha en hylla full med t.ex. cyberopunkrollspel som man kan hävda innehåller "allt viktigt".

Jo, det stämmer också. Vilket kanske i vissa fall, gör rollspelen ännu mer intressanta i fråga om hur snabbt de konsumeras. Kan tänka mig att det finns ett gäng rollspel som går direkt från öppnat paket till samlarhyllan utan att ens läsas, nånsin. Just samlaren ger ju möjlighet till förlagen att trycka specialare med annat bokomslag eller paketering. Jag själv har gjort några sådana köp men slutat nu. De tillför inte mycket för mig har jag insett. Men samlare är jag. Var precis ute och vittjade postlådan och kan nu öppna ett nytt nostalgiprisinköp...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Chryckan;n207470 said:
Varför är rollspelsböcker så dyra?

De flesta rollspelsböcker kostar en eller flera hundralappar mer än motsvarande typ av a bok, t ex inbundna serier, coffetable och liknande. Ofta matchar priset till och med nya tripple A titlar till konsoler.
Andra har redan svarat på varför prisnivån är som den är. Här är en annan vinkel:

En titel som Doom eller Dark Souls 3 har en genomsnittlig speltid på ca 40 timmar för en spelare, och kostar ca 600 kronor. Det blir ungefär 15 kronor per spelad mantimme.

En nybörjarbox för FFGs Star Wars har en genomsnittlig speltid på ca 5 timmar för fem spelare för ungefär 200 kronor. Det blir 8 kronor per spelad mantimme.

Och det är nybörjarboxen som har ett faktiskt slut (plus ett gratis extraäventyr online som tar ungefär lika lång tid, med två extra karaktärer så att man kan komma upp i sju deltagare, så det går att stretcha till 5;70 per spelad mantimme). Tittar man på det fullständiga spelet så är det förstås dyrare, men å andra sidan finns inget slut. Ni spelar spelet tills ni inte orkar längre.

Men om vi antar att var och en av er sitter klistrad vid spelbordet ungefär lika länge som var och en av er hade suttit klistrad framför Dark Souls III – 40 timmar styck, med andra ord, och att ni köper in två (!) regelböcker, en till spelarna och en till spelledaren, och en startbox för 200 och en uppsättning tärningar till för 120. Ni har lagt ut 1420 kronor (istället för 5 st Dark Souls III eller motsvarande titlar, totalt 3000 kronor). Ni har spelat totalt 200 mantimmar. Det har kostat er 7:10 per mantimme, istället för 15:- per mantimme, och ni har fortfarande inte spelat till spelets slut! Ni har bara spelat åtta spelmöten.

Och ju fler spelmöten ni spelar desto lägre blir kostnaden. Vid det här laget har ni för övrigt säkert tröttnat på att dö jämt i Dark Souls III, och köpt en annan AAA-titel istället. Gånger fem.

För tydlighetens skull så har jag antagit att chips- och kaffekonsumtion är ungefär lika hög per mantimme i båda fallen och därför antagit att det är en extern kostnad som inte ska räknas in i prisjämförelsen. Jag förutsätter också att den nödvändiga hårdvaran (en PS4 respektive ett matsalsbord) kostar ungefär lika mycket och räknas mer som en investering/inventarie.

Så är det så hejjans dyrt egentligen att spela rollspel?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Krille;n207489 said:
Andra har redan svarat på varför prisnivån är som den är. Här är en annan vinkel:

En titel som Doom eller Dark Souls 3 har en genomsnittlig speltid på ca 40 timmar för en spelare, och kostar ca 600 kronor. Det blir ungefär 15 kronor per spelad mantimme.

En nybörjarbox för FFGs Star Wars har en genomsnittlig speltid på ca 5 timmar för fem spelare för ungefär 200 kronor. Det blir 8 kronor per spelad mantimme.

