Nekromanti Varför »fisktank«? ...

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Det känns som vi egentligen är eniga om vad som är vad...

Jag kan ju instämma i att isoleringen är ett vanligt moment i det slutna rummet, men det är inte den alena poängen. Det finns slutna rum som har väldigt fria "isoleringar", som t ex Alfreds gamla film "Repet". Ett slutet rum, men slutet av handlingens ram och tiden, plus att folk kan komma och gå i det... Allt jag har försökt säga är att om du tar en fisktank och isolerar den till en liten skål med få fiskar, så tror jag du får ett slutet rum. Och att båda formerna har ett fokus på karaktärerna och dess interagerande (om jag inte missuppfattat fisktanken)

Om jag byter ut alla komponenter i min dator utom DVD-läsaren, är det då samma dator fortfarande? Det är ungefär samma frågeställning.
Nja, mitt exempel skulle frågan bli om det var samma DVD-läsare...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad jag menade var att om fiskarna (läs spelarna) vill göra något som inte ryms i tanken så borde poolskötaren (läs spelledaren) ändra om vad som ryms i tanken (dvs vad fiskarna har möjlighet att göra) istället för att antingen säga "Nä, det får ni inte" eller byta ut svärdbärarna (spelarna alltså) mot skalarer (andra spelare).
Om fiskarna vill göra något som inte ryms i tanken så har spelledaren dabbat sig totalt. Poängen är att det som fiskarna är intresserade av är andra fiskar. Om de gör något som inte ryms i tanken så är det snarast i stil med att skjuta sig i huvudet eller bomba världen.

Tänk så här: vad händer i ett typiskt Cthulhu-äventyr om spelarna drar från herrgården där det händer mystiska saker? I de flesta fall, äventyret tar slut, eftersom Cthulhu-äventyret bygger på saker som händer i herrgården. Där ligger fokuset på tanken, och det är lätt att göra saker som inte ryms i tanken.

Om man kör det som en äkta fisktank så ligger fokuset på fiskarna. Spelarna får gärna dra från herrgården om de vill. Det gör bara att kultisterna följer efter och terroriserar dem i hemmet istället, eller att deras bil blir besatt av en byakhee och går bärsärk i Oklahoma, eller något annat. Poängen är att om spelarna gör något så anpassar sig de andra fiskarna till det, så ska man göra något som inte ryms i tanken så är det nåt i stil med att ta bort sig från världen (skjuta sig i huvudet eller byta dimension) eller förstöra världen.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Fast om "Think Tank" egentligen är konceptuellt närmare rollspelsbegreppet "Fish Tank" och "Fisktank" egentligen är en sämre översättning av "Aquraium" än vad "Akvarium" är, borde man då inte enklast säga "Tankvarium", vilket blir en tydlig referens till såväl, tankar (sådana man tänker) som rekreationellt önskvärda marinekologier?
Ytterligare har ju "Tankvarium" absolut inga förförstådda innebörder och kan därför enkelt knytas till just den innebörd det är menat att användas i.


/För övrigt är neologism (ordnybildning) ett tecken på såväl manisk som schizofren sjukdom.
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Vidare undrar jag om det verkligen finns akvarieägare som brukar släppa in rovfiskar i akvariet bara för att se vad som händer...
Det kan du ge dig på att det finns. Jag hade en gång spelledare vars största nöje var att låta fiskar från det "snälla akvariet" besöka det "onda akvariet" och se hur länge de klarade sig. Så utgå inte från dig själv när du försöker lista ut vad andra är kapabla till.
Fast Dewil menade nog ett akvarium på riktigt (därav Addams-kommentaren?). Se bara hur det ställer till om Troberg inte "hittat på" fisktankstermen.
Och jag är helt övertygad om att Herr Nils talar om en spelledares faktiska, riktiga, fysiska akvarier. Därav kommentaren om vad andra kan vara kapabla till... :gremcool:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
borde man då inte enklast säga "Tankvarium", vilket blir en tydlig referens till såväl, tankar (sådana man tänker) som rekreationellt önskvärda marinekologier?
Det var en jättesöt term. Försök gärna vinna traction med den. Enda problemet jag ser med den termen är om man försöker sprida den till den stora målgruppen med kinesiska rollspelare i Sverige, då de kommer att uttala det så att det låter som "tank valium", vilket bara förmodas spä på ryktena om att vi rollspelare är drogisar.