Och det är nybörjarboxen som har ett faktiskt slut (plus ett gratis extraäventyr online som tar ungefär lika lång tid, med två extra karaktärer så att man kan komma upp i sju deltagare, så det går att stretcha till 5;70 per spelad mantimme). Tittar man på det fullständiga spelet så är det förstås dyrare, men å andra sidan finns inget slut. Ni spelar spelet tills ni inte orkar längre.

Men om vi antar att var och en av er sitter klistrad vid spelbordet ungefär lika länge som var och en av er hade suttit klistrad framför Dark Souls III – 40 timmar styck, med andra ord, och att ni köper in två (!) regelböcker, en till spelarna och en till spelledaren, och en startbox för 200 och en uppsättning tärningar till för 120. Ni har lagt ut 1420 kronor (istället för 5 st Dark Souls III eller motsvarande titlar, totalt 3000 kronor). Ni har spelat totalt 200 mantimmar. Det har kostat er 7:10 per mantimme, istället för 15:- per mantimme, och ni har fortfarande inte spelat till spelets slut! Ni har bara spelat åtta spelmöten.

Och ju fler spelmöten ni spelar desto lägre blir kostnaden. Vid det här laget har ni för övrigt säkert tröttnat på att dö jämt i Dark Souls III, och köpt en annan AAA-titel istället. Gånger fem.

För tydlighetens skull så har jag antagit att chips- och kaffekonsumtion är ungefär lika hög per mantimme i båda fallen och därför antagit att det är en extern kostnad som inte ska räknas in i prisjämförelsen. Jag förutsätter också att den nödvändiga hårdvaran (en PS4 respektive ett matsalsbord) kostar ungefär lika mycket och räknas mer som en investering/inventarie.

Så är det så hejjans dyrt egentligen att spela rollspel?

Man får ju hoppas att de fem verkligen delar på kostnaden...

Sen tror jag det är lättare att sälja AAA-titeln i andrahand efter 40 h.

Men visst stämmer det att rollspel är en billig hobby. Det gäller bara att spelarna engagerar sig, speciellt en, som skall vara SL och göra allt förarbete.

Och oavsett vilken hobby man har så brukar kostnaden komma i andra hand. :cool:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Någon sa för länge sen att "det är billigt att spela rollspel. Det är dyrt att samla på rollspel."

:wink:
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Kan tillägga här att det kan tyckas rimligt att jämföra med andra böcker av samma storlek... Men jag känner inte till många 300-sidors A4 böcker med ett tjog fyrfärgs-bilder i dem. Majoriteten av alla (dyra) rollspel har snygga borders också. Det är inte bara en bok. Den är fullspäckad med snygg artwork och allt annat gojs.

Dessutom behöver en spelgrupp inte köpa boken fem gånger om. Om fem personer vill läsa Henning Mankells Mördare utan Ansikte så behöver de köpa fem kopior (såvida de inte vill vänta på varandra). I en rollspelsgrupp behöver man köpa en bok, möjligtvis två om de känner sig ovanligt hardcore.

Som ovan nämt leder detta till att man trycker färre upplagor, och desto färre upplagor, desto dyrare blir det för producenten.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Rollspel är ju en extremt udda produktkategori egentligen.

Publiken är inte särskilt stor, det är en nichehobby, men den har varit stor och många känner till den. Det finns en potentiell nostalgipublik vilket crowdfunding av t.ex. Mutant eller Drakar och Demoner visar, men redan neo-trad-spel med nya IPn har väldigt liten publik, för att inte tala om avant garde-spel.

Har man väl lärt sig spela rollspel behöver man ju inte köpa något mer för att fortsätta spela. Efter första investeringen (som inte ens behöver vara ekonomisk) är alla inköp "lyxinköp" på ett eller annat sätt, på det viset att du inte behöver göra inköp för att fortsätta ägna dig åt hobbyn.