/För övrigt är neologism (ordnybildning) ett tecken på såväl manisk som schizofren sjukdom.
Äh, det är ju bara kvackademiker, dumagoger och skitlökar som förorerar om dylikt nollsens. Humbög, säger jag! Humbög!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
"Fisktank" egentligen är en sämre översättning av "Aquraium" än vad "Akvarium" är
Nej, det är en dålig översättning av "fish tank".

För övrigt är neologism (ordnybildning) ett tecken på såväl manisk som schizofren sjukdom.
Då är jag rökt. Jag har gjort det till min mission att berika språket.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vad jag menade var att om fiskarna (läs spelarna) vill göra något som inte ryms i tanken så borde poolskötaren (läs spelledaren) ändra om vad som ryms i tanken (dvs vad fiskarna har möjlighet att göra) istället för att antingen säga "Nä, det får ni inte" eller byta ut svärdbärarna (spelarna alltså) mot skalarer (andra spelare).
Jag menade att man byter ut NPC-fiskarna, inte spelarfiskarna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Varför »fisktank«? ... OT

är Aquraium det "engelska" ordet och Fish tank det "amerikanska"? ungefär som jänkarna (jag gissar att det en produkt av det stora antalet ickeengelspråkiga invandrare på 1800-talet) ofta använder enklare ord än britterna som lawyer till exempel? Säger en engelsman verkligen fish tank?
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Det var en jättesöt term.
ALLA som känner mig irl skulle beskriva mig som en personlighet av spunnet socker *host* :gremshocked:
Äh, det är ju bara kvackademiker, dumagoger och skitlökar som förorerar om dylikt nollsens. Humbög, säger jag! Humbög!
Reaktivt motsägande är ju dock mer typiskt Trotssyndrom, vilket bara kan ställas på personer under arton :gremsuck:
Dock är HUMOR helt odiagnosticerbart, så du går fri från tvångströjan idag också :gremgrin:
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Nej, det är en dålig översättning av "fish tank".
Men du då! :gremfrown: :gremsmirk:

/Usch, inte tänka själv! Håll dig inuti lådan och gör som alla andra, så blir allt bra ska du se :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Fiskdamm? (NT)

Nej, det är något som barn fiskar godis ur på kalas.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
mexikanska fiskare

Indianska om man skall vara petig. ,-)

Filmen heter Key Largo - Stormvarning fö. Helt okay film-noir.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Fiskdamm? (NT)

Eller något man har i sin trädgård och har karpar i...

Precis, och iaktar guldfiskarna i och det är ju inget som hindrar att man släpper i en piraya eller två för att se vad som händer. Eller så är det något man odlar fisk i precis som jag somm spelledare just nu odlar två stycken hjältar i min lilla damm.

Med en fiskdamm kan ju dessutom fåglar och mindre däggdjur bli relevanta; vänta bara till en utter hittar dammen -- en tid för fiskhjältar...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Stormvarning utfärdas (OT)

Okej, jag måste se om filmen. Indianska fiskare stämmer nog bra, men kommer inte ihåg slutet, var den helt noirsk i den aspekten? Äsch schysst rulle hur som helst, någon som är på för ett Bogart - Noir - Slutna Rummet maraton? :gremlaugh: Lägga på slutna rummet kanske är mycket, men då garanterar man med "Den förstenade skogen" också, ruggigt bra film...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Stormvarning utfärdas (OT)

var den helt noirsk i den aspekten?
Noirsk: Beskrivning av hårdkokt action med tuffa gutter i Oslo. Även känt som "Kjempetorsktank".

Se, det är inte alls svårt att hitta på nya begrepp för företeelser, eller att hitta på företeelser för nya begrepp.
 
Top