Även när man har bestämt sig för att göra en investering i en ny produkt, så är det ju oftast bara en person i ett sällskap som behöver köpa spelet i fråga. Vissa undantag som players handbooks finns ju, men normalfallet är att ungefär 1 person på ett sällskap på 5 faktiskt köper något. Så även om ens spel har en publik på 10 000 personer som spelar är det bara 2000 som kommer köpa ditt spel.

Dessutom räcker produkterna otroligt länge. Till och med ett smalt litet äventyrshäfte eller nåt snabbare story game för runt hundralappen räcker oftast tre spelmöten om inte längre, och redan det kan ju vara 1,5 månad för en normal spelgrupp. De här 400+-grejjerna, vare sig de är spel eller mega dungeons eller något annat, räcker ju inte sällan i ett år eller två.

Däremot är publiken ofta relativt ekonomiskt stabil och samlarbenägen.

---

Så man har en potentiellt stor publik men som oftast är liten, som inte behöver din produkt, men gärna vill ha den ändå, och du säljer oftast bara till en andel av din faktiska publik, men de har iaf mycket pengar. Med en sådan publik i åtanke, och att utgivning av spel är något folk gör för att de roas av det snarare än av vinstintresse, så är det helt enkelt logiskt med små upplagor med högt produktionsvärde; vilket är ett recept för höga priser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
PAX;n207508 said:
Sen tror jag det är lättare att sälja AAA-titeln i andrahand efter 40 h.
Här blev jag jätteförvirrad tills jag insåg att du nog tänkte på konsollspel, medan jag numera alltid tänker Steam. "Vaddå andrahand?" liksom...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det har, som sagt, med upplagorna att göra. Skulle rollspel i allmänhet tryckas i tiotusentals ex skulle prisnivån se helt annorlunda ut. I synnerhet för svenska rollspel, som har usla marginaler, en liten målgrupp och slåss på samma marknad som D&D.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Priset för spelen har väl stigit ordentligt senaste årtiondet? I takt med att spelen blivit just AAA-produktioner i högre utsträckning. Fyrfärg, hårdband, 300+ sidor, massor av illustrationer och proffessionell layout. Eftersom det säljer mer.

Det finns massor med riktigt bra spel som inte kostar skjortan; LotFP kostar 179kr, Fantasy! i pocket kostar 79kr. Surfar man runt på lulu eller rpgnow kan man hitta allt möjligt för överkomliga priser. Jag tror tex att både LabLord och S&W är rätt billiga och print-on-demand.

Men det är de dyra premiumböckerna som säljer mest och därför står synligast i hyllan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kan ibland tycka att rollspelsprodukter kostar mycket pengar, men de är aldrig dyra. Visst är det tungt att förklara för min fru varför jag behöver en häftigare edition av Noir, Western eller dylikt men jag vet ju att jag kommer kunna ha kul till den grad att det bli mindre än 1kr/h oavsett rollspel. Jag kan bara tänka mig hur billigt gamla hederliga Mutant Chronicles med alla extra moduler eller DoD91 med allt till har blivit i längden.

Så min slutsats är att rollspel kan initialt kosta mycket pengar men de är grymt billiga som underhållning per investerad krona.

Och ja! Jag är en rollsels-hoarder som köper betydligt mer än jag spelleder men rollspel är för mig lite som Pokémons är för andra, jag måsta ha alla!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Krank: Köper själv mina spel till PS4 digitalt så det finns inget andrahandsvärde där heller för mig. Så PC=Konsol när det gäller att kunna sälja begagnade spel, i alla fall för mig.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,155
Trots de små upplagorna, är de svenska rollspelen ofta billigare än t. ex D&D. Så vill man ha mycket pang för pengarna ska man helt klart gynna hemmamarknaden.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
krank;n207524 said:
Här blev jag jätteförvirrad tills jag insåg att du nog tänkte på konsollspel, medan jag numera alltid tänker Steam. "Vaddå andrahand?" liksom...

Ja, jag är gammal i gamet. Behöver inte påtalas... :cool:
 
Top